Minkä ihmeen takia ostatte lapsillenne/teineillenne monen sadan euron puhelimia? Mitä järkeä on laittaa 700-800 euroa yhteen PUHELIMEEN?!
Tuohan on oikeasti aivan järjetön summa puhelimesta. Voisitteko valaista, mikä on se syy, että katsotte tarpeelliseksi laittaa lapsen tai nuoren puhelimeen noin ison rahan?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä uliset toisten rahankäytöstä? Ei luulisi olevan sulta pois.
Ei olekaan minulta pois. Jokainen saa tuhlata rahansa mihin tykkää. Kiinnostaisi vain tietää miksi näin on, koska onhan tuollainen summa todellakin melkoisen suuri useimpien tulotasoon nähden. Itselläni on iphone 6, joka on työpuhelin, mutta ei se niin erinomainen ole, että ikinä ostaisin omilla rahoillani. 200 euroa voisin siitä maksaa, mutta en sitä 700 minkä se kaiketi kaupassa maksaa.
Siksi todella kiinnostaisi tietää mikä on se juttu, joka saa ihmiset hassaamaan tuollaisen summan rahaa puhelimeen ja varsinkin lapselle tai teinille, joilla ne hajoavatkin jatkuvasti.
Jännä muuten, että sinäkään et osannut vastata kysymykseeni!
ap
Ohis olen, mutta vastaan nyt kuitenkin. 17-vuotias halusi jonkun Samsungin kallimman mallin, me maksoimme osan ja poika itse loput. Oisko pitänyt kieltää? Omiahan ovat rahansa, työllä ansaittuja. Mitä se sulle kuuluu mihin me hassaamme rahamme.
Minulla ei ole lapsia mutta itselleni ostin 800e maksavan puhelimen sekä kaksi 1200 euroa maksavaa läppäriä. Koska minulla on rahaa. Jos minulla olisi lapsi, ostaisin hänelle myös kaikkea mihin minulla on varaa. Ei se ole sen kummempi asia.
Kauhea itku, että saa käyttää rahansa mihin haluaa, mutta yhtään järkiperustetta ylikalliille puhelimelle ei tullut. :) Kaitpa he ovat yhtä irrationaalisia kaikessa elämässään. :)
Vierailija kirjoitti:
Kauhea itku, että saa käyttää rahansa mihin haluaa, mutta yhtään järkiperustetta ylikalliille puhelimelle ei tullut. :) Kaitpa he ovat yhtä irrationaalisia kaikessa elämässään. :)
Miksi puhelimen ostamiselle pitää olla järkiperuste?
Vierailija kirjoitti:
No eihän sinulle kelvanneet järkiperustelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa asiassa pitää olla järki mukana.
Miksi puhelimen ostoon pitää olla järkiperusteet, mutta ei autoon, isoon televisioon, kesämökkiin tai kaukomatkailuun? Ei myöskään tupakointiin, kahvinjuontiin, oluenostamiseen. Mitkä ovat teidän JÄRKIperusteet tuollaisille hankinnoille?
Mulla on melko kallis puhein ja tietokone, mutta käytän niitä töissä jatkuvasti. Omissa tekniikkatuotteissa arvostan myös pitkää akunkestoa ja halvemmissa tuotteissa sitä nyt ei saa.
Halvempia tabletteja ja puhelimia ollaan kokeiltu, mutta käyttökomeus- ja ikä ei vaan nyt ole samanlainen. Mielummin ostan kerralla kunnollista ja kulutan vähemmän.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketjussa ole ollut mitään järkiperusteita monen sadan euron puhelimille
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketjussa ole ollut mitään järkiperusteita monen sadan euron puhelimille
No ei tietenkään ole, koska olet jo päättänyt, ettei järkiperusteita edes ole. Vai mitä muuta odotit tästä?
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se kertoo ainoastaan sen, että sinulla on erilaiset standardit järkiperusteelle. Minusta on aivan täysin hyväksyttävä järkiperuste se, että koska kaikilla on samanlaiset puhelimet, on lasta helppo neuvoa, hänen puhelimenkäyttöään esim. valvoa. Samat ohjelmat vaikka Find My Friends, toimivat. Itse olen ainakin teknisesti challenged, että tarvitsen helppokäyttöisen laitteen ja iPadeja ja iPhoneja osaan käyttää ja neuvoa lapsiakin iPadien käytössä. Ja piilottaa niistä lapsille sopimattomia materiaaleja.
Lisäksi FaceTime on aivan omaa lajiaan kuvanlaadussa videopuheluissa. Tekstiviestit ovat ilmaisia toiseen applelaitteeseen, kunhan on dataa tai wifi.
Lapsen kännykästä voi ohjelmoida esim. kuvat tulemaan suoraan tietokoneelle, jolloin näkee mitä lapsi kuvaa. Toki lapsen ollessa tietoinen.
Meillä tosiaan on lapsilla iPadit, puhelimia eivät vielä tarvitse. Osaavat (3- ja 2-vuotiaat tytöt) soittaa isälleen itse FaceTimella kesken miehen työpäivän. Eikä tarvitse katsoa rakeisempaa Skypekuvaa, ja skype on mielestäni epäluotettavampi kuin FT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa asiassa pitää olla järki mukana.
No voi sinua pahvia, sehän on tietysti siinä älypuhelimessa mukana sekin!
Mihin mitään omaa järkeä enää tarvittaisiinkaan?
Pyh, vanhanaikaista koko ajattelu.
Vielä kun saataisiin itse puhuva puhelin,niin ei tarvitsisi enää puhuakaan siihen.
Eiköhän sellainenkin sovellus pian keksitä ,joka hoitaa sen puhumisenkin käyttäjän puolesta.
Käyttäjälle jäisivät sitten vain enää puhelinlaskut ,jotka puhelin vain automaattisesti ottaisi nekin suoraan käyttäjän tililtä ja välittäisi puhelinyhtiölle.
Ilmottaisi sitten vain ,että tilisi on nyt tyhjä ja rahasi loppuneet.
Eikö olisikin kätevä tapa päästä niistä?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tykkäävät sijoittaa eri asioihin. Mulla se on auto, vaikka tiiänkin että se on sijoituksellisesti hölmöä, mutta hienoha se on :D Itse en taas millää ymmärrä miksi joku ostaa esim. Veneen, mökin, jonkun muumimuki taikka kameratarvikkeita, mielestäni laittavat vain rahaa viemäristä alas. Mutta ne on niiden rahoja, enkä ole sillä päätäni se enempää vaivannut. Toiset siis tykkää sijoittaa elämässään toisiin asioihin ja toiset toisiin, eikä sitä ulkopuoliset ehkä ymmärrä eikä niiden kyllä tartte.
Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä että kyllä tässä maassa voisi veroja nostaa erittäin runsaasti ja leikata palkoista erittäin paljon. Rahasta ei näytä olevan pulaa.
Mikä tarve kenelläkään on ylipäätään arvostella tai ihmetellä muiden rahankäyttöä. Pitäisitte huolen omista asioistanne.
Verot ylös, sehän on Suomen talouden muutenkin saanut nousuun.
Läheskään kaikki ketjuun osallistujat eivät ole ymmärtäneet ap.n pointtia aloitukseen. Ei ole kysymys siitä, onko siihen varaa tai ei. Eikä myöskään kateudesta. Vaan ihan oikeasti järjen käytöstä, mitä haluaa lapselleen opettaa! Noinhan lapsi oppii vaatimaan aina vaan lisää ja lisää, parempaa ja parempaa. Entäs sitten kun kun aikanaan muuttaa omilleen ja edelleen kaiken täytyy olla kalleinta ja olevinaan parasta? Tässä syy miksi mun teinillä ei ole kaikkein kalleimpia vempaimia, juu sorry oon huono Mutsi 😁
Vierailija kirjoitti:
Läheskään kaikki ketjuun osallistujat eivät ole ymmärtäneet ap.n pointtia aloitukseen. Ei ole kysymys siitä, onko siihen varaa tai ei. Eikä myöskään kateudesta. Vaan ihan oikeasti järjen käytöstä, mitä haluaa lapselleen opettaa! Noinhan lapsi oppii vaatimaan aina vaan lisää ja lisää, parempaa ja parempaa. Entäs sitten kun kun aikanaan muuttaa omilleen ja edelleen kaiken täytyy olla kalleinta ja olevinaan parasta? Tässä syy miksi mun teinillä ei ole kaikkein kalleimpia vempaimia, juu sorry oon huono Mutsi 😁
Siis eli ei saa ostaa omalle lapselleen sitä sopivinta puhelinta, vaan pitää ostaa halvempi, ettei tämä opi haluamaan lisää ja parempaa? Mikä ihmeen logiikka se tuo on? Meillä ostetaan aina paras (meille sopivin) vaihtoehto, hinnasta välittämättä. Sänkyäkin ostaessa kävimme kyllä testaamassa sellaisen 20.000 euroa maksavan sängyn, mutta meille sopivampi oli alle 4.000e sänky. Joskus kallein on parasta, useinmiten ei.
Jos lapsemme haluavat kalliiseen yliopistoon, niin kyllä me sen maksamme. Emme me siinä vaiheessakaan ala sanomaan, että äläs nyt, kyllä se Community College kelpaa, ettet sitten ala vaatimaan enemmän. Ihan älytön logiikka.
Sekä mies että minä tulemme hyvin vaatimattomista oloista. Lapsille opetetaan kyllä rahan arvo, mutta järkevästi.
Ei mulla mitään sen kummempia syitä ole, kuin se että oon hyväpalkkainen ja tyttäret käytökseltään sellaisia, että en näe esteitä kalliille puhelimille.
T. Kahden teinitytön isä, joilla molemmilla iphone 6s
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on oikeasti aivan järjetön summa puhelimesta. Voisitteko valaista, mikä on se syy, että katsotte tarpeelliseksi laittaa lapsen tai nuoren puhelimeen noin ison rahan?
Joillekin 800€ on jättiraha, joillekin pikkuhiluja taskun pohjalla. Kun rahaa on paljon, ei ole niin suurta väliä mitä mikäkin asua maksaa. Jos haluaa kalliin puhelimen niin sitten ostaa sellaisen eikä sitä tarvitse sen kummemmin selitellä. Sama homma jos ostaa halvan puhelimen.
Minä osaan vastata!
Jokainen valitsee mieleisen puhelimensa ja merkin meidän perheestä. 11 v. puhelin maksoi 400 euroa Samsung alpha. On muuten hyvä puhelin.
Oma valintani on omena, tykkään vaan omenasta, helppo ja selkeä. Mukava käyttis.
Kaikilla eimole se hinta merkitsevä seikka vaan mieluisuus. Ymmärsitkö???
Ah i phone, on se vaan niin ihana!
Jos on varaa niin siinähän senkun ostatte pennuillenne vaikka Rolls Roycet,mitä siihen täältä mitään lupaa tarvitaan keneltäkään.Kun 'tauhkaa' on ,niin antakaa palaa vain.
Paitsi että se puhelimen hinta on niin iso että sillä maksaisi asumisen ainakin kuukaudeksi.
Raha-asian sössimistä on se että ostaa puhelimen jollain hemmetin kytkyllä tai osamaksulla. Jos ei ole varaa ostaa puhelinta suoraan ilman että se vaikuttaa mitenkään kuun kulutukseen niin järkevä jättää ostamatta