Minkä ihmeen takia ostatte lapsillenne/teineillenne monen sadan euron puhelimia? Mitä järkeä on laittaa 700-800 euroa yhteen PUHELIMEEN?!
Tuohan on oikeasti aivan järjetön summa puhelimesta. Voisitteko valaista, mikä on se syy, että katsotte tarpeelliseksi laittaa lapsen tai nuoren puhelimeen noin ison rahan?
Kommentit (168)
Vastaus: yksinkertaisesti se että on varaa joten miksipä ei. Minua ei kiinnosta tuommoiset kateelliset mammat vaan saan ostaa lapselleni juuri mitä itse haluan olisi se tarpeetonta tai ei. Todella lapsellista on se että täällä aletaan valittaa toisten ihmisten tienaaman rahan käytöstä. Voin ostaa rahoillani vaikka 100 iphonea jos haluan ja sen ei pitäisi muiden perseitä kutittaa. Jos itselläsi ei ole varaa niin se on voivoi ja kättä housuun.
Vierailija kirjoitti:
24 on hyvä esimerkki siitä kuinka aivopesu on mennyt perille :D
Miten niin? Tahtoisin tietää mitä sinä tiedät sellaisesta? Olen ihan itse kokemusteni perusteella tehnyt valintani. Olen ostanut usein jotain muuta ja käynyt vaihtamassa sen omasta mielestäni parempaan KOKEMUKSENI perusteella. Siksi on esim. Gigantin vaihto-ja palautusoikeus oikein erinomainen.
Kuvittelitko vastauksestani, että meillä on kaikki Applea? ;D
Voi voi.
Sen kanssa yksiin vaan sopii niin moni (etenkin sellaiset tuotteet, jotka on monikäyttöisiä), toisin kun windowsin ja androidin kanssa. Kotiteatteri Harmanilta on erinomainen, kannattaa tutustua! :)
Ei minua kukaan ole aivopessyt, mutta olen huomannut sellaisten ihmisten tuomitsevan applea jos ei itsellään ole kokemusta. Onko sinulla? Mikä siinä nyppii, että valitsen Samsungin sijaan Applen? ;)))
Se on MEIDÄN tarkoitukseen ollut nyt paras ja minulla on 5 lasta ja teen mielelläni hankintoja, jotka kestää aikaa ja käyttöä. Tämä on sellainen ollut ja muista en voi sanoa samaa, koska minulla on kokemusta niistä muistakin.
En säästäisi välttämättä mitään jos ostaisin toista merkkiä ja niistä hyvän vaan päinvastoin. Pienemmän käyttöiän vuoksi häviäisin rahaa.
Kerro minulle, sillä mielelläni kuulisi omista kokemuksistasi, että oletko sinä testannut näitä kaikkia vaihtoehtoja käytössä ja käytännössä ihan itse? :)
Ja perustella miten teet omat valintasi?
On äärimmäisen köyhää henkisesti vastata, että sinut on aivopesty. Minusta pitää olla esittää muutakin vasta-argumenttia tai perustelua tulkinnalle. :)
Oli se turvallinen tunne ostaa uusi iPad 400€:lla kun edellinen palveli 6vuotta ja toimii yhä.
Samaa en voi sanoa niistä muista tableteista joita perheessämme kerkisi alkuun olla...
Enkä maksanut kun alle satkun enemmän kun kilpaileva merkki olisi kustantanut.
Tein sen valinnan KOKEMUKSENI perusteella ja miksi valitsisin tuotteen josta on ollut huonoja KOKEMUKSIA?
Sinä voit kutsua sitä aivopesuksi jos niin tahdot, mutta kumpi perustelu kuulostaa perustelummalta? ;) Jos tiedät mitä tarkoitan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset taitaa tarvita noita kalliita.
Tarvitsevat - mihin??? Mitä noissa kalliissa on mitä ei ole halvemmissa?
Ai niin... se omenamerkki...! Saiskohan noita jostain niin liimaisin omaankin luuriin.
Minulla oli teini-ikäisenä blancoja pikeepaitoja joihin liimailtiin ja ommeltiin krokotiilinkuvia ihan tosissaan....
Varmaan koska muillakin on ja jos on joku halpis samsung niin ei kuulu joukkoon ja kiusataan.
Onneksi kävin kouluni 90-luvulla niin oli vähän yksinkertaisempaa tai no ainakin halvempaa...😁olihan silloinkin kaikilla samat nokiat ja pelattiin vaan välkällä matopeliä.
Mä olen kaksi kertaa ostanut lapselleni hänen toivomansa kalliin puhelimen, vuonna 2010 uusimman iPhonen 600 eurolla ja vuonna 2014 parhaan Samsungin 700 eurolla. Poika täyttää tänä vuonna 18, hän tietystikin käyttää puhelintaan runsaasti päivittäin eikä ole koskaan halunnut esim. Tablettia kun puhelin on niin hyvä. Olen maksanut siis viimeisten kuuden vuoden aikana aikana 1100 euroa siitä, että lapsellani on ollut käytössään toivomansa vimpain. Tunnen aika monta perhettä, joissa lapset turhaan vinkuvat iPhonea ja saavat joka vuosi jonkun 100-200 euron vimpaimen, joka sitten pistetään säpäleiksi. Rahaa palaa sama summa, mutta lapsi ei ole koskaan tyytyväinen...
Ihan samasta syystä ostaisin kuin ostan itselleni. Parempi kamera ja suorituskyky. Kaikki halvemmat mitä olen testannut, ovat tökkineet ja olleet muutenkin hitaita. Hermo menee sellaisiin alta aikayksikön ja sitten täytyykin ostaa uusi jo puolen vuoden kuluttua. Mulla tosin on vasta taapero joka ei pitkään aikaan puhelinta saa.
Iphone 5s ollut itselläni 2 ja puoli vuotta, miehellä tänä aikana kolme halpisälypuhelinta. Tämä menisi vielä pitkään mutta pikkuhiljaa alkaa houkutella paremmalla kameralla varustetut uutuusluurit.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ongelma köyhillä on aina näissä asioissa. Jos mä tienaan paremmin kun keskiverto suomalainen, pitäiskö mun piilottaa ne rahat jonnekki tilille sen takia ettei joku köyhä laiska saamaton siivooja mamma joka ei aikoinaan opiskellu kunnon ammattia tarttis kadehtia niitä sitten. Mun lapsilla on älypuhelimet, tabletit, merkkivaatteet ja kaikki muut hienoudet. Meillä on hieno auto ja talo sun muuta. Miksikö? No siksi että me voimme ostaa ne koska meillä on niihin rahaa. Mihin ne rahat pitäis käyttää sitte jos ei arjen helpottamiseen ja viihdyttämiseen...? Me käydään myös lomamatkoilla kiitos kysymästä. Hyväntekeväisyyttä myös harrastetaan mahdollisuuksien mukaan.
Seuraavaks joku wt mamma itkee että lapsistani tulee ylpeitä ja rahan ahneita. Ei muuten tule kun he kasvattaa rakkaudella ja kohtuudella. Kun sitä rahaa osaa käyttää eikä raha korvaa aikaa.
Tätä vastausta tuo aloittaja juuri ajoi takaa. Stereotypia kalliiden puhelimien ostajista.
Joo paitsi että apple ei kestä aikaa. Muutama vuosi niin ipadit ja iphonet eivät toimi enää uusien sovellusten kanssa, vaan on ostettava uusi 700 + e laite. Meilläkin on pari aivan täysin kunnossa olevaa ipadia sekä iphone, mutta koska uudet sovellukset eivät niihin käy, ehjä laite on roskiskamaa. Järjetöntä tuhlausta, muutaman vuoden välein täysin ehjät laitteet vaihtoon.
Kalliissa puhelimessa on paljon parempi kamera kuin halvassa. Siksi minulla on tämä lg g4. Tulee ulkona parempia kuvia kuin vanhalla canon ixus pokkarilla, minkä myinkin jo pois.
Eli valittavana on 300 luuri + 300 pokkari tai 550 lg g4.
Enempää en kyllä maksaisi, mutta järjettömämpää mielestäni on laittaa tuhansia euroja merkkilaukkuun, mutta en minä siitäkään mieltäni pahoita..
Välttämättömät puhelut ja viestit hoituvat kyllä ihan hyvin jollain 20-40 euron hintaisella puhelimellakin.
Muu sen päälle onkin jo turhaa kulutusta ja tarpeettomia kalliiksi käyviä lisätoimintoja.Ihmisiltä näyttää nykyään unohtuneen (kaikessa pelihuumassaan ja sovellusinnossaan ja tietenkin niiden mainosmiesten toivomalla tavalla )se puhelimen varsinainen,alkuperäinen käyttötarkoitus.
Siis se,että se on ensisijaisesti puhe-ja viestintäväline ja pääsääntöisestins. juoksevien asioiden hoitamista ja yhteydenottoa ja kontaktien ylläpitoa varten varten.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ongelma köyhillä on aina näissä asioissa. Jos mä tienaan paremmin kun keskiverto suomalainen, pitäiskö mun piilottaa ne rahat jonnekki tilille sen takia ettei joku köyhä laiska saamaton siivooja mamma joka ei aikoinaan opiskellu kunnon ammattia tarttis kadehtia niitä sitten. Mun lapsilla on älypuhelimet, tabletit, merkkivaatteet ja kaikki muut hienoudet. Meillä on hieno auto ja talo sun muuta. Miksikö? No siksi että me voimme ostaa ne koska meillä on niihin rahaa. Mihin ne rahat pitäis käyttää sitte jos ei arjen helpottamiseen ja viihdyttämiseen...? Me käydään myös lomamatkoilla kiitos kysymästä. Hyväntekeväisyyttä myös harrastetaan mahdollisuuksien mukaan.
Seuraavaks joku wt mamma itkee että lapsistani tulee ylpeitä ja rahan ahneita. Ei muuten tule kun he kasvattaa rakkaudella ja kohtuudella. Kun sitä rahaa osaa käyttää eikä raha korvaa aikaa.
Tästä tulee mieleen, että kalliilla tavaroilla halutaan tehdä ero siihen siivojaan. Tavara halutaan näyttämisen vuoksi eikä minkään muun.
Koska mä voin. Ja silti jää rahaa säästöön, matkusteluun, harrastuksiin, hyvään ruokaan jne. Voisin ostaa tuon hintaluokan kännykän vaikka joka kuukausi. Joku laittaa 20 000 € autoon. Mä asun kaupungissa enkä tarvitse autoa. Tuolla summalla voisin ostaa nyt 15-vuotiaalle lapselleni joka toinen vuosi 800 € kännykän siihen asti, kun lapseni olisi 65 v.
Jos jollain on rahaa ja halua maksaa, niin mikäs siinä. Itselläni olisi kyllä rahaa, mutta en halua käyttää 200€ rahaa enempää puhelimeen. Minulle se on kuitenkin vain puhelin, enkä halua mennä kulutushysterian mukaan osakkeenomistajien iloksi. Lapseni ei ole vielä teini-iässä, mutta sitten kun on, en usko että hänellekään mitään superkallista puhelimia ostan.
Tietysti nykyaikana kytkykaupat hämärtävät ihmisten rahantajun hahmotuskykyä. Esim uusin iphone 3 vuoden sopimuksella 29 euroa kuussa ei kuulosta pahalta. Tutuilta olen kuullut, että esim. isovanhemmat näitä usein ostelevat kun eivät osaa/halua sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä, vaikka olen ns.köyhä (en laiskuuttani vaan en ole koskaan voinut olla kunnolla työelämässä sairauksieni vuoksi. Olen silti tyytyväinen ja lapseni samoin. Myös sen vuoksi ettei raha kasva puussa, teen ostokset niin hyvin kun taidan kestävyyden nimissä ja pyrin siihen ettei tartte ostaa huonoa montaa kertaa vaan kerralla hyvää.
En silti ylpeilisi pankin rahoilla ostetulla omaisuudella sillä aniharvalla on varaa ostaa käteisellä taloa ja kaikkea mahdollista. Sellaisia ihmisiä pidän rikkaana, mutta en muita. Kaikilla on mahdollisuus valintoihin ja jotkut haluaa pärjätä velattomana ja toiset ottaa irti kaiken sen mitä voi, vaikka lainalla. En ole kateellinen kummastakaan.
Olen huomannut, että monesti voi sellainen lapsi olla viisaampi rahankäytössä joka on saanut tarvitsemansa ja tottunut laatuun. Sellainen lapsi pyrkii usein pitämään sen yllä sittenkin kun on omillaan ja esimerkki on saatu kotoa miten pärjätään omillaan. Ymmärretään koulutuksen tärkeys ja se, että asioita kannattaa miettiä pidemmällä tähtäimellä. Valitettavasti näin. Raha menee rahan luo, mutta niin se on ollut sins ja niin se tulee olemaan. Omani on saanut kallista, mutta heilläpä on aivan eri lähtökohta elämään kun itselläni oli vastaavasti ns.köyhästä perheestä. Se on asenne. Asenne siitä, että hekin voivat halutessaan saada...tehdessään itse. Omasta kodistani annettiin se vaikutelma, että kun on köyhä niin ei voi sitä eikä tätä ja aina pitää valita halvin. Tämän olen halunnut karistaa omilta lapsilta pois ja antaa uskon siihen, että ei tartte ottaa halvinta vaan elämässä on mahdollisuudet heilläkin valita toisin niin halutessaan.
Köyhät olettaa usein, että rikkailla vanhemmat maksaa ja lapsille on kova paikka huomata ettei olekaan rahaa. Ja mitä sitten? Se kova paikka pistää yrittämään ja tekemään, koska heille olisi aivan liikaa pudota korkealta ja lujaa. Toisin kun köyhyyteen tottuneella se ei tarkoita mitään vaan lähdetään usein siitä, että kunhan saa jatkossakin edes sen ja mitäpä jos köyhä putoaa alemmas? Sieltä ei ole juuri mahdollisuuksia kun onkin pohjalla. Silloin se köyhänkin elintasonon tavoiteltava ja siihen riittää se siivoojankin työ.
Itseäni ei autettu eteenpäin millään tavoin, mutta olen itse ottanut erilaiset keinot käyttöön ja lapsilla on säästössä rahaa ja saavat minulta apua mikäli yrittävät. Ja tähän asti he ovat yrittäneet ja näyttää hyvältä. :)
Koska vanhemmat ovat tyhmiä. Sitten ihmettelevöt älypuhelinriippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Millä köyhillä? Itse tienaan selkeästi enemmän kuin keskivertosuomalainen ja olen suorittanut kaksikin korkeakoulututkintoa. Lisäksi osaan yhdyssanat - toisin kuin sinä. Voisin ihan hyvin ostaa tältä istumalta jotain mikä maksaa 1000 euroa tai 700 euroa. Tai vaikka paljon enemmänkin, ei olisi rahasta kiinni. Siitä huolimatta en osta lapsilleni enkä itselleni noin kalliita puhelimia. Yksinkertaisesti siksi, että mielestäni ne eivät ole sen arvoisia. Minulla ei myöskään ole tarvetta esitellä varallisuuttani muille. Tämän ketjun perusteella se näyttäisi olevan pääsyy jonkin iPhone 6:n ostoon (tai lieneekö niitä jo seiskakin myynnissä).
Puhelinyhtiöiden markkinointikoneisto on ovela. Se on nähty tässäkin ketjussa, kun useat uskovat tosissaan markkinointilauseisiin. Saadaan nipin napin toimeentulevatkin ostamaan kalliita laitteita siinä uskossa, että ne ovat parhaita.
Viekää tekin lapsenne vaikka metsäretkelle sieltä luurien äärestä. Tekee ihan hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samasta syystä ostaisin kuin ostan itselleni. Parempi kamera ja suorituskyky. Kaikki halvemmat mitä olen testannut, ovat tökkineet ja olleet muutenkin hitaita. Hermo menee sellaisiin alta aikayksikön ja sitten täytyykin ostaa uusi jo puolen vuoden kuluttua. Mulla tosin on vasta taapero joka ei pitkään aikaan puhelinta saa.
Iphone 5s ollut itselläni 2 ja puoli vuotta, miehellä tänä aikana kolme halpisälypuhelinta. Tämä menisi vielä pitkään mutta pikkuhiljaa alkaa houkutella paremmalla kameralla varustetut uutuusluurit.
Ja lisätäänpä vielä että olemme pienituloisia. Eikös se niin mene että köyhän ei kannata ostaa halpaa? Mielummin kalliimpi ja laadukas ettei heti tarvitse uusia.
Laatu ei valitettavasti ole yhtä kuin kallis hinta. Tässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Joo paitsi että apple ei kestä aikaa. Muutama vuosi niin ipadit ja iphonet eivät toimi enää uusien sovellusten kanssa, vaan on ostettava uusi 700 + e laite. Meilläkin on pari aivan täysin kunnossa olevaa ipadia sekä iphone, mutta koska uudet sovellukset eivät niihin käy, ehjä laite on roskiskamaa. Järjetöntä tuhlausta, muutaman vuoden välein täysin ehjät laitteet vaihtoon.
Hmm. Koskaan ei ole itsellä tullut moista vastaan. :) Hyvin on palvelleet. Ehkäpä et osaa?
Kannattaa myös joskus myydä laite ja näillä on hyvä jälleenmyynnin arvo. Itse olen ostanut omani paljon halvemmalla kuin sinä ja saanut edellisistäkin oikein hyvän hinnan. Ehkäpä satasen olen erotusta maksanut.
Edelleen: kyse ei ole merkistä vaan siitä, että ostaa laitteen joka palvelee juuri omia tarkoituksia ja mahdollisimman pitkään. :)
Ehkä olet ostanut vain merkkiä?
Sitä tässä olen yrittänyt sanoa, että kannattaa pyrkiä siihen, että tekee hankinnat tarpeidensa mukaan. Meillä se nyt vaan on sattunut löytynään Applelta. Tämä hänelle, joka puhui aivopesusta.
Niin ja lisään vielä, että ehdotin kyllä halvempiakin, mutta tyttö perusteli tarpeensa ja kestävyyden niin hyvin, että tajusin itsekin, että laadusta kannattaa maksaa.
Onhan noita halpismerkkejä, mutta haeta niihin vaikka varaosia, kun lyhyt takuuaika menee umpeen. Voi olla, ettei luuria enää valmisteta kun suosio ei ollut niin suuri. Lisätarvikkeitakin vaikea löytää, jos tarpeen.