Minkä ihmeen takia ostatte lapsillenne/teineillenne monen sadan euron puhelimia? Mitä järkeä on laittaa 700-800 euroa yhteen PUHELIMEEN?!
Tuohan on oikeasti aivan järjetön summa puhelimesta. Voisitteko valaista, mikä on se syy, että katsotte tarpeelliseksi laittaa lapsen tai nuoren puhelimeen noin ison rahan?
Kommentit (168)
Ei puhelinta tarvitse ostaa kytkynä. Mä ainakin maksan korottomana joka kk, eikä ole mitään kytkykauppaa.
Tosin sanoisin, että tuo ei ole edes puhelin, vaan teinille viihdekeskus kaikkine mausteineen, joita myös käyttää.
Siinä on se puhelin vaan mukana ja osa sitä. Vähiten ehkä sitä käyttää kuitenkin:)
Ja joo halpikset on huonoja, oli kyse sitten mistä vaan.
Mulla on itellä alle satasen puhelin, mutta en käytäkään sitä kuin puhelimena. Vanhemmat eivät näytä tajuavan tätä asiaa, jos sama juttu. Pientä ymmärrystä niitä teinejä kohtaan. Oletteko edes kysyneet, miksi tarttisivat kunnon laitteen? Ajattelette varmaan vaan, että se on vaan puhelin? No kun se ei ole niille monillekaan vaan puhelin vaan tietokone, tv, kamera, pelikone, sovelluksien käyttöväline jne..
Sen ääressä vietetään niin paljon aikaa, että laatuun kannattaa satsata jo pelkästään lapsen näön takia, jotta näyttö on mitä tarkin.
Vierailija kirjoitti:
Laatu ei valitettavasti ole yhtä kuin kallis hinta. Tässäkään.
Ei niin. Joku nyt vaan keksi, että jos valitsee esim.Applen niin sen tekee vain aivopesun vuoksi. Pitää muistaa, että niissäkin löytyy eri tarpeisiin tuotteita ja eri hintaisina.
Voit saada tarpeittesi applen ihan muutamalla satasella, mutta on eri asia jos haluat maksaa sen kalleimman hinnan.
Meillä kuitenkin tuo muutamien satastenkin apple on ollut sata kertaa parempi sijoitus kun muut merkit olisi olleet ja vaikka sekin on hitusen kalliimpi kun eri merkin vastaava huonompi vaihtoehto.
Joku nyt vaan halusi vääntää sen asian merkkiuskolliseksi aivopestyksi touhuksi.
Ostin lapsilleni edulliset peruspuhelimet ja omat läppäritkin saivat vasta yläasteella. Kun muuttivat kotoa, osasivat hoitaa oman taloutensa erittäin järkevästi, yliopisto-opiskelijan budjetilla, ei ole pikavippejä, osamaksuja, vuokrarästejä eikä maksuhäiriöitä. Mielestäni vanhemman tehtävä on kasvattaa lapsista itsenäiseen elämään ja elämänhallintaan kykeneviä aikuisia. Kun aikuiset lapset sitten pääsevät korkeamman tulotason elämään kiinni, osaavat senkin rahan käyttää järkevästi ja harkiten. Raha ei puissa kasva.
700-800 euroa on iso ruokaraha ja sen arvon ymmärtää vasta sitten kun itse maksaa ne sapuskansa.
Se on sellaista show offia perheen elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Ostin lapsilleni edulliset peruspuhelimet ja omat läppäritkin saivat vasta yläasteella. Kun muuttivat kotoa, osasivat hoitaa oman taloutensa erittäin järkevästi, yliopisto-opiskelijan budjetilla, ei ole pikavippejä, osamaksuja, vuokrarästejä eikä maksuhäiriöitä. Mielestäni vanhemman tehtävä on kasvattaa lapsista itsenäiseen elämään ja elämänhallintaan kykeneviä aikuisia. Kun aikuiset lapset sitten pääsevät korkeamman tulotason elämään kiinni, osaavat senkin rahan käyttää järkevästi ja harkiten. Raha ei puissa kasva.
700-800 euroa on iso ruokaraha ja sen arvon ymmärtää vasta sitten kun itse maksaa ne sapuskansa.
Luulen, että kalliimpien puhelimienkin ostajat opettavat lapsilleen rahankäytön perustaitoja. Tuskin se puhelin siihen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli vastaus on: näyttämisen halu ja rahoilla leveily.
Köyhien näkökulmasta näin. Niillä joilla on varaa, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Olen ollut molemmissa leireissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä uliset toisten rahankäytöstä? Ei luulisi olevan sulta pois.
Ei olekaan minulta pois. Jokainen saa tuhlata rahansa mihin tykkää. Kiinnostaisi vain tietää miksi näin on, koska onhan tuollainen summa todellakin melkoisen suuri useimpien tulotasoon nähden. Itselläni on iphone 6, joka on työpuhelin, mutta ei se niin erinomainen ole, että ikinä ostaisin omilla rahoillani. 200 euroa voisin siitä maksaa, mutta en sitä 700 minkä se kaiketi kaupassa maksaa.
Siksi todella kiinnostaisi tietää mikä on se juttu, joka saa ihmiset hassaamaan tuollaisen summan rahaa puhelimeen ja varsinkin lapselle tai teinille, joilla ne hajoavatkin jatkuvasti.
Jännä muuten, että sinäkään et osannut vastata kysymykseeni!
ap
Niin jos olet tavallinen kaduntallaaja, ehkä se sitten on suuri summa. Entäs ne jotka tienaa yli 6000/kk eipä taida olla niin paljoa ;) Kannattais varmaan keskittyy omaan tuhlaamiseen ettei rahat lopu ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ongelma köyhillä on aina näissä asioissa. Jos mä tienaan paremmin kun keskiverto suomalainen, pitäiskö mun piilottaa ne rahat jonnekki tilille sen takia ettei joku köyhä laiska saamaton siivooja mamma joka ei aikoinaan opiskellu kunnon ammattia tarttis kadehtia niitä sitten. Mun lapsilla on älypuhelimet, tabletit, merkkivaatteet ja kaikki muut hienoudet. Meillä on hieno auto ja talo sun muuta. Miksikö? No siksi että me voimme ostaa ne koska meillä on niihin rahaa. Mihin ne rahat pitäis käyttää sitte jos ei arjen helpottamiseen ja viihdyttämiseen...? Me käydään myös lomamatkoilla kiitos kysymästä. Hyväntekeväisyyttä myös harrastetaan mahdollisuuksien mukaan.
Seuraavaks joku wt mamma itkee että lapsistani tulee ylpeitä ja rahan ahneita. Ei muuten tule kun he kasvattaa rakkaudella ja kohtuudella. Kun sitä rahaa osaa käyttää eikä raha korvaa aikaa.Millä köyhillä? Itse tienaan selkeästi enemmän kuin keskivertosuomalainen ja olen suorittanut kaksikin korkeakoulututkintoa. Lisäksi osaan yhdyssanat - toisin kuin sinä. Voisin ihan hyvin ostaa tältä istumalta jotain mikä maksaa 1000 euroa tai 700 euroa. Tai vaikka paljon enemmänkin, ei olisi rahasta kiinni. Siitä huolimatta en osta lapsilleni enkä itselleni noin kalliita puhelimia. Yksinkertaisesti siksi, että mielestäni ne eivät ole sen arvoisia. Minulla ei myöskään ole tarvetta esitellä varallisuuttani muille. Tämän ketjun perusteella se näyttäisi olevan pääsyy jonkin iPhone 6:n ostoon (tai lieneekö niitä jo seiskakin myynnissä).
Puhelinyhtiöiden markkinointikoneisto on ovela. Se on nähty tässäkin ketjussa, kun useat uskovat tosissaan markkinointilauseisiin. Saadaan nipin napin toimeentulevatkin ostamaan kalliita laitteita siinä uskossa, että ne ovat parhaita.
Viekää tekin lapsenne vaikka metsäretkelle sieltä luurien äärestä. Tekee ihan hyvää.
Meneppä sinä sinne metsäretkelle erakoitumaan :D
Tekis sullekkin hyvää sieltä simputtamasta ;)
Olen kyllä apn kanssa samoilla linjoilla. 15 vuotias ei tarvitse 700 euron iPhonea. Hänelle riittää kyllä esim Honor7 joka on ominaisuuksiltaan jopa parempi, mutta yli 300 e halvempi. Tuo iPhone halutaan vain sen vuoksi että on kavereille kiva näyttää että minulla on 700 e puhelin. Näin se vain on, kilpavarustelua.
Meillä on kyllä varaa ostaa iPhoneja vaikka joka vuosi uusi lapsillemme. Mutta en halua että heistä tulee ihmisiä joiden pitää yrittää nostaa statustaan kalliilla tavaroilla. Teineillä se on nyt kännykkä joilla sitä tehdään, aikuisilla se on auto tms.
Jossain vaiheessa lapsista tulee aikuisia jotka joutuvat itse elättämään itsensä. Jos he ovat tottuneet saamaan sen kalleimman ja heidän elämänarvonsa perustuvat siihen että pitää makeilla merkeillä, niin voi tulla aika tiukkaa taloudellisesti.
Minun lapsillani tulee olemaan omat asunnot kun he lähtevät kotoa maailmalle. Mutta silti yritän opettaa heitä aina miettimään hinta -laatusuhdetta ja sitä että turhalla tavaralla ei saa onnellista elämää. Se tulee ihan muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset taitaa tarvita noita kalliita.
Tarvitsevat - mihin??? Mitä noissa kalliissa on mitä ei ole halvemmissa?
Ai niin... se omenamerkki...! Saiskohan noita jostain niin liimaisin omaankin luuriin.
No ei se omenamerkki riitä yksinään. Meillä ainakin koko perheellä on Appleja (minulla, miehellä, miehen veljellä vaimoineen, äidilläni, siskollani ja siskon miehellä), jolloin tekstiviestit ovat ilmaisia, jos nettidataa/wifi on ja Facetime on todella hyvälaatuinen videopuhelu verrattuna esim. Skypeen. Lisäksi kuvat latautuvat automaattisesti myös tietokoneelle yms.
Meillä ei lapsilla ole puhelimia, koska ovat niin pieniä. Mutta molemmilla on omat, uudet iPadit. Ne hajoilevat aika ajoin pienten lasten käsittelyssä, jolloin ostetaan uudet tilalle. Ne ovat helppokäyttöisiä, mahtavia matkoilla (matkustamme kahden maan väliä säännöllisesti), lapset osaavat itse soittaa isälleen kesken tämän työpäivän, jos ikävöivät. Itse olen teknisesti kömpelö, mutta iPadeja osaan minäkin käyttää ja neuvoa lapsia.
Miksei saisi ostaa juuri sellaista, mitä haluaa ja tarvitsee, jos se raha ei ole esim. syömisestä pois? Ei kukaan kysele miksi joku ostaa harmaita paitojakaan.
Kyllä me metsäretkilläkin käydään teinin kanssa, vaikka sillä onkin kallis ja hyvä "puhelin". Taskutietokoneeksi puhelimella sitä kai olis parempi nimittää tai jokskin muuks, koska ei ole pelkkä puhelin!
Kyse tässä koko hommassa on varmaan siitä, että toiset hommaa ne kalliit puhelimet vaan koska voivat ja toiset taas, koska tiedostavat teininsä tarpeet.
On eri asia toki ostaa jollekin 7-10 -vuotiaalle kallis älypuhelin kuin esim. teini-ikäiselle, joka osaa sitä käyttää kaikkine herkkuineen!
Vähän sama asia kuin nuoruudessani stereot silloin 80 -luvulla. Ne, jotka eivät kuunnelleet paljon musiikkia omistivat mankan, kun taas mä kuuntelin ja ostin osamaksulla palkoistani 6000 markan stereot siksi, että arvostin kunnon soundia.
Minulla on varaa ostaa kalliimmat puhelimet, ostan uusimmat koska uskoisin niissä olevan parasta ja uusinta teknologiaa ja usein ne ovat myös parhaan näköisiä. Monessa kaupassa myös parhaiten esillä ja miltein ainoat vaihtoehdot. Vastaksesta käy ilmi, etten ole tekniikasta erityisen kiinnostunut, enkä viitsi pohtia puhelinten ominaisuuksia tai niiden eroja. Otan hyllystä vain muutaman hyvännäköisen kännyn ja jatkan matkaa. Käytän aikani muuhun. Riittikö vastaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan minulta pois. Jokainen saa tuhlata rahansa mihin tykkää. Kiinnostaisi vain tietää miksi näin on, koska onhan tuollainen summa todellakin melkoisen suuri useimpien tulotasoon nähden. Itselläni on iphone 6, joka on työpuhelin, mutta ei se niin erinomainen ole, että ikinä ostaisin omilla rahoillani. 200 euroa voisin siitä maksaa, mutta en sitä 700 minkä se kaiketi kaupassa maksaa.
Siksi todella kiinnostaisi tietää mikä on se juttu, joka saa ihmiset hassaamaan tuollaisen summan rahaa puhelimeen ja varsinkin lapselle tai teinille, joilla ne hajoavatkin jatkuvasti.
ap
Kaikki ihmiset eivät ole köyhiä. Kaikilla ihmisillä ei ole rahasta pulaa. Aloitus on normaali mammakateellisuuden manifesti.
Näyttää olevan suurimmalla osalla rahaongelmia. Ainakin sen tasoinen on valitus siitä että pakkolakeja ei saa tulla kun sitten ei ole rahaa, tai siitä että asunnot on liian kalliita. Jos on varaa ostaa tuollainen puhelin niin silloin on varaa myös mm. maksaa 100% lastensa päivähoito
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me metsäretkilläkin käydään teinin kanssa, vaikka sillä onkin kallis ja hyvä "puhelin". Taskutietokoneeksi puhelimella sitä kai olis parempi nimittää tai jokskin muuks, koska ei ole pelkkä puhelin!
Kyse tässä koko hommassa on varmaan siitä, että toiset hommaa ne kalliit puhelimet vaan koska voivat ja toiset taas, koska tiedostavat teininsä tarpeet.
On eri asia toki ostaa jollekin 7-10 -vuotiaalle kallis älypuhelin kuin esim. teini-ikäiselle, joka osaa sitä käyttää kaikkine herkkuineen!
Vähän sama asia kuin nuoruudessani stereot silloin 80 -luvulla. Ne, jotka eivät kuunnelleet paljon musiikkia omistivat mankan, kun taas mä kuuntelin ja ostin osamaksulla palkoistani 6000 markan stereot siksi, että arvostin kunnon soundia.
Niin piti vielä sanoa, että niillä metsäretkillä saa muuten ihan huippukuvia ja videoita tallennettua hyvällä luurilla ja kuvia myös käsiteltyä:)
Mä ostan haluamiani asioita itselleni tai lapsilleni, koska mä voin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varaa ostaa kalliimmat puhelimet, ostan uusimmat koska uskoisin niissä olevan parasta ja uusinta teknologiaa ja usein ne ovat myös parhaan näköisiä. Monessa kaupassa myös parhaiten esillä ja miltein ainoat vaihtoehdot. Vastaksesta käy ilmi, etten ole tekniikasta erityisen kiinnostunut, enkä viitsi pohtia puhelinten ominaisuuksia tai niiden eroja. Otan hyllystä vain muutaman hyvännäköisen kännyn ja jatkan matkaa. Käytän aikani muuhun. Riittikö vastaus?
Jatkan vielä. Oman puhelimeni valitsin, koska siihen sai luumun liilat kuoret. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tykkäävät sijoittaa eri asioihin. Mulla se on auto, vaikka tiiänkin että se on sijoituksellisesti hölmöä, mutta hienoha se on :D Itse en taas millää ymmärrä miksi joku ostaa esim. Veneen, mökin, jonkun muumimuki taikka kameratarvikkeita, mielestäni laittavat vain rahaa viemäristä alas. Mutta ne on niiden rahoja, enkä ole sillä päätäni se enempää vaivannut. Toiset siis tykkää sijoittaa elämässään toisiin asioihin ja toiset toisiin, eikä sitä ulkopuoliset ehkä ymmärrä eikä niiden kyllä tartte.
Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä että kyllä tässä maassa voisi veroja nostaa erittäin runsaasti ja leikata palkoista erittäin paljon. Rahasta ei näytä olevan pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kaikki ihmiset eivät ole köyhiä. Kaikilla ihmisillä ei ole rahasta pulaa. Aloitus on normaali mammakateellisuuden manifesti.
Näyttää olevan suurimmalla osalla rahaongelmia. Ainakin sen tasoinen on valitus siitä että pakkolakeja ei saa tulla kun sitten ei ole rahaa, tai siitä että asunnot on liian kalliita. Jos on varaa ostaa tuollainen puhelin niin silloin on varaa myös mm. maksaa 100% lastensa päivähoito
Kaikilla on kai varaa halutessaan maksaa joku 25 euroa kuussa teinin älypuhelimesta. Tietenkin kokonaan raha-asiansa sössineet luottotiedottomat ovat sitten asia erikseen. Nekö näitä kateellisia sitten ovat, vai onko kyse vaan tyhmyydestä?
Jokainen laittakoot tulonsa ja rahansa just siihen mihin haluavat myös teineilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tykkäävät sijoittaa eri asioihin. Mulla se on auto, vaikka tiiänkin että se on sijoituksellisesti hölmöä, mutta hienoha se on :D Itse en taas millää ymmärrä miksi joku ostaa esim. Veneen, mökin, jonkun muumimuki taikka kameratarvikkeita, mielestäni laittavat vain rahaa viemäristä alas. Mutta ne on niiden rahoja, enkä ole sillä päätäni se enempää vaivannut. Toiset siis tykkää sijoittaa elämässään toisiin asioihin ja toiset toisiin, eikä sitä ulkopuoliset ehkä ymmärrä eikä niiden kyllä tartte.
Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä että kyllä tässä maassa voisi veroja nostaa erittäin runsaasti ja leikata palkoista erittäin paljon. Rahasta ei näytä olevan pulaa.
Mikä tarve kenelläkään on ylipäätään arvostella tai ihmetellä muiden rahankäyttöä. Pitäisitte huolen omista asioistanne.
Mä aina vannoin ja vakuutin, että ikinä en osta lapselle ipohonea. Juu. Nyt on 14-, 12- ja 9-vuotiailla. Koska nyt vaan yksinkertaisesti ovat paljon paremmat kuin tähän asti vastaan tulleet 100-200e:n luurit.