Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ihmeen takia ostatte lapsillenne/teineillenne monen sadan euron puhelimia? Mitä järkeä on laittaa 700-800 euroa yhteen PUHELIMEEN?!

Vierailija
25.03.2016 |

Tuohan on oikeasti aivan järjetön summa puhelimesta. Voisitteko valaista, mikä on se syy, että katsotte tarpeelliseksi laittaa lapsen tai nuoren puhelimeen noin ison rahan?

Kommentit (168)

Vierailija
161/168 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iphone 7 ei tule olemaan kuulokeliitäntää..ja joissain mäceissä ei ole hdmi liitäntää..joku oma standardinen näytön ulostulo..ja miksi applen tuotteisiin on yleensä hirveä määrä adaptereita joita ei muissa laitteissa tarvita..ja kalliita vielä

Vierailija
162/168 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 700 euron puhelin ja olen 15-vuotias. Vanhempani ostivat sen minulle, koska halusin sellaisen eikä heillä ole mitään ongelmia rahan kanssa. Heillä itsellään on edulliset n. 300 euron puhelimet ja ovat tyytyväisiä niihin.

En ymmärrä, miksi ulisette täällä toisten ihmisten rahankäytöstä. Jos joku haluaa ostaa lapselleen kalliin puhelimen, niin so what? Mitä se teidän elämäänne vaikuttaa? Tietenkin sen rahan olisi voinut käyttää järkevämmin vaikka ruokaan, mutta he pystyivät yhtä hyvin ostamaan minulle hieman kalliimman puhelimen, sillä ruokaan ja päivittäistavaroihin riittää rahaa muutenkin.

Ymmärrät aloittajan kysymyksen, kun olet pikkasen vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/168 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri 9-vuotiaalleni iPhone 6S:n. Maksoi yli 800€. Tienaan yli 200 000€ vuodessa, mies lähes saman verran. Talo maksettu, samoin autot ja kesäasunto. Miksi emme kuluttaisi niihin asioihin, joista pidämme? Ei kaikki ole Suomessa köyhiä. En myöskään jätä jotain mielestäni kivaa asiaa ostamatta vain sen takia, että joku köyhä siitä tulee kateelliseksi.

Kaikki lapseni ovat koulussa ja harrastuksissa menestyviä, hyvin kasvatettuja ja ystävällisiä ja toiset huomioonottavia ihmisiä, joilla on paljon ystäviä. Moni köyhän perheen lapsi (ja etenkin heidän vanhemmat) on vaan ollut niin järjettömän kateellinen, että ystävyys ei ole sen takia toiminut. No, ihmiset hakeutuvat kaltaistensa joukkoon ja siksi kai ystäviemme lapsillakin on ne 800€ puhelimet. Enpä ole ennen asiaa edes tullut ajatelleeksi :)

Vierailija
164/168 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ongelma köyhillä on aina näissä asioissa. Jos mä tienaan paremmin kun keskiverto suomalainen, pitäiskö mun piilottaa ne rahat jonnekki tilille sen takia ettei joku köyhä laiska saamaton siivooja mamma joka ei aikoinaan opiskellu kunnon ammattia tarttis kadehtia niitä sitten. Mun lapsilla on älypuhelimet, tabletit, merkkivaatteet ja kaikki muut hienoudet. Meillä on hieno auto ja talo sun muuta. Miksikö? No siksi että me voimme ostaa ne koska meillä on niihin rahaa. Mihin ne rahat pitäis käyttää sitte jos ei arjen helpottamiseen ja viihdyttämiseen...? Me käydään myös lomamatkoilla kiitos kysymästä. Hyväntekeväisyyttä myös harrastetaan mahdollisuuksien mukaan.

Seuraavaks joku wt mamma itkee että lapsistani tulee ylpeitä ja rahan ahneita. Ei muuten tule kun he kasvattaa rakkaudella ja kohtuudella. Kun sitä rahaa osaa käyttää eikä raha korvaa aikaa.

Tästä tulee mieleen, että kalliilla tavaroilla halutaan tehdä ero siihen siivojaan. Tavara halutaan näyttämisen vuoksi eikä minkään muun.

Tai sitten toistepäin. Vähön off topic mutta olin 2000-luvun alussa Pekingissä ja istuin taksissa. Kuskilla oli siihen aikaan parempi puhekin kuin minulla :) taisin tienata paremmin kuin se taksikuski.

Vierailija
165/168 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ongelma köyhillä on aina näissä asioissa. Jos mä tienaan paremmin kun keskiverto suomalainen, pitäiskö mun piilottaa ne rahat jonnekki tilille sen takia ettei joku köyhä laiska saamaton siivooja mamma joka ei aikoinaan opiskellu kunnon ammattia tarttis kadehtia niitä sitten. Mun lapsilla on älypuhelimet, tabletit, merkkivaatteet ja kaikki muut hienoudet. Meillä on hieno auto ja talo sun muuta. Miksikö? No siksi että me voimme ostaa ne koska meillä on niihin rahaa. Mihin ne rahat pitäis käyttää sitte jos ei arjen helpottamiseen ja viihdyttämiseen...? Me käydään myös lomamatkoilla kiitos kysymästä. Hyväntekeväisyyttä myös harrastetaan mahdollisuuksien mukaan.

Seuraavaks joku wt mamma itkee että lapsistani tulee ylpeitä ja rahan ahneita. Ei muuten tule kun he kasvattaa rakkaudella ja kohtuudella. Kun sitä rahaa osaa käyttää eikä raha korvaa aikaa.

Tästä tulee mieleen, että kalliilla tavaroilla halutaan tehdä ero siihen siivojaan. Tavara halutaan näyttämisen vuoksi eikä minkään muun.

Tai sitten toistepäin. Vähön off topic mutta olin 2000-luvun alussa Pekingissä ja istuin taksissa. Kuskilla oli siihen aikaan parempi puhekin kuin minulla :) taisin tienata paremmin kuin se taksikuski.

"Puhelin"

Terv nakkisormi (itseäni siis korjaan)

Vierailija
166/168 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä Applen tuotteita laadukkaina ja hyvin suunniteltuina...miksi puhelimessa ei ole usb latausta...miksi normaali kuulokeliitäntä puuttuu..miksi macbookista prosta puuttuu rj45 verkkokaapeli yhteys sitä tarvitaan että sen saa yo kokeessa verkkoon...miten voi olla näin huonoa suunnittelua?

Ja kestävyydestä..iphone 5 latausongelmaa puhelimen joku kytkin rikki..latauskaapeli hajoaa 3kk välein...nyt virtanappi irti

Aloitetaan nyt vaikka siitä kuulokeliitännästä. Missä applen tuotteessa EI ole normaalia kuulokeliitäntää? Tarkoitatko puhelimen USB-latauksella siis USB:tä molemminpäin, koska kyllähän siinä piuhan toisessa päässä on usb jonka saa irti siitä mötikästä, ja voi laittaa tietokoneeseen kiinni.

Verkkokaapelista ei hajuakaan. 

Itse pidän koneessa miinuksena cd-aseman puuttumista, mutta onneksi ulkoinen ei paljon maksa. Ja rakastan macbookin magneettista latausjohtoa, on paljon helpompi saada se paikalleen ja puhdistaa! Miksei sellaista ole kaikissa?

Minulla ei ole yhdestäkään applen tuotteesta hajonnut vielä tähän päivään mennessä kuin näytön lasit - ja nekin aina oman mokan vuoksi. Yli 10v vanha applen ipodikin toimii vielä moitteetta. Ehkä minulle on sattunut sitten ne huippuyksilöt?

RJ-45 Ethernet (Verkkoliitäntä) liitin on liian paksu mahtuakseen kunnolla näiden ohuiden Applen läppärien sisään, siksi siitä luovuttiin. Mutta jos sitä todella tarvitsee niin voi hankkia yhteensopivan USB-Ethernet sovittimen tai Thundertolt -Ethernet sovittimen ja käyttää sitä. Sovitin on varsin pieni ja kulkee helposti mukana laukussa tai taskussakin.

DVD/CD -asema karsittiin samasta syystä kun Unibody-runkoon siirryttiin. Apple päätteli, että koska DVD/CD tai Bluray levyjä tarvitsee aika harva käyttäjä ja nekin toka tarvitsevat melko harvoin sitä käyttävät, niin turha sitä on laittaa kannettavaan laitteeseen sisälle vaan he voivat ostaa sen ulkoisena USB-liitäntäisenä laitteena. Minua kanssa harmitti alkuun DVD-aseman poistuminen, mutta oikeassa olivat. Aika vähän sitä tulee käytettyä ja sen mitä käytän voin kytkeä ulkoisen aseman aivan hyvin siksi aikaa.

Minulla on ollut nyt reilun 4 vuotta iPhone 4S (32GB malli), se on vielä varsin hyväkuntoinen. Latauskaapelien tms. kanssa ei ole ollut ongelmia. iPadin latauskaapeli saisi olla mieluusti pidempi, mutta muuten olen tyytyväinen.

Niin ja jotta ei synny väärää käsitystä, niin minulla on myös runsaasti kokemusta PC raudasta, kotona lähinnä parin omaan käyttöön ostamani bisnes läppärin (HP & Dell) muodossa, molemmissa Debian Linux, kaikissa reilusti muistia, isot SSD levyt jne. mutta kyllä Applen laite MBP Retina 16/750GB joka on jo sekin 3.5 vuotta vanha on se mitä mieluiten käytän.

Windows (7Pro) on vain yksi virtualisoitu (VmWare Fusion alla) MBP:ssä ja vain ja ainoastaan sen yhden mittalaiteohjelman datan lukemista varten, käytän sitä noin joka toinen kuukausi tunnin verran.

Töissä toki on myös kaksi Windows asennusta virtualisoituna KVM:n alla, yksi Win7Ent parin hallintaohjelman käytön vuoksi ja Win10Ent testaamista varten. Niitä tulee käytettyä ehkä kerran viikossa tunnin tai pari korkeintaan.

Windowsia en käytä kuin ja vain pakosta silloin kun sen käytölle ei ole vaihtoetoa välttämättä tarvitun sovelluksen vuoksi. Windows on niin kertakaikkisen huono, on aina ollut huono, sen laatu ei ole koskaan yltänyt kuin hädin tuskin keskinkertaiseen, ennen kuin se on taas suketanut pohjalle uuden version myötä. Windows 10:n näyttää päällepäin nätiltä, mutta se miten Microsoft kohtelee sen kanssa asiakkaitaan on käsittämättömän ylimielistä toimintaa. Suosittelen kaikkia välttämään Microsoftin uusia tuotteita, kunnes he korjaavat asennettaan ja alkavat arvostaa asiakkaitaan paremmin.

Vierailija
167/168 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheemme tulotaso on huomattavasti keskimääräistä korkeampi. Meistä sitä ei kyllä todennäköisesti arvaa, ellei törmää verotietoihin. Arvostamme muita asioita kuin ulkoiseen statukseen liittyviä. Esimerkiksi yhteinen vapaa-aika ja luonto ovat tärkeitä. Lapsemme eivät varmaankaan tiedä, että olemme heidän kaveriperheitään varakkaampia.

Voimme siis hankkia ihan mitä tahansa, mutta kulutamme silti järkevästi. Minusta tuntuisi pahalta, jos lapsemme alkaisivat vonkua kalleinta/uusinta markkinoilla olevaa puhelinta tms. Haluaisivat kyseisen tuotteen todennäköisesti vain sen vuoksi, että "kaikilla" muillakin on. Siinä kohtaa kokisin kasvatukseni menneen metsään.

Vierailija
168/168 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

167, onneksi olette itse menneet metsään, ei kasvatus! 

Keskustelusta poimin sen, että Suomessa on ollut köyhyyttä, ja sitten kun siitä päästään, halutaan antaa lapsille kaikki mahdollinen. Toisaalta kilttiä, toisaalta tyhmää. Ei ole hyvä laittaa itsetuntoaan ja olemistaan tavaran varaan.

Ei myöskään ole paljon ymmärrystä maailman tilasta. Ostellaan ja kulutetaan, kun sitä rahaa nyt vain on. Ja tietysti myös pahaa oloa, jota halutaan peitellä ostelemalla kaikkea kivaa...

Ja kolmanneksi: kyllä Suomessa on joillain ihmisillä rahaa, paljon. Ilmeisesti niitä on aika paljonkin. Sipilän porukat eivät ymmärrä, mitä on olla vähävarainen. Yhteiskunnassa on syvä kuilu. Mitähän tästä seuraa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi