Miksi muistisairaille vanhuksille ei voida laittaa nilkkaan paikannuspantaa?
Voisi säästää sekä ihmishenkiä että kustannuksia kun poliisi- ja etsintäpartiot hälytetään kateissa olevia vanhuksia etsimään. Miksi nilkkapantaa ei voida käyttää karkailevien dementiavanhusten hoidossa? Miksi vanhustenhoito ei kehity vaikka elämme modernia teknologia aikaa nyt 2000-luvulla?
Taas sai lukea (artikkeli alla linkissä) kuinka Joensuussa kadonnut muistisairas vanhus löytyi kuolleena.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001142011.html
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
https://www.greatcall.com/phones-devices/splash-mobile-personal-emergen…
USAssa on monta halytyslaitetta valittavana. Erittain yleinen yksin asuvilla vanhuksilla, nappia painamalla saa halytettya apua jos vaikka kaatuu. Toimivat GPS-systeemilla ja toisella paikkakunnalla asuva omainen voi puhelimestaan seurata missa mennaan.
Ei ongelma ole hälytyslaitteitten puute vaan se, että niitä ei oikein millään käytettävissä olevalla keinolla saa oikein hyvin dementoituneen mukaan.
Eihän dementoitunut muista edes pukea vaatteita päälleen tai laittaa kenkiä jalkaa, kun lähtee kotiin, karhunpyyntiin, äitiä katsomaan, lypsylle, lampaita ruokkimaan, kouluun ... ja mihin lie ovatkaan menossa.
Mitään ongelmaa ei olisi, jos käytössä olisi vaikkapa siru, joka hälyttäisi silloin, kun poistuu tietyltä alueelta. Tällainen sovellus oli puhelimessa jo viime vuosikymmenellä, mutta eihän se puhelin ollut koskaan mummolla mukana.
Omassa perheessä varmin keino oli koira, joka seurasi mummoa kaiken aikaa. Vaikeammaksi meni silloin, kun emäntä lähtikin autossa. Ainakin yhden yöreissun esti koiran haukunta, ja sen jälkeen laitettiin oveen varmempi lukko. En suosittele kuitenkaan kovin innokasta metsästyskoiraa vanhusvahdiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa kuin 3 vaippaa/vrk, mistä rahat tämmöiseen...
Kuitenkin rahaa löytyy (on löydyttävä) poliisi- ja etsintäpartioihin? Ahtaalla olevan virkavallan resursseja käytetään kadonneiden muistisairaiden vanhusten etsimiseen, koska ei ole kehitetty toimivaa perusturvajärjestelmää karkaileville vanhuksille kun rahat menee--- vaippoihin? Nyt jokin tässä säästöajattelussa kyllä mättää ja pahasti.
Viisi vaippaa/vrk = 8,25€. Fennokaupassa.
Eläkkeensaajan hoitotuki alin = 62 €, seuraava = 155€ ja ylin =
327 €/kk. Tuo ylin tuki kattaakin jo vaippojen hinnat.
Mutta jotakin pitää ihan itsekin maksaa! Kannattaisi hieman säästää jokaisen pahanpäivän varalle, ettei ole heti perseauki, kun routa-aika koittaa.
Siis anteeksi kuinka?
Jokaiselle suomalaiselle muistisairaalle vanhuksille automaattisesti myönnettäväksi etuudeksi moderni turvapaikannin -- kyllä kuule nämä vanhukset ovat varmasti veronsa maksaneet.
Kansanedustajien avustajat voivat aivan hyvin odottaa omaa palkankorotustaan sen aikaa että saamme maamme vanhustenturvan siihen malliin ettei vanhuksia löydy pitkin metsiä.
Vuokralaite maksetaan siitä hoitotuesta/kk.
Tosin kukaan ei tiedä mitä ylläpito ja seuranta maksaa.
Vai kuka kyttää Berttaa, kun hän lähtee koulumatkalle? Onko jo olemassa systeemi. Muuallakin kuin Utopiassa?
Otinkin huvikseni kantaa niiden vaippojen kuluihin. Eivät maata kaada!
Ei pitaisi olla kallista, Suomihan on kaiken teknologian ja edistyksen edellakavijamaa.
Katsoin tuon USAlaisen systeemin kulut: Perushalytys alle $20/kk., luksuspaketti mika halyttaa automaattisesti jos kantaja kaatuu ja laakari/sairaanhoitaja on napinpainalluksen paassaa 24/7 alle $50/kk. Aika halpaa mielestani.
Vierailija kirjoitti:
https://www.greatcall.com/phones-devices/splash-mobile-personal-emergen…
USAssa on monta halytyslaitetta valittavana. Erittain yleinen yksin asuvilla vanhuksilla, nappia painamalla saa halytettya apua jos vaikka kaatuu. Toimivat GPS-systeemilla ja toisella paikkakunnalla asuva omainen voi puhelimestaan seurata missa mennaan.
Tuollaista ei osaa käyttää!
Dementikothan eivät näistä ymmärrä.
Saattavat repiä irti avannepussit, katetrit jne.
Jokin kiinteä sirusysteemi joskus tulevaisuudessa ehkä. Mutta kuka valvoo niiden kautta vanhuksia. Ja miten käytännössä?
Jos poistuu kotoa, niin mikä hälyttää?
Monta asiaa on ratkaistavana.
Olen nyt 60. Minä ainakin aion "kadota" siinä vaiheessa kun elämä käy sietämättömän hankalaksi elää. Siksi en kannata mitään seurantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin rahaa löytyy (on löydyttävä) poliisi- ja etsintäpartioihin? Ahtaalla olevan virkavallan resursseja käytetään kadonneiden muistisairaiden vanhusten etsimiseen, koska ei ole kehitetty toimivaa perusturvajärjestelmää karkaileville vanhuksille kun rahat menee--- vaippoihin? Nyt jokin tässä säästöajattelussa kyllä mättää ja pahasti.
Viisi vaippaa/vrk = 8,25€. Fennokaupassa.
Eläkkeensaajan hoitotuki alin = 62 €, seuraava = 155€ ja ylin =
327 €/kk. Tuo ylin tuki kattaakin jo vaippojen hinnat.
Mutta jotakin pitää ihan itsekin maksaa! Kannattaisi hieman säästää jokaisen pahanpäivän varalle, ettei ole heti perseauki, kun routa-aika koittaa.Siis anteeksi kuinka?
Jokaiselle suomalaiselle muistisairaalle vanhuksille automaattisesti myönnettäväksi etuudeksi moderni turvapaikannin -- kyllä kuule nämä vanhukset ovat varmasti veronsa maksaneet.
Kansanedustajien avustajat voivat aivan hyvin odottaa omaa palkankorotustaan sen aikaa että saamme maamme vanhustenturvan siihen malliin ettei vanhuksia löydy pitkin metsiä.Vuokralaite maksetaan siitä hoitotuesta/kk.
Tosin kukaan ei tiedä mitä ylläpito ja seuranta maksaa.
Vai kuka kyttää Berttaa, kun hän lähtee koulumatkalle? Onko jo olemassa systeemi. Muuallakin kuin Utopiassa?
Otinkin huvikseni kantaa niiden vaippojen kuluihin. Eivät maata kaada!Ei pitaisi olla kallista, Suomihan on kaiken teknologian ja edistyksen edellakavijamaa.
Katsoin tuon USAlaisen systeemin kulut: Perushalytys alle $20/kk., luksuspaketti mika halyttaa automaattisesti jos kantaja kaatuu ja laakari/sairaanhoitaja on napinpainalluksen paassaa 24/7 alle $50/kk. Aika halpaa mielestani.
Pitää ensi luoda tuollainen infra Suomeen ja se maksaa. Kuten kaikki Suomessa.
Tietenkin olisi hyvä, jos saataisiin toimimaan. Ehkäpä vartiointiyritykset? Tiedän niiden tekevän jo tuonkaltaista toimintaa täällä.
Kuka patentoisi toimivan turvalaitteen muistisairaiden vanhustemme huolenpitoa varten?
Minuakin ahdistaa aina nämä kuolemaan johtavat eksymiset. Se omaisten hätä ja vanhuksen pelokkaat viimeiset minuutit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on dementoitumassa varakkain sukupolvi ikinä....mitäpä jos maksaisivat kerrankin ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 60. Minä ainakin aion "kadota" siinä vaiheessa kun elämä käy sietämättömän hankalaksi elää. Siksi en kannata mitään seurantaa.
Ja minä rukoilen Vapahtajaa Jeesusta hakemaan minut tykönsä täältä maan päältä ennen kuin tuollainen kauhea saatanan masinoima totalitaarinen seuranta- ja kontrollisysteemi astuu voimaan.
Pelottavaa on huomata, että tässäkin keskustelussa näyttää olevan kymmeniä, jotka palvelevat tätä jälkimmäistä sekä haluavat edistää ja kehittää hänen lyhytaikaista valtakuntaansa.
Ja miksi edes jumalattomatkaan ihmiset haluavat tällaisia puistattavia vakoilu- ja seuranta-automaatteja? Haluavatko ihmiset toisaankin luopua kaikesta yksityisyydestään, ihmisarvostaan ja oikeudestaan olla rauhassa ilman, että joku jatkuvasti urkkii heidän menemisiään ja sijaintiaan?
Asia nyt vain on niin, että ihminen ei elä ikuisesti: hänen on joskus kuoltava. Miksi nämä teknologian lumoamat eivät ymmärrä sitä?
Muistisairaitten katoamisten estämiseksi on olemassa sangen yksinkertaiset keinot: riittävästi hoitopaikkoja; hoitolaitoksen ovi lukkoon; ulkoilualueen ympärille vielä muuri jonka ovea on vahtimassa aina vähintään kolme vartijaa; sekä koko hoitoalalle riittävästi henkilökuntaa niin, ettei kukaan jää heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ahdistaa aina nämä kuolemaan johtavat eksymiset. Se omaisten hätä ja vanhuksen pelokkaat viimeiset minuutit.
Niin. Kun ajattelee, että oma rakas äiti, isä, aviomies, mummu, paappa jossain eksyksissä yksin alasti kylmässä kuolemassa, heitteille jätettynä ja avuttomana .
Ja kukaan ei muka keksi mitään sirua tai toimivaa keinoa millä tällaiset kerta kaikkiaan estettäisiin.
Yksikin tapaus sivistysvaltiossamme on liikaa ja anteeksiantamatonta.
Maassamme korkeakoulutetaan huippuosaajia ja insinöörejä sun muita huipputekniikan taitajia pilvin pimein mutta mitä ihmettä ne päivät pitkät näpräävät kun eivät tällaiseenkaan ole mitään ratkaisua saaneet kehitettyä. On tosi kova osaamisen taso joo.
Pax Filii Dei kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä rukoilen Vapahtajaa Jeesusta hakemaan minut tykönsä täältä maan päältä ennen kuin tuollainen kauhea saatanan masinoima totalitaarinen seuranta- ja kontrollisysteemi astuu voimaan.
Pelottavaa on huomata, että tässäkin keskustelussa näyttää olevan kymmeniä, jotka palvelevat tätä jälkimmäistä sekä haluavat edistää ja kehittää hänen lyhytaikaista valtakuntaansa.
Ja miksi edes jumalattomatkaan ihmiset haluavat tällaisia puistattavia vakoilu- ja seuranta-automaatteja? Haluavatko ihmiset toisaankin luopua kaikesta yksityisyydestään, ihmisarvostaan ja oikeudestaan olla rauhassa ilman, että joku jatkuvasti urkkii heidän menemisiään ja sijaintiaan?
Asia nyt vain on niin, että ihminen ei elä ikuisesti: hänen on joskus kuoltava. Miksi nämä teknologian lumoamat eivät ymmärrä sitä?
Muistisairaitten katoamisten estämiseksi on olemassa sangen yksinkertaiset keinot: riittävästi hoitopaikkoja; hoitolaitoksen ovi lukkoon; ulkoilualueen ympärille vielä muuri jonka ovea on vahtimassa aina vähintään kolme vartijaa; sekä koko hoitoalalle riittävästi henkilökuntaa niin, ettei kukaan jää heitteille.
Et soisi muistisairaan vanhuksen asua kotonaan, mikäli seuranta olisi järjestettävissä?
Ja laittaisit hänet mieluummin lukittujen ovien ja muurien taa?
Älä Sinä tule puhumaan Jumalasta yhtään mitään kun et Häntä tunne!!
Ei sellaisesta sirusta ole mitään hyötyä, jos se vain ilmoittaa jonnekin, että dementti poistuu asunnostaan.
Johan se on ehtinyt kauas, kun apu saapuu puolen tunnin päästä.
Minä, suurten ikäluokkien edustaja, olen ainakin valmis maksamaan itse turvalaitteeni. Eläkkeeni on keskiluokkaa, eivätkä ne laitteet niin kalliita ole. Muutenkin olen sitä mieltä, että jos itse pystyy hoitonsa kustantamaan, niin miksi käyttää yhteiskunnan vähiä varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on dementoitumassa varakkain sukupolvi ikinä....mitäpä jos maksaisivat kerrankin ihan itse?
Olen samaa mieltä ja olen sen todennutkin tuossa aiemmassa viestissä!
Kyllä heillä useimmilla on varaa tulevaisuudessa muutamaan lisävaippaan.
Vanhuksen itsemääräämisoikeus ei toteudu tällaisen pannan avulla.
Pax Filii Dei kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oooh, mikä helvetin esikartano se tuollainen on, oikein vartijat ja kaikki ? ja pietari siihen muurin portille vielä avainten kanssa? Menisit kuule tutustumaan ihan paikan päälle dementikkohoitolaitoksiin niin tajuat mistä puhutaan -- siinä rukoilujesi välillä jos puistatuksiltasi ehdit.
Joku keino pitää olla, ettei dementti sitä laitetta poista.
Eikös nykyään ole kehitetty etälatauslaite. Tällöin ladattavan laitteenkin voi laittaa ihon alle. Siis sähkö lataa muutaman millinbpäästä ihon läpi. Tämä sallisi ainakin suihkussa käynninkin. Saako noilla nykyisillä mennä suihkuun?
Vierailija kirjoitti:
Minä, suurten ikäluokkien edustaja, olen ainakin valmis maksamaan itse turvalaitteeni. Eläkkeeni on keskiluokkaa, eivätkä ne laitteet niin kalliita ole. Muutenkin olen sitä mieltä, että jos itse pystyy hoitonsa kustantamaan, niin miksi käyttää yhteiskunnan vähiä varoja.
Pidä sitten huoli siitä, että laite ja siihen liittyvä palvelu on tilattuna ENNEN KUIN DEMENTOIDUT tai muuten muutut vajaavaltaiseksi. Kun sinulla ei enää ole äänivaltaa et myöskään pääse päättämään itse aikoinaan ansaitsemiesi rahojen käytöstä. Jos et ehdi itse asiaa päättää päädyt maksamaan korkeinta hintaa hoidostasi ja saat silti huonointa mitä rahalla saa.
Varautukaa siis etukäteen. Jälkikäteen on liian myöhäistä.
Ihmettelen, kun tässä ei ole menty eteenpäin, vaikka koirilla on ollut paikantimia vaikka kuinka kauan.
Kustannuksia ei tulisi koska sen täytyy olla muistisairaalle (sairauden perusteella myönnettävä) ilmainen välttämätön laite, samoin kuin ko hoitolaitoksissa pakollisena turvatoimena automaattisesti hoidokeilla käytettävä.