Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brintellix masennuslääke -kokemuksia

Vierailija
14.03.2016 |

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.

Kommentit (378)

Vierailija
81/378 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut minua. Aluksi oli ehkä mahdollisesti hieman vähempi paska olo, mutta se oli varmaan sitten placebo-vaikutusta, koska pidemmän päälle ei toimintakykyyn tullut sanottavaa muutosta vaikka annosta nostettiin tappiin. Sivuvaikutuksia oli aloitettaessa ja annosta kohotettaessa alkuun matkapahoinvointia, mutta en huomannut muita sivuvaikutuksia.

(Siirryin venlafaxiniin ja sillä masennusoireet ihan selkeästi ovat helpottaneet.)

Toivotaan että Brintellix sinulla toimii. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/378 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI Läkkeet ovat kyllä ihan saatanasta. "Vanhemman polven" lääkitykset haittavaikutuksineenkin paljon parempia.

Tutkimus: Masennuslääkkeet aiheuttavat pahempia vieroitusoireita kuin virallisesti tiedetään 

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005853275.html

Vierailija
84/378 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SSRI Läkkeet ovat kyllä ihan saatanasta. "Vanhemman polven" lääkitykset haittavaikutuksineenkin paljon parempia.

Tutkimus: Masennuslääkkeet aiheuttavat pahempia vieroitusoireita kuin virallisesti tiedetään 

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005853275.html

Tutkimuksissa on todettu SSRI -ja SNRI-lääkkeiden aiheuttavan seksuaalisuuden alenemista lähes 100%:lle käyttäjistä. Osalle käyttäjistä se lääkkeiden aikainen seksuaalisen toimintakyvyn häiriö jää pysyväksi, tarkkaa prosenttilukua ei tiedetä koska tästä asiasta ei tehdä minkäänlaisia tilastoja ihan ilmiselvistä syistä. Asiaa pyritään peittelemään lääketehtaiden taholta, kuten niitä muitakin haittoja, joita nämä lääkkeet aiheuttavat.

Vierailija
85/378 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yleistä näyttää olevan psyykelääkkeiden syöminen...totta kai ymmärrän, että vaikeissa sairauksissa se on välttämätöntä mutta oikeasti onko niin, ettei mitään muuta keinoa löydy? Mä ajattelen että masennus on viesti jostain mitä pitäis muuttaa- päihteet, ihmissuhteet, olosuhteet kuten työ? Joku mainitsikin elintapamuutokset- päihteet pois, lisää liikuntaa. Terapiaa saa tänäpäivänä helposti ja kokeilemalla löytyy laadukas tekijä.

Täällä yksi lääkkeisiinkin turvautunut. Eka masennusdiagnoosi tuli 17 vuotta sitten, kolmen vuoden terapian jälkeen piti lopettaa kun ei rahat riittäneet kela-tukien jälkeenkään. Nyt on ollut taas hetken aikaa varaa käydä terapiassa. Hintaa jää tukien jälkeen 260 euroa kuukaudessa mikä on minulle todella todella paljon.

Olen itsekin sitä mieltä että masennuksella on usein viesti kannettavanaan. Oma toimintakykyni on kuitenkin aika matalalla tasolla. Lääkkeillä yritetään tällä hetkellä saada sitä normaalimmaksi jotta olisi jotain edellytyksiä tehdä noita muutoksia elämän isoihin asioihin. Taustani takia olen ihan hukassa kysymyksen "mitä haluaisin elämältäni" kanssa. En ole kosketuksissa omiin tarpeisiin tai haluihin. Tältä pohjalta elämänmuutosten tekeminen on varsin huteraa vaikka voimia saisikin kerättyä.

Vierailija
86/378 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniongelmiin minäkin haen apua! Onko mikään auttanut.

Vierailija
87/378 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muuta kuin että lääkkeet eivät ole apu perimmaiseen syyhyn siinä miksi mieli on maassa.

Ja eräs perimmainen syy, miksi olen surullinen, on se, etta olen ensinkään ja ensimmäistakaan kertaa avannut psykiatrin ovea.

Siita seuraa riippa ja elinkautinen. Ja rekisteri joka ei vanhene koskaan. Kaikkine harmeineen jotka seuraavat mukana joka päivä loppuun asti. Ei sitä voi unohtaa.

Miten voisi? Syo lääkettä että unohdat?

En alennu.

Vierailija
88/378 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa muuta kuin että lääkkeet eivät ole apu perimmaiseen syyhyn siinä miksi mieli on maassa.

Ja eräs perimmainen syy, miksi olen surullinen, on se, etta olen ensinkään ja ensimmäistakaan kertaa avannut psykiatrin ovea.

Siita seuraa riippa ja elinkautinen. Ja rekisteri joka ei vanhene koskaan. Kaikkine harmeineen jotka seuraavat mukana joka päivä loppuun asti. Ei sitä voi unohtaa.

En alennu.

Kiitos kaikesta tuesta ja kiinnostuksesta aihetta kohtaan? Oikein kyllä ihmetyttää olenko niin erilainen, mutta siinä suhteessa, että tälläkin palstalla on suuri joukko ihmisiä ja trolleja jotka ilmeisesti valehtelevat vähintään itselleen.  Jaksavat hyväksyä ainakin osittain opin, joka on tuhonnut elämän: Rekisteroinyt heidät kansalaisiksi, joilta on aidosti viety nippu oikeuksia. Ja on haluttu sekä halutaan riistää kivekset. Maito rinnoista.

Sama.

Vierailija
89/378 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
90/378 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En alennu.

Kiitos kaikesta tuesta ja kiinnostuksesta aihetta kohtaan? Oikein kyllä ihmetyttää olenko niin erilainen, mutta siinä suhteessa, että tälläkin palstalla on suuri joukko ihmisiä ja trolleja jotka ilmeisesti valehtelevat vähintään itselleen.  Jaksavat hyväksyä ainakin osittain opin, joka on tuhonnut elämän: Rekisteroinyt heidät kansalaisiksi, joilta on aidosti viety nippu oikeuksia. Ja on haluttu sekä halutaan riistää kivekset. Maito rinnoista.

Sama.

Nosto, sama.

Vierailija
91/378 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 5mg kaks viikkoa kunnes viikko sitten nostettiin 10mg. Aluksi olo paheni, olin itkuinen ja ahdistunut mutta se on nyt mennyt ohitse ja huomaan että mun on vaikea nukkua, koko ajan jotenkin ärtynyt olo tai sellainen että pitää tehdä jotakin, lähteä viihteelle tai tavata uusia ihmisiä, ei sen takia että jotenkin innostaa vaan on jokin hirve tarve tehdä asioita joista tulee hyvä mieli tai ärsyynnyn. Ainakaan mitään hirveitä sivuoireita ei ole ollut, otan lääkkeen aamuisin aamupalan kanssa jotta ei tuu pahoinvointia. Pitää kattoa vähän ajan kuluttua että mitä tapahtuu.

Vierailija
92/378 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhkes mania tän lääkkeen käytön jälkeen. Kerkesin syödä 3 viikkoa.

Vierailija
93/378 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei tietenkään tän lääkkeen "syy" varsinaisesti ollut, vaan väärä diagnoosi joka jälkikäteen tarkasteltuna oli hassua etten tajunnut aikaisemmin epäillä kaksisuuntaista. Tuo nyt vaan ilmeisesti laukaisi pahan ja pitkän manian, edellisestä olikin jo tooosi pitkä aika, eikä silloin edes ollut niin pahana. Ihan elämä meni sotkuun. Jostain googlettelinkin että masennuslääkkeet saattais laukaista manian jos siihen on taipumus...

Vierailija
94/378 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri antoi näytepakkauksen joka oli jostain syystä vahvuudeltaan suoraan 10mg eikä 5mg. Aloitin sitten sillä ja lopetin jo reilun parin viikon päästä. Pahoinvointi lääkkeenoton jälkeen oli ihan järkyttävää ja pystyin muutaman tunnin ajan vain makaamaan sängyssä ennen kuin oksetus helpotti. Sen jälkeen olo oli loppupäivän jotenkin kumman pöpperöinen ja väsynyt.

Vierailija
95/378 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
96/378 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt lääkettä nyt reilu 2 viikkoa 10mg annoksella ja aika vähän huomaan mihinkään vaikuttavan. Paremmin olen nukkunut ja ehkä tuossa viikon taaksepäin olin rauhallisempi ja mieli vakaampi, mutta viikonlopun dokailut ilmeisesti sekoitti pakkaa. Järkyttävää ahdistusta ja itkuisuutta jatkunut nyt 3 pvää. Aiemmin ollut käytössä escitalopram 10-20mg parisen vuotta ja se poisti tehokkaasti krapula ahdistuksen, mitä tämä lääke ei ilmeisesti tee. Olin tuossa välissä n. 3kk ilman mitään lääkitystä ja kun kupoli alkoi taas hajoilemaan söin viikon verran 5mg escitalopramia ja sit vaihdettiin brintellixiin, koska kyllästytti Essin aiheuttama painonnousu, hikoilu ja väsymys. Hikoilua tämäkin on ajoittain aiheuttanut, mutta ihan kivasti hillitsee ruokahalua. Seksihaluihin ei ole vaikuttanut, mitä nyt orkun saaminen on ollut vaikeampaa. Odotan vaan innolla koska huomaan samanlaisen wow efektin kun mitä tuosta aiemmasta lääkkeestä tuli, kun annostus saatiin kohilleen. Mieli kun oli tasainen, viihdyin itseni kanssa ja en märehtinyt turhia asioita. Kuinka kauan muilla on kestänyt, että on alkanut tehoamaan? Haluun olla taas itsevarma itseni ilman hikoilua ja liikakiloja :D

Vierailija
97/378 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ettei tän lääkkeen kaa saa käyttää alkoholia?

Vierailija
98/378 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei tietenkään tän lääkkeen "syy" varsinaisesti ollut, vaan väärä diagnoosi joka jälkikäteen tarkasteltuna oli hassua etten tajunnut aikaisemmin epäillä kaksisuuntaista. Tuo nyt vaan ilmeisesti laukaisi pahan ja pitkän manian, edellisestä olikin jo tooosi pitkä aika, eikä silloin edes ollut niin pahana. Ihan elämä meni sotkuun. Jostain googlettelinkin että masennuslääkkeet saattais laukaista manian jos siihen on taipumus...

Itse suhtaudun kriittisesti tuohon että masennuslääkkeiden seurauksena puhjennut mania viittaisi kaksisuuntaiseen. Kun vetää jotain ainetta ja se laukaisee jotain oireita, niin onko se seurausta sairaudesta vai yleensä sen aineen vaikutuksista ihmisessä? Joku vetää viinaa ja menee rähinäkänniin niin onko hänellä joku piilevä sairaus. Eri aineet aiheuttaa eri ihmisissä erilaisia reaktioita. Itse sain maanista oloa ja unettomuutta vieroittautuessani escitalopramista, en niinkään käytön aikana mutten minä itselleni tuosta mitään kaksisuuntaisen diagnoosia ottaisi.

Vierailija
99/378 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolisät toimivat tietysti paljon paremmin. B12+foolihappo masennukseen ja tauriini+teaniini ahdistukseen. Halpaa kuin saippua verrattuna lääkkeisiin, ja eivät aiheuta ainakaan masennuslääkkeiden kaltaisia vaikeita sivuvaikutuksia.

Ravintoaineiden saanti ruoasta on paljon parempi apu masennukseen kuin ravintolisät.

Vaikka moni ei ehkä uskoisikaan, itse olen saanut tosi paljon apua ahdistukseen ja masennukseen sillä mitä olen syönyt ja mitä en ole syönyt (kofeiini, alkoholi, keinotekoiset lisäaineet, yliprosessoidut ruoat, makeutusaineet, liika sokeri jne). Olen jännästi huomannut tyyneyden lisääntymistä ruokavaliolla jossa on prebiootteja ja probiootteja, maitohappobakteereja käytän myös ravintolisänä. Ravintolisistä magnesiumista olen huomannut myös tyyneyden lisääntymistä.

Olen huomannut säännöllisen päivärytmin, tietyn määrää ihan kävelyä, rentoutusharjoituksia ja monipuolisen terveellisen ruokavalion merkittävästi alentaneen ahdistusta ja masennusta . ja parantaneen unenlaatua. Olen oppinut ihan eri tavalla kuuntelemaan kehoa milloin olen liian stressaantunut tai milloin ylikuormittunut, milloin en ole liikkunut tarpeeksi ja pitänyt itsestäni huolta ja oppinut kohtaamaan omia tunteita ja tajunnut että en minä siihen enää mitään lääkkeitä tarvi.

Ja huom. Aloitustilanteeni oli vaikea masennus, eipä ole enää siellä puolella tämä olo.

Itse sain joskus buustin masennuslääkkeestä, joita käytin vuosia, mutta haittavaikutusten määrä vaan kasvoi ja lopetus oli karseaa. Se buusti ei ollut pitkäaikainen ja siitä sitten aina psykiatri tyrkytti jotain pilleriä aina uutta perään. Olihan se hieno tunne minkä se kesti mutta ei sen arvoinen. Lisäksi en silloin osannut kuunnella kehoani tai tunteitani yhtä lailla kun aina oireita lääkittiin pillerillä.

Vierailija
100/378 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto - juuri tulin lekurilta Brintellix 5mg taskussa , kokemuksia kaivataan lisää? : )

Aiemmin syönyt Sertraliinia pariin otteeseen pidemmän jakson, kunnes se yhtäkkiä aktivoi pahoja migreenikohtauksia jopa useasti viikossa (se se oli, sillä lopetin lääkkeen - loppuivat migreenit - 2kk päästä aloitin uudestaan - alkoivat migreenit uudestaan - nostettiin vielä annostusta ja migreenit vain tihenivät - lopetin lääkkeen, migreenit hävisivät ja ovat nyt olleet poissa vuoden...). Kävin psykoterapiassa ja se auttoi ja ilman lääkkeitäkin homma toimiaikansa  hyvin, mutta sitten tuli niin rankat kuviot, puoleen vuoteen molemmat vanhempani kuolivat parin kk:n sisään toisistaan, tuli avioero ja siihen päälle talousvaikeuksia, niin ei kuuppa meinaa kestää, pakko miettiä jotain apuja tähän akuuttiin tilanteeseen, että pääsisi tästä yli menettämättä täysin työkykyään ja saisi pakolliset asiat, perunkirjoitukset, kuolinpesän asunnon tyhjennykset ja muut hoitettua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan