Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (389)
Tuli niin voimakasta oksennusta puoli tuntia pillerin oton jälkeen etten päässyt aloitusta pidemmälle. Minulla on refluksia niin tämä ei sopinut. En ehtinyt kokemaan positiivisia vaikutuksia.
Oman kokemukseni mukaan tätä lääkettä täytyy tosiaan syödä vähintään se 4viikkoa ja mielellään 6viikkoa ennenkuin näkee todelliset tulokset. Itselläni jostakin syystä aloituksesta noin 3vkoa kun on kulunut, niin tullut vaikeampia päiviä muutamia ja sen jälkeen lähtenyt olo paranemaan. Sama 3vkoa kohdilla annostuksen noston yhteydessä. Varsin synkkiäkin masennuksen ja surun oloja. Alussa kyllä pahoinvointia aika paljon. Jossain 4-6vkoa kohdilla olo sitten ollut hyvä. Ajatus toimii, keskittymiskyky paranee, jotenkin kirkas olo, masennus ja suru poissa, toimeliaisuus kasvaa, sosiaalinen kanssakäyminen helpottuu. Toivottavasti näin jatkossakin.
Olen käyttänyt jo vuosia. On oikeastaan ainoa lääke joka edes jollain tavalla auttaa masennukseen, toki ei tämäkään ihmeitä tee ja tärkeintä tietenkin on elää terveellisesti ja tasaisesti, välttää kaikkea draamaa ja stressiä sen mitä nyt elämässä voi.
Ei itselläni ole lisännyt ruokahalua, eikä vaikuttanut seksuaalisesti. Minulla on 10mg pillerit, mutta välillä puolitan niitä jos tuntuu, että alkaa olla vähän liiankin maaninen olo.
Ihan tyytyväinen olen ollut. Aloittamisesta jo niin paljon aikaa, etten ihan muista sivuoireita. Mutta sen muistan, että minulla oli vuosia sitten asentohuimausta, mikä sitten vaan loppui ennen kuin ehdin siitä edes lääkärille mainita. Olisikohan se ollut joku sivuoire tästä lääkkeestä sitten, mutta mitään muuta en muista olleen.
Vierailija kirjoitti:
Annoin tälle toisen mahdollisuuden, kun halusin aloittaa keväisen traumaattisen tapahtuman myötä uudelleen mielialalääkkeen. Olin käyttänyt tätä parisen viikkoa syksyllä 2023, mutta lopetin silloin kesken, koska olo tuntui oudolta ja olin motivoitunut jatkamaan silloin Valdoxanilla, josta olin saanut kohtalaisen avun. Muistaakseni otin lääkkeen silloin aamulla, nyt olen ottanut sen illalla. Aloitin 5 mg, nostin 10 mg ja 15 mg, josta palasin takaisin 10 mg:aan. Sivuoireina on ollut lähinnä närästys lääkkeen oton jälkeen, sekin hävisi muutamassa viikossa. En muista muita erityisempiä sivuoireita. Illalla lääkkeen otto sopii ehkä itselle paremmin kuin aamu.
Seksihalut katosi pariksi kuukaudeksi, toki tuo traumaattinen elämäntapahtumakin oli sellainen, ettei seksi senkään takia ollut mielessä. Kun kokeilin hoidella itse itseni 1 - 2 kk aloituksesta, klitoris tuntui tavallista tunnottomammalta ja orgasmin eteen sai tehdä töitä. Se tuntui myös laimeammalta. Mutta jatkoin lääkitystä, koska olin huomannut, että se tasoittaa mun mielialoja ja helpottaa oloa vaikeassa tilanteessa. Vain muutama viikko eteenpäin ja seksi alkoi tuntua taas hyvältä ja nyt 3 kk Brintellixin aloituksen jälkeen halusin tulla kertomaan, että seksi on aivan upeaa ja olen ehkä jopa tuntoherkempi kuin ilman lääkitystä.
Kannattaa siis vain taistella ne ekat viikot läpi ja testata sopivaa annosta ja lääkkeenottoaikaa ennen kuin luovuttaa. Syksy on mulle vaikea vuodenaika ja ennakoin jo, että voisin kokeilla silloin annosnostoa.
Tulin päivittämään tilanteeni. Koska koin tilanteeni olevan riittävän tasapainossa, enkä voinut enää tunnistaa, että roikkuisin elämässäni vain mielialalääkkeen varassa, lopetin lääkkeen 9/2025 eli käyttökokemusta tuli puoli vuotta. Ihan ok lääke oli nostamaan voimavaroja, kun taivas putosi niskaan. Elämä on jatkunut ja kaikki asiat menneet hyvään suuntaan. En epäröi aloittaa uudelleen, jos tulee jokin vakava elämänkriisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuli niin voimakasta oksennusta puoli tuntia pillerin oton jälkeen etten päässyt aloitusta pidemmälle. Minulla on refluksia niin tämä ei sopinut. En ehtinyt kokemaan positiivisia vaikutuksia.
Mullakin refluksitauti ja palleatyrä, ei moista brintellixin kanssa.
Omat kokemukset masennuslääkkeistä:
Mitrazapiini sai aikaan kauhean ruokahalun ja lihomisen, eikä hirveästi auttanut masennukseen. Brintellix ei lihottanut mutta vei seksihalut eikä ihan kauheasti auttanut masennukseen, melkein teki itsetuhoiseksi koska mikään ei tuntunut miltään ja piti sitten hakea ärsykkeitä jotta edes joku tuntuisi joltain. Voxra ei lihottanut, mutta pidemmän (vuoden) käytön jälkeen vei seksihalut ja kaikki tuntui tasapaksulta, olis ollut ihan sama vaikka maailma olis palanut ympäriltä, ei olis haitannut mitään.
Oli näistä kuitenkin se apu, että töissä pystyin käymään enkä räjähtänyt palasiksi kun oli hermot niin riekaleina. Saikulla olin töistä masennuksen takia muutaman vuoden aikana muistaakseni viikon. Työ oli kuitenkin melko vaativaa (asiantuntijatyö/ylempi toimihenkilö/päällikkötaso).
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset pillerit ovat täyttä paskaa. Ainoat toimivat on pamit ja Temestat ja nekin viinan kanssa.
Mutta kun minä en etsi sekaisin olevaa oloa, vaan normaalia oloa. Siksi en edes halua mitään pameja, mutta välillä niitäkin joutuu ottamaan.
Ja teidän viihdekäyttäjien takia meidän oikeasti sairaiden on vaikeaa niitä nykyään saada. Että kiitti vaan.
Onko täällä ketään, jolla olisi ADHD ja käyttää Brintellixiä?
Mulla on siis masennus + autismi + ADHD. Olen käyttänyt 1,5 kk ja annos 10 mg. Pää on rauhallisempi ja jaksan paremmin selviytyä arjesta. Ihan ensimmäisinä päivinä oli pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että esim. Redditissä ei tunnu olevan ketään ADHD-tyyppiä, joka olisi hyötynyt tästä lääkkeestä, vaikka vortioksetiinia on tutkittu ADHD:n hoidossa. Tuntuu, että ainoat mitä saa hehkuttaa meidän piireissä, ovat stimulantit.
Alussa en itsekään olisi halunnut alkaa käyttämään Brintellixiä, koska kaiken maailman SSRI-pillereistä oli aiemmin tullut niin hirveitä haittoja. Stimulantit toimivat hyvin silloin, kun ei masenna mutta tarvitsen niiden kanssa beetasalpaajia. Itsellä olisi myös haaveissa elää joskus täysin lääkkeetöntä elämää, siis että en tarvitsisi edes stimulantteja. Mutta kyllä elämä nepsynä on niin vaikeaa, että olen hyvin skeptinen tämän toiveen suhteen...
Luonnon masennuslääke (Restilen) - https://nplink.net/mm3e4p7p Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.