Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (378)
Aiheutti mulle vatsahaavan esiasteen ja närästi kauheasti. Turrutti kaikki tunteet. Ei jatkoon
Aika yleistä näyttää olevan psyykelääkkeiden syöminen...totta kai ymmärrän, että vaikeissa sairauksissa se on välttämätöntä mutta oikeasti onko niin, ettei mitään muuta keinoa löydy? Mä ajattelen että masennus on viesti jostain mitä pitäis muuttaa- päihteet, ihmissuhteet, olosuhteet kuten työ? Joku mainitsikin elintapamuutokset- päihteet pois, lisää liikuntaa. Terapiaa saa tänäpäivänä helposti ja kokeilemalla löytyy laadukas tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuolla wikipediassa sanottiin että tutkimuksissa sen ei havaittu olevan plaseboa tehokkaampaa.
Olen itse kokeillut kymmeniä masennuslääkkeitä ja havainnut että ei mikään muukaan lääke ole plaseboa tehokkaampaa.
Kaikista on jotain haittaa.
Huvittavinta on se ,että pitkällä tähtäimellä ne jopa lisäävät masennuskausia ja kroonistavat masennuksen. Alussa voi olla positiivinen vaikutus, häviää ajan kuluessa. Negatiivisia tutkimustuloksiahan ei lääkeyhtiöt julkaise.
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistä näyttää olevan psyykelääkkeiden syöminen...totta kai ymmärrän, että vaikeissa sairauksissa se on välttämätöntä mutta oikeasti onko niin, ettei mitään muuta keinoa löydy? Mä ajattelen että masennus on viesti jostain mitä pitäis muuttaa- päihteet, ihmissuhteet, olosuhteet kuten työ? Joku mainitsikin elintapamuutokset- päihteet pois, lisää liikuntaa. Terapiaa saa tänäpäivänä helposti ja kokeilemalla löytyy laadukas tekijä.
Ehkä hieman vaikea lähteä masennusta ymmärtämättömälle selittämään. Suurin osa masennuslääkkeitä syövistä käy säännöllisesti terapiassa. Masentunut ei välttämättä pysty käsettelemään ongelmiaan itsenäisesti tai ongelmat ovat sitä suuruusluokkaa että pelkkä terapia ja elämäntapamuutokset eivät auta. Lääkkeet mahdollistavat toimintakykyä normaaleihin päivittäisiin asioihin ja voivat joissain tilanteissa pelastaa hengen. Masennus näkyy kemiallisina muutoksina aivoissa joita lääkkeet yrittävät korjata.
Menkää terapiaan , onko nuo myrkyt muka ainoa vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen vaihtoehto useimmille. Paraniko oma olosi kommenttisi myötä?
Taidan jatkossakin syödä vaan SSRI-lääkkeitä. koska rakastan sitä turruttavaa vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen vaihtoehto useimmille. Paraniko oma olosi kommenttisi myötä?
Eiköhän viimeinen vaihtoehto ole sähköhoito tai uskoontulo.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut Brintellix 10 mg kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana. Nyt edessä taas lyhyen käytön jälkeen lääkkeen lopetus, koska se aiheuttaa pranoidisia ajatuksia. Alan epäillä kaikkia ja kaikkea. Onko kenelläkään mitään vastaavia tuntemuksia kyseisestä lääkkeestä? Kansainvälisistä julkaisuista olen lukenut vastaavia kokemuksia.
En nyt tarkoita millään pahalla, mutta jos sinulle tulee "paranoidisia ajatuksia", kyse ei varmastikaan ole masennuslääkkeestä, vaan muista psyyken ongelmista.
Muutenkin ärsyttää näissä masennuslääkekeskusteluissa, kun ne vallataan enemmän psykoottisesti oireilevien taholta. He sitten mieltävät omia sairaudenoireitaan masennuslääkkeiden sivuoireina, vaikka näillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Se on ikävää, koska moni apua kaipaava masentunut lukee näitä palstoja eikä sitten uskalla edes kokeilla noita lääkkeitä.
Käytin brintellixiä noin puoli vuotta. Aluksi siitä tuli etova olo, mutta kun aloin ottaa sitä ennen nukkumaanmenoa, niin haittavaikutuksia ei juurikaan tullut. Muistelen, että suuta saattoi kuivata. Hyödyt oli minulla selvät, jaksoin selvästi paremmin ja mieliala kohosi. Olin toimelias ja melkein ylivireä. Puoliso huomasi myös muutoksen selvästi. Jätin lääkkeen kuitenkin, kun se tuntui vaikuttavan terapiaan negatiivisesti. Kaikki tuntui yhtäkkiä olevan ihan kunnossa eikä mikään stressannut. Kuitenkin traumataustaisena halusin, että pääsen käsittelemään asioita psykoterapiassa rauhassa. Ajattelin aloittaa brintellixin uudelleen, mutta pienellä annoksella.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa, aloitin lääkkeen juuri. Oletteko huomanneet vaikutuksia kognitiiviseen toimintaan? Kovasti niin mainostetaan lääkärin antamassa esitteessä...
Minulla kognitiivinen suorituskyky parani. Opinnot sujuivat hyvin ja asiat vaan tuntuivat painuvan paremmin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Käytin brintellixiä noin puoli vuotta. Aluksi siitä tuli etova olo, mutta kun aloin ottaa sitä ennen nukkumaanmenoa, niin haittavaikutuksia ei juurikaan tullut. Muistelen, että suuta saattoi kuivata. Hyödyt oli minulla selvät, jaksoin selvästi paremmin ja mieliala kohosi. Olin toimelias ja melkein ylivireä. Puoliso huomasi myös muutoksen selvästi. Jätin lääkkeen kuitenkin, kun se tuntui vaikuttavan terapiaan negatiivisesti. Kaikki tuntui yhtäkkiä olevan ihan kunnossa eikä mikään stressannut. Kuitenkin traumataustaisena halusin, että pääsen käsittelemään asioita psykoterapiassa rauhassa. Ajattelin aloittaa brintellixin uudelleen, mutta pienellä annoksella.
Hei!Muistatko kuinka kauan sinulla kesti kun lääke alkoi tehoon?Minä olen nyt syönyt yhteensä 7vko:a josta viisi viikkoa 20mg.
Minäkään en ole saanut nukuttua.
Olen käyttänyt brintellix, 10mg, 1,5v ja olen äärettömän tyytyväinen. Koen itseni normaaliksi, tunteet ovat tallella.
Tosin jouduin/sain jo ennen tätä ketipinoria, koska tunne-elämäni oli niin voimakasta (puolison kuolema, rakastuminen sen jälkeen niin etten voinut nukkua). Nyt riittää 1/3 ketipinor 25gr ja nyttemmin nukahdan jopa ilman sitä mutta yöt jäävät liian lyhyiksi, joten otan sitä jatkossa tarvitessani.
Br on kallis, mietin jos pärjäisin 5mg:lla, mutta testailen vasta.
Hei! Olen aloittanut 5mg annostuksella ja nyt 5.päivä menossa. Miten teillä naisihmiset vaikuttaa lääke seksuaalisuuteen? Mulla oli alkuun citalopram, mutta tuli hirveät sivuoireet. Nyt mulla kovasti rytmihäiriöt, nukun katkonaisemmin vaan ja vatsa on kipeä. Lisäksi kutittaa ihoa aivan hirveesti ja pitää raapia. Minulla todettu lokakuussa keskivaikea masennus. Minulla on reumasairaus sekä fibromyalgia. Työuupumus ja kipujen kanssa liian pitkään sinnittely ajoi minut romahdukseen. Lisäksi vielä vaikea tinnitus. Harmittaa kun psykiatrikin oli, että kummanko lääkkeen valitset brintellix vai mirtatsapin. Alkaa tuntua siltä että vääräkö valinta taas. Mirtatsapin tuttu 15 v takaa. Silloin oli paniikkihäiriö, unettomuus ja anoreksiatyyppiset syömishäiriöt. Psykoterapiaa suunnitellaan. Haluan ylös täältä masennuksesta. Vaikka ei auta, kun reumakivut lamaannuttaa toimintakyvyttömäksi. Psykiatrilta odotin enemmän.. 27.päivä aika vasta hänelle. Kai täytyy sitten vain sinnitellä tällä sinne asti..
Nostelen. Kiinnostaisi ihmisten kokemukset tästä lääkkeestä.
Aloitin 10mg annoksella pari kk:tta sitten. Toiveena yöunien paraneminen ja aivosumun häviäminen. Lievä masennus todettu.
Etovaa oloa ollut, ajoitin lääkkeenoton iltaan, ennen nukkumaan menoa. Yöunet ei siitä parantuneet... Nyt ottanut aamulla, etovaa oloa saattaa olla vielä, mutta se on vähäistä enää. Pari kertaa unohtunut ottaa lääke.
Olo ehkä hiukan virkeämpi, aivosumu hävinnyt, mutta en tiedä, onko se lääkkeen vaikutusta vai mitä. Ehkä kokeilen vielä hetken.
Olen lääkevastainen ja uskon enemmän, että tieto pidempiaikaisesta terapiasta on tuonut paremman olon ja jaksamista lisää.
Ravintolisät toimivat tietysti paljon paremmin. B12+foolihappo masennukseen ja tauriini+teaniini ahdistukseen. Halpaa kuin saippua verrattuna lääkkeisiin, ja eivät aiheuta ainakaan masennuslääkkeiden kaltaisia vaikeita sivuvaikutuksia.
Olen syönyt vasta kaksi päivää brintellix 5mg ja minulle on tullut rajua pahoinvointia,oksentelua,kylmähikeä ja olen nukkunut tosi huonosti. En mitenkään pysty jatkamaan pidempään,vaikka luvataan olon paranevan parin viikon päästä niin pahoja nämä alotusoireet.
Lisäyksenä edelliseen kokeilin tuota 5mg annosta vain pari päivää.