Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (378)
Pitää syödä kunnon aamupala, kai lääkäri ohjeisti?
Käytin vajaan vuoden 20 mg annoksella. Ei haittavaikutuksia paitsi aloittaessa ja lopettaessa ja joskus jos unohdin ottaa lääkkeeni. Olivat lieviä, sellainen sumuinen olo, pahoinvoitia ja huimausta. Kognitiiviset vaikutukset joita lääkkeellä mainitaan saattavan olla eivät perustu oikein mihinkään ja ihmettelen että tuohon saa markkinoinnissa laillisesti vedotakaan. Minä en niitä huomannut.
Olen kokeillut suunnilleen kaiken mahdollisen läpi lisälääkkeineen paitsi niitä vanhimpia ja tehokkaimpia olen toistaiseksi vastustellut sivuvaikutusten takia. Mistään lääkkeestä en missään vaiheessa ole saanut apua masennukseen – enkä onneksi kyllä useimmista pahoja sivuvaikutuksiakaan. Tästä brintellixistä on vaikea sanoa oliko muuten vaan hyvä vuosi (oli aloitusta ennenkin) vai auttoiko se ehkä jotain, mutta suhteellisen kivasti sitä syödessä meni. Vaihdoin kuitenkin takaisin aiempaan lääkkeeseen joka vaikutti selvästi ja havaittavasti edes muutamiin tiettyihin oireisiin.
Mulle määrättiin nyt ko.lääke mutta just noi mahdolliset haittavaikutukset mietityttää. On kokeiltu essitalopraami voxra yms ja niistä en kokenu apua olevan. Tuli myös haittaoireena halujen menetys. Eli onko kuinka moni huomannu haluttomuutta lisääntyneen?
Aloitin viime kesänä. Alussa pientä pahoinvointia pilleriä niellessä, mutta loppui nopeasti. Ei muita sivuvaikutuksia. Hyviä vaikutuksia sen sijaan paljon. Ihan selkeän eron huomaan elämässäni vuoden takaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viime kesänä. Alussa pientä pahoinvointia pilleriä niellessä, mutta loppui nopeasti. Ei muita sivuvaikutuksia. Hyviä vaikutuksia sen sijaan paljon. Ihan selkeän eron huomaan elämässäni vuoden takaiseen.
Okei no sit otan kokeiluun ton. Noiden muiden kanssa oli tosiaan suurin haitta itselleni se että olin tosi haluton,ja nyt kun en mitään oo käyttäny niin halut tullu takas ja eroon en näistä enää halua :D
Hei. Vaihdan huomenna BRINTELLIX 10mg ja haittavaikutukset kiinnostaa myös minua; tuleeko painonnousua ja vaikuttaako seksielämään. Em. syistä halusin vaihtaa pois venlafaxinista jota meni maksimi annostus.
Mulla toi ei auttanut ja oli helkutin kalliskin. Toisaalta olen sellainen, jolle harva lääke on sopinut, aina tulee sydämentykytyksiä ja lihasten nykimistä vähintään.
Dansku80 kirjoitti:
Hei. Vaihdan huomenna BRINTELLIX 10mg ja haittavaikutukset kiinnostaa myös minua; tuleeko painonnousua ja vaikuttaako seksielämään. Em. syistä halusin vaihtaa pois venlafaxinista jota meni maksimi annostus.
Ei mulla ainakaan tullut painonnousua
Olen kokeillut Brintellix 10 mg kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana. Nyt edessä taas lyhyen käytön jälkeen lääkkeen lopetus, koska se aiheuttaa pranoidisia ajatuksia. Alan epäillä kaikkia ja kaikkea. Onko kenelläkään mitään vastaavia tuntemuksia kyseisestä lääkkeestä? Kansainvälisistä julkaisuista olen lukenut vastaavia kokemuksia.
Itsellä vain positiivisia kokemuksia Brintellixistä. Aluksi oli lievää pahoinvointia napin ottamisen jälkeen, mut se loppui reilussa kuukaudessa. Keskittymiskyky ja muisti parani huomattavasti, masennuskin on pysynyt kurissa. Reilun vuoden jo olen käyttänyt, enkä aio lopettaa.
Oletteko edes kokeilleet foolihappoa ja B12 ravintolisiä? Ne nyt pitäisi olla ensisijaisia ennenkuin mihinkään lääkkeisiin turvautuu, tutkimusten perusteellakin. Se on 0.8 mg foolihappoa ja 1 mg B12 päivässä.
Dansku80 kirjoitti:
Ihan kuin minä! Venlafaxinia syönyt vuosia, nyt 300mg, mikä lienee maksimi. Painonnousu ongelma ja haluttomuutta myös. Vaihto tähän Brintellixiin edessä. Hetken aikaa syön molempia päällekkäin, koska venlafaxinia ei voi lopettaa kuin seinää. Toivottavasti toimisi hyvin!
Moi. Mulla ollut nyt päälle kuukauden Brintellix 5mg käytössä. Olen lääkettä ottanut iltaisin Triptylin lisäksi. Aamuisin etovaa oloa ja ripulointia. Lääkäri ehdottanut että aloittaisin ottamaan aamuisin Brintellix ja iltaisin triptyl migreeninestoon. Onko muilla vastaavia oireita ja otatteko lääkkeen aamulla vai illalla.
Syön nyt brintellixia kolmatta viikkoa ja edelleen pahoinvointia rytmihäiriöitä jatkuvasti mitä teen. Lääkärit ei välitä tytmihäiriöistä en nuku hikoilen pää särkee väsyttää. Tämä ei ole elämää.
Äitini 74v sairastui masennukseen ja sai ensimmäisen lääkityksen Brintellix 5mg nyt 2vk sitten, hänellä tuntuu lääke vievän hänet rauhattomampaan suuntaan... On ilmentynyt pakonomaisia liikkeitä raajoissa ja olo hänellä on tosi rauhaton (aivan kuin oireet oisi lisääntynyt lääkkeen oton jälkeen)
Lääkäri suositteli syömään vielä 2vk lääkettä ja katsotaan sitten tilanne uusiksi. Unta parantavaa lääkettä ottaa iltaisin ja tämän brintellixin aamulla.hänellä on myös diabetes.
Onko kellään kokemuksia viekö tämän lääkkeen hoitovasteen saavuttaminen tuon yli 2vk? Huolestunut olen äitini puolesta että auttaako lääke ollenkaan tähön masennukseen.
Itse olen syönyt 20mg/vrk annoksella pari vuotta. Ja aamuisin otan, koska sotki unia jos nappasi illalla. Toiminut hyvin ja nyt alasajo kokeilua, kympin kautta nolliin. Jos palaa oireet niin ei pelota koska tiedän että tämä toimii. Masennus on itselläni vakava, ja lääkkeet on testattu litosta, vaikka mihin psykoosilääkkeisiin. Tämä kuitenkin ollut ainoa mikä toimi.
Tytär kirjoitti:
Äitini 74v sairastui masennukseen ja sai ensimmäisen lääkityksen Brintellix 5mg nyt 2vk sitten, hänellä tuntuu lääke vievän hänet rauhattomampaan suuntaan... On ilmentynyt pakonomaisia liikkeitä raajoissa ja olo hänellä on tosi rauhaton (aivan kuin oireet oisi lisääntynyt lääkkeen oton jälkeen)
Lääkäri suositteli syömään vielä 2vk lääkettä ja katsotaan sitten tilanne uusiksi. Unta parantavaa lääkettä ottaa iltaisin ja tämän brintellixin aamulla.hänellä on myös diabetes.
Onko kellään kokemuksia viekö tämän lääkkeen hoitovasteen saavuttaminen tuon yli 2vk? Huolestunut olen äitini puolesta että auttaako lääke ollenkaan tähön masennukseen.
Unta parantavaa.. Eli 100% varmasti ketiapiinia tai muuta psykoosilääkettä. Niillä myrkyillä tykätään lääkitä vanhukset rauhalliseksi. Ja siitä ne nykimiset johtuu paljon paljon todennäköisemmin, kuin brintellixistä. Tarpeeksi kauan kun käyttää, niin niille ei sitten loppua enää tulekaan ja aina vain pahenee. Älkää antako syöttää noita myrkkyjä vanhemmillenne, jos suinkin vain mahdollista.
Hei!Toivoisin vielä kokemuksia Brintellixin käytöstä.Olen syönyt itse yli kaksi viikkoa 20mg.Koska teillä lääke on alkanut vaikuttamaan ahdistukseen/masennukseen?
Lääkärin määräyksenä kokeilin 5mg annosta joka aiheutti niin huonon olon henkisesti sekä fyysisesti että lopetin. Pari viikkoa ilman mitään lääkitystä ja fiilis hieman parantuneena päätin kokeilla uudestaan mutta pienemmällä annoksella 2,5mg ja toimii tosi hyvin vaikka onkin ollut hieman huonovointisuutta joka tuntuu paranevan ajan myötä. Mikään masennuslääke ei ole aiemmin toiminut joten en ole käyttänyt mitään pitkiä aikoja, tämä on ensimmäinen josta koen saavani apua. Halusin jakaa oman kokemukseni jos se vaikka auttaisi muita. Kaikki ovat yksilöitä mutta tämmöinen sopi ainakin mulle. Aurinkoista päivää kaikille :)
Sain siitä jäätävän ummetuksen. Vähän alkuun piristi, mutta lopetin parin kuukauden jälkeen kun olin vähän kärsimätön, "eihän tää tee mulle mitään".