Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (378)
Terapian kautta noi ihmiset niitä lääkkeitä saa. Masennus on sairaus, ja monet tarvitsevat lääkkeitä parantuakseen/elääkseen. Jos masennus olisikin niin simppeli että elämän muutokset ja terapia auttaa aina niin ei kukaan noita huviksi popsisi.
Moro,
Itteeki kiinnostaa tää Brintellixin vaikutus.
Oon syöny pari viikkoo, annos 10mg.
Haittoja on tunteiden totaalinen latistuminen ja lipidon heikentyminen. Vielä ei mitään positiivista mainittavaa ole.
Onko tän lääkkeen käyttäjillä ilmenny tunteiden latistumista ja onkohan ollu pysyvää vai parantunu vielä viikkojenki käytön jälkeen?
Minulla on tullut kyseisestä lääkkeestä nyt kaksi päivään aivan järkyttävää päänsärkyä silmien kohdalla ja kulmien. Pakko lopettaa lääke. Harmittaa. Myös seksuaaliset halut lähti heti. Eli siinä kaks haittapuolta
Luonnon masennuslääke - calmtonus.com Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.
Oksetti, nosti limaa kurkkuun ja suuhun, toi itsetuhoajatuksia. Lähimuistiin vaikutti myös heikentävästi, sattui hauskoja tilanteita kun en osannut moiseen varautua. Pahoinvointia en kyennyt sietämään, siksi jäi kokeiluksi. Ja tietysti nuo kuolemantoiveet inhottivat, vaikka vain ajatuksia olivat. Ahdistukseen ei näkynyt vaikutusta. Ei turruttanut tunteita, jonka vuoksi olisin halunnut jaksaa oksetuksen koska vaikutti erilaiselta, mitä muut nuppilääkkeet.
Minulla on toiminut hyvin, syön 10 mg- tablettia, 15 mg: sta tuli pahoinvointia. Olen kokeillut lähes kaikki ssri- ja snri- lääkkeet, mutta Brintellix on ainut mistä ei ole ollut haittoja.
Mulla toimi hyvin, mutta vasta useiden kuukausien käytön jälkeen. Aloituksesta ja lopetuksesta ei tullut outoja sivuvaikutuksia kuten ssri-lääkkeistä (escitalopramista rajuja annosta pyrkiessä, vaikka hitaasti tehtiin). Hinta toki verrattain kallis. Tälle liputan, vaikka olikin aluksi usko karisemassa hitaan vaikutuksen vuoksi.
Unen saaminen helpottui 5mg annoksella. Ei ole vienyt ahdistusta kokonaan pois, vaan auttanut palautumaan ahdistavista tuntemuksista nopeammin. Takana noin 3kk kokeilu. Pahoinvointi väheni huomattavasti, kun jätin kaikki maitotuotteet lääkkeenoton yhteydessä pois ja siirsin lääkkeenoton lounaan yhteyteen. Nyt koetan nostaa 10mg päiväannokseen, koska eräs lääkäri sanoi että se on varsinainen hoitava annos.
Taustalla ahdistuneisuutta ja paniikkia, jotka pahenivat traumaattisen tapahtuman yhteydessä. Terapiaa mukana. Terveelliset elämäntavat eivät sellaisenaan enää auta.
Harminpaikka kirjoitti:
Minulla on tullut kyseisestä lääkkeestä nyt kaksi päivään aivan järkyttävää päänsärkyä silmien kohdalla ja kulmien. Pakko lopettaa lääke. Harmittaa. Myös seksuaaliset halut lähti heti. Eli siinä kaks haittapuolta
Käyttöä kaksi päivää...
Oikeasti, laittakaa nämä kommentitt omaan arvoonsa.
Itsellä Brintellixistä vain myönteisiä kokemuksia. Aloitin muilla ssri lääkkeillä vaikean masennuksen hoidon, mutta kun iltalääke mirtazapin aiheutti kaameaa ahmimista ja citalopram ei tehonnut ensimmäisen kolmen kuukauden aikana niin aloitettiin brintellix 10 mg aamulla ensin kaksi viikkoa ja sitten 20mg ja illalla klotriptyl mite 12,5 mg 1-3 tablettia, koska en ahdistukselta ja sydämentykytyksiltä saanut nukuttua. Lisäksi otin ahdistukseen aluksi opamoxia myös. Kovin kauaa en sitä onneksi tarvinnut.
Vuoden söin tuolla 20mg annoksella ja kun terapiakin kerran viikossa oli mukana niin alkoi tuntua siltä, että voisi lopetella. Toki lääkärin valvonnassa ja kun masennus ja ahdistusoireet alkoivat olla normaali ihmisen lukemissa niin ensin 15mg Brintellixiä 3kk sitten 10mg 3kk ja nyt 5mg menossa. Nyt on tullut kyllä ahdistusoireita ja sydämen tykytystä tällä pienimmällä annoksella, joten saa nähdä uskaltaako kokonaan lopettaa vai mitä tehdään.. Terapiaa on jatkunut kohta 2 vuotta.
Käytännössä buustaat serotoiinia samanlailla kun nämä lääkkeet. Nuo vitamiini hommat on täyttä paskaa, syönyt vuoden verran kalanmaksa öljyjä ja muita vitamiineja. Silti samat mielenterveys ongelmat menossa. Eli toisin sanoen jos tuo auttaa niin ei edes ole mitään ongelmaa 😂
Itsellä oli lamaannuttavaa uupumusta ollut jo pidempään ja sairaslomia noin vuoden. Kokeiltu kaikki perinteiset SSRI:t, cipralexit ja voxrat. Niistä on tullut vain sivuvaikutukset. Brintellixin aloitin 10mg iltaisin ja olo huononi muutaman viikon päästä niin että tunsin olon masentuneeksi. Tällaista oiretta ei aiemmin ollut. Halusin lopettaa lääkkeen mutta lääkäri kehotti jatkamaan vielä ja viikon jälkeen olo koheni kertaheitolla. Sen jälkeen on ollut keskittymiskyky ihan täyttä rautaa ja jaksanut painaa töitä enemmän kuin koskaan. Ei kuitenkaan ole mitään maniaan viittaavaa, vaan ehkä enemmänkin normaalia vireyttä. Sivuvaikutuksina leukojen pureminen yhteen, niin että ikeniin hieman sattuu, lievä haluttomuus ja suurimpana haittana ummetus joka on jo johtanut painonnousuun ja vetämättömään oloon aamuisin. Väsymyksen takia annosta tilapäisesti nostettiin 15mg päivässä, mutta katsotaan nyt saako pakin täysin jumiin.
Söin 5mg kuukauden ajan. Pahoinvointi jatkui koko kuukauden, unihäiriöt jatkuivat koko lääkkeen syönnin ajan (nukuin yöni pienissä pätkissä ja näin jatkuvasti aivan ihmeellisiä unia) ja olin TODELLA väsynyt päivisin, aivot kävi ihan ylikierroksilla mutten kuitenkaan saanut yhtään mitään aikaan (vielä vähemmän kuin ilman lääkitystä) enkä jaksanut tehdä yhtään mitään, libidosta katosi se viimeinenkin jäljellä ollut palanen vaikka seksuaalihaittoja ei pitänyt olla, lisäksi tunteet latistuivat (jota juuri eniten pelkäsin parisuhteeni takia ja tämän takia lääkärin kanssa pitkään lääkehoidosta keskusteltiin koska tätä vaikutusta nimenomaan halusin välttää), olen nyt ollut syömättä lääkettä n. 2vk eikä tilanne ole palannut normaaliksi muuten, kuin etten heräile enää niin usein (unia näen silti...)
Harmittaa. Todella. Kela pakottaa lääkitykseen Käypä hoito-suositusten varjolla ja olin juuri saanut 10v masennus- ja ahdistuneisuusputkeni jonkunlaiseen stabiiliin tilaan, jossa pystyin tekemään vähän jotain pientä joka päivä ja mieliala oli suht tasainen (mutten kuitenkaan tarpeeksi aikaansaava että voisin mennä esim. kouluun tai töihin). Mutta pakko oli aloittaa lääke ja nyt on taas vielä paskempi olo. :)
otan iltaisin ennen nukkumaan menoa. auttaa pahoinvointioireisiin.
Olen syönyt noin 3 kuukautta ja kaikki mahdolliset lääkitykset kokeiltu 20 vuoden aikana ennen tätä. Nyt on hyvä vointi , rauhallinen, paniikki poissa ja jaksan jopa touhuta asioita.
Harmillisen erilaisia kokemuksia lääkkeestä, joillain tosi hyviä ja joillain tosi pahoja.. Pyysin Brintellix-reseptin sosiaaliseen ja esiintymisjännitykseen, kun olin kuullut sen auttavan niihin. Otin ekan tabletin pari tuntia sitten, ja n. tunti sitten alkoi pahoivointi. En oikein tiedä viitsiikö tätä nyt jatkaa, kun en kuitenkaan masentunut ole.
Jos jatkan vaikka 3 kk nähdäkseni, onko apua, ja sitten jostain syystä haluan lopettaa, onko odotettavissa vieroitusoireita kuten univaikeuksia?
Syönyt olen kohta 1.5kk ja olo tila vaihdellut paljon. Olen liikkunut paljon aikaisempaa enemmän ahdistus on kyllä lisääntynyt ja hirveä närästys ja vatsakivut. Suosittelen ottamaan ruokailun yhteydessä. Katsotaan vielä 1-2kk tämän kanssa. Tuskin sen kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Viikko mennyt brintellix 5mg. Vatsa reagoi vaikka otan lääkkeen aamiaisen yhteydessä. Pala kurkussa kokoajan(ei kuitenkaan okseta). Turvottaa ja ihan ripulille mennyt. Ihme toivottomuuden "aaltoja"tulee, kaikki vaan ahdistaa, tulevaisuus pelottaa, itkettää.
Lisäksi olen todella ärtyisä!! Räjähtelen ihme asioista ja tulee huudettua lapsillekkin mitä en yleensä tee. Eli kovin ailahtelevainen on mieliala, ei hyvältä vaikuta.Uskaltaako tätä edes jatkaa?!?!
Tiedoksi ja tiedoksi vielä kerran teille kaikille jotka haukutte lääkkeet muutaman päivän kokemuksella että lähes aina näissä on pahoinvointia viikkokausia ja kauhean pahaa oloa alussa ja ahdistus pahenee koska se viestii että lääke vaikuttaa. Voit sanoa sen lääkkeen tehon ja huonouden sitten kun on kuukausi mennyt ja edelleen huonot oireet.
Mulla oli venlafaxinin kanssa alussa 3 viikkoa järkyttävää oksentelua ja yökötystä ja päänsärkyä mutta se meni ohi sitten ja loppui. Lisäsi vain vähän väsymystä liikaa ja nyt brintellexiä mietitään lähinnä toimitakyvyn lisäämiseksi kun saattaa keskittymistäkin parantaa. Kertokaa lisää kokemuksia
Paraniko keskittymiskyky normaalillle tasolle ennen masennuskautta vai vielä paremmin?