Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brintellix masennuslääke -kokemuksia

Vierailija
14.03.2016 |

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.

Kommentit (378)

21/378 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut viikko sitten ja itkuisuutta, väsymystä sekä hitonmoista kutinaa koko kehossa. Pakko kestää pari viikkoa ainakin että tietää toimiiko oikeesti vai ei. Ei jaksais enää vaihdella lääkkeitä 😕

Vierailija
22/378 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brintellix 5mg aloitin sosiaalisten tilanteiden pelkoon sekä putkittyneeseen ahdistuneisuuteen ja lievään masennukseen 4 viikkoa sitten. 21pvän jälkeen annos nostettiin 10mg 1 x pvässä. Kaupassa käynnit sujuu suht ok sekä sosiaalinen kanssakäyminen jokseenkin sujuu paremmin. Mieli oli ihan ok sekä tulevaisuus ei enää tuntunut toivottomalta. Uimahalliin menin ensimmäisen kerran koko aikuisikäni aikana (32v) . Mutta mieliala on mielestäni mennyt pahempaan suuntaan sen jälkeen kun 5mg nostettiin 10mg :( siitä tosin on nyt 2vkoa joten annan aikaa vielä vähän. Mieluusti kuulisin kokemuksia brintellixistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/378 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis mukava kuulla miten sulla menee nyt brintellixin kanssa?

Vierailija
24/378 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Brintellixia 10 mg annoksella nyt suunniilleen huhtikuusta asti. Alussa oli muutaman päivän ajan pahoinvointia ja pari viikkoa leuan ja niskan jäykkyyttä, ja on se vähän myös vaikuttanut seksuaalisuuteen, jotenkin vaikea kiinnostua seksistä tai romantiikasta tai mistään, ja orgasmit olivat ensimmäiset pari kuukautta aika laimeita.

Se on kuitenkin auttanut mielialaan huomattavasti, parantanut psykosomaattisen oireilun, ja sosiaaliset tilanteetkin ovat tuntuneet vähän helpommilta tai olen ainakin pikkasen rohkaistunut menemään uusiin tilanteisiin. Mitään keskittymiskyvyn paranemista en ole huomannut vaikka sitä kovasti mainostetaan.

Että en oikein tiedä... toisaalta haluaisin kyllä vaihtaa johonkin toiseen lääkkeeseen noiden seksuaalisten sivuvaikutusten takia, mutta en tiedä onko mitään muuta näin hyvää olemassa.

Vierailija
25/378 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä älylääkekin?

Vierailija
26/378 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt nyt puoli vuotta 10mg annosta. Sivuoireita ei aluksi ollut kuin ihan lievää päänsärkyä muutamana ekana päivänä, muttei painajaisia mistä niin lääkäri kuin hoitsukin varoitteli. Nyt sitten olen tajunnut, että myös suun kuivumista ja janon tunnetta on enemmän kuin ennen ja yöhikoilu on lisääntynyt (liekö lääkkeestä vai vaihdevuosista...). Ja nuo seksihalut, vähäisetkin, katosivat pari viikkoa sitten, mutta katsellaan onko se olotila kuin pysyvä.

Muuten meno on ollut tasaisempaa, en ole ollut niin itkuherkkä kuin ennen lääkettä ja keskittymiskykykin on parantanut. Uniongelmiin ei suuria muutoksia ole tullut, mutta nyt sentään jo nukun joitain öitä ja näen uniakin, mitä ei tapahtunut muutamaan vuoteen. Jatkettiin lääkitystä vielä toisella puolella vuodella ja katsellaan mitä sitten tapahtuu.

Vierailija
27/378 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi...minulle lekuri määräsi tätä unettomuuteen (vaivana unipanea ja unettomuus) melatoniinin kera! ...unettomuus vaivannut jo useita vuosia ja kokeiltu  jos jotakin mielialalääkkeitä?!?! vaikka en ole millään muotoa masentunut, ahdistunut tai muutakaan?!?!?!mirtatsapiinia, ketipinoria, obamoxia etc etc...tämäkään ei vaan toimi millään muotoa, ei kyllä sivuoireitakaan...tai no, parina ekana päivänä pahaa oloa?!?!?! Tämänkin otin vain siksi kun Kelan takia pitää?!?!?!

Vierailija
28/378 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli siitä jotenkin röyhkeämpi olo, sellainen että olisin helpommin voinut sanoa päin naamaa asioita (oon tosi ujo yleensä sanomaan). Yöunet se vei multa tehokkaasti joten lopetin parin kuukauden jälkeen kun en oikein mitään positiivista vaikutusta huomannut. Lopettamisesta seuraskin sit melkoinen henkinen romahdus. Kahvia en voinut juoda kun tuli niin paha närästys.

Vierailija
29/378 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerrassaan mitään vaikutusta. Unohdin välillä ottaa pillerin, ei tullut edes vierotusoireita. Kallis ja turha. Mieluummin otan vaikka kalkkitabletin.

Vierailija
30/378 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä keskivaikea masennus, johon alkuun 6kk Escitalopramia (muistaakseni 20mg/pvä). ekat viikot toimi kivasti, sen jälkeen ei mitään -> lääke vaihtoon ja brintellix. nyt takana n 5kk brintellixiä (10mg/pvä). aluksi parin viikon ajan törkeä asentohuimaus, sen jälkeen ei mitään vaikutusta. seksihaluissa ei muutoksia suuntaan eikä toiseen. nyt parin viikon ajan annos puolitettu lääkärin konsultaation jälkeen, tarkoituksena lopettaa kokonaan. mun kokemuksen mukaan ei sanottavia hyötyjä, mutta toki taustalla olevan masennuksen laatu varmasti vaikuttaa yksilöllisesti. masennuslääkkeet on mekoisen voimakkaita kemiallisia cocktaileja ja ainakin itsellä muuta asiat (alkoholin pois jättäminen, liikkuminen ja järkevä ravinto) ovat auttaneet enemmän. kun on tiputtanut turhat kuonat pois elämästä, on asioista puhuminen helpompaa ja fiilis sata kertaa parempi kuin masennuksen alkaessa. tsemppiä kaikille tämän sonnan kanssa painiville. tänään paistaa aurinko, joten otetaan siitä ainakin tehot irti. ei maksa mitään.

Vierailija
31/378 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut koskaan käyttänyt mitään masennuslääkitystä, mutta takana oli vuosi todella syvissä vesissä, jossa kokeiltiin terapiaa, liikuntaa, jne. Ja elämäntilanne myös parani huomattavasti, löysin vierelleni sen mielestäni täydellisen puolison. Mutta se h..tin masennus vain jatkui, en meinannut saada mitään tehtyä ja arkisten asioiden hoitaminen oli yhtä tuskaa.

Lääkäri lopulta said suostuteltua kokeilemaan lääkitystä vuosi sitten ja kysyi että haluanko hyvän vai halvan. Valitsin hyvän ja määrättiin 6kk 10mg Brintellix -kuuri. Eka viikko oli aika kauhea, kroppa pisti vastaan, maha meni sekaisin ja oksetti, aina noin tunti lääkkeen ottamisesta. Mutta sitten Pakki pikkuhiljaa sopeutui noihin ja fyysiset oireet katosivat.

En nyt voi sanoa että olisin kokenut mitään suurta valaistumista, mutta pikkuhiljaa sain asioista otettua paremmin kiinni ja hoidettua arkea eri tavalla. 6kk jälkeen vaihdettiin 5mg pillereihin, joita olen nyt puoli vuotta syönyt. Tuossa 10mg 5mg vaihdon jälkeen olen ehkä pikkuisen helposti tulistunut, mutta arki sujuu edelleen ok. Nyt uskon, että on aika kokeilla ilman lääkitystä, vuoden jälkeen ja huomenna on viimeinen pilleri tulossa, sen jälkeen juuri on toistaiseksi ohi.

Ainoa negatiivinen mitä voin sanoa, on että lihomista tuo on aiheuttanut - olin aika ns tiukassa kunnossa vuos sitten, nyt painoa on tullut noin 10lg lisää, joka tällaisessa nyt 67kg painavassa tapauksessa on varsin reippaasti.

Mutta suosittelen. Ja hyvä puoli on se, että lääke haihtuu elimistöstä heti, eli jos se ei sovikaan, noin kun jätät pois, sen vaikutus loppuu samantien.

Olen 40v mies.

Vierailija
32/378 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi viikkoa oksentanut melkein joka aamu lääkkeen ottamisen jälkeen. Lääkäri pisti bentsojen tilalle. Ehkä vähä kaks piippuinen lääke fyysinen ahdistus hävisi mutta fyysinen huono olo lisääntyi. Henkisesti ehkä parempi olla. Minulla ei ole masennusta että en sikäli ymmärrä miksi lääkettä määrättiin 10mg päivässä. Kuulemma narkkarille sopiva on tämä. Mietityttää myös sopiiko tämä suboxonen kanssa koska voxtra löi liikaa kierroksia ja tässä on olevinaa pieni sama vaikutus. En tiiä onko apua kokemuksesta mutta huonosta olosta huolimatta brintellixiä tulee syötyä.

Vierailija
33/378 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut käytössä kaksi vuotta ja pelkästään hyvää sanottavaa. Pahoinvointia oli vähän alussa (kuvotuksen tunnetta siis lähinnä) ja suu kuivuu, mutta muuten on itsellä toiminut tosi hyvin. Välillä olen pitänyt lääkärin suosituksesta taukoja lääkkeen kanssa ja aina silloin huomannut että olo pahenee. Syön 10mg ja mietin, että pitäisikö annostusta ehkä nostaa, mietityttää vaan kallis hinta koska olen opiskelija ja tuo nykyinenkin hinta 28e kuukaudessa on jo aika paljon mulle.

Vierailija
34/378 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä viisainta on lukea tämä http://sic.fimea.fi/2_2014/vortioksetiini jos oikeasti haluaa tietoa lääkkeestä. Kokemukset omat oma juttunsa. Huumeet ovat narkkareille mitä ihanin kokemus siinä missä pillerit pilleristeille.

Vierailija
35/378 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin brintellix 10mg noin 1,5kk keväällä -17 ja voin sanoa että hirveää aivoliimaa oli kama.Aamuisin oksensin melkein kaiken aamupalan kankaalle ja oli oli aika huono ja huimaava pitkin päivää.Esim sängyllä maatessa ja päätä käännellessä kattolamppu pyöri ympyrää ja outo olo.Lopetin kerralla koko paskan vetämisen ja olo pikkuhiljaa parani.Nyt olen pärjännyt ilman kyseistä myrkkyä joka vielä hinnaltaankin vie potilaan konkurssiin.Elikkä älkää käyttäkö/ostako näitä myrkkyjä ollenkaan ja yrittäkää vain säännöllistä elämää,liikuntaa ja terveellistä ruokavalioa.

Vierailija
36/378 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt SSRI-lääkkeitä noin 4 kuukautta keskivaikeaan masennukseen. Citalopramista (SSRI) tuli sumuinen olo. Vaihdoin Brintellixiin ja masennus sekä ahdistus hävisivät. Nyt olen käyttänyt 5 kuukautta Brintellixia ja olen hyvin vakuuttunut tehosta. Toisaalta haluan myös kovasti uskoa lääkkeen tehoon, joka varmasti vaikuttaa. Aion syödä näitä vielä muutaman kuukauden ja katsoa, miltä irtautuminen tuntuu. Ensimmäiset muutamat viikot keskittymiskyky parantui, ilo tuli takaisin ja jatkuva ahdistus hävisi. Tämä on säilynyt. En voi toivoa enempää lääkkeeltä.  

Vierailija
37/378 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lääkäriin 9kk sitten kun tajusin että masennukselle, joka on jatkunut ajoittaisena koko aikuisiän, täytyisi ehkä taas tehdä jotain. Sain aluksi kokeiluun Agomelatiinin, joka oli joku melatoniinin kaltainen lääke, eli auttaa nukkumiseen mutta myös ahdistukseen. Nukahtamisongelma poistui, mutta olin totaalisen väsynyt päivälläkin ja lisäksi itkuinen, eikä poistanut masennusoireita muutenkaan, joten vaihdettiin Brintellixiin. Nukkumiseen sain 25mg Ataraxin, joka puolikkaalla annoksella toimi ihan hyvin (ainakin aluksi, nyt olen alkanut miettiä onko teho kadonnut). Mutta Brintellix toi heti lisää toimintakykyä. Sain ensimmäistä kertaa viime keväänä (30-vuotiaana) tehtyä ennakkotehtävät kouluihin, selvisin pääsykokeista, ja pääsin yliopistoon. Aiemmin ahdistuin niin että hakuprosessi tyssäsi alkuunsa. Nyt puolen vuoden opiskelujen jälkeen olen kuitenkin alkanut miettiä onko teho häviämässä, ja nostanut 10mg annoksen 15mg. Masennuspäiviä, jolloin mikään ei huvita, on ollut koko lääkkeen aloittamisen ajan silloin tällöin, mutta ennen joulua oli jo viikon putki, etten saanut mentyä kouluun.

Pahoinvointi oli aluksi aika kova lääkkeenoton jälkeen, mutta helpotti kun aloin ottaa lääkkeen puolikkaina. Kommenttiketjua lukiessa aloin pohtia vaikuttaako minullakin närästykseen ja leukojen jäykkyyteen mahdollisesti. Närästysoireet ja leukojen yhteen jännittäminen nukkuessa ovat kyllä mielestäni aina liittyneet suoraan stressin ja ahdistuksen määrään. Brintellixin aikana kumpaakin on kyllä ollut, mutta siedettävissä määrin. Yksi merkittävä sivuoire on limakalvojen kuivuminen, itsellä ei ole suun tai silmien kohdalla näkynyt mitenkään ainakaan vielä (tiedä sitten pitkäaikaisvaikutuksista), mutta ensimmäiset virtsatien- ja emätintulehdukset sain, ja arat limakalvot ja haavaumat seksin jälkeen myös tuttuja. Nämä oireet kestivät muutamia kuukausia aloittamisen jälkeen, ja nyt arkuus tuli uudelleen kun nostin annosta.

Aloin myös epäillä vaikuttaako lääkkeen ottaminen illalla siihe että tulee virkistymispiikki vielä kun on ottanut nukahtamislääkkeen ja on jo mennyt sänkyyn lueskelemaan. Aion ajoittaa lääkkeenoton aamupäivälle ja katsoa onko vaikutusta.

Yksi positiivinen sivuoire on ollut ruokahalun normalisoituminen. Olen kärsinyt tunnesyömisestä ja ahmimisesta liittyen masennukseen, ja nyt tuntuu että suhtaudun ruokaan enemmän polttoaineena, ja pystyn kontrolloimaan syömistäni paremmin.

Nuorempana söin Venlaflaxinia muutamia vuosia, ilmeisesti tehonnut aluksi jotenkin, mutta jälkeenpäin katsoen suuria muutoksia ei tapahtunut masennusoireilussa. Työ- ja koulunaloitukset tyssäsivät noin puoleen vuoteen lääkkeen aikanakin. En muista että olisin päässyt yhtä "normaaliin" olotilaan kuin Brintellixin kanssa. Vaikka lääke toimisikin vain ajoittain tai vähän aikaa, on siitä se apu että pääsee edes näkemään sen normaalimman tilan, jossa ainakin oletan että suurin osa ns. terveistä ihmisistä toimii, ja tajuaa kuinka erilaisesta perspektiivistä masentunut asiat näkee. Jossain vaiheessa ymmärsin alkaa olemaan samaistumatta kaikkiin ajatuksiini ja tunteisiini, enemmänkin tarkkailin niitä neutraalisti ulkopuolelta. Sen jälkeen masennuskohtaukset eivät ole vieneet ihan niin tuskaisiin pohjalukemiin.

Vierailija
38/378 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kokemusta Brintellixista, mutta luin kommentit mielenkiinnolla, koska psykiatri kaavaili sen käytön aloittamista noin vuosi sitten. Olen käyttänyt sertralinia vuosikausia "estolääkkeenä", mutta työuupumus vei vuoden 2016 lopussa sitten melko kamalaan tilaan (vakavan masennuksen vaikea-asteinen jakso).

Lähinnä ajattelen tämän psykiatrin arviota, jonka mukaan olin niin ahdistunut, jännittynyt ja huonouninen, että todennäköisesti Brintellix ei kuitenkaan olisi kovin hyvä vaihtoehto. Tuplattiin sertralin ja yöksi unta edistämään sitten Triptyl.

Itselle jäi sellainen mielikuva, että ahdistuisin vain lisää ja nukkuisin vielä huonommin, jos lääke vaihdettaisiin.

Mutta sehän on tietty totta, että kaikki reagoivat lääkkeisiin yksilöllisesti.

Vierailija
39/378 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Cipralexia jo useamman vuoden... lääkäri halusi vaihtaa sen tohon Brintellixiin. Vaihdettiin ja jonkun aikaa menikin hyvin (muutama viikko) keskittymiskyvyn parantuminen oli isoin muutos. Mutta sitten palasi ahdistus ja lopetin kuin seinään Brintellixin ja aloitin uudestaan Cipralexin. Kummassakin on omat hyvät puolensa ja vaikutuksensa. Nyt olenkin miettinyt, että voisikohan molempia ottaa päivittäin 🤔

Vierailija
40/378 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin aamulla ensimmäisen 5mg ja olo ollut kaamea. Nukuttaa koko ajan ja mikään ei kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi