Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brintellix masennuslääke -kokemuksia

Vierailija
14.03.2016 |

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.

Kommentit (378)

Vierailija
261/378 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Brintellix lääkettä 20 mg päivässä jo pari kuukautta. Ei ole auttanut yhtään. Toimintakyky lähes olematon. Ahdistus / masennus on aivan kamalaa.  En tiedä mitä teen. 

Vierailija
262/378 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli siitä hirveä vartalokutina ja oli pakko lopettaa lääke heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/378 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syönyt nyt 3kk ja edelleen paikoitellen lääkkeen oton jälkeen kuvituksen tunne. Sexihalut himmaantuneet.

Vierailija
264/378 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kuvotuksen

265/378 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terve ihminen, jolla ei ole alakuloisuutta, aloittaisi masennuslääkkeet käytön, tulisiko hänelle silloin mania tai hyperaktiivisuutta?

Vierailija
266/378 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syönyt puolitoista vuotta 5mg annosta paniikki- ja ahdistusoireisiin, ja oon ollut niin onnekas, ettei sivuoireita ole ollut ja ahdistus on vähentynyt, mutta pystyn silti tuntemaan koko inhimillisten tunteiden kirjon. Myös lievää masennusta, mutta se saattaa olla vain tosi normaali reaktio psykoterapiassa esiin nouseviin asioihin. Paras apu on ollut paniikkikohtauksiin: kroppa ei pääse enää sellaisen hädän leveleille.

Alku oli tosin aivan järkyttävä. Psykiatri ja lääkeselostus olikin jo varoittanut, että aloitettaessa nuoret ja aiemmin itsetuhoiset voivat vaipua aivan täydelliseen itsemurha-alhoon, ja niin kävikin. Ehkä elämäni vaikein kuukausi. On tosi vaikea ymmärtää, miksi se vaikutus oli niin dramaattinen ja hirveä. Oli kesäkuu, makasin rantakallioilla ja olin niin masentunut ettei mitään rajaa.

Mut onneksi sinnittelin, koska yks päivä taakka putosi harteilta ja auringonpaiste tuntu sielussa asti. Alun jälkeen lääke ikään kuin palautti tehdasasetuksiin, elämään ennen ahdistusta, käytännössä siis lapsuuteen. Tajusin, miten isoa taakkaa olin kantanut mukana teini-ikäisestä asti. Elämä on ollut paljon helpompaa, kun ei pelkää ja epäile kaikkia ihmissuhteitaan. Vaikka välillä on edelleen tosi vaikeeta, se on jotenkin elämään kuuluvaa surua ja depistä, ei tyhjästä syntyvää ja lamauttavaa. Ite oon Brintellixille tosi kiitollinen kaikesta.

Vierailija
267/378 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 50 v kirjoitti:

Olen syönyt Brintellix lääkettä 20 mg päivässä jo pari kuukautta. Ei ole auttanut yhtään. Toimintakyky lähes olematon. Ahdistus / masennus on aivan kamalaa.  En tiedä mitä teen. 

Yhteys lääkäriin. Sitä kautta lähete psyk.polille. Sieltä uudet(toimivat) lääkkeet ja rauhoittavia, jotka leikkaavat pahimman ahdistuksen pois, että pystyn toimimaan.

Vierailija
268/378 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muille tullut aluksi järkyttävää väsymystä? 5mg annoksesta.

Muutaman pv mennyt lääkettä, raju väsymys sekä voimattomuus tulee. Sekä outo jumitus olo päähän. Itkuisuutta ja epätoivoiset ajatukset pahentuneet myös. Ei oikein muuhun kykene kuin maata sohvalla.

Vierailija
269/378 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 50 v kirjoitti:

Yhteys lääkäriin. Sitä kautta lähete psyk.polille. Sieltä uudet(toimivat) lääkkeet ja rauhoittavia, jotka leikkaavat pahimman ahdistuksen pois, että pystyn toimimaan.

Koulukirjoissa ehkä näin mutta ei tosielämässä erikoissairaanhoitoon saa lähetettä sillä perusteella, ettei yksi masennuslääke toimi 🤣 Varsinkaan rauhoittavia ei todellakaan saa. Tarvitaan oikea ahdistus, ehkä vuosikymmenien odotus hoitoketjuissa pyörien.

Vierailija
270/378 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muille tullut aluksi järkyttävää väsymystä? 5mg annoksesta.

Muutaman pv mennyt lääkettä, raju väsymys sekä voimattomuus tulee. Sekä outo jumitus olo päähän. Itkuisuutta ja epätoivoiset ajatukset pahentuneet myös. Ei oikein muuhun kykene kuin maata sohvalla.

Mulle ei tullut väsymystä tai muita kuvaamiasi oireita. Kuulostaa ihan tavalliselta kuitenkin. Oletko esim. itkenyt aiemmin yhtä paljon? Jos se on alkanut lääkkeestä, voi olla että se toimii juuri sinulla ja vain avaa nyt aluksi lukkoja.

Itsellä itkuisuus nimenomaan lakkaa monella masennuslääkkeellä. Olen tolkuton itkijä kun voin huonosti enkä saa toimivaa lääkeapua, joten itkuisuuden raju väheneminen on aina merkki siitä että tämä lääke saattaa toimia.

Mulle Brintellix ei toiminut mitenkään. Muisti huononi äkisti joten jos sellaista on kellään niin olkaa varovaisia. Ettei tule ovenavausmaksuja ym. haittaa kun jää avaimet yhtäkkiä kotiin jne.

Vierailija
271/378 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5mg:llä aloitus 1kk ajan ja 10mg:llä oltu nyt kuukausi. Aluksi auttoi ihan hyvin masennukseen, virkisti ja ajatus kulki hyvin. 10mg:hen nosto toi ahdistus/paniikkioireet rajusti esille ja lamauttaa toimintakykyä. Molemmilla annoksilla ruokahalu pysyny korkeana, herkut kelpaa. Ei seksuaalihäiriöitä, ei myöskään uni tuli ajoissa. Näillänäkymin palaan takaisin 5mg annokseen ja mahdollisesti pysyn siinä, alkaa väsyttämään nämä lääkekokeilut.

Vierailija
272/378 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brintellix 10 mg on ensimmäinen mielialalääke mitä aloin ottaa (ahdistus, masennus) ja tässä lyhyesti kokemuksiani. Aloitin puolikkailla tableteilla pari päivää, otin ruuan kera viiden aikoihin iltapäivällä. Muutamana yönä heräsin pahoinvointiin, mutta ei muita negatiivisia vaikutuksia.

Ensimmäisen päivän jälkeen tuli selkeä sokerihimon täysi loppuminen ja huomasin kuolaavani kaupassa tuorekurkkujen ja porkkanoiden perään.

Omenatkin maistuivat liian makeilta, tiskipöydällä on heti aamusta pilkottuna kulhoon porkkananpalasia. En ole koskaan ollut mikään kova kasvisten syöjä, vaan tykännyt makeista hedelmistä.

Kahvinhimo on kasvanut, ja ruokamäärät lautasella puolittuneet. Tämmöisistä sivuvaikutuksista en ole ikinä lukenut mistään, mutta näin minulle on käynyt. 10 kilon ylipaino taitaa olla nopeasti poissa. Unenlaatu on parantunut ja ahdistava kuristava tunne on häviämässä.

Kokemus on positiivinen.

Vierailija
273/378 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyötyä. Muisti huononi. Ihan kuin olisi vahvempaa bentsoa syönyt, kun ei meinannut mikään normaali pysyä mielessä.

Vierailija
274/378 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokeiltu ssri ryhmästä monia ja snri ryhmästä monia lääkkeitä huonolla tuloksella. Brintellix on ollut ehkä paras tähän asti mutta hinnaltaan tuo on todella kallista. Jos 3 kuukauden paketti maksaa melkein 200€.. Tolla summalla saa jotain excitalopramia moneksi vuodeksi ja rahaa jää ylikkin. Todella reilua että joutuu ostamaan kalliilla lääkettä sen takia että muut lääkkeet ei vaan toimi

Vierailija
275/378 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harminpaikka kirjoitti:

Minulla on tullut kyseisestä lääkkeestä nyt kaksi päivään aivan järkyttävää päänsärkyä silmien kohdalla ja kulmien. Pakko lopettaa lääke. Harmittaa. Myös seksuaaliset halut lähti heti. Eli siinä kaks haittapuolta

Kaikki mielialalääkkeet aiheuttaa alussa helposti pahaa oloa ja olojen pahenemista kun keho totuttelee uuteen välittäjäaineeseen. Sellaista lääkettä et tule löytämäön joka naps vaan parantais kaiken olon. Kannattais tutustua pakkauselosteisiin ja perus ohjeisiin ennen kuin alkaa lääkettä syyttämään. Ärsyttää nämä ihmiset jotka haukkuu lääkkeet lyttyyn 2 viikon jälkeen vaikka pakkausselosteessakin sanotaan että 1-2 kuukautta menee ennen kuin todella vaikuttaa ja näkee. Lääkäri tästä sanoo myös joten kannattas kuunnella

Vierailija
276/378 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 10 mg annosta kaksi ja puoli kuukautta. Ensin mieliala parani selvästi ja tuli positiivisia ajatuksia pitkästä aikaa. Haittana lievästi pahoinvoiva olo muutaman tunnin ajan lääkkeenoton jälkeen. Kyllästyin pahoinvointiin ja aloin inhota lääkkeen ottamista, lisäksi alkoi mieleen tulla todella outoja ja osin pelottavia ajatuksia, siis sellaisia, joita ei mielessä ole pitkän elämäni aikana koskaan ennen käynyt ja jotka koin vieraaksi itselleni, kuin olisi alitajunnan pohjamutia kaavittu. Siis lopetin brintellixin ja palasin tuttuun ja turvalliseen Sepramiin eli citalopramiin.

277/378 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova kutina. Piti lopettaa käyttö.

Vierailija
278/378 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harminpaikka kirjoitti:

Minulla on tullut kyseisestä lääkkeestä nyt kaksi päivään aivan järkyttävää päänsärkyä silmien kohdalla ja kulmien. Pakko lopettaa lääke. Harmittaa. Myös seksuaaliset halut lähti heti. Eli siinä kaks haittapuolta

Kaikki mielialalääkkeet aiheuttaa alussa helposti pahaa oloa ja olojen pahenemista kun keho totuttelee uuteen välittäjäaineeseen. Sellaista lääkettä et tule löytämäön joka naps vaan parantais kaiken olon. Kannattais tutustua pakkauselosteisiin ja perus ohjeisiin ennen kuin alkaa lääkettä syyttämään. Ärsyttää nämä ihmiset jotka haukkuu lääkkeet lyttyyn 2 viikon jälkeen vaikka pakkausselosteessakin sanotaan että 1-2 kuukautta menee ennen kuin todella vaikuttaa ja näkee. Lääkäri tästä sanoo myös joten kannattas kuunnella

Lääkäri, joka väittää vaikutuksen alkavan myöhemmin ei vain toimi tutkimustiedon normaalina lähteenä. Vaan yrittää harhauttaa potilaan uskomaan, että hän on parempi asiantuntija ja potilas itse kokee joko harhoja tai noseboa/plaseboa.

Tutkimuksissa on osoitettu, että vaikutus voi alkaa samantien. Se voi olla samaa kuin pidempiaikainen tai erilaista.

Yhtä kaikki potilaan tietopohjan tai kokemuksen automaattinen vähättely kuuluu lääkärien koulutuksissa manipulointikeinoihin, joita harjoitellaan ryhmissä. Näin he opettelevat toimimaan niin, että potilas saataisin valjastettua heidän narsistisen käsityksensä mukaiseksi kohteeksi niin, ettei lääkäreille epämieluisia kokemuksia otetata ollenkaan huomioon.

Nimenomaan on olemassa lääkkeitä, joista tulee naps tuosta noin vain parempi olla. Muun väittäminen mitätöi normaalin tutkimustulokssen. Ja samalla antaa väittäjästä mm. epäammattimaisen kuvan, jos kyseessä on ammattilainen. Tai puhtaan pahuuden ilmentymän, jos kyseessä on tavallinen kanssaihminen.

Vierailija
279/378 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huononsi muistia. Ei masennuslääkevaikutusta eli sitä, että itse masennus olisi helpottanut tai että olisi auttanut kognitiivisessa ptosessoinnissa.

Vierailija
280/378 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin puolittamalla 5 mg tabletin ja lääkärin kehoituksesta otin ennen nukkumaan menoa. Ei ollut päivisin pahoinvointia. Siitä pikkuhiljaa annosta nostettiin. Mikään muu masislääke ei ole auttanut. Olen syönyt niitä nyt muutaman vuoden. Toisinaan masennus nostaa päätään ja siihen on rauhoittavia. Tyhjentää pään häiritsevistä ajatuksista. En tiedä, kuinka kauan tätä pitää syödä. Masennus oli aiemmin niin rajua, että halusin vetää ranteet auki tai ajaa auton kallionleikkaukseen. En tiedä, ehkä joku päivä teenkin sen etenkin, jos lääkärini vaihtuu johonkin nuoreen, joka vetää kaikki lääkkeet pois. Silloin ei jää vaihtoehtoja. Kuka niiden nuorten kaikkitietävien kanssa jaksaa turhaan väitellä? Ei kait kukaan. Silti he itse kirjoittavat itselle diapamia krapulalääkkeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan