Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brintellix masennuslääke -kokemuksia

Vierailija
14.03.2016 |

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.

Kommentit (378)

Vierailija
281/378 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin muutama tunti sitten ensimmäisen tabletin ja silloin oli vielä ihan ok olo.

Nyt kun töihin pääsin niin ihan vesiripulille meni maha

Vierailija
282/378 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt Brintellixiä 5 mg 18 päivän ajan.

Otan Brintellixin heti aamupalan syönnin jälkeen, ettei tule vatsaoireita. Kerran otin tyhjään vatsaan nesteen kanssa ja se aiheutti lievän närästysmäisen tunteen sekä röyhtäilyä.

Alussa lääke antoi vähän pärinä olot, nousut, kuin olisi juonut liikaa kahvia, tämä taittui pois ensimmäisen viikon aikana. Hetkellinen keskittymisen kohentaminen, olen kuin kuplan sisällä jos keskityn. Olo ei ole merkittävästi kohentunut, motivaatio kadoksissa. Ei myöskään piristä enää muuta kuin haittaa korkeintaan unen tuloa iltaisin. Tällä viikolla olen lähinnä ollut todella väsynyt ja joutunut nukkumaan päiväunia, joiden jälkeen todella sekava olo.

Muita sivuoireita: tekisi mieli syödä kaikki hiilihydraattipitoinen eli karkit, pullat, keksit jne. Yöllä heräilyä yleensä klo.4 aikaan ja vaikea nukahtaa uudelleen, aamulla todella väsynyt olo. Impulsiivisuutta esiintyy enemmän. Eläviä unia, mutta ei yhtä rajuja kuin Sertraliinin kanssa. Yöllä olen herännyt sormien puuttumiseen ja huomannut puutumisoireiden nopeamman esiintymisen päivällä. Muutamia kertoja liikkeellä ollessa olen unohtanut minne olen ollut menossa tai missä olen käynyt tai tehnyt sen päivän aikana eli lyhytkestoinen muisti pätkii.

Migreenilääke imigrania olen joutunut ottamaan kerran viikko sitten. Tästä seurasi itsetuhoisia ja kuoleman ajatuksia, itkuisuutta ja alakuloa pariksi päiväksi. Aiemmilla ssri-lääkityksillä ollessa tällaista yhteisvaikutusta ei ole ollut.

Joka toinen päivä energiaa, joka toinen päivä ei. Hyvinä päivinä ideoita ja energiaa, mutta samalla vaikea päättää mitä teen kun kaikki tuntuu edelleen täysin turhalta. Ilon ja mielihyvän tunteet kadoksissa. Välillä näinä päivinä ollut pakko liikkua paljon, mikä varmasti nostanut mielialaa, mutta seuraavana päivänä voimakas väsymys. En liiku ylettömän paljon tunteja kerrallaan vaan kevyttä liikuntaa. Puolison mukaan nauran enemmän, hyräilen ja kuuntelen musiikkia. Välillä jopa vitsailen.

Huonoina päivinä herään väsyneenä ja olo ei kohennu päivän mittaa. Itkuisuutta, turhautumista, ajatukset kiertävät, itse syytöksiä jne. Melkein yhtä masentunut olo kuin ilman lääkettä.

Ahdistusoireisiin pientä parannusta, ihmisten kanssa oleminen ei aiheuta niin pahoja tuntoja enää, mutta jännitän edelleen ja rasitun. Esim.pystyin lukemaan kirjastossa lehtiä kun aiemmin olisin lainannut ne kotiin. Kuitenkin esim.bussissa matkustaminen nostaa selvästi sykettä. En ole niin ahdistunut raha-asioista, vaikka pyörivät mielessä sama terveyteen liittyvät asiat. Asioiden ennakoiminen edelleen tärkeää.

Näyttää, että tämä lääkitys laittaa kuukautiskierron sekaisin. Odotin alkavaksi tällä viikolla, mutta mitään ei tapahdu. Kohtu tuntuu vähän turvonneelta kuin olisi kipeä ilmapallo vatsassa. Finnejä naamassa ja muualla. Edelliset ssri-lääkkeet, Sertralin ja Escitalopram tekivät aivan samaa. Raskaana en ole, taustalla myös PCOS.

Omia arvailuja väsymykseen on, että mulla olisi uniapnea. Useita oireita, kuten tukehtumisen tunteeseen herääminen yöllä jos nukun selällään. Aamulla suu ja kurkku kuivia, saatan myös herätä yöllä ja juoda vettä. Puolison mukaan "kehrään" nukkuessa eli jotain korisevaa ääntä pidän. Uni ei myöskään piristä, herään väsyneenä.

Toinen arvailu väsymykseen alkava/oleva fibromyalgia, jota esiintyy suvussa tai krooninen väsymysoireyhtymä. Taustalla myös yliliikkuvat nivelet, nivelten hyvälaatuinen hypermobiliteetti, joka selittäisi sen miksen jaksa fyysistä rasitusta oikeastaan enää yhtään samoin psyykkinen jaksaminen on huono.

Huomenna tk-lääkärille näistä puhumaan, psykiatrisen polin/mieliala työryhmän lähete toiveissa. Brintellix tekee selkeästi jotain, mutta itse toivoisin enemmän. Ehkä annosta nostetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/378 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä seksiasioihin liittyen, vie tuntoa ja laukeaminen toisen henkilön kanssa vaikeutunut. Tätä samaa ollut aiemmilla ssri-lääkityksillä ollessa. Soolona helpompi laueta, vaikka vie aikaa enemmän. Toisaalta halut löytyvät ja olen aktiivisempi. Onneksi kumppani on ymmärtäväinen, vaikka mielestäni hän korostaa minun orgasmini tärkeyttä liikaa. Tulee sellainen olo, että on pakko pystyä laukeamaan muuten seksi on turhaa, vaikka nautin paljon ilmankin.

Vierailija
284/378 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla huono oli kesti vain ensimmäisen päivän, sen jälkeen ainoastaan vatsa löysällä jatkuvasti. Alkuun olo helpotti, mutta ei ehkä lääkkeestä vaan pitkästä sairauslomasta. Parin viikon syömisen jälkeen niin aggressiivinen olo, että omat mahdolliset reaktiot esimerkiksi ruuhkiin, ihmisiin tai vastoinkäymisiin alkoivat pelottaa. Toimintakyky katosi käytännössä täysin, ei jaksa tekstiviestiin vastata tai pitää edes puhelimessa ääniä päällä. Univaikeuksia, parin tunnin pätkissä unet ja nekin öisin lyhyet. Aistiärsykkeet ovat aina ahdistaneet, mutta lääkkeen myötä nuppineulan putoaminen lattialle kuulostaa kuin joku pamauttaisi symbaalit yhteen korvan juuressa. Muistiongelmia ja sumuisuutta, ruokahaluun ei vaikutusta.

Annos 10mg, puolitin hetkeksi aggressioiden takia, joka auttoi, mutta taas tuntuu menevän pitkin seiniä välillä kun annos taas 10mg. Kuulemma saattaa pahentua oireet alussa, mutta eipä tästä syvemmälle jaksaisi mennä. Psykiatrin kontrolli onneksi kohta. Ihan helvettiä. Toki lääkitys vasta alussa, mutta jos ei ensi kuussa helpota, niin en kyllä enää tätä syö. En tosin tuomitsekaan vielä, kaikki uutta minulla, masennuskin - ainakin diagnosoituna.

Vierailija
285/378 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bringellixiä kohta vuosi täynnä, annostus 20mg. Ensin aloitettiin 5mg ei vaikutusta. Kympissä ehkä pientä vastetta (jaksoin keskittyä paremmin) mutta etova olo jatkuvasti. Jatkoin kuitenkin koska katsoin, että otan mieluummin etovan olon kuin keskittymiskyvyn puutteen. Annos nostettiin hiljalleen, nyt 20mg jota olen syönyt nyt 5kk.

En varmaan ikinä jätä tätä lääkettä pois. Olen kärsinyt masennuksesta enemmän kuin puolet elämästäni. Nyt tämä on ensimmäinen lääke, jonka hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Noin 5 kuukautta Brintellixin aloittamisesta pystyin jättämään kaikki muut lääkkeet pois (tenox, opamox). Masennusoireet ovat tasaantuneet, tunnen iloa ja onnellisuutta (20mg ja suuremmat annokset aiheuttavat joillain potilailla kuulemma kaikkien tunteiden lamaantumista, itselläni ei onneksi ole käynyt niin).

Olen iloinen etten antanut periksi, vaikka olo oli pari kuukautta todella etova, laatta meinasi lentää hampaita harjatessa jne. Nyt olen todella kiitollinen tälle lääkkeelle. Olen kokeillut todella monia lääkkeitä, ollut osastohoidossa ja sähköhoidosta jänistin, vaikka sellaiseen olisin saanut.

Vierailija
286/378 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Onko täällä ketään uupumus ja/tau ahdistuneisuushäiriö -taustalla?

Itse sain viime vuonna burn outin, joka toi sitten mukanaan myös ahdistuneisuushäiriön ja lievemmän masennuksenkin. Mutta pääosin minulla siis hoidetaan tuolla masennuslääkkeellä ahdostuneisuushäiriötä (ja bönärin muita tuhoja). Ja sitä, että jaksaisin käydä töissä ja pääsisin pahimmasta kuopasta ylös. Olin välissä saikullakin ja osa-aikatöissä, mutta nyt paniikkioireet, ahdistuskohtaukset, jäätävä väsymys ja uniongelmat on taas olleet sitä luokkaa, että töiden teko on todella haastavaa (eikä se nyt kovin mukavaakaan oo).

Terapiaa ja työntekoa uudelleen on harjoiteltu, mutta nyt on niin suossa polkemista, että suostuin ensimmäistä kertaa elämässäni lääkehoitoon ja sain tuon Brintellix 10mg, ja nyt jännittää. Erityisesti se oireiden paheneminen alussa.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia niiltä, jotka töisså käy, että miten on vaikuttanut väsymystasoon, keskittymiseen ym? Ja miten olette saaneet töitä tehtyä, jos jäätävä pahoinvointi?

Joo, vanhana työnarkkarina ajattelemassa töitä taas ensin (terapiassa vielä tehtävää), mutta kiinnostaa tuo lääkkeen pahenemisvaiheen ja työn yhdistelmä, että milloin uskaltaa aloittaa, jos alkaakin purjoamaan kesken työpäivän.

Vierailija
287/378 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain myös tämän lääkkeen uupumukseen/lievään masennukseen. Pitkään toimin ylikierroksilla ja lopputuloksena oli toimintakyvyn romahdus, mitä hieman avitti traumaattinen kokemus viime keväänä. Pitkän harkinnan jälkeen tänään aloitin lääkkeen, mutta haitat mietityttävät.. Olen juuri ensi viikolla palaamassa töihin ja pitäisi pystyä siellä keskittymään. Joten kaipaan myös kokemuksia työssäolevilta? Anyone?

Vierailija
288/378 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt neljäs päivä menossa brintellix 10mg.

En ole huomannut ainakaan vielä erityistä pahoinvointia. Olen ottanut ehkä puoli tuntia aamiaisen jälkeen. Ehkä vähän ruoansulatus toimii oudosti ja pieni vatsakipu, mutta se on pientä, koska ahdistuksen kanssa vatsani on aina sekaisin.

Lähinnä on jotenkin erikoinen olo, vähän kuin olisi humalassa, mutta ilman iloista hiprakkaa (tai myöskään pahaa laskua), mutta jossain omassa kuplassa. Ahdistus ei ole ollut paha, mutta toisaalta olen ollut lomalla muutaman päivän. Huomenna töihin palatessa näkee paremmin, mitä tapahtuu, kun työstressi ja ahdistus pukkaa taas päälle. Pmskin alkamassa, joten näiden yhdistelmä pelottaa.

Onko kukaan muuten saanut näistä lääkkeistä apua pahoihin pms tai pmdd -oireisiin?

Ainakin tähän mennessä haitat eivät ole olleet niin pahoja kuin odotin. Hyödyt näkee sitten varmaan vasta viikkojen päästä ja olen todella tyytyväinen, jos pääsen näin helpolla ja saan edes jotain apua jäätäviin ahdistuskohtauksiin, koska olen niin väsynyt jatkuvaan taisteluun niiden kanssa.

Vierailija
289/378 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain reseptin tähän muutama viikko sitten,mutta en ole uskaltanut aloittaa. Toimintakykyni on kohtalainen ilman lääkitystä, mutta nyt kun syksy on alkamassa, tunnistan apeutta ja arkihommat ja lapset jäävät vähän työnteon jalkoihin. Viikkoon en ole jaksanut salillekaan. Pelottaa vain, jos kohtalainen toimintakyky heikentyy useaksi viikoksi.

Vierailija
290/378 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla " Ensikertalainen" on mennyt?

Onko lääke auttanut?

Vierailija
291/378 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka viikko 5mg ja oli kovaa pahoinvointia ja päänsärkyä. Sitten helpotti ja nostettiin 10mg jota oon syönyt reilun viikon. Ihmettelin kun raajat kutisi iltaisin ja hoksasin selvittää että liittynee valmisteeseen. Koko kroppa kutisi enempi tai vähempi iltaa kohden mutta kyllä sen vielä sietää. Onko vastaavaa kokemusta ja onko kutina helpottanut ajan kanssa? En syö antihistamiinia ainakaan vielä.

Vierailija
292/378 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Brintellix kuurin vasta vähän yli viikko sitten ahdistukseen 10mg päivässä, mutta ajattelin silti kertoa kokemuksia. Aloitusoireet ovat aika rajut, mutta minulla on nyt jo viikon jälkeen helpottanut oireet. Oksettavaa oloa, päänsärkyä, puristavaa tunnetta rinnassa, ruokahaluttomuutta ja väsymystä oli ihan aluksi ja on välillä edelleen, mutta lievempänä. Olen nyt jo huomannut keskittymiskyvyn parantuneen ja ahdistuksen lieventyneen. Sosiaalisissa tilanteissa olen ollut rauhallisempi ja rohkeampi. Esiintymisjännitystä on vähemmän ja ylipäätään työnteko sujuu paremmin. Vaikuttaa lupaavalta.

Vierailija
293/378 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi viikkoa takana 5 mg annoksella ja taustalla useampi burnout, uupumusta, ahdistuneisuushäiriö, lievää masennusta ja unettomuutta. Huomasin saman kuin moni muu, että jos otan lääkkeen aikaisin aamulla ruoan kanssa, on haittavaikutukset paljon lievemmät kuin jos otan lääkkeen illalla. Toki etovaa oloa ja huimausta on silti joka päivä vaihtelevasti. Lääkkeen ansiosta olen normaalia toimeliaampi ja iloisempi, mutta keskittymiskyky ja muisti on huonontunut sillä tavalla, että asioita jää puolitiehen ja teen helposti huolimattomuusvirheitä. Olen myös välillä jotenkin kiihdyksissä, eli huomaan esim. hengittäväni tiheään ja muutenkin on levoton olo. Aiemman lääkekokeilun essitalopramin jouduin lopettamaan heti alkuunsa, koska se aiheutti aivan järkyttävää pahoinvointia, ahdistusta ja todella epämiellyttävän kesto-orgasmin 🤯🤯🤯 (olen nainen!) joiden rinnalla tämä brintellix tuntuu ihan siedettävältä ja kokeilemisen arvoiselta.

Vierailija
294/378 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burnoutissa wrote:

Mulla on kaksi viikkoa takana 5 mg annoksella ja taustalla useampi burnout, uupumusta, ahdistuneisuushäiriö, lievää masennusta ja unettomuutta. Huomasin saman kuin moni muu, että jos otan lääkkeen aikaisin aamulla ruoan kanssa, on haittavaikutukset paljon lievemmät kuin jos otan lääkkeen illalla. Toki etovaa oloa ja huimausta on silti joka päivä vaihtelevasti. Lääkkeen ansiosta olen normaalia toimeliaampi ja iloisempi, mutta keskittymiskyky ja muisti on huonontunut sillä tavalla, että asioita jää puolitiehen ja teen helposti huolimattomuusvirheitä. Olen myös välillä jotenkin kiihdyksissä, eli huomaan esim. hengittäväni tiheään ja muutenkin on levoton olo. Aiemman lääkekokeilun essitalopramin jouduin lopettamaan heti alkuunsa, koska se aiheutti aivan järkyttävää pahoinvointia, ahdistusta ja todella epämiellyttävän kesto-orgasmin 🤯🤯🤯 (olen nainen!) joiden rinnalla tämä brintellix tuntuu ihan siedettävältä ja kokeilemisen arvoiselta.

Mulla myös vuosia ollut ahdistuneisuutta ja välillä masentuneisuutta. Niiden kanssa oppinut kai elämään ja tulemaan toimeen, koska nyt ensimmäinen burnout ja tämähän se vasta huonoon kuntoon laittaakin 😫 En olisi ikinä uskonut että keskittymiskyky, muistivaikeudet ja ahdistuneisuus voi mennä näin pahaksi 😫😪😭Essitalopram ollut monta vuotta käytössä ja ei siitä ole aikoihin mitään apua enää ollut. Tänään eka brintellix otettu aamulla ja onpahan pää jumissa ja ahdistus lisääntynyt vielä entisestään. Sydän tykyttelee ja huimaa... Ei ollenkaan hyvä olo 😟Olisi kiva kuulla miten sulla menee nyt ja kokemuksia tosta burnoutista ja sen oireista. 

Vierailija
295/378 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen vastaus:

Mulla burnout ilmeni niin, että yhtäkkiä töistä lomalle jäädessä tuntui kuin paniikkikohtaus olisi jäänyt päälle. Sydän hakkasi, vapisin, hikoilin, en saanut happea, ahdisti, pelkäsin kaikkea, heikotti ja väsytti, mutta en saanut unta ja ruokahalu katosi kokonaan. Tätä jatkui monta viikkoa.

Tähän akuuteimpaan hetkeen auttoi ainoastaan totaalinen pysähtyminen ja aika, eli pitkä sairausloma. Olin kesällä 8 viikkoa pois töistä, jonka vietin lähinnä sohvalla maaten. Tällä hetkellä olen osasairauslomalla, eli teen 60% työviikkoa.

Ahdistuneisuuteen mulla auttaa parhaiten bentsot (opamox), mutta niitä ei voi tietenkään pitkään jatkuvasti syödä. Käytin niitä alkuun muutaman viikon säännöllisesti, mutta nykyään otan vain satunnaisesti, jos tunnen että alan käydä kierroksilla. Myös yleisen ahdistuneisuushäiriön nettiterapia on ollut ihan jees.

Brintellixiä olen syönyt nyt n. kuukauden ja se on auttanut jaksamaan ja parantanut mielialaa. Se ei tosin ole mikään ihmelääke, vaan toipumisen tukena. Uskon, etten koskaan tule palaamaan "normaaliksi", vaan uupumuksen ja ahdistuksen kanssa pitää vain oppia elämään ja yrittää välttää suurimmat kuopat. Jos nyt kuitenkin katson peräpeiliin ja mietin noita kesän aikaisia oloja, niin kyllä tässä hissukseen jo paljon paremmin menee! :)

Vierailija
296/378 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napostelen sen 20 mg päivässä, ja kuntouttavan ja työkokeilun kautta olen määräaikaisella työsopparilla. Koen lääkityksen auttaneen, mutta jo diagnoosin saaminen auttoi, saati sitten se kun pääsi kuntouttavaan kaupungille 6 h/pv, 4 pv/viikko ja kaksi kuukautta.

Mikä auttoi eniten? Onko sillä väliä? Olen toimintakykyinen, mitä en ollut 2020.

Vierailija
297/378 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Napostelen sen 20 mg päivässä, ja kuntouttavan ja työkokeilun kautta olen määräaikaisella työsopparilla. Koen lääkityksen auttaneen, mutta jo diagnoosin saaminen auttoi, saati sitten se kun pääsi kuntouttavaan kaupungille 6 h/pv, 4 pv/viikko ja kaksi kuukautta.

Mikä auttoi eniten? Onko sillä väliä? Olen toimintakykyinen, mitä en ollut 2020.

Ai niin, ei mitään ikäviä oireita.

Vierailija
298/378 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä, Brintellixin viime aikoina aloittaneet, menee nyt?

Mä aloitin tällä viikolla syömään Brintellixiä uupumuksen aiheuttamaan masennustilaan ja ahdistukseen. Viimeiseen asti vastustelin lääkehoitoa, mut lopulta oli pakko myöntyä, kun ajatukset päivittäin niin synkkiä ja arjessa vaikea saada asioita tehtyä.

Nyt menossa viides päivä 5mg annostuksella. En vielä juurikaan osaa sanoa vaikutuksista. Pahoinvointia (lievää) tullut minullekkin lääkkeenoton jälkeen, ja tämän takia ottanut sen illalla juuri ennen nukkumaan menoa. Ainoastaan eilen oli pahoinvointi voimakkaampaa, jatkuen pitkälle päivään... Tänään onneksi ollut helpompaa sen suhteen.

Voimia kaikille näiden asioiden kanssa kamppaileville 💚

Vierailija
299/378 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme päivää sitten aloitin annoksella 5mg aamuisin. Uupumusta ja paniikkihäiriötä hoidetaan. Lääke pahentanut montaa oiretta: vapinaa, ahdistusta ja sydämmen tykytystä on nyt jatkuvasti.Samaan aikaan ihan lamaantunut olo, ei saa mitään aikaiseksi eikä meinaa aamulla päästä sängystä ylös. Myös pahoinvointia ja närästystä tullut. Ei hyvältä vaikuta 😞Etenkään tuo että paniikkioireet ovat pahentuneet 😔

Vierailija
300/378 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kolme päivää sitten aloitin annoksella 5mg aamuisin. Uupumusta ja paniikkihäiriötä hoidetaan. Lääke pahentanut montaa oiretta: vapinaa, ahdistusta ja sydämmen tykytystä on nyt jatkuvasti.Samaan aikaan ihan lamaantunut olo, ei saa mitään aikaiseksi eikä meinaa aamulla päästä sängystä ylös. Myös pahoinvointia ja närästystä tullut. Ei hyvältä vaikuta 😞Etenkään tuo että paniikkioireet ovat pahentuneet 😔

Kolme päivää on niin lyhyt aika (ja usein olo saattaa aloittaessa muuttua jopa huonommaksi), että jos vain pystyt, kannattaa käyttää vähän pidemmän aikaa, niin voit arvioida sitten paremmin lääkkeen vaikutusta. Toki jos olo on täysin sietämätön, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin ja katsoa, pitääkö lääkitys lopettaa. 

Usein vaikutuksia alkaa nähdä vasta viikkojen, joidenkin kohdalla kuukausien kuluttua. Mielialalääkkeiden kanssa olisi hyvä jaksaa olla kärsivällinen alussa, sillä usein vaste ei tosiaan näy välittömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi