Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (378)
Nosto. Täällä on kohta kaksi viikkoa syöty Brintellixiä, alkuun 5 mg ja nyt viikonlopun ajan 10 mg. En vielä ole huomannut juuri vaikutusta, paitsi pahoinvointi ekoina päivinä ja nyt taas annosnoston jälkeen. Toivoisin, että mieliala paranisi ja saisin helpotusta ikuiseen väsymykseen/aivosumuun...
Vierailija kirjoitti:
Nosto. Täällä on kohta kaksi viikkoa syöty Brintellixiä, alkuun 5 mg ja nyt viikonlopun ajan 10 mg. En vielä ole huomannut juuri vaikutusta, paitsi pahoinvointi ekoina päivinä ja nyt taas annosnoston jälkeen. Toivoisin, että mieliala paranisi ja saisin helpotusta ikuiseen väsymykseen/aivosumuun...
Jos tuo ei auta, onko sinulla takana jo Voxra-kokeilu? Se auttaa monella väsymykseen.
Kuulemani mukaan se on hyvin siedetty ja "pidetty" masennuslääke. :) Sen takia uskaltauduin itsekin kokeilemaan, ja se kyllä kannatti.
Oman kokemukseni mukaan teho "laimenee" eli annosta pitäisi nostaa, jotta sama vaikutus pysyy yllä. Itse olin alkuun todella pirteä ja aktiivinen, oli todella hyvä mieli eikä haittoja alun etovan olon jälkeen. Teho alkoi kuitenkin vähitellen hiipua, enkä edes itse aluksi tajunnut sitä, niin salakavalasti olon huononeminen tapahtui! Lääkärin kanssa sovittiin annoksen nostamisesta, mutta en enää kokenut saavani lääkkeestä samaa tehoa kuin alussa.
Söin alkuun 5 mg vaikka suositeltu aloitusannos on 10 mg, ja tuo vitonen riitti todella hyvin n. vuoden! Aiempien huonojen kokemuksien takia halusin aloitella varovasti, enkä olisi sitä kymppiä aluksi tarvinnutkaan. Tehon hiipuessa ja annosnoston tehottomuuden jälkeen olin pohtinut lopettamista. Tk teki päätöksen kuitenkin puolestani, koska sieltä ei ehditty reseptiä uusia.
Jouduin lopettamaan lääkkeen seinään ylläolevasta johtuen, ja pari päivää oli hankalia. Oli sellaisia sähköiskutuntemuksia ja levotonta oloa (ihan kuin kädet liikkuisivat itsekseen tms ällöttävä tunne niissä). Päätin kokeilla oireiden läpi sinnittelyä koska lähistöllä on päivystys, mihin voisin tarvittaessa sitten mennä jos tilanne kävisi pahaksi. Selvisin noista lopetusoireista ja lääkkeen lopetuksen jälkeen mieliala on selvästi ollut parempi, kuin mitä ennen lääkkeen lopettamista. Seinään ei kuitenkaan kannata lopettaa (hauska miten tk-lääkäri vähätteli tätä asiaa vaikka masennuslääkkeiden seinään lopettaminen suurentaa mm. itsarin riskiä?! Kerroin päässeeni lääkkeestä eroon ja voivani paremmin, niin hän kommentoi, että ehkä asian pitikin mennä näin. EI OLISI PITÄNYT!).
Summarum: Kokeile ihmeessä, jos tuntuu siltä. Tarkkaile omaa oloa ja suhtaudu lääkkeeseen niin, että se kantaa läpi vaikeimpien aikojen. Äläkä pelkää sen lopettamista, sillä se voi parantaa oloa.
Tsemppiä <3
Minulla 7 kk lääkkeen aloituksesta. Annos nostettiin 5mg:stä 10mg:aan pari kk sitten. Tuntuu että ahdistus, itkuisuus ja surumielisyys ovat lievittyneet lääkkeen ansiosta.
Varsinkin annosnoston jälkeen olen huomannut että vatsa ei toimi, mulla on siis aika kova ummetus kaiken aikaa. Pitää joka päivä syödä tehostetusti kuituja, mutta sellaista tavallista säännöllistä vatsantoimintaa ei siitä huolimatta enää ole. Toisena, ei niin haitallisena sivuvaikutuksena on etova olo pari tuntia lääkkeen oton jälkeen. Kolmantena, lähes merkityksettömänä, on yöllinen hikoilu: havahdun usein yöllä hetkeksi siihen että rintakehä on märkä.
Lähdin alunperin hakemaan tietoa siitä onko muilla käyttäjillä ollut yhtä kovaa ummetusta. Vaikuttaa että ei juuri ole. No kyllä se mainitaan yleisenä sivuvaikutuksena tuoteselosteessa. Taidan kokeilla vähentää annoksen 5mg:aan, josko se auttaisi.
Minäkään en haluaisi käyttää lääkkeitä (käy kyllä selväksi että kaikilla muillakin täällä on aivan välttämättömät perusteet lääkehoitoon). Mutta on oikeaa itsestään ja perheestään välittämistä ottaa kaikki se apu vastaan mikä on olemassa, että pääsee vaikeimman yli tai tilanteen vaatiessa hyväksyy elinikäisen lääkityksen. Elämässä voi tulla yllättäen ihan järkyttäviä kriisejä joiden yli pääseminen edellyttää kaikkea mahdollista saatavilla olevaa apua.
Moi! Kirjoittelin tänne aiemmin burnout- ja ahdistus-kokemuksistani ja kerroin brintellixin olleen ihan ok tuki toipumisessa, joistakin ikävistä haittavaikutuksista huolimatta. Söin lääkettä kuitenkin vain n. 3 kuukauden ajan, kunnes ikuinen riesani - paha akne ja taipumus paiseisiin - pahenivat lääkityksestä huolimatta sille tasolle, että brintellix oli pakko lopettaa. En löytänyt tietoa siitä, että aknen paheneminen voisi olla ssri-lääkkeiden haittavaikutus, mutta näin oli ja paiseet katosivat pian lopettamisen jälkeen. Lopetus kävi muutenkin helposti ja jatkuva pahoinvointi katosi heti. Mitään suurta takapakkiakaan ei toipumisessa ole tapahtunut tämän lääkkeettömän 3 kk aikana, vaikka elämä on kyllä koetellut oikein urakalla. Aika tosin näyttää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä kaikille!
Mulla tuli venlafaksiinista aknea, just sellasia kunnon syviä paiseita kans.
Lopetin kerralla vaikka ei sais, ja oli aika mielenkiintonen kuukausi ,,söin siis 225mg vuoden verran.
Nyt 6kk myöhemmin, alkaa oleen naama taas niinku oli ennenkin.
Oho, täällähän on puhetta tutusta lääkkeestä!
En kuollaksenikaan muista monta kuukautta olen yhteensä käyttänyt, mutta aloitin 5mg annoksella, söin sitä sen n. kuukauden, minkä jälkeen annos nostettiin 10mg:an. Kymppiä söin muutaman kuukauden, kunnes tuossa syksyllä pyysin nostoa 15mg:an, mitä olen syönyt nyt sen parisen kuukautta.
OmaKannan mukaan diagnooseina "vaikea-asteinen masennus" ja "sosiaalisten tilanteiden pelko", vaikka itse luonnehtisinkin tilannettani ennemminkin uupumukseksi ja ahdistukseksi. Varsinaisesti masentuneeksi en ole itseäni koskaan kokenut, mutta sekin saattaa olla ihan sairaudentunnottomuutta, sillä hakeuduin lääkärille alunperin siksi, etten ole oikein koskaan jaksanut ns. peruselämään kuuluvia juttuja, kuten kodin siivousta tai edes hampaiden pesua.
Huomasinpa tuolla samalla OmaKanta-käynnillä, että reseptiäni on näköjään nostettu 20mg:an ilman erillistä kontaktia, lol.
Mutta sitten siitä itse lääkkeestä:
- 5mg oli minulle täysin kokeiluannos, sillä en ollut koskaan ollut minkäänlaisella lääkityksellä aikaisemmin. Lääkärin ohjeen mukaan otin lääkkeen hetki ennen nukkumaanmenoa, enkä kokenut missään vaiheessa mitään haittavaikutuksia.
- 10mg:a söin useita kuukausia, edelleen iltaisin ennen nukkumaanmenoa, enkä muista silläkään olleen mitään erityisempiä haittavaikutuksia. Mutta kympin käytön aikana aloin oikeasti huomaamaan muutoksia omassa ajattelussani, sekä mm. kognitiivisissa kyvyissä (esim. kirjallisten ohjeiden ymmärtämisessä, lol). Ja siis nimenomaan parempaan päin.
- 15mg:n kohdalla onkin sitten alkanut tapahtua. En halua ajatella, että jokainen positiivinen muutos elämässäni on vain lääkkeen ansiota (varsinkin, kun osansa on ollut varmasti tällä aivan täydellisellä talvellakin :D), mutta viimeisen parin kuukauden aikana olen onnistunut mm. löytämään itselleni sopivan päivärytmin, jonka ylläpitäminen ei edes tunnu työläältä! Ja nyt, kun joka päivä on samanlainen oli sitten maanantai tai lauantai, itsestään huolehtiminenkin tuntuu jotenkin helpommalta.
Mutta tämä on ollut myös se annos, jossa olen alkanut huomaamaan vähän haittavaikutuksiakin: otan lääkkeen edelleen ennen nukkumaanmenoa, mutta jos en onnistu nukahtamaan tarpeeksi nopeasti, minulle tulee "öklöttävä" olo siinä sängyssä maatessa. Nielussa tuntuu vähän siltä kuin pidättelisi oksennusta. Mutta muuta negatiivista en ole *onneksi* vielä huomannut!
Tästä viestistä tulikin jo niin julmetun pitkä, että tarkemmat erittelyt elämästä lääkkeen kanssa pitää jättää seuraavaan viestiin. :P En ihan heti jaksa kirjoittaa jatkoa (varsinkin, kun pitää miettiä mikä kaikki onkaan tässä kuukausien aikana muuttunut), mutta ehkä joskus myöhemmin tänään!
Kaksi viikkoa takana Brintellix 10mg. Olo jo nyt parempi. Sivuoireena ekoina päivinä suun kuivuminen, mutta sekin vähentynyt. Myös vähän niskajäykkyyttä, mutta voi toki johtua muustakin.
Mun mies on syönyt muutaman vuoden ajan 20mg. Entisestä epätoivon alhoon viikoittain pitkiksi ajoiksi luiskahtavasta stressaajasta on tullut leppoisa, mukava mies. Seksiäkin on.
Ei vaikuttanut minuun mitenkään. Nämä lääkejutut ovat niin yksilöllisiä, että turha kai verrata.
Brintellixiä 5mg takana kaksi viikkoa. Panttasin aloitusta mm siitä syystä että aiempi kokemus Citalopramista epäilytti, lääke kun teki minusta täysin estottoman ja hyvin eri persoonan. Vaikean pitkittyneen masennuksen ja paniikkihäiriön vuoksi näin kokeilun lopulta pakollisena, ja toistaiseksi ollut hyvä päätös. Omat kokemukseni:
- ensimmäiset päivät voisin kuvailla että fiilis meni hieman alaspäin, sitä en tiedä johtuiko itse lääkkeestä
- otin lääkkeen aamuisin suunnilleen samaan aikaan kahvilla täytettyyn vatsaan, pahoinvoiva olo tämän jälkeen ehkä tunnin pari. Ei oksentamista kuitenkaan. Paikallaan olo ja pahoinvointiin keskittyminen pahensi sitä, mutta liikkeellä ja töissä ollessa meni nopeasti ohi. Ei toistaiseksi muita negatiivisia sivuvaikutuksia.
- viikko aloituksesta sain hyvän ja kevyen fiiliksen parista positiivisesta asiasta, tätä ei ollut tapahtunut vuosiin. Nyt kaksi viikkoa aloituksesta heräsin tänään aamuun positiivisella ololla, jota ei myöskään ole tapahtunut vuosikausiin. Ajatus kulkee hieman selkeämmin ja paniikkikohtauksia ei ole toistaiseksi tullut aloituksen jälkeen. Eräässä tapaamisessa huomasin että siellä taustalla se oli tulossa mutta pysyi aisoissa, ja tämän näkisin lisäävän itseluottamusta jatkossa. Rauhallisempi olo ja pinna ei ole niin kireällä.
Summa summarum, toistaiseksi tuntuisi toimivan omalla kohdalla. Jatkan fiilisten tarkkailua ja tuolla aiemmin nostettiinkin esiin mahdollinen hypomania ja lisäisin siihen lääkkeen aikaan saamaan valheellisen fiiliksen että asiat ovat hyvin. Joten varoituksen sana masennuslääkkeistä, niistä voi olla apua mutta riskit piilevät siinä, että voivat viedä stressin pois asioista jotka ovat taustalla. Koittakaa käyttää se vapautunut energia niiden taustalla olevien asioiden viemiseen eteenpäin ettei kukkulasta kasva vuori. Jos vuori on jo kiivettävänä, tästä voi olla apua mutta se kiipeäminen pitää edelleen aloittaa itse tai terapian avulla.
Olis kiva kuulla miten menee?
itsellä venlan pudotus ja brintellix siinä sivussa auttamaan vieroitusoireissa. Brintellix tarkoitus jättää käyttöön.
Muistakaa se kuten pakkauselosteessakin sanotaan että ensimmäisten viikkojen aikana olo voi olla todella outo ja ahdistava jne näin on lähes kaikkien psyykelääkkeiden kanssa. Itsellä ollut brintellix nyt 2 vuotta ja sen ansiosta olen taas ollut paljon virkeämpi ja elämä tuntuu välillä jopa mukavalta. Lukuisia kokeillut aiemmin ssri ja snri ryhmää citalopramit,venlafaxinit,voxrat joka toimi vähän aikaa mutta noradrealiinin takia pahensi sos pelkoa. Brintellix helpottanut myös sosiaalisia tilanteita. Ainut iso ongelma tuossa on hinta. 15 mg maksaa 98kpl = 180€ ilman kelakorvausta... Itsellä lisäksi adhd ja unilääkkeet useat ja näiden yhteishintojen takia raha-asiat kärsii. Tuloista menee monta sataa reseptilääkkeisiin ja tätä ei terveet ja pirteät ihmiset ymmärrä..
Olen tehnyt tätä joka päivä useita kilometrejä. Et taida sairastaa yleistä ahdituneisuushäiriötä
Kyllä olen puolitellut sen 5mg nyt kuukauden ja lääkäri kehotti jo 10 mg sanoin etten 20 mg suostu noin, en tiedä vaikuttaako seisokkiin ja yleensä seksuaalisuuteen suurina annoksina,Paino on tipahtanut aika reilusti, saatan tressata tätä lääkkeen käyttöä.
Se minuakin kiinnostaisi että meneekö tuo päänsärky ohi? Itse olen ottanut siihen ihan särkylääkettä ja vahvaa kahvia.Väsyttää välillä aika paljon ja sitten heräilen tosi aikaisin, uni on pätkittäistä, joudun kyllä välillä puolittelemaan tuo tabletin, 2kk olen nyt käyttänyt sitä, paino tipahtanut kyllä aika reilusti, ruokahalut on vähentyneet, tupakan polttokin jäi pois. Seksihalut on vähän vähentyneet, ottaa kyllä eteen mutta joskus on vaikea laueta. Hyvää vointia ja jaksamista kaverit!! Palaan taas tänne joskus tsemppiä kaikille.
Olen syönyt Brintellixiä kohta kolme vuotta, aluksi pari viikkoa 10mg sitten nosto 15mg ja siitä vielä n. kuukauden kuluttua 20mg joka alkoi toimia. Kävin myös terapiassa kaksi vuotta joka myös teki tehtävänsä, mutta jo ennen terapian alkua Brintellix auttoi huomattavasti ja tekee niin edelleen. Minulla diagnooseina vaikea masennus ja vaikea ahdistuneisuus. Oli uniongelmia, somaattisia oireita, paniikkikohtauksia jne jne. Perussetti.
Voin sanoa että Brintellix pelasti minun henkeni. Sen avulla jaksoin etsiä oikeaa terapeuttia ja kammeta itseni terapiaan alussa kun tuntui että eipä puhuminen onnistu. Ei ole mitään aikeita lopettaa lääkitystä vielä koska vaikka masennus on väistynyt, on elämänvaihe tällä hetkellä ns. normaaleista sysitä stressaava enkä halua riskeerata omaa terveyttäni lopettamalla lääkityksen nyt. Psykiatri sanoi että tuota voi ihan turvallisesti syödä vuosia, vaikka loppuelämän, ja kun mitään sivuoireita ei ole tullut missään vaiheessa niin voi olla että syönkin.
Voimia ja kaikkea hyvää teille jotka kamppailette samojen asioiden parissa! Elämä voittaa!
Vinkkinä vielä: itsellä alun pahoinvointiin ja oksetuksen tunteeseen auttoi yllättävänkin hyvin inkivääri. Sekoitin sitä jauhetta siis veteen, aika reilustikin.