Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (378)
Moikka,
Olen nyt kaksi viikkoa syönyt Brintellixiä 10 mg/vrk ja täytyy sanoa, että tähänastisista lääkkeistä ehdottomasti helpoin aloitus, vaikka vaihdoin lennossa paroksetiista tähän lääkkeeseen. Paroksetiinia tosin vähensin 30 mg:sta ensin 25 mg:aan. 20 mg:aan, 15 mg:aan ja lopulta 10 mg:aan ennen vaihtoa.
Paroksetiinin lopetus pelotti minua hirmuisesti, sillä olen saanut annosten asteittaisesta alentamisesta aivan kamalat oireet ja on tuntunut, että elimistö on aina sekaisin pari viikkoa jo pelkän 5 mg:an muutoksesta, myös aloitusoireet olivat aikanaan aivan hirveät. Lopetus kuitenkin aiheutti vain muutaman päivän ahdistuksen, sähköiskuntunteita ja vapinaa, mutta tämän jälkeen olo alkoi helpottua. Itse Brintellix aiheutti noin reilun viikon käytön jälkeen ihoärsytystä ja kutinaa, sekä pariin otteeseen ohimenevän pahoinvoinnin, mutta muutoin olo on ollut yllättävän hyvä. Ainut oire, josta edelleen kärsin ja josta en ole aiemmin kärsinyt on hankaluus nukahtamisessa - hankin varmaankin nyt melatoniinia, niin eikös se uni tule helpommin jatkossa.
Olen siis syönyt paniikkihäiriöön aikuisiällä lääkkeitä yhteensä vajaa 10 vuotta. Ensimmäiseksi söin monta vuotta essitalopraamia, mutta pidemmässä juoksussa sen vaikutus tuntui heikentyvän ja annoksen nosto aiheutti valtavaa väsymystä, joten vaihdoin lopulta sen paroksetiiniin. Paroksetiini tosiaan aiheutti minulle hirveät oireet aloituksessa, annoksen muutoksissa, olin kovin väsynyt, koko ajan teki mieli syödä ja koin sen hankalaksi lääkkeeksi, tosin se auttoi hyvin paniikkihäiriööni ja lopetti toistuvat päivittäiset kohtaukset vähitellen eli siinä mielessä varsin toimiva lääke. Nyt olo on ollut jo pitkään parempi ja halusin lääkkeen, joka vähentäisi väsymystä ja syötättäisi vähemmän. Ainakin toistaiseksi Britellix on tuntunut hyvältä kokeilulta - yoivotaan että paino lähtisi tippumaan, ainakin energiaa ja intoa on paljon enemmän kuin aiemmin.
Mulla Brintellix 10mg aamuisin keskivaikeaan masennukseen, itelle eka mielialalääke. Alkuoireena voimakas pahoinvointi, joka meni onneksi ohi n. viikossa, ei sellaista olisi kestänyt. On auttanut kyllä paljon, mieliala on noussut selkeästi sekä ylenpalttinen huolehtiminen ja märehtiminen vähentynyt suuresti, tuntuu että jää kaistaa elääkin kun koko ajan ei tarvii olla huolehtimassa erilaisista ahdistavista tulevaisuuden skenaarioista. Ei oo vaikuttunut esim. seksuaaliseen haluun tai orgasmin saamiseen tahi painoon. Kannustan kans malttiin alkuoireiden kanssa, ja jos ne on sietämättömät niin sitten puhuu lääkärin kanssa lääkkeen vaihdosta. Olin ite pitkään tosi skeptinen ja vastahankainen lääkityksen aloittamisen suhteen, peläten mitä se tekee just tunne-elämälle ja persoonallisuudelle, mut jos joku pilleri saa mun olon tasasemmaks ni menköön.
Olen syönyt nyt Brintellixiä kolme kuukautta. Tällä hetkellä kuukauden 20 Mg mutta eipä tämä enää auta paniikkihäiriööni. Paino on laskenut, olen energinen, mutta paniikkikohtaukset ja epätodellinen olo ovat tulleet takaisin pitkän tauon jälkeen (viimeksi olen kärsinyt näistä ennen paroksetiinin aloitusta). Minulla on ensi viikolla psykiatri ja vaihtoonhan tämä nyt menee.
Minulle tuli Brintellixistä nopeasti ihan hirveä keskivartalokutina, ja se piti lopettaa ihan alkuunsa.
Olinkin kirjoittanut samaisella nimimerkillä tänne vuonna 2017. Joku kyseli mitä minulle kuuluu, vastaan näin 4 vuotta myöhemmin että kiitos kysymästä, silloin kuului hyvää pitkän aikaa, sen takia en palstoilla pyörinyt lukemassa masennuksesta tai brintellixistä :) lopetin tosiaan brintellixin kokonaan 6/2019 . Aloin tiputtamaan annosta 2/2019 koska aloin odottamaan vauvaa. Siinä oli imetykset sun muut ..
Halusin aloittaa lääkkeen uudelleen 2/2021 mutta odotin taas vauvaa. Lääke tosiaan vei minulta ne pahimmat paniikkioireilut, pystyin elämään normaalia elämää, lähdin kotoa ulos joka ikinen päivä. Käyn edelleen uimahallissa sekä huvipuistoissa, yksin kaupassa, elokuvateattereissa, shoppailemassa. Sain 2 ihanaa lasta kun uskaltauduin tulla Äidiksi. Nämä asiat eivät siis olleet itsestäänselviä asioita minun elämässäni ennekuin aloitin brintellixin. Tietty 3v säännöllinen psykoterapia lääkkeen rinnalle tuki myös.
En yleensä suosittele lääkkeitä kenellekään mutta jos kamppailee tosissaan vakavien masennuksien tai mielenhäiriöiden kanssa niin silloin ei muuta vaihtoehtoa ole kun terapia + lääkitys.
Brintellixiä voin suositella omasta puolestani. Nyt lukiessani uudempia kommentteja , muistan myös sen etovan olon aamuisin lääkkeenoton jälkeen ja siihen vielä kahvi päälle . Huh. Kannattaa syödä jotain ennen lääkkeen ottoa. Myös vahva väsymys tuli lääkkeenoton jälkeen jos jäi kotiin ihmettelemään, eikä lähtenyt esim ulos. Lääke myös toi tietynlaista rohkeutta ilmaista mielipiteitä tai yksinkertaisesti rohkeutta sanomaan ei jos joku asia ei huvittanut. Olen kyllä kiitollinen elämästä tällä hetkellä. Tsemppiä ja voimia kaikille jotka kamppailee mielen kanssa, asioilla on tapana järjestyä.
Miten teillä lääke auttanut ahdistukseen?
Itsellä käytössä cipralex, joka ei enää toimi eikä auta ollenkaan. Todella vaikea ahdistuneisuus tällä hetkellä, en pysty keskittymään oikein mihinkään. Olo levoton ja ajatukset laukkaa. Ihmeelisiä epätodellisia olotiloja ja pelko että "tuun hulluksi". Telkkariinkaan ei pysty keskittymään kun ajatukset pyörii vain siinä ahdistavassa olossa.
Lääkäriltä sain reseptin tähän Brintellixiin, pelottaa jos lääkevaihdossa olo aluksi vain huononee entisestään.....
Aikoi määrätä ensin Brintellixiä, mutta vaihtoi Citalopramiin. On paljon halvempi ja vastaava, näin ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Aikoi määrätä ensin Brintellixiä, mutta vaihtoi Citalopramiin. On paljon halvempi ja vastaava, näin ymmärsin.
Ei ole vastaava.
Molemmat ovat serotiniinin takaisinotonestäjiä (SERT-estäjä) mutta vortioksetiini eli Britenllix vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan, myös suoraan 5-h54 reseptoriin ja muihinkin välittäjäaineisiin.
On ne kovia aineita.
Puolitin lääkityksen ja jo nyt seksi sopisi vaikka every day.
Koko pillerin aikana se ei kiinnostanut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
On ne kovia aineita.
Puolitin lääkityksen ja jo nyt seksi sopisi vaikka every day.
Koko pillerin aikana se ei kiinnostanut yhtään.
Brintellix vähemmän kuin muut.
Voxra taas lisää panetusta.
Onko täällä ketään joka ei ole SSRI lääkkeistä (tai muista masennuslääkkeistä) saanut apua mutta Brintellix olisi auttanut?
Osui silmiin mielenkiintoinen tukimus vuodelta 2018 missä sekä vortioksetiini (brintellix) että agomelatiini (valdoxan) todettiin hyvin tehokkaiksi niillä joilla SSRI ei auttanut. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29554497/
Itse olen kokeillut mm citalopram (ei selvää apua), sertraliini (ei selvää apua), moklobemidi (ei mitään apua), venlafaksiini (en pysty käyttämään), bupropioni (en pysty käyttämään) ja agomelatiini (tästä oli selvä apu mutta toisaalta masennukseni oli silloin pahimmillaan ja teho hiipui kun pahin vaihe meni ohi).
Eli siinä mielessä kokemukseni osuu yhteen tutkimuksen kanssa että SSRI resistanttina agomelatiini oli suht hyvä. Vortiksetiini pitäisi olla jopa parempi näissä tapauksissa. Siksi kiinnostaisi kuulla kokemuksia erityisesti SSRI resistanteilta. Hinta niin karmea että haluaisin vähän apua päätökseen ennen kuin aloitan.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt molempia ja seronilia jossain vaiheessa myös. Brintellix toimii eri tyyppisesti. Tavallisimmat SSRI-haitat on vähäisempiä. Toisaalta ei ainakaan mulla tehoa ahdistuneisuuteen yhtä hyvin kuin nuo muut. Muuten kyllä ihan hyviä puoliakin brintellixissä on. Ei ole niin turruttava tai lamaava kuin ”perus-SSRI:t”.
Brintellix aiheuttaa voimakasta pahoinvointia ja niinkuin joku tässä ketjussa sanoi, nin ilmaa tulee molemmista päistä. Ruoan takasinvirtausta myös. Auttaa jonkin verran ahdistukseen. Aikaisemmin kun söin muutaman kuukauden, oli voimakasta kutinaa johon auttoi hieman histamiini, mutta silloin pahoinvointi ei ollut näin voimakasta. En ole pystynyt syömään brintellixiä muutamaa kuukautta kauempaa, mutta uusi yritys taas. Oliskohan kolmas tai neljäs yritys. Ehkä tämä pahoinvointi menee pois, kun syö tarpeeksi kauan. Auttaa keskittymiseen, joten jos on adhd taustaa niin siihen hyvä. Voisin jopa yrittää lukea kirjan ja ihan loppuun asti.
Mulla ollut nyt Brintellix käytössä kolme viikkoa, alkuun 5mg ja nyt pari viikkoa 10mg annoksella. Aiemmin oli Escitalopram 10mg käytössä, mutta sen kanssa paino lähti kovaan nousuun ja väsymys oli rajua, joten lääkäri ehdotti vaihtoa. Tämän pitäisi olla ns. aktivoivampi, mutta ainakin mulla väsymys ja keskittymiskyvyttömyys on edelleen jatkunut ja on hyvin lamauttavaa. Ehkä lyhyitä aikoja lääkkeen oton jälkeen olen pirteämpi, mutta loppuajan ihan sumussa ja päiväunet tarvii päivittäin. Brintellix on aiheuttanut myös monenlaista sivuvaikutuksena, mitä Escitalopramista ei mulle tullut. Esim. yöheräilyt, hikoilu, orgasmin saamisen vaikeus/tunnottomuus, närästys, pahoinvointi, päänsäryt. Ja paino senkun nousee, vaikka lääkärin mukaan näiden lääkkeiden ei pitäisi siihen vaikuttaa. Ahdistus meinasi palata Escitalopramin lopettamisen jälkeen, mutta sen suhteen nyt jo ihan ok olo. Escitalopram toimi itsellä hyvin myös sosiaalisissa tilanteissa, mitä tämä Brintrllix ei vielä ainakaan. Tuntuu, että haitat on suurempia kuin hyödyt joten harkitsen lopettamista.
Mulla puhkesi psykoottinen mania ja sivupersoona ja jouduin pakkohoitoon. Rakastin lääkettä, mutta se purettiin väkisin eikä koskaan enään suostuttu uusimaan reseptiä. Silti, itse pidin valtavasti. Kumma juttu 😄..
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli siitä jotenkin röyhkeämpi olo, sellainen että olisin helpommin voinut sanoa päin naamaa asioita (oon tosi ujo yleensä sanomaan). Yöunet se vei multa tehokkaasti joten lopetin parin kuukauden jälkeen kun en oikein mitään positiivista vaikutusta huomannut. Lopettamisesta seuraskin sit melkoinen henkinen romahdus. Kahvia en voinut juoda kun tuli niin paha närästys.
Sama röyhkeys ja ujous kokemus mulla.
Up