Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7-luokkalainen tyttöni oli "äänestetty" luokan rumimmaksi, yhteys kouluun?

Vierailija
14.03.2016 |

Luokkalaisensa olivat tehneet listaa johon laitettiin tytöt kauneusjärjestyksessä. Lista oli kirjoitettu taululle kaikkien nähtäville. Tyttö itki asiaa minulle, mutta kielsi ottamasta yhteyttä opettajaan. Miten toimisitte?

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajatkin vain niin nössöjä kouluissa etteivät puutu tarpeeksi ankarasti. Ja niin kai kun julistetaan laittomiksi kaikki kurinpitokeinot.

Vierailija
62/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Minun itsetuntoni meni palasiksi viimeistään siinä vaiheessa, kun minun ja erään toisen tytön julistettiin olevan luokan rumimmat -jatkuvasti. Ja kun koulussa pelattiin pullonpyöritystä tai muuta sellaista, ja jonkun pojan piti vain halata minua, eikös siinäkin sovittu uusi sääntö ettei tehtävät saa liittyä minuun tai tähän toiseen tyttöön, ettei kenenkään tarvitse meihin koskea. Olin vähän pyöreä. Tuo kyllä loppui yläasteella, mutta jätti todellakin syvät jäljet. Vieläkin minulla on huono itsetunto, enkä osaa arvostaa saavutuksiani vaikka olen miten menestynyt. Olen asianajaja ja yliopistossakin opintomenestykseni oli selvästi keskiarvoa parempaa. Silti hiljaa tunsin päässäni alemmuutta ja huonommuutta muihin nähden, ja joka kerta kun sain uuden kaverin tai joku mies kiinnostui minusta, hämmästyin todella, että joku haluaa vapaaehtoisesti minun seuraani. Minulle kävi ihan hyvin, vaikka edelleen nämä kokemukset kummittelevat mielessä. Lapseni aloittaa kohta koulun, ja minusta tuntuu, että pienimmästäkin kiusauksesta hyökkään varmaan leijonaemon lailla asiaa selvittelemään. Ja kyllä, aivan varmasti veisin asian niin pitkälle kuin lainsäädäntö sen mahdollistaa. Kuulemma lakimiehet ovat painajaismaisia vanhempia opettajien ja toisten vanhempien ym. muiden näkökulmasta, kun kaikki "pikkujutut" otetaan niin vakavasti.

Tsemppiä pienelle tytöllesi! Kumpa voisin jotenkin auttaa! Ehdottomasti opettajan on pidettävä puhuttelu koko luokalle ja hoitaa taas kerran kasvattamisvelvollisuus, joka todellisuudessa kuuluisi noiden valioyksilöiden vanhemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puututtiin tällaisten suosituimmuuslistojen tekemiseen kun asia kävi ilmi. Vähä-älyisten touhua.

Vierailija
64/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko lapsi viedä kampaajalle ja meikkaajalle ja vaatekauppaan?

Vierailija
65/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkalaisensa olivat tehneet listaa johon laitettiin tytöt kauneusjärjestyksessä. Lista oli kirjoitettu taululle kaikkien nähtäville. Tyttö itki asiaa minulle, mutta kielsi ottamasta yhteyttä opettajaan. Miten toimisitte?

Vaikea tilanne kieltämättä. Tytärtäni alkoivat 8. luokalla kiusaamaan omat kaverit. Hän myös sanoi, ettei saa ottaa kouluun yhteyttä. Perustelin yhteydenoton tarpeellisuuden tytölle hyvin ja yhteyttä otettiin. Koulu otti heti asian vakavasti ja puuttui tiukalla otteella kiusaamiseen. Kiusaaminen loppui siihen. Toki tyttö ei ole enää näiden "kavereiden" kaveri, mutta sai onneksi luokaltaan uusia ystäviä ja arvosanatkin nousivat kohisten, kun pääsi eroon roskasakista. Joten kannatan yhteydenottoa oman kokemukseni perusteella. Toivottavasti tytölläsi on luokallaan edes yksi ystävä, ettei yksin tarvitse olla.

Vierailija
66/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olin koko kouluajan ujo,arka,hiljainen ja koulukiusattu tyttö. Lisäksi mulla on eräs ulospäin näkyvä vamma. Kaikki pojat olivat varmoja etten ikinä tule ns pääsemään naimisiin. Voin kertoa että niin ei ole käynyt. Vaan miehiä on riittänyt. Ensimmäinen mieheni kun kuoli, löysin nopeaa uuden aviomiehen. Tsemppiä tytöllesi.

Ok.

Olisiko itse aiheeseen mielipidettä miten aloittajan tulisi toimia?

Ehdottomasti ottaa kiusaajien vanhempiin yhteyttä. Mua siis kiusattiin koko kouluaika, 9v eikä auttanut rehtoriin/opettajiin/koulutoimenjohtajaan yhteydenotot, olisi pitänyt tajuta ottaa kiusaajien vanhempiin suoraan yhteyts.

Vierailija
67/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyi hitto miten sairasta!tää muutos on alkanut tapahtua jonkin aikaa sitten, kun opettajilla ei ole mitään auktoriteettia ja oppilaat on kuin eläintarhassa!noi luokan tytöt tarvii kyllä jotain apua...ei voi noin jatkua.voit ottaa myös poliisiin ja sosiaaliviranomaisiin yhteyttä ja varmista että kaikki saavat tietää listasta.ja sen keksijät pitää saada vastuuseen

Vierailija
68/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jää aina viimeiseksi. Olisit opettanut pinnalliseksi, mutta ystävälliseksi ja mukavaksi.

Vierailija
69/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten logiikka: syötä lapsesi pulleaksi, älä kannusta liikuntaan ym.

Ihmettele kun siitä vittuillaan paikassa, jossa väärän väriset kengätkin sen aiheuttaa.

Ei se oikein ole vaan ei pennut sitä tajua.

Ja ainainen "normaalipainoinen" ei tarkoita etteikö olisi läski, ainakaan urheilullisiin/hoikkiin eli oikeasti normaalikokoisiin verrattuna.

Esim 150cm toisen painoindeksi 18.5 ja toisen 25. Molemmat on normaalipainoisia vaan jälkimmäinen jo melkoinen läski ja ensimmäinen vielä ihan kaunis eikä todellakaan mikään anorektikko.

Näin se vaan menee ja turha sitä on kieltää.

Helpoimmalla pääsette kun ette kannusta lapsia kuvittelemaan että on ihan ok olla laiska läski, he siitä kärsivät aikuisena kun ovat vielä isompia ja vaikeampi korjata elintapoja.

Vierailija
70/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tyttö otti sen ihan selkeästi pilkkaamisena ja myös pojat yhtyivät tähän. Olivat kehittäneet jonkun pilkka-runonkin, tyyliin "Läski-Lotta, ruma kuin potta" ja huutelivat sitä. Aion tänään puhua hänen kanssaan ja sovimme miten asia opettajan kanssa otetaan puheeksi, mutta jotain on tehtävä.

Ap

Ruma sana! Millainen äiti sinä oikein olet? Tänä aikana kun olet av tuhlannut aikaasi niin olisit jo opettajan kanssa tilanteet selvittänyt. Sinulla on äitinä velvollisuus olla lapsesi puolella, eikä antaa lapsen kanttaa näin isoja ongelmia yksin omilla harteilla.

Siellä on joku ollut myös toiseksi viimeinen, ei tilanne hänelläkään yhtään sen parempi ole.

Nyt vähän sitä vastuuta!

Ootko ihan vittu vajaa?

Vierailija
71/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus millaisia kommentteja! Tyttö parka. Olen itsekin ollut koulukiusattu, mutta nykyään itsetuntoni on rautainen. Toivottavasti tyttösi ei muserru.

Vierailija
72/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun täytyy ottaa vastuu jos jotain noin pinnallista siellä tapahtuu

Vierailija
73/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten logiikka: syötä lapsesi pulleaksi, älä kannusta liikuntaan ym.

Ihmettele kun siitä vittuillaan paikassa, jossa väärän väriset kengätkin sen aiheuttaa.

Ei se oikein ole vaan ei pennut sitä tajua.

Ja ainainen "normaalipainoinen" ei tarkoita etteikö olisi läski, ainakaan urheilullisiin/hoikkiin eli oikeasti normaalikokoisiin verrattuna.

Esim 150cm toisen painoindeksi 18.5 ja toisen 25. Molemmat on normaalipainoisia vaan jälkimmäinen jo melkoinen läski ja ensimmäinen vielä ihan kaunis eikä todellakaan mikään anorektikko.

Näin se vaan menee ja turha sitä on kieltää.

Helpoimmalla pääsette kun ette kannusta lapsia kuvittelemaan että on ihan ok olla laiska läski, he siitä kärsivät aikuisena kun ovat vielä isompia ja vaikeampi korjata elintapoja.

En tajua ajatusmaailmaasi. Minua kiusattiin, vaikka olin hoikka. Haukuttiin laudaksi, rumaksi ja hikariksi, kun menestyin hyvin koulussa. Kiusaaminen oli pääasiassa henkistä, muutaman kerran fyysistä mutta se jatkui kuusi vuotta ja oli erittäin rankkaa minulle, koska kiusaamiseen osallistui minulle täysin tuntemattomiakin.

Kiusaajat eivät kiusaa, koska joku on painavampi kuin muut tai saa heikompia arvosanoja tai ei ole niin nokkelasanainen. Kiusaajat kiusaavat, koska voivat. He käyttävät sillä tavalla valtaa ja tavoittelevat entistä suurempaa valtaa. He nostavat omaa itsetuntoaan kiusaamisella ja valitsevat uhrinsa niin, että saavat asiasta mahdollisimman suuren hyödyn.

Minusta sinun ajatusmaailmasi on kiusaajan ajatusmaailma. Haukut normaalipainoisia läskeiksi, koska se on ainoa asia, jolla voit päteä ja haluat nostaa esille tämän "hyvän puolesi" lyttäämällä muita. Yrität tällä tavoin saada valtaa ja nautit siitä, että pystyt olemaan jossakin asiassa hyvä jonkun toisen kustannuksella.

Vierailija
74/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko että opettajan pitäisi antaa lapsellesi joku "vuoden suohirviö"-pokaali, vai mitä varten meinasit että opettajaan tarvitsee ottaa yhteys?

Vierailija
75/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tytön viedä vaikka kampaajalle tai ostaa hänelle muodikkaampia vaatteita, jos hänen rumuutensa aiheuttaa kärsimystä?

Vierailija
76/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, tuli oma yläasteaika mieleen. Harjoiteltiin äikäntunnilla anagrammeja ja luokan kiusaajakovis oli kehittänyt nimeni kirjaimista todella kivat uudet sanat. Kaikki anagrammit sitten kirjoitettiin taululle - niin se minustakin tehty. Minua raivostutti, itketti ja hävetti, luokka nauroi ja nuori opettaja punotti ja aukoi suutaan hämmentyneenä, kun ei tiennyt mitä tehdä. Muistan tämän 20 vuoden jälkeenkin. Jos nyt voisin 15-vuotiaalle itselleni jotain sanoa, tsemppaisin uskomaan omaan viehättävyyteen kaikesta huolimatta (kiusaajakovis tunnusti myöhemmin, että oli ihastunut minuun, yritti iskeä baarissa..). Helppoa itsetunnon kokoaminen ei ole tuollaisen nolauksen jälkeen, mutta teethän kaikkesi häntä tukeaksesi.

Tuollaisista jää pitkäksi aikaa ikävä muisto. Sinuna ottaisin kyllä kouluun yhteyttä, ei tuollaista saa tehdä tyttärellesi. Yritä tukea häntä ja keskittykää hänen hyviin piirteisiinsä ja älyyn. Tsemppiä!

Vierailija
77/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko lapsi viedä kampaajalle ja meikkaajalle ja vaatekauppaan?

Idiootti

Vierailija
78/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti yhteys kouluun. Tuo on nöyryyttävää.

T. Entinen koulukiusattu, nyttemmin sellaiseen puuttuva opettaja

Vierailija
79/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lv, kuraattori ja oppilasasioista vastaava rehtori: kaikille sama viesti.

Vierailija
80/131 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ihmettä opettaja tuollaiselle mahtaa?