7-luokkalainen tyttöni oli "äänestetty" luokan rumimmaksi, yhteys kouluun?
Luokkalaisensa olivat tehneet listaa johon laitettiin tytöt kauneusjärjestyksessä. Lista oli kirjoitettu taululle kaikkien nähtäville. Tyttö itki asiaa minulle, mutta kielsi ottamasta yhteyttä opettajaan. Miten toimisitte?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Luokkalaisensa olivat tehneet listaa johon laitettiin tytöt kauneusjärjestyksessä. Lista oli kirjoitettu taululle kaikkien nähtäville. Tyttö itki asiaa minulle, mutta kielsi ottamasta yhteyttä opettajaan. Miten toimisitte?
Porvoon sivistyslautakuntaan viestiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10, oli ollut kaikkien nimet. Luokkalaisensa oli ottaneet kännyköillään listasta kuviakin. Ei siihen mitään opettajan lupaa kysytty, mutta opettaja nyt ei ole joka sekunti vahtimassa.
Ap
No sitten yhteys niin opettajaan kuin rehtoriin. Ja siis ymmärsin että on tunnilla opettajan johdolla tehty lista, mutta ei siis opettajan johdolla eikä tunnilla?
Opettajan tulee kyllä tuohon puuttua ja mielellään rehtorinkin.
Sanot lapselle, että kaikki on vanhoina ryppysiä.(ja onhan hirveän hyvännäköisiä filmitähtiä, jotka on lapsina ollut sysirumia)
10
Vanhoillakin on ulkonäköeroja.
Niinkun provojen kanssa yleensä,nostan toista kankkua ja päästän äänekkään töräyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuollainen lista lapsellista ja hölmöä, mutta miksi pitää ajatella olevansa rumin? Tuskin on äänestetty rumuusjärjestyksestä vaan kauneusjärjestyksestä. Sama kuin jo laittaisi pituusjärjestykseen. Joku on aina viimeinen.
Olipa outo kommentti. Tosiaan, kun laitetaan ryhmä kauneusjärjestykseen, niin se, joka siinä sitten jää viimeiseksi, on tietysti sen joukon rumin. Jos joukko on kauttaaltaan kaunista, voi viimeinenkin olla aika kaunis, mutta siinä joukossa rumin ja se on todella kova paikka nuorelle tytölle siitäkin huolimatta, että järjestykseen laittaminen tapahtuu tuossakin tapauksessa monin syin, kuten että kaveria puolletaan ja kauneus on katsojan silmissä ym.
Kyllä näitä "listoja" jopa ala-asteen opettajat laatii joskus. Kuka on suosituin, kenen kanssa haluaisit olla eniten, kuka on iloisin, kuka on viisain, kuka on urheilullisin, jne. Eikö opettajat ymmärrä, miten vahingollista sellainen voi olla. Jo pelkästään tiettyyn muottiin laittamisenkin osalta, saati kaikki sosiaaliseen asemaan vaikuttavuus monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Minun itsetuntoni meni palasiksi viimeistään siinä vaiheessa, kun minun ja erään toisen tytön julistettiin olevan luokan rumimmat -jatkuvasti. Ja kun koulussa pelattiin pullonpyöritystä tai muuta sellaista, ja jonkun pojan piti vain halata minua, eikös siinäkin sovittu uusi sääntö ettei tehtävät saa liittyä minuun tai tähän toiseen tyttöön, ettei kenenkään tarvitse meihin koskea. Olin vähän pyöreä. Tuo kyllä loppui yläasteella, mutta jätti todellakin syvät jäljet. Vieläkin minulla on huono itsetunto, enkä osaa arvostaa saavutuksiani vaikka olen miten menestynyt. Olen asianajaja ja yliopistossakin opintomenestykseni oli selvästi keskiarvoa parempaa. Silti hiljaa tunsin päässäni alemmuutta ja huonommuutta muihin nähden, ja joka kerta kun sain uuden kaverin tai joku mies kiinnostui minusta, hämmästyin todella, että joku haluaa vapaaehtoisesti minun seuraani. Minulle kävi ihan hyvin, vaikka edelleen nämä kokemukset kummittelevat mielessä. Lapseni aloittaa kohta koulun, ja minusta tuntuu, että pienimmästäkin kiusauksesta hyökkään varmaan leijonaemon lailla asiaa selvittelemään. Ja kyllä, aivan varmasti veisin asian niin pitkälle kuin lainsäädäntö sen mahdollistaa. Kuulemma lakimiehet ovat painajaismaisia vanhempia opettajien ja toisten vanhempien ym. muiden näkökulmasta, kun kaikki "pikkujutut" otetaan niin vakavasti.
Tsemppiä pienelle tytöllesi! Kumpa voisin jotenkin auttaa! Ehdottomasti opettajan on pidettävä puhuttelu koko luokalle ja hoitaa taas kerran kasvattamisvelvollisuus, joka todellisuudessa kuuluisi noiden valioyksilöiden vanhemmille.
Virtuaalinen hali kolleegalle! Samantyylisen menneisyysen jaan kanssasi :) hullua ajatella, miten parinkymmenenkin vuoden takaiset taphtumat jäävät mieleen. Itse kuitenkin käännän ne hyödyksi siinä tilanteessa jos joku lapsistani tai tuttujeni lapsista tulee kiusatuksi siinä mielessä että otan tilanteen tosissaan ja sydämenasiakseni.
Voisiko aloittaja täsmentää, että millä tavoin lapsesi on ruma? Onko hän lihava, käyttääkö rumia vaatteita, onko rasvainen tukka, omituinen naama vai mistä tuo voisi johtua?
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajien tekoa ei voi mitenkään puolustaa, mutta kyllä se on surullista lukea ylipainoisten lapsen äitien ihmettelyjä miksi lapseni ei saa olla lihava ja vanhemmille annetaan paineita lapsen joutumista koulun silmätikuksi. Joo on vaikea olla vanhempi, kun joutuu olemaan ravitsemusvalmentaja, liikuntavalmentaja, että psykoterapeutti ja hoitaa siinä sivussa kunnialla vielä muutkin työt. Mutta sen roolin vanhemmat ovat valinneet.
Ap, mitä koululta sanottiin?
Kuulehan. Ainakin ala-asteikäisillä ja esiteineillä vartalon mallin erialisuus korostuu paljon. Toisella voi olla leveät ja vahvat luut ja toisella hyvin kapoiset. Lantiokaan ei kapoisella vielä ole kasvanut. Eipä siinä oikein mitkään laihuus-lihavuus -arvioinnit päde, ellei sitten halua tehdä lapsista anorektikoita.
Vierailija kirjoitti:
Itsestään selvään on, että asiaan pitää puuttua. Ensisijaisesti tietysti tyttäresi takia, mutta myös muiden oppilaiden takia. Jos oma lapseni olisi mukana tällaisessa kiusaamisessa, haluaisin siitä ehdottomasti tiedon, jotta pystyisin puuttumaan hänen käytökseensä ja ajatteluunsa.
Onneksi sinunlaisiasi on. Monesti vain kiusaajan vanhemmat vähättelevät, kieltävät ja kääntävät asian päälaelleen. Niin, että lopulta kiusattu on entistä kiusatumoi ja nyt myös vanhempansa ovat laajentuneen kiusan ja pilkan alla, mikä pahentaa tilannetta huomattavasti. Siksi kiusaajan vanhemmalle ei aina ensimmäisenä kerrota asiaa, vaan koululle.
Saako tyttö pukeutua oman tahdon mukaisesti vai valitseeko mutsi vaatteet tarjoustalo mallistosta?
Lapsen ei tarvitse olla ruma tullakseen kiusatuksi rumana. Listan viimeiseksi ja rumimmaksi sijoittaminen on näppärää nöyryyttämistä, että voi voi sentään kun olet noin vastenmielinen ja vääränlainen.
Ongelmaa ratkotaan väärästä päästä jos mietitään miten kiusatun saisi muutettua toisenlaiseksi, kun todellisuudessa kiusaaja kiusaa, koska haluaa kiusata, nöyryyttää ja käyttää valtaa toiseen. Moni on puuttumassa kiusatun henkilökohtaiseen olemukseen, ei siihen kiusaamiseen. Ikään kuin kiusattu ansaitsisi tulla kiusatuksi ja olisi itse syyllinen tilanteeseen, vaikka on kohde ja uhri, ei tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa käytöstä muilta. Mutta, onko tyttäresi oikeasti ylipainoinen? Se on 13-vuotiaan ollessa kyseessä myös vanhempien asia ja vanhempien valintojen seuraus. Tytölle voi esitellä kiinnostavaa liikuntaa ja tarkasta ruokailutottumukset! Ihosta huolehtiminen kannattaa myös käydä läpi. Onko tyttärelläsi myös hyviä puolia, esim. hiukset? Niiden laittamiseen voi antaa myös vinkkejä, samoin vaatepuolelle. Ei 13-vuotiaan tarvitse sen kummemmin laittautua muita varten kuin itseään varten jotta saa itsetuntoa ja elämä on helpompaa.
Ai on ok kiusata, jos joku on ylipainoinen tai jos on finnejä tai muuten vaan ruma? Haloo!
No ei tietenkään, sehän nyt on selvä. Mutta miksi sanoa lapselle ettei ulkonäöllä ole mitään väliä ja vain sisin merkkaa, kun tässä julmassa maailmassa se ei mene niin. Toki jokainen voi olla ihan sellainen kuin haluaa, mutta fakta on se että kauniit ihmiset saavat kauneudesta etua ja muut ihmiset kohtelevat heitä yleensä paremmin kuin tavallisen näköisiä. Että ei kannata sitä 13-vuotiasta pitää tyhmänä ja lässyttää jotain "ei sillä ole mitään väliä, unohdat koko jutun vaan" kun tottakai tuolla on väliä.
Mutta tärkeintä mielestäni on se, pahoittiko tyttö mielensä siitä että tajusi olevansa muita "rumempi" vai siitä että muut kiusasivat häntä? Jos ensimmäisestä, niin kyllä lasta voisi positiivisesti kannustaa itsensä löytämiseen ja esimerkiksi liikuntaan jos ylikiloja on (tuossa iässä se on oikeasti vakavaa sillä suuntaa on vaikea muuttaa ja kilot vain kasvavat). Ilmeisesti "rumuuden" takana on vain ylikilot, eikä varsinainen rumuus.
Toki opettajaan kannattaa ja pitää ottaa yhteys että lällättäjät saavat ansionsa mukaan. Mutta ei se tämän tytön oloa varmasti paranna, silti hän tuntee olevansa muita huonompi ulkonäkönsä takia ellei hän saa sitä itsetuntoaan kohotettua, ja se onnistuu esimerkiksi sen liikunnan avulla.
Näin kasvatetaan anoreksiaa sairastavia ja huonosta itsetunnosta kärsiviä. Minä opin tunnistamaan omat heikkoudet ja vahvuudet nuorena ja jos minua haukuttiin vaikka nenäni vuoksi, niin sitten kehuttiin silmien ja luonteen vuoksi. Annoin kyllä haukkujille pienenä samalla mitalla takaisin eli sanoin toin ilmi haukkujan jonkun huonon puolen, millä oli haukkujalle väliä. Siihen loppui kiusaaminen.
Meissä kaikissa on jotain hyvää ja arvokasta, mutta myös jotain ei niin kivaa ja ehkä rumaakin. Täydellisiä ihmisiä ei ole, joten itsetuntoa on hyvä kasvattaa löytämällä ja tunnistamalla omat hyvät ja huonot puolet.
Itse toivoisin, että kun aikanaan oma lapseni aloittaa koulun, että hän olisi sen verran sanavalmis, että osaisi fiksusti itseään puolustaa mahdolliselta kiusaamiselta. Toki jos tilanne vaatii aikuisen puuttumista, niin siihen on puututtava. Näin myöhemmin työelämässä olen kohdannut kiusaamista pariin kertaan ja jouduin niiden osalta turvautumaan esimiehen apuun kun iyse yritin aluksi kiusaajan kanssa selvittää asioita. Välillä tarvitaan auktoriteettia puuttumaan.
Voisitko laittaa tytöstä kuvan tänne, niin voisimme yhdessä katsoa että mitä asialle voisi tehdä? :)
Vierailija kirjoitti:
Voisitko laittaa tytöstä kuvan tänne, niin voisimme yhdessä katsoa että mitä asialle voisi tehdä? :)
http://i68.tinypic.com/2co3rpf.jpg
Tuossa
Siistii
Taisi olla totta, mitä sitten anna asian olla muut unohtavat sen mutta jos otat yhteyttä opettajaan niin asiaa vatvotaan vielä aina kesälomiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko lapsi viedä kampaajalle ja meikkaajalle ja vaatekauppaan?
Minua ihan oikeasti risoo tällaiset kommentit, että vie se lapsesi kampaajalle, hanki sille hienoimmat ja muodikkaimmat vaatteet, laihduta lapsesi hoikaksi ja kiinteytä se liikunnalla. Mikä on tällaisen opetus nuorelle tytölle? Kelpaat ja tulet hyväksytyksi kun pukeudut kalliisti viimeisimmän muodin mukaisiin"cooleihin" merkkivaatteisikn, meikkaat ja laitat tukan aina kouluun, käyt kosmetologilla, urheilet itsellesi sporttisen ja hoikan kropan, ja laihdutat kauneusihanteiden mukaiseen painoindeksiin vaikka oma kroppa ei luonnostaan olisi mallipainossa.
Lisäksi kaikki tytöt ei vain ole kauniita! Jotkut on perunanenäisiä, paksuposkisia, lyhyitä, tissittömiä, persjalkaisia, kaulattomia, paksukinttuisia vaikka miten laihduttaisivat ja urheilisivat!! Mitäs sitten sanot näille OIKEASTI ei kauniille tytöille???
Minä itse olin juuri tällainen oikeasti ruma teini, josta ei ikinä olisi millään laihdutuskuurilla saanut siroa, pitkäkaulaista, isosilmäistä, gasellimaista kaunista naista. Minulla oli lyhyet tolppasääret, leveä perse ja paksut kintut vaikka painoindeksi oli normaalipainon siellä alimmilla asteikoilla. Kun urheilin, lihakseni kasvoivat paljon, mikä näytti vain entistä rumemmalta kun näytin ihan DDR:läiseltä painonnostaja-naiselta. Tukkani oli äärimmäisen ohut ja rasvoittuva, silmäpussit mustat ja nenä mallia paksu, lyhyt ja töpseli. Silmät pienet ja ulkonevat. Leuka jykevä ja tissit olemattomat.
Pointini; tytöille pitää opettaa että oma elämä ja onnellisuus ei ole kauneudesta kiinni, toki maailma on pinnallinen ja elämä olisi helpompaa, ystävällisempää ja mukavampaa kauniina, mutta että oma onnellisuus ei saa rakentua kauneuden tai muiden suosion varaan, joka aina vaihtelee ja on katoavaista.
Naiseus ei ole muiden määrittelemien arvojen tulos, vaan minussa itsessäni kumpuavana, , arvokas sellaisena kuin itse koen naisena olevani ja haluavani olla.
Vierailija kirjoitti:
Yh noita aikoja. Lapset osaa olla kamalia.
Joo, näitä muita kommentteja en edes jaksanut lukea. Jos olis mun tyttö, niin paukkaisin koululle selvittämään asiaa. Ja kaivelisin aika perinpohjin niin, että tytön kiusaaminen loppuisi siihen.
Onko tyttö koulussa hyvä oppilas? Ovatko kateita.