7-luokkalainen tyttöni oli "äänestetty" luokan rumimmaksi, yhteys kouluun?
Luokkalaisensa olivat tehneet listaa johon laitettiin tytöt kauneusjärjestyksessä. Lista oli kirjoitettu taululle kaikkien nähtäville. Tyttö itki asiaa minulle, mutta kielsi ottamasta yhteyttä opettajaan. Miten toimisitte?
Kommentit (131)
No kannattaisiko takavarikoida siltä se kamala paskainen kånken-reppu ja sovitte, että käytätte kunnon talvikenkiä.
Vain Porvoon yläasteella tehdään rumuus listoja. Kasvattakaa lapset niin että heillä on hyvä itsetunto.
Keskustele tyttäresi kanssa ensin ja kysy hänen tuntojaan. Kuuntele herkällä korvalla, miten tyttäresi reagoi kiusaaminen, sillä herkässä iässä oleva nuori voi ottaa hyvinkin raskaasti asiat.
Sitten, koulun on puututtava asiaan jämäkästi, kyse on kuitenkin lapsista. Aikuisten tehtävä on ohjata heidän käyttäytymistään oikeaan. Ole jämäkkä. Annat näin esimerkin myös omalle tyttärellesi siitä, miten asioihin on aikuisena puututtava.
Onpa nuori nainen minkä kokoinen tai näköinen tahansa, kiusaamista ei pidä sallia. Rohkeutta teille molemmille. Ja opet, kantakaa vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa lapset niin että heillä on hyvä itsetunto.
Vaikka kiusaaminen onkin aina väärin, tähän on yhdyttävä. En usko, että mun kasiluokkalaista hetkauttaisi, oli sitten kauneuslistan tai minkään muun listan ykkönen tai viimeinen, koska tietää että on aina ihan riittävän hyvä. Tästä rautaisesta itsetunnosta saa kasvatuksen ja luonteen lisäksi kiittää alakoulun ei nyt ehkä ihan kiusaajia mutta kiusoittelijoita, jotka opettivat tytölle että ihmiset puhuvat ja tekevät vaikkeivät mitään tietäisikään. On hieno nähdä, miten oma lapsi pystyy tarvittaessa nousemaan muiden kommenttien yläpuolelle. Tärkeä taito elämässä.
Mun lapsi sai valita itse omat vaatteet jo alakoululaisena. Tarjoustalon vaatteet eivät kelvanneet. Asutaan Hgissä ja itse osti vaatteet eka kerran seiskalla mm stadium. On poika jonka intressit on vallan muualla kun vaatteissa.
Merkkivaatteet, kampaajalla käynti, kilojen pudotus, liikuntaa kehiin ja kuntosalia.
Provoatteko tahallaan, vai oletteko todella sitä mieltä kaikki laihat ja merkkivaatteita käyttävät ovat kauniita? Siis häh? Ei takuulla ole. Tuollaisten listojen teko on vallan käyttöä, eikä sillä ole kauneuden kanssa mitään tekemistä. Opettajien olisi syytä käydä luokassa läpi, milloin on sopivaa kommentoida toisen ulkonäköä ja millä tavoin. Ulkonäön kommentointi työpaikalla (jollainen koulu on lapsille ja nuorille) ei ole sopivaa. Ja tietenkin nämä asiat tulisi vanhempien opettaa kotona lapsilleen, mutta tosiasia nyt on, opettaja niiden lasten kanssa siellä koulussa on. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja ne kotona opitutkin asiat saattavat unohtua. Aina on myös joukossa niitä, joiden vanhemmat ei piittaa jälkikasvunsa käytöksestä.
Yläaste on todella raadollinen, itse oo njo niin vanhaa vuosikertaa että vaatteilla ja yleensä ulkoisella olemuksella ei ollut niin merkitystä siihen aikaan. Katsokaa luokkakuvista mitä vaatteita käyttävät ja miten hiukset. Lukiossa ollaan jo fiksumpia ja uskaltaa olla jo oma persoonansa persoonallisine vaatteineen.
Meillä oli kasiluokalla kaksi samannimistä tyttöä, vaikka nyt "Henna" nimisiä. Kerran kun järjestettiin koulun tanssiaisia niin yhdeltä pojalta kysyttiin, että onko minun luokkani järjestetty liikuntasalin ohjelman lähelle, niin vastaus oli "Joo, kunhan mun ei tarvi istua sen läskihirviön vieressä" viitaten minuun.
Mutta siis itse kysymykseen, toisia haittaa ja toisia ei, kun olet noinkin nuori ja ilmeisesti nätti niin en usko kauhean monen kieltäytyvän.