7-luokkalainen tyttöni oli "äänestetty" luokan rumimmaksi, yhteys kouluun?
Luokkalaisensa olivat tehneet listaa johon laitettiin tytöt kauneusjärjestyksessä. Lista oli kirjoitettu taululle kaikkien nähtäville. Tyttö itki asiaa minulle, mutta kielsi ottamasta yhteyttä opettajaan. Miten toimisitte?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Saako tyttö pukeutua oman tahdon mukaisesti vai valitseeko mutsi vaatteet tarjoustalo mallistosta?
Ei kiusaamista pidä hyväksyä vaikka olisi millaiset vaatteet! Älä etsi syytä kiusatusta. Ei kiusaajat tarvitse mitään syytä, riittää jos on ujompi ja ei osaa puolustaa itseään.
Kyllä olisi hyvä saada puolueettomat vaalitarkkailijat noihin äänestyksiin, että luokan rumin voitaisiin varmasti valita objektiivisesti eikä äänestystulos pääse vääristymään.
Läskihullu goes yläkoulu. Oikeasti, voisitteko läskeistä jankkaajat pitää sen ruman päänne kiinni ja painua palavaan Helvettiin tästä ketjusta!
Omilta kouluajoilta muistan että vastaavia listoja tehtiin ihan ilkeyksissään, ja alimmaksi sijoitettiin/rumaksi ja läskiksi haukuttiin välillä ihan nättejäkin tyttöjä. Riitti että joku ei meikannut, tai käytti liian lapsellisia vaatteita, tai oli muutama finni. Se oli tapa nöyryyttää, saada vallantunnetta ja loukata, ja joskus kosto jos vaikka se oma ihastus olikin kiinnostunut toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa käytöstä muilta. Mutta, onko tyttäresi oikeasti ylipainoinen? Se on 13-vuotiaan ollessa kyseessä myös vanhempien asia ja vanhempien valintojen seuraus. Tytölle voi esitellä kiinnostavaa liikuntaa ja tarkasta ruokailutottumukset! Ihosta huolehtiminen kannattaa myös käydä läpi. Onko tyttärelläsi myös hyviä puolia, esim. hiukset? Niiden laittamiseen voi antaa myös vinkkejä, samoin vaatepuolelle. Ei 13-vuotiaan tarvitse sen kummemmin laittautua muita varten kuin itseään varten jotta saa itsetuntoa ja elämä on helpompaa.
Kuule, ei tuon ikäisenä tarvitse olla kuin normaalipainoinen niin se riittää jo syyksi läskittelyille. Itse olin teininä 165/65 ylimmillään ja sitä läskihuutelua sai kestää jatkuvasti... Sitten vaan lakkasin syömästä, vissiin olin jo niin pettynyt itseeni ja elämään ja osa reagoi masennukseen ruokahaluttomuudella. Siitä sitten laihduin 48 kiloiseksi, eipä muuten enää naurattanut ketään enää sen jälkeen, olin luuta ja nahkaa ja entistä surullisempi.
Nyt olen liki kolmekymppinen, mitoilta 165/63... Jäljet tuo läskittely on jättänyt, on paha olla tämän painon takia. En voi laihduttaa vielä, koska minulla on nyt kolmikuinen pikkuinen jota vielä imetän... Onneksi on poika, niin tulee todennäköisemmin säästymään näiltä mitä tytöt useammin joutuvat kokemaan..
165/63 ei ole lihava. Monesti hoikka tai ainakin normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä opettaja tuollaiselle mahtaa?
Paljonkin. Vaikuttamalla ryhmädynamiikkaan monenlaisin keinoin. Vanhemmista voi tuntua siltä, ettei koulussa puututa tai tehdä mitään. Mutta yks kaks voi kiusaaminen olla poistunut, kiitos opettajien hiljaisen taustatyön. Aina ei kiusaamisesta tehdä numeroa lainkaan, vaikka onkin hyvä osoittaa huono käytös huonoksi käytökseksi. Osaava opettaja saa tuon kaiken loppumaan, tarvitsematta aina edes ottaa yhteyttä kiusaajan vanhempiin. Aina kiusatunkaan vanhemmat eivät tiedä, että kiusaamista on edes ollut, jos opetttaja osaa taitavasti ohjata luokkaa.
Tulevia av-palstailijoita selkeästi 😂 Hyvä se taito on ottaa haltuun jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi laitatte sen tässä vain opettajan ja rehtorin vastuulle, kun oikea osoite on kiusaajan vanhemmat?!
Open mahdollisuus puuttua tilanteeseen on rajallinen, lapsen vanhemmilla täysi valta lapseensa sekä vastuu!
Lapset voivat helposti myötäillä open ollessa paikalla ja kiusata selän takana huomaamatta, niinhän kiusaaminen tapahtuu aina!
Jos oikeasti aikoo puuttua, niin puuttuisi kunnolla: Selvitä lapseltasi ketkä olivat tämän listan takana? (AINA löytyy ne 1-2 kpl jotka tekevät hommat ja loput myötäilee)
Sitten selvität kiusaajien vanhempien tiedot ja käyt paikanpäällä juttelemassa heidän kanssaan tilanteessa ja rauhassa sovitte että tämä touhu loppuu tähän.
Vanhemmat eivät ole koulussa katsomassa, että mitä siellä tapahtuu, opettaja on. Opettaja on se joka puuttuu koulussa tapahtuviin asioihin ja vanhemmat ne jotka puuttuvat koulun ulkopuolella oleviin tapahtumiin.
Opettaja ottaa kyllä vanhempiin yhteyttä jos hänellä on jotakin asiaa, vanhemmilla ei ole muuta tietoa kuin se, mitä lapsi kertoo kotona, eli menee monesti keskinäiseksi haukkumisesksi ja lopulta on vain kaksi erilaista näkemystä asioista ja vanhempien välit tulehtuneet. Opettaja selvittää ja hoitaa asian. Mikäli ei hoida niin yhteys viranomaisiin jotka laittavat opettajan hoitamaan asian.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tyttö otti sen ihan selkeästi pilkkaamisena ja myös pojat yhtyivät tähän. Olivat kehittäneet jonkun pilkka-runonkin, tyyliin "Läski-Lotta, ruma kuin potta" ja huutelivat sitä. Aion tänään puhua hänen kanssaan ja sovimme miten asia opettajan kanssa otetaan puheeksi, mutta jotain on tehtävä.
Ap
Voin entisenä kiusattuna sanoa, että vanhempien puuttuminen vain lisää kiusausta ja syrjimistä. Kiusauksesta vaan tulee näkymättömämpää, minkä takia sinisilmäiset opettajat luulevat sen loppuneen.
Älä ota kouluun yhteyttä, pahennat vain asiaa. Sen sijaan auta tyttöä itse hoitamaan asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tyttö otti sen ihan selkeästi pilkkaamisena ja myös pojat yhtyivät tähän. Olivat kehittäneet jonkun pilkka-runonkin, tyyliin "Läski-Lotta, ruma kuin potta" ja huutelivat sitä. Aion tänään puhua hänen kanssaan ja sovimme miten asia opettajan kanssa otetaan puheeksi, mutta jotain on tehtävä.
Ap
Voin entisenä kiusattuna sanoa, että vanhempien puuttuminen vain lisää kiusausta ja syrjimistä. Kiusauksesta vaan tulee näkymättömämpää, minkä takia sinisilmäiset opettajat luulevat sen loppuneen.
Älä ota kouluun yhteyttä, pahennat vain asiaa. Sen sijaan auta tyttöä itse hoitamaan asia.
Kerroin tuolla aiemmin, että meillä oli tilanne, jossa tytön omat "kaverit" rupesivat kiusaamaan häntä ja otin kouluun yhteyttä. Koulu hoiti asian erittäin hyvin. Mukana oli runsaasti koulun henkilökuntaa. Perustelin tytölle, että asiaa EI voi jättää sikseen, koska silloin kiusaajat saavat signaalin, että heidän toimintansa on hyväksyttävää. Kiusaaminen saatiin loppumaan kaikissa muodoissaan. Prosessin aikana kiusaajat myös joutuivat itse pelkäämään ja he lähettelivät mm. pelokkaita viestejä tyttärelleni, että mitä tyttö aikoo kertoa ja koettivat puolustella käytöstään. Ei auttanut heitä vaan asia vietiin eteenpäin. Olen vieläkin tyytyväinen, että rupusakki sai tuolloin ansionsa mukaan. Meillä tytön arvosanat nousivat ja osalla noista häiriköistä laskivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olin koko kouluajan ujo,arka,hiljainen ja koulukiusattu tyttö. Lisäksi mulla on eräs ulospäin näkyvä vamma. Kaikki pojat olivat varmoja etten ikinä tule ns pääsemään naimisiin. Voin kertoa että niin ei ole käynyt. Vaan miehiä on riittänyt. Ensimmäinen mieheni kun kuoli, löysin nopeaa uuden aviomiehen. Tsemppiä tytöllesi.
Ok.
Olisiko itse aiheeseen mielipidettä miten aloittajan tulisi toimia?
Ehdottomasti ottaa kiusaajien vanhempiin yhteyttä. Mua siis kiusattiin koko kouluaika, 9v eikä auttanut rehtoriin/opettajiin/koulutoimenjohtajaan yhteydenotot, olisi pitänyt tajuta ottaa kiusaajien vanhempiin suoraan yhteyts.
Taitaa olla niin, että tapauksesta riippuen joskus on viisainta ottaa yhteys suoraan vanhempiin, joskus taas kouluun, joskus ennemmin terveydenhoitajaan. Joissakin tapauksissa on viisainta "painaa villaisella" eli opettaa lapsi olemaan välittämättä kaikesta ja uskoa itseensä, opettaa että jotkut käyttäytyvät huonosti omien ongelmiensa vuoksi. Joskus on viisainta opettaa lapselle, miten hän ihan itse puolustautuu, joskus jopa kostaa.
Eli kaikki on tilanne- ja luonnekohtaista. Jokainen kiusaaja, kiusattu, kiusaajaporukka,luokka, opettaja, koulu, rehtori, kiusaajan koti: tapauskohtaisesti on mietittävä parasta etenemisvaihtoehtoa. Asia on selvitettävä, mutta ensin pn selvitettävä miten se kannattaa selvittää parhaalla menestyksellä.
Erässääs tapauksessa toimi parhaiten suora yhteydenotto vanhempiin, jotka suhtautuivat kuten kuuluu. Koulusta ei ollut apua, päinvastoin. Toisessa taspauksessa oli koulun puuttumisesta verraton apu, vanhemman sekoittaminen asiaan olisi vienyt tuhoon. kolmannessa yhteys suoraan rehtoriin toimi parhaiten. Neljännessä oli parasta kertoa lapselle, miten hän itse voisi toimia ja mitä sanoa tai jättää sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa käytöstä muilta. Mutta, onko tyttäresi oikeasti ylipainoinen? Se on 13-vuotiaan ollessa kyseessä myös vanhempien asia ja vanhempien valintojen seuraus. Tytölle voi esitellä kiinnostavaa liikuntaa ja tarkasta ruokailutottumukset! Ihosta huolehtiminen kannattaa myös käydä läpi. Onko tyttärelläsi myös hyviä puolia, esim. hiukset? Niiden laittamiseen voi antaa myös vinkkejä, samoin vaatepuolelle. Ei 13-vuotiaan tarvitse sen kummemmin laittautua muita varten kuin itseään varten jotta saa itsetuntoa ja elämä on helpompaa.
Se itsetunto ei parane ulkonäköä puunaamalla!! Se lähtee ihan muista jutuista.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä nää sitä kiusaamisen puollusteluna jos osa kommentoijista penää myös vanhempien vastuuta esim. jos kiusattu lapsi on ylipainoinen tai epävarma. Neuvona mitä voisi tehdä suoraan kiusaamiseen puuttumisen lisäksi/jälkeen. Eli tukea kiusattua lasta henkisesti ja terveydestä huolehtimalla eikä vaan keskittyä kiusaajiin. AP kun jossain vaiheessa mainitsi läski-pilkkalaulut ja vasta sittemmin ilmoitti että lapsi normaalipainoinen.
Ei ylipaino eikä mikään oikeuta kiusaamiselle mutta miksi altistaa lapsensa sen terveyshaitoille mihin kuuluu sosiaaliset ongelmat (mukaan lukien kiusaaminen, myös aikuisilla). Ja tämä painoasiahan ei nyt edes koske ap:n lasta.
Hei hanki jotain apua itselles, oikeesti. Perehdy asioihin ja kehitä omaa ajatteluasi. Ajattelet niin mustavalkoisesti, että ihan puistattaa.
Riippuu koulusta miten asian hoitavat, mutta ehdottomasti asiaan pitää puuttua.
Noi kiusaajat jatkavat sitten työpaikkakiusaajiksi yms.
Itse otin kaupungin koulutoimeen yhteyttä.
Kiusasjapojan vanhemmat naureskelevat mulle ja rehvastelevat wt-käytöksellä, mutta eipä poika enää kiusaa meidän junnua.
Wt:t saa naureskella ihan vapaasti - kunhan jättävät poikani rauhaan👍 Kyllä vanhempien pitää puolustaa lastaan? Oma äitini ei sitä tehnyt koskaan...
Mua kiusattiin ala-asteella ja ylä-asteella koska olin ruma. En tiedä olinko oikeasti vai oliko se sitten vaan niin että mut otettiin silmätikuksi. Kuitenkin, mut on kasvatettu niin, että muiden ihmisten mielipide ei paljon häritse. Eli kiusaaminen ei ns. uponnut minuun. Heitin aina jotain takaisin kiusaajille tai sitten tyydyin vaan katsomaan heitä kuin typeryksiä. Ei heidän mielipiteensä ollut minulle tärkeä, ja miksi olisi ollutkaan? Vaikka kiusaaminen ei ole koskaan oikein, niin kyllä avain asia tässä on yrittää kasvattaa lapsi niin, että hänellä on riittävän hyvä itsetunto, että hän tiedostaa ettei kiusaajien kommentit pidä paikkaansa. Tietenkin vielä parempi olisi että jokainen kasvattaisi lapsensa siten ettei heistä tulisi kiusaajia, mutta tuskin tulee tapahtumaan. Paras puolustus kiusaamiseen on näyttää, ettei sillä ole vaikutusta. Kiusaaja ei saa haluamaansa reaktiota.
Itseäni kiusattiin koko kouluaika, koska olin ja olen oikeasti ruma. Ne kerrat, kun kiusaamiset päätyivät opettajien korviin, siitä tuli pelkkää paskaa minulle. Joskus MINÄ jouduin koulupsykologille, ei kiusaajat. Kerran luokkalaiset uskoivat että olin kannellut (en ollut) ja minua vainottiin ja fyysisesti kiusattiin koulumatkoilla pitkään rangaistukseksi. Yleensä aina kävi niin että jos joku kiusaaja saikin rangaistusta, sitä vaan naureskeltiin, mutta taattua oli että minulle kostettiin kovemmalla kiusaamisella.
Parasta olikin vain antaa kiusaajien höpinän mennä korvasta sisään ja toisesta ulos, ja näytellä kovista, kunnes oikeasti muuttui niin kovaksi ja muista riippumattomaksi, että kiusaajien huudot oli yhtä vähän häiritseviä kuin tuulen humina puissa. Itselleni on muuten ollut valtavasti myöhemmässä elämässä hyötyä siitä, että en kaipaa kenenkään hyväksyvän minua tai pitävän minusta, vaan seison myös psyykkisesti omilla jaloillani. Kiitokset kiusaajille siitä, että minusta on tullut hyvä johtaja.
Minut äänestettiin koulun komeimmaksi 8luokalla.olen kuullut siitä vittuilua yli 20 vuotta.olisin mielelläni ollut ihan tavallinen joukosta erottumaton.
Kiloja pois ja muodikkaat vaatteet, kehumista kotona ja aina parempi jos on koulussa hyvä oppilas. Itsetuntoa kehioin. Se on raadollista yläasteella, se on vaan niin, Lukiossa voi olla jo oma persoonansa ja pukeutua oman tahdon mukaisesti. Ei kai kukaan vanhempi enään hyysää lukiolaista miten pukeutua?
Vierailija kirjoitti:
Kiloja pois ja muodikkaat vaatteet, kehumista kotona ja aina parempi jos on koulussa hyvä oppilas. Itsetuntoa kehioin. Se on raadollista yläasteella, se on vaan niin, Lukiossa voi olla jo oma persoonansa ja pukeutua oman tahdon mukaisesti. Ei kai kukaan vanhempi enään hyysää lukiolaista miten pukeutua?
yläasteella antaa valita mitkä vaatteet kouluun, ei tietenkään napapaitoja ts pukeutua lutkamaisesti.
Yhteys kouluun. Suosittelen ottamaan yhteyttä kouluterveydenhoitajaan aluksi. Tyttö voisi käydä hänen luona säännöllisesti. Jos olisi sitä kautta luotettu henkilö koulun sisällä. Tietty yhteys myös opettajaan, mutta todennäköisesti terkkarilla enemmän kompetenssia tukea tällaisessa asiassa? Olen pahoillani.