Kyllä minulle tuo kovia haasteita tarjota ruokaa esim. mökillä kasvissyöjälle.
Esim. juhannus, jolloin ollaan kaksi kokonaista päivää kylässä. Muille tarjoaisin esim. savukalaa ja ribsejä. Mitä ihmettä laitan kasvissyöjälle? Meillä on yksi grilli, jossa savustin on, samaan aikaan ei voi grillata. Olen usein pyytänyt, että toisi omia ruokia, koska en osaa laittaa hänelle sopivaa ja kelpaavaa. Jos olisi yksi ateria, niin ei ongelmaa. mutta koko viikonloppu....
Kommentit (209)
Eipä tuon paremmaksi voi enää kasvisruokia tehdä.
Kummaa onaniaa kasvisyöjillä, että ruoka on kuten liharuokaa, esim soijanakit?.
Kasvisruoka pitäänäyttääjamaistua kasvisruoalta eikä lihaonanialta.
Joudutko ap viemään ja kustantaan koko vieraskunnan ruuat koko vkonlopuksi mökille? Minusta vieraat voisi tuoda omia ruokia mukana ja yhdessä valmistatte ne sitten. Jokainen ymmärtää että mökillä säilytys- ja jääkaappitilaa on rajallisesti. Ja kiva vaikka jo etukäteen yhdessä kavereitten kanssa miettiä ja suunnitella vkonlopun ruokapuolta. Näin ainakin meillä.
Eipä tuon paremmaksi voi enää kasvisruokia tehdä.
Kummaa onaniaa kasvisyöjillä, että ruoka on kuten liharuokaa, esim soijanakit?.
Kasvisruoka pitäänäyttääjamaistua kasvisruoalta eikä lihaonanialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP mainitse, että on vaikeuksia ESIMERKIKSI mökillä ja ESIMERKIKSI juhannuksena. Milloin muulloin on hankala tarjota kasvisruokaa?
No itse en kotona koe asian kanssa ongelmaa:
- kotona on kaikki uunit ja muut hyvät ruuanlaittomahdollisuudet
- kotona ei myöskään vieraat ole koko viikonloppua syömässä, kuten mökillä
ap
Annoit ymmärtää, että muulloinkin ongelmia on, niin voisitko kertoa kuluttajavalistuksen nimissä ne muut ongelmatilanteet.
Insinöörimiehen toimintatapa kasvissyöntiin tuollaisessa tilanteessa.
En kerro etukäteen kellekkään mistään erityisruokavalioistani, se ei edes kuulu muille. Otan kylmälaukkuun omia "herkkujani" mukaan, ellen sitten halua tyytyä pelkkiin perunoihin ja salaattiin. Siitä sitten kokkailen jossain vaiheessa jos sille tuntuu, eikä asiasta tarvi sen kummempaa numeroa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En kerro etukäteen kellekkään mistään erityisruokavalioistani, se ei edes kuulu muille. Otan kylmälaukkuun omia "herkkujani" mukaan, ellen sitten halua tyytyä pelkkiin perunoihin ja salaattiin. Siitä sitten kokkailen jossain vaiheessa jos sille tuntuu, eikä asiasta tarvi sen kummempaa numeroa tehdä.
Tää voi tuntua emännän näkökulmasta siltä että Erkki pitää minua niin paskana kokkina, että toi omat eväät joita sitten salamyhkäisesti kokkaili itselleen. Asia nyt vaan on niin ettet voi mennä juhliin jossa on kutsujan puolesta tarjoilut ja mitään etukäteen puhumatta ruveta laittamaan itsellesi ruokaa. Se on erittäin epäkohteliasta. Kun sut kutsutaan, sanot että tuot ruokaa mukanasi eli sun ruokavaliota ei tarvi erikseen miettiä. Sitten tuot jotain josta saat itsellesi mutta myös muille jos nämä haluavat.
-Tee kasvisvartaita. Niihin vaikka kesäkurpitsaa, sieniä, savutofua, paprikaa, kevätsipulia jne. Marinoi valmiilla grillauskastikkeella (tarkista, ettei sisällä esim. lihaliemijauhetta) tai tee oma marinadi (öljy, valkosipuli, paprikajauhe, soija, chili tms, mitä kaapista löytyy). Näitä voi syödä muutkin.
-Osta jotain valmista kaupasta. Pakasteallas on täynnä erilaisia kasvispyöryköitä, kasvispihvejä, soijaleikkeleitä, quornia (sis. kananmunaa, syökö sitä?). Näitä voi muodosta riippuen laittaa vartaisiin tai grillata sellaisenaan. Jos näyttää siltä, että pitäisi marinoida, niin yleensä se pitää paikkansa.
-Tuorejuusto/feta-sipuli-valkosipuli-yrttitäytteisiä suippopaprikoita/tomaatteja/sieniä
-Kokonaisena grillattua sipulia lisäkkeeksi. Heität hiilloksille isoja kokonaisia sipuleita suoraan hiilille ja annat muhia 10-20 minuuttia. Pari ensimmäistä kerrosta kärähtää ihan mustaksi, mutta sisältä makea ja mehukas.
-Osta tölkki papuja tai kikherneitä, vähän pähkinöitä ja siemeniä ja heitä niitä salaattiin.
-Varaa riittävästi kasviksia ja salaattitarpeita, niitä kuluu paljon enemmän kuin lihansyöjien kesken koska koko ruokavalio koostuu kasviksista. Monelle tulee yllätyksenä, miten paljon niitä menee.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä ja "umamipitoinen" kasvisruoka on maustetut ja paahdetut kikherneet. Eli ostetaan kaupasta pari purkkia kikherheitä, valutetaan ja huuhdotaan ja lisätään joukkoon rypsiöljyä, maustetaan tujusti Cajun-mausteseoksella. Sitten uuniin, pyöritellään noin vartin välein kunnes ovat rapeita. En muista enää tarkkaa ohjetta muutta suurin piirtein noin, jotain tunnin verran kestää paahtaminen. Sitten lisäsuolaa maun mukaan, kaupan esikäsitellyt kikherneethän ovat yleensä valmiiksi suolattuja. Nämä voi tehdä etukäteen ja käyttää monelaisessa tarkoituksessa. Itse teen näitä usein sipsien korvikkeeksi leffailtoja varten.
Huh. Ei varmaan tunneta.
Itse en voi sietää kikherneiden makua enkä hajua. Ja minusta kikherneitä syövät ihmisetkin haisevat ihan siltä samalta... olen pahoillani. Varmaan minä haisen lihansyöjältä teidän mielestä. Mutta kaikki on hyvin kun ei olla toistemme kanssa tekemisissä lainkaan...
Jos ruokapuolen kanssa on näin rankkaa, miten käy kun yksi (tai useampi) tulija kertoo ettei juo ollenkaan alkoholia?
Isäntä ei saa nukuttua kuukausiin ennen juhannusta kun miettii miten ratkaista juomaongelma?
Keitä pottuja ja anna leipää.
Kuka muuten syö pelkkiä ribsejä iltapalaksi? En ole kasvsisyöjä, mutta vähän olisi outoa jäystää pelkkää rasvaista siankylkeä iltapalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä ja "umamipitoinen" kasvisruoka on maustetut ja paahdetut kikherneet. Eli ostetaan kaupasta pari purkkia kikherheitä, valutetaan ja huuhdotaan ja lisätään joukkoon rypsiöljyä, maustetaan tujusti Cajun-mausteseoksella. Sitten uuniin, pyöritellään noin vartin välein kunnes ovat rapeita. En muista enää tarkkaa ohjetta muutta suurin piirtein noin, jotain tunnin verran kestää paahtaminen. Sitten lisäsuolaa maun mukaan, kaupan esikäsitellyt kikherneethän ovat yleensä valmiiksi suolattuja. Nämä voi tehdä etukäteen ja käyttää monelaisessa tarkoituksessa. Itse teen näitä usein sipsien korvikkeeksi leffailtoja varten.
Huh. Ei varmaan tunneta.
Itse en voi sietää kikherneiden makua enkä hajua. Ja minusta kikherneitä syövät ihmisetkin haisevat ihan siltä samalta... olen pahoillani. Varmaan minä haisen lihansyöjältä teidän mielestä. Mutta kaikki on hyvin kun ei olla toistemme kanssa tekemisissä lainkaan...
Jaxuhali, sä oot söpö
Kivempihan se olis jos jokainen juhlis yksin ja huolehtis omat tarjoilunsa?
Miksei vaikka miehesi voisi hoitaa kasvisruokaosuutta ja sinä loput?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää voi tuntua emännän näkökulmasta siltä että Erkki pitää minua niin paskana kokkina, että toi omat eväät joita sitten salamyhkäisesti kokkaili itselleen. Asia nyt vaan on niin ettet voi mennä juhliin jossa on kutsujan puolesta tarjoilut ja mitään etukäteen puhumatta ruveta laittamaan itsellesi ruokaa. Se on erittäin epäkohteliasta. Kun sut kutsutaan, sanot että tuot ruokaa mukanasi eli sun ruokavaliota ei tarvi erikseen miettiä. Sitten tuot jotain josta saat itsellesi mutta myös muille jos nämä haluavat.
Ihan hyvä pointti. En kuitenkaan kerro etukäteen koska se ei mene perille. Aina siellä on yritetty huomioida minua, enkä pidä sellaisesta huomiosta. Perillä sitten selitän kokille, että tämä ei tosiaankaan johdu sinusta tai ruuanlaittotaidoistasi vaan minusta. Ollaan usein kokkailtu myös yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP mainitse, että on vaikeuksia ESIMERKIKSI mökillä ja ESIMERKIKSI juhannuksena. Milloin muulloin on hankala tarjota kasvisruokaa?
No itse en kotona koe asian kanssa ongelmaa:
- kotona on kaikki uunit ja muut hyvät ruuanlaittomahdollisuudet
- kotona ei myöskään vieraat ole koko viikonloppua syömässä, kuten mökillä
ap
Annoit ymmärtää, että muulloinkin ongelmia on, niin voisitko kertoa kuluttajavalistuksen nimissä ne muut ongelmatilanteet.
No muualla en ole kokenut ongelmaa, koska muualla en tee vieraille ruokaa. Lähinnä ruokailupaikan valinnassa on oma numeronsa, kun mennään ravintolaan. Mutta muita vastaavia tilanteita voisi olla esim. eväsretket ja veneessä ruokailut, joissa mina olen "emäntä".
Vierailija kirjoitti:
Keitä pottuja ja anna leipää.
Kuka muuten syö pelkkiä ribsejä iltapalaksi? En ole kasvsisyöjä, mutta vähän olisi outoa jäystää pelkkää rasvaista siankylkeä iltapalaksi.
Jaa, meidän porukalle maistuu erittäin hyvin hyvin haudutetut teriakiribsit. Ei se mitään muuta seuraksi saunan jälkeen kaipaa, oluen kyllä =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillattu maissi
Grillatut ananakset
Täytettyjä suippupaprikoita
Täytettyjä herkkusieniä
Salaattia
KasvisvartaitaSanokaa nyt kasvissyöjät, onko ok korvata savustettu lohi grillatulla ananaksella? Entä illalla ribsit grillatulla maissilla. Jotenkin nämä tuntuu tylsiltä ja kiusanteolta kasvissyöjää kohtaan.
Täällä kasvissyöjä :) itse olen juurikin näitä "marttyyreiksi" haukuttuja jolle todellakin on ihan ok että minua ei erikseen huomioida illanvieton ruuissa. Syön aina sen minkä voin, sillä edes semiterveet ruokailutottumukset omaava porukka kyllä popsii muutakin kuin vain sitä lihaa illan aikana. En suutu, harmistu, päivittele enkä mene kotiin murisemaan kuten, niinkuin joku jo sanoikin, kyllä se seura aina on se tärkein kun johonkin lähtee eikä se että saa ahtaa sapuskaa naamaan.
Tuo maissi on minulle herkku, ihan suosikkigrillattava. Täytetyt paprikat ja herkkusienet ovat myös hyviä aterioilla. Lisäksi kaupasta löyttyy pakastealtaasta kasvisvaihtoehtojen luota soijanakkeja ja soijachorizo-makkaroita jotka toimii grillissä oman kokemuksen mukaan ihan normaalisti eikä ekstravaivaa tule kuin siitä että on hakenut ne grillattavat sieltä kaupasta. Kasvispyöryköitä löytyy myös ja itselle kelpaavat oikein hyvin. Kaupoissa on kyllä aika hyvin kaikkea tuommoista valmiina jos ajattelee kasvissyöjän ruokkimista viikonlopun verran. Ei kukaan nälkään kuole yhden viikonlopun aikana vaikka joutuisikin syömään kevyemmin kuin normaalisti on tottunut. Sitten voi vaikka itse lampsia kauppaan hakemaan jotain tiettyä korviketta jos rupeaa kaduttamaan.
Ei minua häiritse jos kalan tilalla on minulle vaikka ananasta, sehän on hyvää. Mutta pointti on se että uskokaa niitä kavereitanne jotka on tulossa kylään kun sanovat että ei heidän takiaan tarvitse nähdä ekstravaivaa. Minä ainakin sanon sen ihan vilpittömästi ja ihmettelen jos ette vieraittenne sanaan voi luottaa. En minä kutsuisi kotiini tai muuallekkaan aikaa kanssani viettämään ihmistä, joka ei ole kaveri/ystävä eli henkilö josta pidän ja johon luotan. Jos ystävää lähtee tapaamaan niin on pikkumaista marista ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaikka miehesi voisi hoitaa kasvisruokaosuutta ja sinä loput?
Juu ei.... =)
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokapuolen kanssa on näin rankkaa, miten käy kun yksi (tai useampi) tulija kertoo ettei juo ollenkaan alkoholia?
Isäntä ei saa nukuttua kuukausiin ennen juhannusta kun miettii miten ratkaista juomaongelma?
Ei ongelmaa, ostan erilaisia limppareita kaupasta. Ei niitä tarvitse valmistaa, kuten ruokaa.