Kyllä minulle tuo kovia haasteita tarjota ruokaa esim. mökillä kasvissyöjälle.
Esim. juhannus, jolloin ollaan kaksi kokonaista päivää kylässä. Muille tarjoaisin esim. savukalaa ja ribsejä. Mitä ihmettä laitan kasvissyöjälle? Meillä on yksi grilli, jossa savustin on, samaan aikaan ei voi grillata. Olen usein pyytänyt, että toisi omia ruokia, koska en osaa laittaa hänelle sopivaa ja kelpaavaa. Jos olisi yksi ateria, niin ei ongelmaa. mutta koko viikonloppu....
Kommentit (209)
Kaupasta saa myös hyvin maustettuja soijanakkeja, on vegaanista. Eikö teillä jokainen vieras voi itse tuoda mukanaan vähän syötävää? Löytyis kaikille jotain. Onko yleistä että mökin omistaja kustantaa kaikkien ruoat jos tulee vieraita? :o
Vartaat on hyviä ja helppoja. Lihan korvaat sitten vaikka soijanakeilla, halloumilla, sienillä.
Jos saa kutsun toisen ihmisen mökille, mielestäni kuuluu hyviin tapoihin viedä joka tapauksessa jotain syötävää mukanaan - oli sitten lihansyöjä tai kasvissyöjä. Aivan hyvin voit myös pyytää vegeä varaamaan itselleen jotain evästä, jos luulet että hän ei itse ymmärrä.
Ketjussa on tullut jo paljon hyviä ideoita, esim. täytetyt sienet ja halloumijuusto. Salaatit ovat mukavaa kesäruokaa, esim. perunasalaatti tai kreikkalainen salaatti. Lisukkeeksi voi tarjota vaikka kasvispiiraita/minipizzoja tai suolaisia muffineita. Näistähän voi tehdä lihansyöjille omat versiot, jos haluaa. Lisäksi tällaiset pikkusuolaiset voi tarvittaessa valmistaa jo ennen mökkireissua ja vaikka pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Lahnan ystävä kirjoitti:
Ei se nyt niin vaikeeta voi olla.
Hauduta uunissa lanttulohkoja mausteena siirappi öljy ja suola.
Paista palsternakkakiekkoja tai bataattia.
Paista paprikarenkaita
Teeuuniperuna
Ota jäävuorisalaatti. Lisää paprikaa oliivia hillosipulia ruskistettua sipulia ja makeaa chilikastiketta.
Keitä porkkanoita jamausta nekanelilla ja ruskealla sokerilla.joMaailman helpoin asia tehdä maukasta kasvisruokaa
Meillä ei ole uunia mökillä.. Itse vaan mietin näissä ruuissa sitä, että syökö kasvissyöjä tosiaan mielellään paistettuja palsternakkakiekkoja, kun muut syövät ribsejä? Jos näin, on niin eihän sitten mitään ongelmaa ole. Itse en vaan oikein jaksa uskoa asian olevan näin.
mieluummin palsternakkaa, kun ribsejä. Harva kasvissyöjä oikeasti kaipaa mitään lihankaltaisia korvikkeita. Esim pakastealtaan soijapullat ja kanafileen näköiset soijaleikkeleet ois viimeinen mitä itse ostaisin ruuaksi. Jospa kysyisit vaan vinkkejä siltä kylään tulevalta. Joss sille kelpaa pelkkä peruna, niin tarjoile vaan pelkkiä perunoita. Ehkä se seuraavana kesänä keksii jo jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Lahnan ystävä kirjoitti:
Paista paprikarenkaita
Teeuuniperuna
Ota jäävuorisalaatti. Lisää paprikaa oliivia hillosipulia ruskistettua sipulia ja makeaa chilikastiketta.
Keitä porkkanoita jamausta nekanelilla ja ruskealla sokerilla.Maailman helpoin asia tehdä maukasta kasvisruokaa
Meillä ei ole uunia mökillä.. Itse vaan mietin näissä ruuissa sitä, että syökö kasvissyöjä tosiaan mielellään paistettuja palsternakkakiekkoja, kun muut syövät ribsejä? Jos näin, on niin eihän sitten mitään ongelmaa ole. Itse en vaan oikein jaksa uskoa asian olevan näin.
Kyllä se kasvissyöjä syö ihan mielellään kasviksia eikä yhtään kadehdi ribsejä. Kyllä muutaman päivän voi syödä vaikka ihan perunoita ja salaattia kun sitten kotona saa tehdä ihan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Lahnan ystävä kirjoitti:
Paista paprikarenkaita
Teeuuniperuna
Keitä porkkanoita jamausta nekanelilla ja ruskealla sokerilla.Maailman helpoin asia tehdä maukasta kasvisruokaa
Usko pois vaan.
Kasvissyöjät selviävät sillä mitä heidän ruokavalioonsa mahtuu. Kauden kasviksilla hyvin pitkälle, mikä sen maukkaampaa. Ja ne sopivat kaikille muillekin, proteiininlähteestä riippumatta.
Munakoiso esim. loppukesästä on todella maukasta, sitä grillissä ja esim. hummusta tai tahinia, persiljasilppua päälle. Pieni kiva lisuke joka maistuu ihan kaikille ruokavalioon katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aika lapsellista ja itsekästä oikeastaan vaatia omaa ruokavaliota tuollaisessa paikassa. Vähän niinkuin pikkulapsi kitisisi ettei tykkää jostain, vaikka mitään oikeaa syytä siinä taustalla ei ole miksi ei voi liharuokaa syödä jos muuta ei ole tarjolla. Jos haluaa ideologisista syistä spesiaaliruokaa, niin tekee joko itse tai on nälissään.
Jos on tiukasti kasvisyöjä niin ei silloin vaan voi vetää yhtäkkiä pihviä napaan. Vatsa tulee kipeäksi. Minä tosin en omina tiukan kasvisruoan aikoinani ikinä vaatinut mitään. Jos joku kysyi niin sanoin ettei mulle tarvitse erikseen mitään tehdä, syön tyytyväisenä sitä mitä on tarjolla. Esimerkiksi jos anopilla oli lihakastiketta, siivilöin siitä itselleni pelkkää lientä ja hyvää oli. Olin vain kiitollinen kun ei tarvinnut niitä ällöttävän makuisia sitkeitä lihapaloja jauhaa. Jos siitä jokunen hitunen meni lihaa ruoansulatukseen, niin ei se mitään aiheuttanut enkä ole niin nipo ettenkö atomiakaan liharuokaa voisi syödä.
Itse olen lihansyöjä, mutta teen silloin tällöin kasvisruokaa ja syön lounasruokalassa myös, enkä ymmärrä, mitä siinä kasvisruuassa niin vaikeaa on. Pidän paljon esim. sienistä, paprikasta, kesäkurpitsasta ja munakoisosta. Niistä saa monenlaisia keittoja, patoja ja grillattavaakin.
Itse en syö kalaa ja kun minulla on lisäksi keliakia, ja jos lähden jonnekin yövieraisille, niin otan vähän omaa evästä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aika lapsellista ja itsekästä oikeastaan vaatia omaa ruokavaliota tuollaisessa paikassa. Vähän niinkuin pikkulapsi kitisisi ettei tykkää jostain, vaikka mitään oikeaa syytä siinä taustalla ei ole miksi ei voi liharuokaa syödä jos muuta ei ole tarjolla. Jos haluaa ideologisista syistä spesiaaliruokaa, niin tekee joko itse tai on nälissään.
useimmille kasvissyöjille ei ole ongelma syödä vaikka vaan niitä perunoita, jos muuta sopivaa ei ole tarjolla, mut ongelma on niillä muilla. Vegeä nimitellään marttyyriksi, jne.
Savustettu tofu toimisi varmasti hyvin savustetun kalan korvikkeena. Finduksen falafel pyörykät on hyviä, tzazikia vaikka lisukkeeksi kaikille.
Tykkää myös papusekoitus-feta-shalottisipuli-salaatista, toimii varmasti mainiosti ribsien lisukkeena.
Mulla on mökillä Sysmän viljapihvi annospusseja. Raastan muutaman porkkanan ja sekoitan, erotan kasvissyöjän osuuden ja lisään muille jauhelihaa ja teen lihapullia tai pihvejä.
Kasvissyöjänä olisin itse kiitollinen vaikka seuraavista ruoista:
kasvisnyytit (pilko folion sisälle vaikka paprikaa, tomaattia jne. Jos käyttää juustoja niin esim halloumia tai mozzarellaa sekaan)
Paistetut kasvisleivät (paahtoleipää tai ruisleipää, tomaattikastike ja herkkusieniä, tomaattia, vuohenjuustoa päälle
Täytetyt kasvikset tai herkkusienet (esim puolikas paprika, sisälle riisiä, mausteita, kasviksia, juustoa jne)
Maistuvat varmasti myös sekasyöjille :)
Vierailija kirjoitti:
Vaikeetahan se on jos niin päättää.
Vinkkinä: kysy kasvissyöjältä itseltään, varmaan mielellään auttaa sinua ja vaikka tuo itse omia ruokiaan. Ei hän toisia rasittaakseen ole ruokavaliotaan valinnut.
:):) Ihana kommentti 💕
Maitopottu tai piimävelli kasvissyöjälle.
Piimävellin ohjeen löydät Tuplahuttu ja sipruvelli kirjasta.
Sitä tarjottiin vieraille, olisi aika lähteä.
Vierailija kirjoitti:
AP mainitse, että on vaikeuksia ESIMERKIKSI mökillä ja ESIMERKIKSI juhannuksena. Milloin muulloin on hankala tarjota kasvisruokaa?
Niin, kesällähän se on kaikista helpointa. Satokausi päällä, runsas valikoima tuoretavaraa tarjolla.
Pääsiäinen se vasta hankala aika on, kotimaiset kasvikset edelliseltä syksyltä käyvät vähiin ja muut syö lammasta. Jälkiruoaksi pashaa, mitä tekee vegaani?
Asiat on niin vaikeita kuin niiden antaa olla. Miksi tehdä ruokailusta kynnyskysymys? Kyllä se kasvissyöjä tai muu ongelmatapaus selviää. Se on tullut viettämään laatuaikaa teidän kanssa, ei tuomaan ongelmia teidän elämään.
Tuovatko yhteiset hetkenne sinulle iloa? Saatko niistä energiaa arjessa jaksamiseen?
Olen ollut pitkään kasvissyöjä. Mulle riittäisi ihan hyvin ne uudet perunat, voi ja salaatti. En tarvi mitään kalan/ripsien korviketta. Eikä se ole mitään marttyyria :)
Usein tuntuu, että sekasyöjillä on se ongelma kasvissyöjistä ja he ovat niitä ketkä siitä nostaa metelin.
Olen tottunut siihen, että aina ole tarjolla vegevaihtoehtoa, ei edes huoltoasemilla. Kylässä on oikein mainiosti riittänyt joku leipäkin ruoan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillattu maissi
Grillatut ananakset
Täytettyjä suippupaprikoita
Täytettyjä herkkusieniä
Salaattia
KasvisvartaitaSanokaa nyt kasvissyöjät, onko ok korvata savustettu lohi grillatulla ananaksella? Entä illalla ribsit grillatulla maissilla. Jotenkin nämä tuntuu tylsiltä ja kiusanteolta kasvissyöjää kohtaan.
Mulle ainakin kelpaisi. Tosin luultavasti toisin mukanani jotain jos emäntä olisi sitä toivonut. Jos sanoisin että syön mitä sattuu olemaan syötäväksi kelpaavaa niin tyytyisin myös niihin pelkkiin perunoihin ja salaattiinkin. En tykkää aiheuttaa valitsemallani ruokavaliolla ylimääräistä vaivaa.
Mutta tiedätkö kuinka paljon stressiä aiheuttaa se, että sanoo syövänsä mitä löytyy. Kun muut syövät vaikka perunaa ja silliä, niin sinä syöt pelkkää perunaa. Kyllähän se emännästä aika pahalta tuntuu...
miksi se tuntuu pahalta? En oo aatellutkaa, et joku kärsii siitä, et kesäisin syön usein uusia perunoita voilla, ilman silliä vaikka sekasyöjä olenkin.
Kyllähän se oudolta tuntuu, kun muut syö grillattua lihaa, kanaa tai kalaa perunan lisäksi, mutta yksi syö pelkkää perunaa voilla.
miksi? Miten joku jaksaa stressata jonkun toisen syömisistä näin paljon? Jos pöydässä on perunoiden lisäksi tarjolla lihaa ja vaikka grillattuja kasviksia, eikö riitä että siitä ottaa vaan perunoita ja kasviksia? Ei se liha eri muodoissaan ole joka päiväinen pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin esim. Jonkun couscous-salaatin, grillaisin halloumia sen kanssa tai tekisin vaikka falafelpullia. Tai mitä jos söisitte vaikka pulledporkilla täytettyjä pitaleipiä, ja kasvisayöjälle väliin niitä falafelejä?
Onko jotkut eines falafelit hyviä? En ajatellut alkaa tehdä niitä hänelle erikseen itse. Joo... olen laiska emäntä. Edelleen tämä ei ole ongelma, kun he tulevat yhdelle aterialle meille kotiin. Mökillä ei vaan jaksaisi ja pystykään tekemään kaikkea kuten kotona.
Luin tälle sivulle asti, mutta tähän kommenttiin haluan vastata ennen kuin jatkan lukemista.
Minusta ei mökillä tarvitsisi niin hirveesti hääriä ja emännöidä. Jos sinne tulee vieraita, vielä yöpymään, on vähintään kohtuullista, että myös vieraat osallistuvat ruoan hankkimiseen ja laittamiseenkin. Jos vieraita on esim. viidelle aterialle, voidaan sopia etukäteen vuorottelusta. Että kuka tekee koko porukalle ruoat milläkin aterialle.
Itse ahdistun vieraanakin, kun emäntä tappaa itseään työllä eikä osaa edes keksiä vieraalle mitään hommaa jossa voisi olla avuksi. Enpä tietenkään mökille mennessä välttämättä tiedä montako ihmistä siellä on ja mitä suunnitelmia, mutta minusta olisi kiva, jos isäntäväki jo etukäteen vähän funtsisi ja jakaisi hommia ja asioita vieraillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
useimmille kasvissyöjille ei ole ongelma syödä vaikka vaan niitä perunoita, jos muuta sopivaa ei ole tarjolla, mut ongelma on niillä muilla. Vegeä nimitellään marttyyriksi, jne.
Tämä on niin totta, siksi on parempi tuoda jotain mukanaan eikä sanoa että syö vaan niitä perunoita/salaattia/leipää. On kyllä hassua että jos ilmoittaa syövänsä vai perunoita ja syö niitä tyytyväisenä niin on marttyyri. :D
No hohhoh, mökillähän tää on vielä helpompaa, kun kaikki ruokaosaset on ns. "erillisinä". Tee kasvisvartaita, salaatteja, juustolautanen tarjolle (ymmärsin että vieraasi on vegetaristi, ei vegaani?), parsa on usein hyvä lisäke, munakoisolla on hyvä korvata lihaa, uuniperunaa ja vaikka jonkinmoista sienikastiketta... Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Ei kai sun muutkaan vieraat koko viikonloppua meinaa pelkkää ribsiä ja kalaa vetää, onhan niilläki lisukkeita ja muuta?
Asiasta ei tarvii tehä ongelmaa. Jos mökillä on jääkaappia jne. Niin sushikin on kiva vaihtoehto ja täyttävä!