Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun anoppikin jätti meidän alle 3-vuotiaan yksin pihalle.

Vierailija
13.03.2016 |

Oltiin niillä viikonloppuvieraina ja anoppi halusi ulkoilla lapsen kanssa, minä laittelin sisällä ruokaa sillä aikaa. Jonkin ajan kuluttua kuulin, kun ovi kävi ja luulin, että tulivat molemmat sisälle käymään vessassa. No anoppi olikin käynyt siellä vessassa yksin, tuli sieltä mulle kertomaan kuinka lapsi halusi kuulemma olla vähän yksin pihalla.

Aitaamaton piha, vieressä metsää ja toisella puolella autotie. Kyllä kylmäsi :(

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on selvä että enämpi vahtimalla turvallisuuskin jonkunverran paranee. Kun valitaan paremmuuden mittariksi ainoastaan turvallisuus, saadaan tietysti tulokseksi että turvallisuutta lisäävät toimenpiteet ovat aina "parempia" kuin muut vaihtoehdot. Tämä on kuitenkin eräänlainen kehäpäätölmä, ja kertoo lähinnä mittariston asettajan omasta arvomaailmasta. Ennen varmaan mietittiin enämpi muita näkökulmia kuin turvallisuutta (turvallisuuden maksimointi kaikessa on aika uusi ilmiö), ja tällöin päädytään/päädyttiin mahdollisesti eri lopputulokseen.

:DDDD

Ja vielä heh. Mitähän näkökulmia luulet olleen ennen mietinnän alla? Se oli kuule niin, että töitä oli tehtävä ja paljon. Ei siinä joudettu lapsia silmällä pitämään. Vanhimmat lapset katsoi nuorempien perään, jos hyvä säkä kävi. Siinä se.  

Eli toisinsanoen turvallisuutta tärkeämpi arvo oli lasten valvomiseen käytetyn ajan minimointi. T'ällä mittarilla tietty se on "parempi" ratkaisu että ei valvota niitä lapsia niin paljoa, vaikka turvallisuus siitä hieman kärsiskin. 

Pöljä. Ei lasten valvomista minimoitu. Turvallisuutta tärkeämpää oli leivän saaminen suuhun. Ei siinä kuule torpan muija miettinyt että minkähän näkökulman minä nyt tänä aamuna valitsen. Pointti onkin se, että nykyään ei tarvitse toimeentulonhankinnan vuoksi jättää lapsia valvomatta. Ei mietitty ennen, eikä nykyään mietitä, että kumpi on arvokkaampaa, lasten tapaturmien estäminen vai leivän hankkiminen. Ennen ei ollut mahdollisuutta valita noiden kahden välillä ja nykyään ei tarvitse, kun toinen ei estä toista.   

Vierailija
42/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tapaturmakuolleisuus on pudonnut 40 vuoden aikana 90%. Niinä teidän kultaisina menneinä vuosina kuoli todella paljon lapsia tapaturmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älöttävää, kun isovanhemmat pitävät itseään niin upeina ja ihanina ihmisinä, jotka haluavat järjestää lapsenlapsille kaikkea kivaa, JOHON VANHEMMAT EI PYSTY EIKÄ VIITSI!! Esim. viedään eväsretkille vesistöjen lähelle eikä viisveisata lapsista, ollaaan niin polleena kun ihan eväsretkelle joen varteen mennään, kun ei vanhemmat tähän pystykään. Kaikkea idioottia tehdään eikä tajuta mitään ennakointia eikä viitsitä vahtia. Sitten ollaan ihan huuli pyöreenä kun jotain sattuu. No onneksi tämä ei ole mun omasta elämästäni, mutta silti. Tämä seuraava sitten on. Vietiin lapsi anopille siksi aikaa, kun lähdettiin miehen kanssa jouluaattona vielä lahjoja ostamaan. Anopille painotettiin, että olkaa sisällä, kun lapsi vähän nuhainen, ettei pahenisi. No kun tulimme takaisin, lapsen kaikki vaatteet olivat märät ja anoppi ilmoitti heidän olleen ulkona ja ihmetteli kun ei löytänyt lapsen hanskoja, niin oli sitten vienyt lapsen ulos ilman hanskoja. Joo ei siinä mitään, lähdimme sitten ajamaan kylpylään joulunviettoon, lapsi istui vilteissä autossa, kun ulkovaatteet olivat jostain mystisestä syystä märät. Toki sitten kuume nousi samana iltana kun kylmettyminen tätä edesauttoi. Oli siinä mukava sitten vietellä joulua kylpylässä kuumeisen lapsen kanssa. 

Ällöttää kun täällä aina mollataan omia vanhemia, Isovanhempia, Appivanhempia ja ylipäätään iäkkäämpiä ihmisiä. Mitä teille oikein on lapsuudessa kotona opetettu? Kunnioita vanhempia ihmisiä?

Ainako pitäisi olla kiitollinen ihan kaikista asioista joita vanhempi sukupolvi tekee, suorastaan vaarallisista ja välinpitämättömistä teoista? Miksi pitäisi? Miksi ei saisi ääneen sanoa ja opastaa? Ja kunnioitus, se ansaitaan.

Samat ihmiset, jotka täällä mollaa isovanhempia, ovat sitten itkemässä, kun ne ei hoida lapsia. Päättäkää nyt hitokseen, että ollanko paskoja vai ei???

Vierailija
44/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taas oltiin mökillä. Lähdettiin miehen kanssa soutamaan ja 4v. Halusi jäädä mumminsa (anoppini) kanssa pelaamaan sulkapalloa. Anoppi sanoi että menkää te vaan kaksin, kyllä me pärjätään, kun tultiin takaisin oli 4v. Yksin laiturilla, oli kuulemma halunnut tulla odottamaan meitä. Anoppi luki lehteä mökin kuistilla. Mieheni äiti tiesi varsin hyvin kuinka tarkka olen siitä ettei uimataidoton ole veden äärellä vahtimatta, sillä meidän pihallamme on iso oja ja olen aina vannottanut että hetkeksikään ei saa jättää vahtimatta. Ehkä halusi näpäyttää tai jotain. Sitten jäillä liikkuminen, sen kielsin koska minä en vaan luota että jää olisi tarpeeksi paksu, tänä talvena varsinkaan kun pakkaset alkoivat myöhään. Johan sinnekin olo rynnitty vaikka nimenomaan kielsin. Mä olen niin kyllästynyt anoppiin, en enää anna lasta sinne ollenkaan, vaikka kuinka kysyy.

Vierailija
45/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viittaatte tällä tuohon turengissa hukkuneeseen tyttöön, niin sen verran tuosta asiasta tiedän että lapsi EI ollut yksin ulkona. Vanhemmat olivat pihalla myös.

Vierailija
46/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ennen. Autoja vähemmän ja ajoivat hiljempaakin hiekkateillä. Lapset olinkurilla kasvatettu hiljaisiksi. Nykyään lapset omatoimisempiabja vilkkaampia eli hyvässä mielessä uteliaita. Myös perheet pienempiä, joten lapsen ns.arvo paljon suurempi kuin ennen idoissa lapsikatraissa. Olen omani kanssa kyllä vieläkin terveellisessä mielessä tarkka, vaikka on jo 10. Tarvittaessa liikenteessä karjaisen kunnollakin, jos meinaa mennä tien yli katsomatta sivuille jne. Lapsen havaintokyky on heikko vielä pitkälle nuoruuteen, ennen kuin aivot kypsyy aikuiseen kokoonsa. Ei voi siis luottaa mututuntumalla,mettä kyllä se pärjää, kun minä ajattelen niin!

Vierailija
47/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on selvä että enämpi vahtimalla turvallisuuskin jonkunverran paranee. Kun valitaan paremmuuden mittariksi ainoastaan turvallisuus, saadaan tietysti tulokseksi että turvallisuutta lisäävät toimenpiteet ovat aina "parempia" kuin muut vaihtoehdot. Tämä on kuitenkin eräänlainen kehäpäätölmä, ja kertoo lähinnä mittariston asettajan omasta arvomaailmasta. Ennen varmaan mietittiin enämpi muita näkökulmia kuin turvallisuutta (turvallisuuden maksimointi kaikessa on aika uusi ilmiö), ja tällöin päädytään/päädyttiin mahdollisesti eri lopputulokseen.

:DDDD

Ja vielä heh. Mitähän näkökulmia luulet olleen ennen mietinnän alla? Se oli kuule niin, että töitä oli tehtävä ja paljon. Ei siinä joudettu lapsia silmällä pitämään. Vanhimmat lapset katsoi nuorempien perään, jos hyvä säkä kävi. Siinä se.  

Eli toisinsanoen turvallisuutta tärkeämpi arvo oli lasten valvomiseen käytetyn ajan minimointi. T'ällä mittarilla tietty se on "parempi" ratkaisu että ei valvota niitä lapsia niin paljoa, vaikka turvallisuus siitä hieman kärsiskin. 

Pöljä. Ei lasten valvomista minimoitu. Turvallisuutta tärkeämpää oli leivän saaminen suuhun. Ei siinä kuule torpan muija miettinyt että minkähän näkökulman minä nyt tänä aamuna valitsen. Pointti onkin se, että nykyään ei tarvitse toimeentulonhankinnan vuoksi jättää lapsia valvomatta. Ei mietitty ennen, eikä nykyään mietitä, että kumpi on arvokkaampaa, lasten tapaturmien estäminen vai leivän hankkiminen. Ennen ei ollut mahdollisuutta valita noiden kahden välillä ja nykyään ei tarvitse, kun toinen ei estä toista.   

Ja paskat, työaikalait on olleet voimassa jo 1960-luvulta. Kyllä se oli se ajattelutapa että lapset pärjää itsekseen, ei niitä ennenkään ole vahdittu. Ei kyse ollut siitä etteikö olis ollut aikaa vahtia lapsia, kyse oli siitä ettei sitä vaivauduttu tekemään. Edelleen samaa ajattelutapaa on maaseudulla ja tiettyjen vanhoillisten uskonlahkojen keskuudessa. Herra antaa ja herra ottaa, mitä sitä lapsia vahtimaan. Ja vahinko voi tapahtua vaikka pitäisit lasta kädestä (lapsi voi hetkellä millä tahansa riistäytyä irti ja juosta auton alle/hypätä järveen), joten miksi vaivautua ollenkaan.

Vierailija
48/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan järkevä ihminen tuollaista tee. Miksi tällä palstalla anopit ovayt aina täysiä idiootteja?

Eihän kaikkien anopit ole idiootteja, mutta kaikki kertovat vain ne huonot jutut. 

Vierailija
49/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin niillä viikonloppuvieraina ja anoppi halusi ulkoilla lapsen kanssa, minä laittelin sisällä ruokaa sillä aikaa. Jonkin ajan kuluttua kuulin, kun ovi kävi ja luulin, että tulivat molemmat sisälle käymään vessassa. No anoppi olikin käynyt siellä vessassa yksin, tuli sieltä mulle kertomaan kuinka lapsi halusi kuulemma olla vähän yksin pihalla.

Sukupolvikysymys, ennen pidettiin ihan normaalina. Ei se nykyinenkään ajattelutapa välttämättä huonompi tai parempi ole kuin vanhempi, ainoastaan erilainen.

Perhekulttuurikysymys. Meillä oli isovanhemmat äärettömän tarkkoja veden ääressä kun lapset olivat pieniä ja vieläkin, vaikka lapset uivat jo. Ja yli 70 ovat.

Vierailija
50/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös huolehtia paljujen suojasta nyt kun kesä tulee. Ei jätetä lapsia yksin paljun ääreen!

Vierailija
51/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvikysymys, ennen pidettiin ihan normaalina. Ei se nykyinenkään ajattelutapa välttämättä huonompi tai parempi ole kuin vanhempi, ainoastaan erilainen.

Toisaalta lapsikuolleisuuden määrät silloin ja nyt saattavat antaa vähän osviittaa siitä, kumpi metodi on järkevämpi. Lisäksi, eihän silloin ollut vilkasliikenteisiä teitä joka talon edessä, eikä myöskään autolla ympäri maata huristelevia namusetiä. 

Vierailija
52/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten ihmeessä jos vanhemmat olivat pihalla, niin mityen ei huomata että kolmevuotias ja kaksi koiraa on poissa? Ei meidän pihalta ainakaan katoa lapsi eikä koira tai edes pentu etten huomaa heti.

Vierailija
53/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ennen vanhaan ja vanhoina kunnon aikoina oli hieman vähemmän autoja ja liikennettä ja autoilla ajettiin hieman hiljempaa kuin nykyisin. Kyllä ajattelutavan soisi kehittyvän aikojen mukana. Ei ennen käytetty tietokoneitakaan.

Vierailija
54/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti on muuten melko täyspäinen, mutta aika kaukana ovat pikkulapsiajan muistot häneltä. Oli sitä mieltä että olen ylisuojeleva, kun alle kouluikäistä uimataidotonta en jättänyt mökillä yksin saunarantaan.

Vierailija
55/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapset 2v ja 4v äidilläni hoidossa silloin tällöin päivän, jotta hoitopäivät riittivät hoidossa (olivat päiväkodissa 15pv/kk). Kun toista kertaa tulin töistä hakemaan lapsia äidiltäni ja löysin äitini sisältä ja lapset aitaamattoman rivitaloyhtiön pihalta, en enää jatkanut tätä systeemiä vaan aloimme maksamaan täyttä hoitomaksua. Kylmäsi ihan sikana, että "ovat ihan nätisti sen aikaa siinä pihalla, kun laitan ruokaa". Nyt lapset ovat jo 7v ja 5v, mutta eivät ole olleet mummon eli äitini valvonta vastuulla tuon jälkeen. Äitini on ottanut herneen nenäänsä asiasta ja juttelee lapsille, että milloin tulette mummolaan hoitoon. En ole kommentoinut mitään. Lapsille olen sanonut, että mummo alkaa olla jo liian vanha vahtimaan teitä vaikka haluja olisikin. Syyttäisin itseäni ikuisesti, jos lapsille kävisi jotain äitini hoitaessa heitä.

Vierailija
56/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

möllövaan kirjoitti:

No miten ihmeessä jos vanhemmat olivat pihalla, niin mityen ei huomata että kolmevuotias ja kaksi koiraa on poissa? Ei meidän pihalta ainakaan katoa lapsi eikä koira tai edes pentu etten huomaa heti.

Kaksi koiraa? Luulin, että oli vain koiranpentu.

Olikohan tässä tapauksessa lapsenhoito ulkoistettu koirille?  Ei ainakaan toisinpäin voi olla.

Vierailija
57/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomaatte kyllä täällä myös oman äidin hoivista otetaan jos on tarve, ei oo kyse mistään anoppien mollaamisesta vaan siitä et olis kiva pitää lapset terveenä ja HENGISSÄ.

Vierailija
58/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei tosiaan ollut tarkoitus tulla tänne "mollaamaan" lapseni mummia vain siksi, että hän nyt sattuu olemaan mun anoppi. Jos mun äiti tekis jotain vastaavaa niin ihan yhtä lailla ottais päähän. Äitiin kuitenkin uskallan luottaa lapsen kanssa, vaikka hän on kymmenen vuotta vanhempi kuin anoppi ja vois ehkä kuvitella, että vanhemmalla olis huolettomammat otteet pienten kanssa.

ap

Vierailija
59/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/62 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen anoppini ajeli kännissä omat lapsensa kyydissä penkkaan. Selitti vielä, että jos saadaan tyttö, voidaan antaa lapsi vaikka kuukaudeksi hälle hoitoon. Oli jopa joulun änkyräkännissä. Ei tullut sitten poikansa kanssa lisäännyttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi