Mun anoppikin jätti meidän alle 3-vuotiaan yksin pihalle.
Oltiin niillä viikonloppuvieraina ja anoppi halusi ulkoilla lapsen kanssa, minä laittelin sisällä ruokaa sillä aikaa. Jonkin ajan kuluttua kuulin, kun ovi kävi ja luulin, että tulivat molemmat sisälle käymään vessassa. No anoppi olikin käynyt siellä vessassa yksin, tuli sieltä mulle kertomaan kuinka lapsi halusi kuulemma olla vähän yksin pihalla.
Aitaamaton piha, vieressä metsää ja toisella puolella autotie. Kyllä kylmäsi :(
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla viimeinen lapsenvahtikeissi anopille :(?
No kieltämättä ei oikeen tee mieli jättää pientä lasta hänen vastuulle :/ Hän on vielä muka niin tarkka kaikesta ja kova arvostelemaan toisten tapoja ja lasten kasvatukseen liittyviä asioita. Hän on jo pitkään suunnitellut ottavansa tuon lapsen ensi kesänä mukaan mökilleen, joka on just kans kovasti virtaavan joen rannassa.
En oo päästämässä.
ap
Eihän kukaan järkevä ihminen tuollaista tee. Miksi tällä palstalla anopit ovayt aina täysiä idiootteja?
voi ei!
Jotenkin sitä ajattelee, että aikuinen ihminen osaisi lasta vahtia vähän aikaa, mutta silti kannattaa aina varmuuden vuoksi painottaa lasta vahtivalle henkilölle, että lasta on tosiaan vahdittava _koko ajan_ :)
Onneksi ei tainnut teillä käydä pahemmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kieltämättä ei oikeen tee mieli jättää pientä lasta hänen vastuulle :/ Hän on vielä muka niin tarkka kaikesta ja kova arvostelemaan toisten tapoja ja lasten kasvatukseen liittyviä asioita. Hän on jo pitkään suunnitellut ottavansa tuon lapsen ensi kesänä mukaan mökilleen, joka on just kans kovasti virtaavan joen rannassa.
En oo päästämässä.
ap
Ei hyvänen aika! Hyvä, että et päästä. Mistäs sitä tietää mitä anoppi päättää lähtä suorittamaan jättää lapsen rannalle ja sanoo, että leikki sinä siinä hetki vesileikkejä yksikseen. :D
Vierailija kirjoitti:
Oltiin niillä viikonloppuvieraina ja anoppi halusi ulkoilla lapsen kanssa, minä laittelin sisällä ruokaa sillä aikaa. Jonkin ajan kuluttua kuulin, kun ovi kävi ja luulin, että tulivat molemmat sisälle käymään vessassa. No anoppi olikin käynyt siellä vessassa yksin, tuli sieltä mulle kertomaan kuinka lapsi halusi kuulemma olla vähän yksin pihalla.
Sukupolvikysymys, ennen pidettiin ihan normaalina. Ei se nykyinenkään ajattelutapa välttämättä huonompi tai parempi ole kuin vanhempi, ainoastaan erilainen.
Tiedän yhden perhekodin pohjois pohjanmaalla jossa aikoinaan jätettiin 3v-7v lapset pihalle yksin ja perhekoti sijaistsi järven rannalla. Perhekodin vanhemmat vaan nukkuivat yläkerrassa ja lapset olivat yksin pihalla. Sossuja ei kiinnostanut millään lailla. Lisäksi siellä oli kaikkia muitakin kamaluuksi mutta silti perhekoti on toiminut jo 20v eikä ketään kiinnosta.
Minä kusisin mielummin housuun, kuin jättäisin kenenkään 3 - vuotiasta yksin autotien lähettyville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvikysymys, ennen pidettiin ihan normaalina. Ei se nykyinenkään ajattelutapa välttämättä huonompi tai parempi ole kuin vanhempi, ainoastaan erilainen.
On, mutta kuitenkin maailma on muuttunut ja sen mukaan pitäisi mennä. Ja siis koska lähellä on autotie, niin en kyllä uskaltaisi jättää, viipeltää vielä sinne tielle.
Anopeilla tuntuu muutenkin olevan hieman tuollainen tyyli (oman äidin tyyliin tietysti tottunut ja luottaa eri tavalla, voi olla puolisosta ihan yhtä älytöntä). Erään sukulaisen anoppi (alle 60v) päästi alle kouluikäisen, uimataidottoman lapsen yksin hyppimään laiturilta "koska se nyt sitä pyysi, enkä tohtinut kieltää". Lapsi kertoi tästä myöhemmin kotona ja lapsen äiti luonnollisesti repi peliverkkarinsa.
Älöttävää, kun isovanhemmat pitävät itseään niin upeina ja ihanina ihmisinä, jotka haluavat järjestää lapsenlapsille kaikkea kivaa, JOHON VANHEMMAT EI PYSTY EIKÄ VIITSI!! Esim. viedään eväsretkille vesistöjen lähelle eikä viisveisata lapsista, ollaaan niin polleena kun ihan eväsretkelle joen varteen mennään, kun ei vanhemmat tähän pystykään. Kaikkea idioottia tehdään eikä tajuta mitään ennakointia eikä viitsitä vahtia. Sitten ollaan ihan huuli pyöreenä kun jotain sattuu. No onneksi tämä ei ole mun omasta elämästäni, mutta silti. Tämä seuraava sitten on. Vietiin lapsi anopille siksi aikaa, kun lähdettiin miehen kanssa jouluaattona vielä lahjoja ostamaan. Anopille painotettiin, että olkaa sisällä, kun lapsi vähän nuhainen, ettei pahenisi. No kun tulimme takaisin, lapsen kaikki vaatteet olivat märät ja anoppi ilmoitti heidän olleen ulkona ja ihmetteli kun ei löytänyt lapsen hanskoja, niin oli sitten vienyt lapsen ulos ilman hanskoja. Joo ei siinä mitään, lähdimme sitten ajamaan kylpylään joulunviettoon, lapsi istui vilteissä autossa, kun ulkovaatteet olivat jostain mystisestä syystä märät. Toki sitten kuume nousi samana iltana kun kylmettyminen tätä edesauttoi. Oli siinä mukava sitten vietellä joulua kylpylässä kuumeisen lapsen kanssa.
Meidän kerrostalon pihalla on joka päivä puolenkymmentä kolmevuotiasta ja iso läjä 4-6 v ikäisiä yksinään ilman aikuisten valvontaa. Eipä ole tullut mieleen ajatella, että olisivat vaarassa, eikä jonkun yksittäistapauksen vuoksi kyllä tule jatkossakaan. Ihan sama kuin joku kieltäisi 7-vuotialta kouluun kävelyn/pyöräilyn sen vuoksi, että joskus harvoin sen ikäisiä(kin) jää auton alle.
Minä tulin vuorotyöstä kerran puolilta päivin kotiin. Naapurin nelivuotiaat kaksoset tuli vastaan n puolen kilometrin päässä kotoa valtatien lähellä. Olivat menossa isin luo töihin, koska mummo ei suostunut johonkin. Mummi oli vahtimassa, ja oli jättänyt lapset yksin pihalle, kun oli siivonnut yms sisällä. Kun vein lapset kotiin, niin mummo ei ollut vielä huomannut lasten katoamista. Rivarin pha ei ole kovin iso.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kerrostalon pihalla on joka päivä puolenkymmentä kolmevuotiasta ja iso läjä 4-6 v ikäisiä yksinään ilman aikuisten valvontaa. Eipä ole tullut mieleen ajatella, että olisivat vaarassa, eikä jonkun yksittäistapauksen vuoksi kyllä tule jatkossakaan. Ihan sama kuin joku kieltäisi 7-vuotialta kouluun kävelyn/pyöräilyn sen vuoksi, että joskus harvoin sen ikäisiä(kin) jää auton alle.
Mun lapsen kouluun ei alle 10- v saaneet mennä pyörällä. Vein lapsen koulun ap- kerhoon ja hain ip- kethosta liki kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen kouluun ei alle 10- v saaneet mennä pyörällä. Vein lapsen koulun ap- kerhoon ja hain ip- kethosta liki kaksi vuotta.
Meillä 8 v ajaa joka päivä viiden kilometrin matkan kouluun. Eipä ole tullut mieleen huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Älöttävää, kun isovanhemmat pitävät itseään niin upeina ja ihanina ihmisinä, jotka haluavat järjestää lapsenlapsille kaikkea kivaa, JOHON VANHEMMAT EI PYSTY EIKÄ VIITSI!! Esim. viedään eväsretkille vesistöjen lähelle eikä viisveisata lapsista, ollaaan niin polleena kun ihan eväsretkelle joen varteen mennään, kun ei vanhemmat tähän pystykään. Kaikkea idioottia tehdään eikä tajuta mitään ennakointia eikä viitsitä vahtia. Sitten ollaan ihan huuli pyöreenä kun jotain sattuu. No onneksi tämä ei ole mun omasta elämästäni, mutta silti. Tämä seuraava sitten on. Vietiin lapsi anopille siksi aikaa, kun lähdettiin miehen kanssa jouluaattona vielä lahjoja ostamaan. Anopille painotettiin, että olkaa sisällä, kun lapsi vähän nuhainen, ettei pahenisi. No kun tulimme takaisin, lapsen kaikki vaatteet olivat märät ja anoppi ilmoitti heidän olleen ulkona ja ihmetteli kun ei löytänyt lapsen hanskoja, niin oli sitten vienyt lapsen ulos ilman hanskoja. Joo ei siinä mitään, lähdimme sitten ajamaan kylpylään joulunviettoon, lapsi istui vilteissä autossa, kun ulkovaatteet olivat jostain mystisestä syystä märät. Toki sitten kuume nousi samana iltana kun kylmettyminen tätä edesauttoi. Oli siinä mukava sitten vietellä joulua kylpylässä kuumeisen lapsen kanssa.
Ällöttää kun täällä aina mollataan omia vanhemia, Isovanhempia, Appivanhempia ja ylipäätään iäkkäämpiä ihmisiä. Mitä teille oikein on lapsuudessa kotona opetettu? Kunnioita vanhempia ihmisiä?
Pyörätie tai pimeä maantienlaita on eti asioita....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää kun täällä aina mollataan omia vanhemia, Isovanhempia, Appivanhempia ja ylipäätään iäkkäämpiä ihmisiä. Mitä teille oikein on lapsuudessa kotona opetettu? Kunnioita vanhempia ihmisiä?
Ainako pitäisi olla kiitollinen ihan kaikista asioista joita vanhempi sukupolvi tekee, suorastaan vaarallisista ja välinpitämättömistä teoista? Miksi pitäisi? Miksi ei saisi ääneen sanoa ja opastaa? Ja kunnioitus, se ansaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainako pitäisi olla kiitollinen ihan kaikista asioista joita vanhempi sukupolvi tekee, suorastaan vaarallisista ja välinpitämättömistä teoista? Miksi pitäisi? Miksi ei saisi ääneen sanoa ja opastaa? Ja kunnioitus, se ansaitaan.
Asioista voi aina rakentavasti keskustella 'virheen' tehneen kanssa.
Ei suora haukkuminen ja mustamaalaaminen täällä mitään auta.
Mun mies ja lasten isä on kanssa tehnyt kaikkea älytöntä. Suuttuu vielä kun neuvoo ja jos kieltää niin tekee varmasti niin. Näkemyseroja on liikaa ja olen joutunut yksin hoitamaan lapset. Luottamusta ei ole.
Kyllä on ajat muuttunut kun isäni yksinhuoltajan lapsena veljensä kanssa kahden menivät aamuisin päiväkotiin äidin jo ollessa töissä. 2km suuntaansa tallustivat 3 ja 5 v lapset. Nyt varmaan olisi lasun paikka.