Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaaha, työkaveria lakkasi kiinnostamasta kimppakyyti kun pyysin osallistumaan bensakuluihin

Vierailija
11.03.2016 |

Olen silloin tällöin tarjonnut kyytiä, kun on melkein sama matka. Työkaveri on myös joskus itse kysynyt, pääsisikö kyydissä kun on kiire kotiin. Nyt hän sitten kysyi, mitä mieltä olisin pysyvästä järjestelystä. Sopihan se, ja ehdotin mielestäni kohtuullista bensarahaa, hieman vähemmän kuin hän maksaisi päivittäin bussimatkoista. Mutta ei. Ilmaiseksi olisi pitänyt kuljettaa, kun siitä ei ole minulle suurempaa vaivaa kuin koukata mennen tulle bussipysäkille. Tuhahti vain, ettei olisi uskonut minua näin ahneeksi, eikä puhunut loppupäivänä mitään. Olinko tosiaan ahneja tökerö? Mielestänion itsestään selvää, että jos sitoudun kuskaamaan toista, niin hyödyn siitä itsekin.

Kommentit (301)

Vierailija
121/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä. Jokainen maksakoot omat matkansa.

Vierailija
122/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omalla työpaikalla ei ole yhtään lokkia, kaikilla on omat autot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Työmatkani maksaisi kertalippuina 400 euroa ja kausikortilla 85 e. Jostain kumman syystä minäkään en kulkisi aloittajan kyydillä.

Niin? Aloittaja ei ole yleinen liikennöitsijä. 

Vierailija
124/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä. Jokainen maksakoot omat matkansa.

Kun maksaisikin, julkisen liikenteen lipun hinnoissa on tukea n. 50 %.

Vierailija
125/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensaraha lasketaan bensakulujen, ei bussilippujen perusteella.

Vierailija
126/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti teillä molemmilla on tonni käteen känni toteen palkka siel mis ootte töissä

Vierailija
127/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, jos laskisit toisin päin eli paljonko bensakuluja sinulle syntyy työmatkoista ja jakaisit sen kahtia ja pyörisäisit vähän ylöspäin (eli perisit kaverilta myös karvan verran auton käyttökuja) ja pyytäisit tämän summan. Bussilipun hintaan vertaaminen on vähän hassua, kun kyse ei siitä että tarjoaisit ammattimaista kuljetuspalvelua, vaan siitä että voit tarjota kaverille kyydin, jos hän osallistuu matkakuluihin kohtuullisella osuudella.

Vierailija
128/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika sinne pysäkille!

Vierailija
129/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli kolme vuotta sitten. Ei nuo enää ole samassa työpaikassa.

Vierailija
130/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui kimppakyydit kun kehotin muita osallistumaan ehkäisykuluihin.

Vierailija
131/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit ehdottaa liian korkeaa maksua. Ei hän tietenkään millään kertalipuilla kulje. Onhan se aika ahnetta pyytää enemmäb kuin Jussi maksaisi. Eli aika paljon enemmän kuin sun auton käyttö tulee maksamaan.

Siinä taas valveutunut kansalainen joka ei tiedä mitä autoilu maksaa. Se on muuta kuin bensat.

Tietenkin tietää, mutta auto kuluu saman verran kun sitä joka tapauksessa itse käyttää. Eri asi on silloin kun joku erikseen pyytää käyttämään jossain.

Vierailija
132/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus työkavereita jotka änki mun kyytiin oikeastaan kysymättä, ne vaan ilmoitti että tulevat kyydissä. Parhaimmillaan 3 henkilöä. Mitään ei maksanut tietenkään ja lopulta ne alkoi päättämään mun työajoistakin, että heidän pillin mukaan mun olisi pitänyt heitä kuskata. Yksi aamu sitten ajoin vaan kylmästi heidän ohi suoraan töihin. Myöhästyivät töistä ja tulivat vissiin taksilla, eivätkä mulle sen jälkeen puhuneet eikä edes moikannut. Ei paljon haitannu. Sen koommin en ole ketään kyydinny, enkä kyyditse. Ostakoot oman auton.

Sinulla on heikko itsetunto kun et osannut sanoa heti alussa, että järjestely ei sovi sinulle. Sinulla oli oikeus kieltäytyä, mutta tapasi toimia oli väärin.

Vierailija
133/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutulta kuulostaa ap. Olin vuosia sitten työpaikassa jossa ihan esimiehen painostuksella minun piti kuljetella hyvinsyöneitä työkavereita.. Yksi piti jopa noutaa kotioven edestä.

Esimies perusteli velvollisuutani ilmaisiin kyyteihin sillä, että saan verotuksessa vähentää matkakulut.

No juurikin tämänlaisten syiden vuoksi tuo on entinen työpaikka. Vuosien ajan kyydittelin porukkaaiilmaiseksi, kukaan ei koskaan tarjonnut mitään korvauksia.

Tällaista velvollisuutta ei ole olemassa.

Vierailija
134/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta osaltani olen ratkaissut kaikki tällaiset ongelmat aikoja sitten kerralla sillä, että en odota muilta mitään enkä tarjoa muille mitään vaan jokainen hoitaa itse omat asiansa. Työt ja kollegat, perhe ja vapaa-aika on eri maailmoja ja pidetään tiukasti toisistaan erillään. Tämä menettely johtaa pidemmän päälle paljon suurempaan tyytyväisyyteen ja onnellisuuteen kuin kaiken jakaminen kaikkien kanssa.

Vierailija
135/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako aloittaja myös vähentää verotuksessa matkakulut? Kai niiistä annat ainakin puolet työkaverillesi.

Auton huoltoon ja vakutuksiin menee yhtä paljon, matkustaako sillä yksi tai kaksi.

Missäpäin asut? Voinko muuttaa luoksesi asumaan?  Saman verran maksat vuokraa tai lainan lyhennystä, vaikka siellä yksi ihminen enemmän asuisikin. 

Onhan sulla netflix ja viaplay?

Vierailija
136/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakyydit on hanurista. Mä haluan lähteä töistä rauhassa, olla puhumatta kenellekään yhtään mitään, rentoutua hetken. En kaipaa viereen ketään jututettavaa. Aamuisin en ota vastuulleni toisten työhön ehtimisiä. En tykkää kimppakyydeistä toisinkaan päin, että kulkisin toisten kyydeillä. En myöskään pidä bussilla matkustamisesta, koska kyytiin voi tulla työkavereita. Mä haluan olla työmatkani yksin, koska ne ovat mun omaa aikaa.

Vierailija
137/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta bensarahasta sen verran, että laskin sen tietysti kertalipun hinnan mukaan ja pyöristin hieman alaspäin, että sain tasasumman koko viikosta. Jos työkaveri maksaa pitkän ajan matkat kerralla, hän saa lippunsa ehkä hieman halvemmalla tai samaan hintaan kuin ehdottamani bensaraha, en ole aivan varma kun en tiedä miten hän ostaa lippunsa.

ap

Ahaa. Tästä näkökulmasta olet kyllä AHNE.

Vierailija
138/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensarahoissakin on eroja. Kuljin aikoinaan opiskelukaverin kyydissä ja hän laski tarkkaan kulutuksen mukaiset kulut ja jakoi sen sitten kaikille tasan.

Hän ei laskenut mukaan auton muita kuluja. Vain pelkät polttoaineet.

Kyytimaksu oli 7mk suuntaansa 60km matkalla ja kyyti oli tyyliin ovelta ovelle.

Kerran hän sitten esitti vakavana, että bensiinin hinta on noussut niin paljon, että hänen täytyy nostaa summa 7,50 markkaan.

Mainittakoon, että kerran hänellä oli muita menoja, joten toisen kyytiläisen kanssa mentiin hänen tuttunsa kyydillä. Se kuski otti samasta matkasta 15mk. Kun kaverini kuuli tästä, hän totesi sen olevan rahastusta.

Vierailija
139/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole polttoaine ilmaista ja auton ylläpito vaikka ei ajaisi metriäkään on kallista lystiä. Toki sitä ajaa samat matkat oli joku kyydissä tai ei mutta kyllä silloin voisi olettaa että kulut puolitetaan.

Vierailija
140/301 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta bensarahasta sen verran, että laskin sen tietysti kertalipun hinnan mukaan ja pyöristin hieman alaspäin, että sain tasasumman koko viikosta. Jos työkaveri maksaa pitkän ajan matkat kerralla, hän saa lippunsa ehkä hieman halvemmalla tai samaan hintaan kuin ehdottamani bensaraha, en ole aivan varma kun en tiedä miten hän ostaa lippunsa.

ap

Kuukausikortilla tms. saa matkat paljon halvemmalla. Esimerkiksi minä saan 30 vuorokauden lipun - jolla siis voin matkustaa kotikaupungissani rajattomasti, myös muualle kuin työmatkat - noin 55 eurolla. Jos ostaisin kertalippuja - joita kukaan ei osta, jos kulkee viitenä päivänä viikossa töihin julkisilla - viikon matkat maksaisivat 22 euroa eli kuukaudessa 88 euroa.

Ei siis olisi mitään järkeä maksaa kuskille kahdeksaakymppiä, jos saa 24/7 pätevän kuskauksen ostettua 55:llä.

No joo, kommenttisi on niin hanurista, että paljastuit sillä trolliksi.

Mutta siis: bensasta toki pitää maksaa, mutta esimerkiksi minä en viitsisi kolmea kymppiä enempää pulittaa, koska käytän julkisia välineitä vähän muulloinkin kuin työmatkoilla, ja sitten alkaisi jo olla kannattamatonta maksaa työmatkoista JA LISÄKSI muut matkat kertalipuilla, versus siis kk-kortti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan