Jaaha, työkaveria lakkasi kiinnostamasta kimppakyyti kun pyysin osallistumaan bensakuluihin
Olen silloin tällöin tarjonnut kyytiä, kun on melkein sama matka. Työkaveri on myös joskus itse kysynyt, pääsisikö kyydissä kun on kiire kotiin. Nyt hän sitten kysyi, mitä mieltä olisin pysyvästä järjestelystä. Sopihan se, ja ehdotin mielestäni kohtuullista bensarahaa, hieman vähemmän kuin hän maksaisi päivittäin bussimatkoista. Mutta ei. Ilmaiseksi olisi pitänyt kuljettaa, kun siitä ei ole minulle suurempaa vaivaa kuin koukata mennen tulle bussipysäkille. Tuhahti vain, ettei olisi uskonut minua näin ahneeksi, eikä puhunut loppupäivänä mitään. Olinko tosiaan ahneja tökerö? Mielestänion itsestään selvää, että jos sitoudun kuskaamaan toista, niin hyödyn siitä itsekin.
Kommentit (301)
Paljonko sä siltä pyysit?
Esim. pk-seudulla kertalippuina laskettuna kaverisi joutuisi maksamaan sinulle 128€/kuussa pelkästään työmatkoista, kun kuukausilipun saisi 50€:lla/kk ja sillä saa matkustaa niin paljon kuin sielu sietää.
Miksi et halua kertoa paljonko yritit työkaveriltasi veloittaa AP?
Oliko summa niin kohtuuton?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua kertoa paljonko yritit työkaveriltasi veloittaa AP?
Oliko summa niin kohtuuton?
Voi olla, että vastausta ei tule. Aloitus on tehty kolme vuotta sitten.
Jos tuo "hieman vähemmän kuin maksaisi päivittäin" tarkoittaa, että aloittaja on laskenut kertalippujen mukaan bensarahat, niin en ihmettele miksi järjestely ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mulla on työkaveri alkanut kerjäämään nyt joka aamu kyytiä töihin kun on hieman matkan varrella. Hän on välillä kulkenut kyydissä ja pyyteli silloin tällöin mutta nyt kerjää kokoajan. Vaikka matka on melkein samaa niin ei se tarkoita että olen taksikuski hänelle. Musta tuo on ihmeellistä käytöstä. Olen nyt valehdellut useasti että minulla on aamulla menoa joten ei pääse samalla kyydillä ja nyt se ilmeisesti suuttui mulle siitä sen lisäksi että on udellut jopa että mitä menoa... Vaikka toinen maksaisi bensaakin hyvin niin en ala miksikään joka päivän kuskiksi ok työkaverille. Onko kellään ollu tällaista vastaavaa??
Mitä kerjäämistä se on jos ystävällisesti KYSYY että sopisiko kimppakyyti? Ei se ole kerjäämistä jos ehdottaa tuollaista, etenkin kun olet aiemmin valehdellut etkä ole osannut sanoa suoraan mitä mieltä asiasta olet.
Pyynnöstähän voi ihan ystävällisesti kieltäytyä sanomalla, että omistat oman auton koska haluat kulkea omien aikataulujesi ja reittiesi mukaan, joten et halua ryhtyä kimppakuskiksi. Miksi keksit typeriä valheita? Naurettavaa draamailua.
T. Autollinen joka ei mielellään kuskaa jatkuvasti muita, mutta osaan kertoa tämän myös kysyjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette kulje julkisilla tai pyörällä. Ilmasto kiittäisi
Ai 30km aamuyöstä?
En usko että liikut vain silloin...
Ihan tutulta kuulostaa ap. Olin vuosia sitten työpaikassa jossa ihan esimiehen painostuksella minun piti kuljetella hyvinsyöneitä työkavereita.. Yksi piti jopa noutaa kotioven edestä.
Esimies perusteli velvollisuutani ilmaisiin kyyteihin sillä, että saan verotuksessa vähentää matkakulut.
No juurikin tämänlaisten syiden vuoksi tuo on entinen työpaikka. Vuosien ajan kyydittelin porukkaaiilmaiseksi, kukaan ei koskaan tarjonnut mitään korvauksia.
Saako aloittaja myös vähentää verotuksessa matkakulut? Kai niiistä annat ainakin puolet työkaverillesi.
Auton huoltoon ja vakutuksiin menee yhtä paljon, matkustaako sillä yksi tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit ehdottaa liian korkeaa maksua. Ei hän tietenkään millään kertalipuilla kulje. Onhan se aika ahnetta pyytää enemmäb kuin Jussi maksaisi. Eli aika paljon enemmän kuin sun auton käyttö tulee maksamaan.
Autokyyti on vähintään puoli tuntia nopeampi kuin bussimatka vaihtoineen. Autolla myös pääsee käytännössä ovelta ovelle, kun taas työpaikan päässä bussipysäkiltä on kävelymatkaa puolisen kilometriä. Lisäksi pitää huomioida, että suostumalla kimppakyytiin käytännössä sitouduin siihen, että menen aina töistä suoraan kotiin enkä poikkea mihinkään matkan varrella. Nämä huomioiden ehdottamani raha oli mielestäni ihan kohtuullinen. Jos ei kelpaa, niin ei kelpaa. Ei ole pakko. Suuttumista ihmettelen.
ap
Olisit ehkä voinut vastata ensimmäiseen pysyvän järjestelyn tiedusteluun näin: "en voi sitoutua siihen, että joka kerta menen töistä suoraan kotiin. Voin kuitenkin pientä korvausta vastaan kyyditä sinua etukäteen sovittuina päivinä. Ilmaiseksi pääset, kun aloite kyydistä tulee minulta".
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sä siltä pyysit?
Esim. pk-seudulla kertalippuina laskettuna kaverisi joutuisi maksamaan sinulle 128€/kuussa pelkästään työmatkoista, kun kuukausilipun saisi 50€:lla/kk ja sillä saa matkustaa niin paljon kuin sielu sietää.
Helsingin sisäinen lippu maksaa noin 54 €/kk, ja sillä saa matkusta vain Helsingissä, ei koko pääkaupunkiseudulla!
En ymmärrä, miksi niin moni on sitä mieltä, että pelkkä puolet bensarahasta olisi riittävä korvaus. Jos työkaveri tulisi kaikki matkat minun kyydilläni, tarkoittaisi se myös sitä, etten minä voisi koskaan mennä bussilla, että sitoutuisin käytännössä taksikuskiksi ja siihen, että ylläpidän ja huollan autoani häntä varten.
Olen laskenut oman ajamiseni vuosikulut (pääasiassa vain työmatkoja, käyn kaupassakin työmatkan varrella olevassa kaupassa). Kun lasken verot, vakuutukset ja bensat, maksan autostani ja sen käytöstä 350 euroa/kk. Tuosta noin puolet on bensakuluja ja loput vakuutukset ja verot. Jos siis kollegani käyttäisi autoa käytännössä aivan yhtä paljon kuin minä ja lisäksi minä vastaan myös huolloista, turvallisista renkaista ja niiden vaihdoista, niin katsoisin kyllä, että hänen pitäisi osallistua myös noihin peruskuluihin. Pyytäisin siis 150 euroa matkoista kuukaudessa (mikä muuten olisi melkein bensakulujen koko hinta).
Millä tavalla on reilua, että maksaisin kollegani puolesta nuo muut maksut ja käytämme saman verran autoa? Yhtä hyvin voisin minäkin myydä autoni, käyttää bussia ja pummata kyytiä joltain kollegalta. Syy, miksi käytän autoa, on työmatkaan käytetyn ajan lyheneminen puolella ja sen saman edun saisi siis tämä kyytipummi, joka ehkä maksaisi sen 50 euroa/kk ( en tiedä mitä bussilippu maksaa mutta eikö joku ehdottanut jotain tuollaista), vaikka bensoihin menisi jo yli kolminkertainen summa. Se, että käyttäisin autoa joka tapauksessa ei ole hyvä perustelu, koska auton käyttäkustannukset ovat niin suuret, että olen miettinyt auton myymistä. Lisäksi käytän bussia satunnaisesti, jos jatkan työpaikaltani esim. Helsinkiin (pysäköintiongelmat) ja kollegan kyydittelyn takia myös nämä reissut jäisivät.
Onko niin, että ihmiset eivät tiedä auton ylläpitokustannuksia vai tosiaanko täällä ollaan sitä mieltä, että omistaja vastaa niistä ja kyytiläinen voi jollain bussilipun hinnalla matkustaa mukavasti, nopeasti ja vaivattomasti? Ja vain, koska saahan se kuskaaja sentään edes jotain hyvitystä, vähän niin kuin luu koiralle, jotta jaksaa olla uskollinen ja kiltti kuskaaja...
Mites sitten muut asiat? Voinko vaatia kampaajaystävääni leikkelemään ja värjäämään minun hiukseni peruutetulla ajalla, jos ostan itse värin ja tuon omat sakset? Eihän hän saisi tuolta ajalta mitään korvausta, laitteet ja varusteet ovat valmiina, joten siinähän sivussa hän voi hoidella minunkin hiukseni, kun onhan hänellä sentään seuraa ja minä toki maksan ne värit ihan itse. Kokonaan. Ja jos se siitä on kiinni, niin voin maksaa föönaamiseen käytetyn sähkön. Enkö olekin kiltti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos sillä työkaverilla on bussikortti joka tulee halvemmaksi kuin sun kyyti?
Voipi olla, mutta miksi silti suuttua?
ap
Asiallista olisi vaikka todeta, että tuo tulee liian kalliiksi kun se maksaa melkein kuukausilipun verran ja sitä lipoua kuitenkin tarvitsee muihinkin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Saako aloittaja myös vähentää verotuksessa matkakulut? Kai niiistä annat ainakin puolet työkaverillesi.
Auton huoltoon ja vakutuksiin menee yhtä paljon, matkustaako sillä yksi tai kaksi.
Ihan samalla tavalla tämä työkaveri voi vähentää matkakulut verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette kulje julkisilla tai pyörällä. Ilmasto kiittäisi
Ai 30km aamuyöstä?
En usko että liikut vain silloin...
Kas kun se auto pitää ajaa töistä kotiin, vaikka päivällä julkiset kulkisikin. Ja kyllä, työvuoroni alkaa päivittäin 5.30 ja bussit alkaa kulkea seitsemän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Bussillako hän kulkee? Rationaalinen ihminen olisi hyväksynyt tarjouksesi, jos kerran maksaisi vähemmän kuin mitä joutuu bussista maksamaan.
Jotkut,ovat valmiita maksamaan vieraalle paljon enemmän kuin tutulle.
Ei kannata tarjota. Menköön bussilla. Itse olisin mielelläni aikanaan maksanut ylimääräistä, jos pääsee ovelta ovelle kätevästi ja nopeasti. ja kyllä, minä ainakin jo 18-vuotiaana tiesin, että autosta on hurjasti kuluja ja kimppakyydistä maksaminen on erittäin edullinen tapa saada auton hyödyt.
Minä en ota ketään kimppakyytiin, koska ei kiinnosta toisten roposet vaan haluaisin kunnon korvauksen vaivasta tai kulkekoon sitten bussilla. Aivan sama. Minä pidän autoa sen takia, että elämäni on helppoa ja mukavaa. Kulut siitä on kuussa noin 700 Euroa, kun on vielä hyvä ja uusi auto. Suurin syy autoon on työmatka. En ala mistän parista kympistä joustamaan pätkän vertaa tuosta mukavuudesta, josta jäisi vielä kuitenkin maksettavaa 680 Euroa minulle. Tarvisin ainakin 200, jotta voisin edes harkita kimppakyytiä. Sekin olisi liian vähän, koska edelleen maksaisin 500 Euroa kuussa autostani ja menettäisin 90% sen tuomasta vapaudesta.
Joo, ei tuollaista palloa jalkaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tarjota. Menköön bussilla. Itse olisin mielelläni aikanaan maksanut ylimääräistä, jos pääsee ovelta ovelle kätevästi ja nopeasti. ja kyllä, minä ainakin jo 18-vuotiaana tiesin, että autosta on hurjasti kuluja ja kimppakyydistä maksaminen on erittäin edullinen tapa saada auton hyödyt.
Minä en ota ketään kimppakyytiin, koska ei kiinnosta toisten roposet vaan haluaisin kunnon korvauksen vaivasta tai kulkekoon sitten bussilla. Aivan sama. Minä pidän autoa sen takia, että elämäni on helppoa ja mukavaa. Kulut siitä on kuussa noin 700 Euroa, kun on vielä hyvä ja uusi auto. Suurin syy autoon on työmatka. En ala mistän parista kympistä joustamaan pätkän vertaa tuosta mukavuudesta, josta jäisi vielä kuitenkin maksettavaa 680 Euroa minulle. Tarvisin ainakin 200, jotta voisin edes harkita kimppakyytiä. Sekin olisi liian vähän, koska edelleen maksaisin 500 Euroa kuussa autostani ja menettäisin 90% sen tuomasta vapaudesta.
Ihminen, joka omistaa auton vain olosuhteiden pakosta, ei yleensä ymmärrä auton tuomaa vapautta. Saati sitten sitä, että autolla voi olla muukin kuin vain välinearvo.
Täällä maalla ei ole tuollaisia murheita. Auto on pakko olla jokaisella itsellä. Kerran tuli hyötyä julkisten olemattomuudesta; tyyppi tuli lauantai-iltana kylillä pyytämään "hiluja jotta pääsis linja-autolla kotiin". Tuumasin, ettei täällä mitään linja-autoja ole!
Missä kohtaa oli jaaha-sana? En löytänyt vaikka kahdesti luin.