Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maanviljelijät, paljonko nettopalkkanne on, jos lasketaan tuet + myynti?

Vierailija
11.03.2016 |

Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.

Kommentit (463)

Vierailija
261/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän tuloja on todella vaikeampi laskea kuin palkansaajan.

Mutta minä ainakin yrittäjänä elän ihan mukavasti 20000 euron vuosituloilla - kaupungissa.

Tietokoneita sun muuta tulis osteltua jola tapauksessa, mutta keventää pikkaisen kun kaiken omaan yritystoimintaan liittyvän ostaminen kevdntää verotusta ;)

Vierailija
262/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanviljelijät sortuu usein siihen oletukseen, että se on muilla sen kummempaa. Rahaa ei jää koskaan käpälään, mutta on uudet autot ja muutenkaan se köyhyys ei näy. Luuletteko te että se on Suomessa kellään duunarilla tai keskiluokkaisella sen kummempaa? Ne rahat jotka tilille tulee menee seuraavana päivänä ja kädestä suuhun eletään... Velkainen okt ja osamaksuvolvo se on insinööripariskunnallakin pihalla. 

Kun ei itse tiedä, niin ei ymmärrä. Pätee siis myös sinuunkin. Suomen tilat ovat usein pieniä, keskikoko 45 ha.

Miehen vanhempien tilalle ei löydy jatkajaa, kun kaikki lapset ansaitsevat palkkatöissään paremmin.

t. velkaisen okt talon omistava insinööripariskunta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä! Saadaanko me ruoka ilmaiseksi! Ja minä hölmö olen kantanut ruokakauppaan 600 € joka kuukausi! Nimim. Turhaanko

Jos maatalossa asuva ei saa kesällä viljeltyä itselleen perunoita tai marjoja yms. niin oma on häpeänsä. Ihan siitä riippumatta onko varsinaisena ammattina esim. viljelijä tai kirjanpitäjä.

Eli kaupunkilaisrouvankin on aivan yhtä turha valittaa ruuan kalleudesta, sillä hänkin voi viljellä puutarhassaan perunansa ja porkkanansa ja pitää nurkka-aitauksessa kesäpossua. Oma on häpeänsä, jos ei saa aikaiseksi. Ammatista riippumatta.

Kaupunkilaisrouvalta puuttuu se maatilkku jossa voisi viljellä. Parvekkeelle ei yksinkertaisesti mahdu viljelysäkkejä niin paljoa että niillä saisi jotenkin merkittävän osan vuoden perunoista (esim.) kasvatettua. Moni onnistuu viljelemään siitä huolimatta vuokrattavilla pikkupalstoilla. Syötävänkokoisten sikojen ja muiden vastaavien hyötyelukoiden pito kerrostalossa on sitten taas yleensä kiellettyä.

Tämä ihan maalaisille tiedoksi. Ymmärrän kyllä että maatalossa ikänsä asuneelle on hieman vaikeaa kuvitella mitä kaupungissa kerrostalossa voi tehdä ja ei voi tehdä. Sen huomaa varsinkin jos naapuriin sattuu muuttamaan joku maalaisurpo suoraan perähikiältä.

No ei ne pellot oo taivaasta tippunut meillekkään,ihan kuule velaksi ostettiin.

Vähän vaikea se olis meidän viljellä betonin keskellä.

Sun valinta on olla kaupungissa ja mun maalla.

Ostitte velaksi pellot? Puolet ajasta nuo valittaa ketjussa että sukutilaa on pakko jatkaa koska se on sukutila vaikkei huvittaisikaan. Toisen puolen ne valittaa että koko paska on ostettu velkarahalla.

En ihmettele jos velkarahalla yritystä pyörittävä on talousvaikeuksissa, varsinkin maatalouden kaltaisilla halpatuotantomarkkinoilla. Silti, se on yritys siinä missä kaikki muutkin suomen pienemmät ja suuremmat yritykset. Ainoastaan maatalousyrityksiö pidetään pystyssä verovaroin. Muut pienyrittäjät saa ihan rauhassa kaatua velkoihinsa jos eivät tajua lopettaa ennen kuin on pakko. 

Vierailija
264/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä! Saadaanko me ruoka ilmaiseksi! Ja minä hölmö olen kantanut ruokakauppaan 600 € joka kuukausi! Nimim. Turhaanko

Jos maatalossa asuva ei saa kesällä viljeltyä itselleen perunoita tai marjoja yms. niin oma on häpeänsä. Ihan siitä riippumatta onko varsinaisena ammattina esim. viljelijä tai kirjanpitäjä.

Jos kesällä on töitä 18 h/vrk 7 päivää viikossa, millä ihmeen ajalla menen kitkemään kasvimaata?

Kolme vuotta istutin keväisit tomaatit ja siirsin ne kasvihuoneeseen. Joka vuosi ne kuolivat ennen juhannusta kun ei ehtinyt kastella. Sitten luovutin ja ostan tomaattini kaupasta.

T. Maidontuottaja

Vierailija
265/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaupunkilaisrouvankin on aivan yhtä turha valittaa ruuan kalleudesta, sillä hänkin voi viljellä puutarhassaan perunansa ja porkkanansa ja pitää nurkka-aitauksessa kesäpossua. Oma on häpeänsä, jos ei saa aikaiseksi. Ammatista riippumatta.

Kaupunkilaisrouvalta puuttuu se maatilkku jossa voisi viljellä. Parvekkeelle ei yksinkertaisesti mahdu viljelysäkkejä niin paljoa että niillä saisi jotenkin merkittävän osan vuoden perunoista (esim.) kasvatettua. Moni onnistuu viljelemään siitä huolimatta vuokrattavilla pikkupalstoilla. Syötävänkokoisten sikojen ja muiden vastaavien hyötyelukoiden pito kerrostalossa on sitten taas yleensä kiellettyä.

Tämä ihan maalaisille tiedoksi. Ymmärrän kyllä että maatalossa ikänsä asuneelle on hieman vaikeaa kuvitella mitä kaupungissa kerrostalossa voi tehdä ja ei voi tehdä. Sen huomaa varsinkin jos naapuriin sattuu muuttamaan joku maalaisurpo suoraan perähikiältä.

Ostitte velaksi pellot? Puolet ajasta nuo valittaa ketjussa että sukutilaa on pakko jatkaa koska se on sukutila vaikkei huvittaisikaan. Toisen puolen ne valittaa että koko paska on ostettu velkarahalla.

En ihmettele jos velkarahalla yritystä pyörittävä on talousvaikeuksissa, varsinkin maatalouden kaltaisilla halpatuotantomarkkinoilla. Silti, se on yritys siinä missä kaikki muutkin suomen pienemmät ja suuremmat yritykset. Ainoastaan maatalousyrityksiö pidetään pystyssä verovaroin. Muut pienyrittäjät saa ihan rauhassa kaatua velkoihinsa jos eivät tajua lopettaa ennen kuin on pakko. 

Nykyhinnoilla ilman verovaroja Suomeen jää harraste viljatilat ja 1-3 päätoimista maanviljelijää. Ne 9000 muuta lopettaa.

Vierailija
266/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kesällä on töitä 18 h/vrk 7 päivää viikossa, millä ihmeen ajalla menen kitkemään kasvimaata?

Kolme vuotta istutin keväisit tomaatit ja siirsin ne kasvihuoneeseen. Joka vuosi ne kuolivat ennen juhannusta kun ei ehtinyt kastella. Sitten luovutin ja ostan tomaattini kaupasta.

T. Maidontuottaja

Toivottavasti yrityksenjohtotaitosi ovat aika lailla paremmat kuin viljelytaitosi tai ajankäytön suunnittelusi. Sekin on muuten taitolaji.

Vierailija
267/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei me niitä ilmaiseksi saatu ei!!onko vaikea yhtälö?sulle on turha selittää mistään Tilanpidon jatkuvuudesta..

Kannattaa vähän tutustua valtion maksamiin tukiin.mastalouden osuus on n.5%

Paljonkos maksetaan laivayhtiöille tai jollekin Kansallisoopperalle?

Eikä ne tukirahat riitä mihinkään lainanmaksuun.

Kaikki eu-maat saavat maataloustukeja ja tukijärjestelmän keksiminen ei ole viljelijän vika.

Jos meillä loppuu oma ruokatuotanto niin luuletko,ettei ulkomaisen ruoan hinta nouse,kun ei olla siinä enää omavaraisia?

Tai jos tulee sota ja rajat on kiinni.mitä sä sitte syöt?

Vierailija
268/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti "te" otitte eilen sipilän ja stubbin vastaan kuin sankarit. Hehän ajaa kansalaiset niin ahtaalle että pakko valita halvinta. Ja muutenkin on suuryrittäjien puolella.

Vierailija
269/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Maidontuottaja

Toivottavasti yrityksenjohtotaitosi ovat aika lailla paremmat kuin viljelytaitosi tai ajankäytön suunnittelusi. Sekin on muuten taitolaji.

Ja minkähän alan ammatti sulla on?

Ja kiitti mulle riitti,mulla on töitä!

Lähden navetalle katsoon poikiiko lehmä.

Vierailija
270/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyhinnoilla ilman verovaroja Suomeen jää harraste viljatilat ja 1-3 päätoimista maanviljelijää. Ne 9000 muuta lopettaa.

Suomessa on yli 50 tuhatta tilaa joten tuosta jää ainakin 41 tuhatta vaikka olisitkin oikeassa tuon hihasta ravistetun numerosi kanssa. Nämä taas ottavat käyttöön mielellään hyvälaatuisen maan joten viljelyala ei pienene niinkään paljoa. Sama homma elukoiden kasvatuksessa. Jos markkinoilla on tilaa niin joku sen tilan tuppaa täyttämään. Lisäksi tilakoon suurentuessa myös tilan talous paranee koska tukiaisten vuoksi riski ei ole samaa luokkaa kuin normaalissa pienyrityksessä.

Vierailija
271/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yli 50 tuhatta tilaa joten tuosta jää ainakin 41 tuhatta vaikka olisitkin oikeassa tuon hihasta ravistetun numerosi kanssa. Nämä taas ottavat käyttöön mielellään hyvälaatuisen maan joten viljelyala ei pienene niinkään paljoa. Sama homma elukoiden kasvatuksessa. Jos markkinoilla on tilaa niin joku sen tilan tuppaa täyttämään. Lisäksi tilakoon suurentuessa myös tilan talous paranee koska tukiaisten vuoksi riski ei ole samaa luokkaa kuin normaalissa pienyrityksessä.

Näistä tiloista käydään ulkopuolella töissä esim.viljatilat.

Maitotiloja on alle 8000.

Tilakoko suurenee ilman investointeja vai?

Voi vittu,että pistää vihaksi.

En mäkään ala pätemään jostain veneenrakennuksesta,kun en siitä mitään tajua.

Vierailija
272/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se tila vielä ostetaan muilta sisaruksilta siinä vaiheessa kun se siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Ei niillä rahoilla juhlita, niin kuin jostain syystä moni kaupunkilainen luulee.

Nyt minulta on mennyt jotain ohi... En ole maanviljelijäperheen tyttärenä omistanut maatilaa koskaan. Vanhempani ovat myyneet tilansa veljelleni sukupolvenvaihdoksessa 20 vuotta sitten. Aikanaan, kun vanhempamme kuolevat, perimme veljeni kanssa vanhempani. Kerro vähän lisää tuosta, että "tila ostetaan muilta sisaruksilta"? Onko minua huijattu ihan kunnolla? 

Vierailija
273/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko palkansaaja? Onko sulle ihan ok, jos palkkasi ei ole tililläsi sovittuna päivänä?

Vierailija
274/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perunan viljely niin että se riittäisi talven yli voi olla ongelma jo senkin vuoksi, ettei ole tiloja. Kun sitä et voi mihin tahansa peltoon käydä pistämässä, kun niistä on haettu tuet ja ilmoitettu esim että niissä viljellään kauraa. Tukitarkastajaa ei paljon kiinnosta selittelyt siinä vaiheessa kun kaurapellossa kasvaakin jotain ihan muuta. Samoin perunaa ei voi missä tahansa viljellä tautien vuoksi. Ja se perunapellon pitäminenkin vie aikaa. Eri asia kasvattaa partsilla pottua säkissä, kun ei sinne tule rikkakasvejakaan. Ja ne perunat pitää saada myös säilymään talven yli.

Epäilisin että tukitarkastajaa ei hirveästi kiinnosta talosi pikku kotitarvepuutarha. Jännä miten entisaikaan saatiin potut ja porkkanat viljeltyä ilman helvetinmoista showta. Ja vielä säilytettyä talvella maakellarissa.

Ehkä nykyviljelijä on niin pehmeä tapaus että ilman traktoria ei saa edes kuoppaa kaivettua.

kyllä sitä muuten kiinnostaa, jos pelllolle, josta on haettu tukia, on viljelty jotain muuta ja pinta-alat ei siten täsmää. Ja koetappa viljellä perunaa siten, että kaivat vaan johonkin pihan perälle kuopan, johon pudotat potut, ei saata onnistua sinultakaan. 6 hengen perhe syö enemmän vaikka tuota perunaa talven aikana kuin mitä sinä jaksat niitä yksittäisiä kuoppiasi kaivella. Ja Meillä ainakin kaikki viljelykelpoinen maa on käytetty viljan viljelyyn, ei ne perunatkaan tuossa pihasepelissä kasva.

Vierailija
275/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perunan viljely niin että se riittäisi talven yli voi olla ongelma jo senkin vuoksi, ettei ole tiloja. Kun sitä et voi mihin tahansa peltoon käydä pistämässä, kun niistä on haettu tuet ja ilmoitettu esim että niissä viljellään kauraa. Tukitarkastajaa ei paljon kiinnosta selittelyt siinä vaiheessa kun kaurapellossa kasvaakin jotain ihan muuta. Samoin perunaa ei voi missä tahansa viljellä tautien vuoksi. Ja se perunapellon pitäminenkin vie aikaa. Eri asia kasvattaa partsilla pottua säkissä, kun ei sinne tule rikkakasvejakaan. Ja ne perunat pitää saada myös säilymään talven yli.

Epäilisin että tukitarkastajaa ei hirveästi kiinnosta talosi pikku kotitarvepuutarha. Jännä miten entisaikaan saatiin potut ja porkkanat viljeltyä ilman helvetinmoista showta. Ja vielä säilytettyä talvella maakellarissa.

Ehkä nykyviljelijä on niin pehmeä tapaus että ilman traktoria ei saa edes kuoppaa kaivettua.

kyllä sitä muuten kiinnostaa, jos pelllolle, josta on haettu tukia, on viljelty jotain muuta ja pinta-alat ei siten täsmää. Ja koetappa viljellä perunaa siten, että kaivat vaan johonkin pihan perälle kuopan, johon pudotat potut, ei saata onnistua sinultakaan. 6 hengen perhe syö enemmän vaikka tuota perunaa talven aikana kuin mitä sinä jaksat niitä yksittäisiä kuoppiasi kaivella. Ja Meillä ainakin kaikki viljelykelpoinen maa on käytetty viljan viljelyyn, ei ne perunatkaan tuossa pihasepelissä kasva.

Että haet sitten eu-tukia myös kotitarvepuutarhallesi? Ei mikään ihme että on hankaluuksia jos asenne on tuo.

Ainoa mitä alkuperäisessä viestissä sanoin oli se, että maatalossa asuva voi valita että koittaako kasvattaa itse jotain vai ostaako ruokansa kaupasta. Ennen maataloissa onnistuttiin kasvattamaan kotitarpeiksikin ainakin jotain vaikka silloin ei joka hommaa tehty koneilla. Kaupungissa asuvalla valinta on aika lailla hankalampaa koska maata ei ole ja jossain parvekesäkissä ei saa viljeltyä sitäkään vähää mitä maatilan pihapuutarhassa. 

Vierailija
276/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole mitään kiihkoa kumpaankaan puoleen. Mutta siis, jos me tavan palkansaajat menetetään iso osa ansioistamme leikkausten yhteydessä, ja vähävaraisia kurjistetaan entisestään, niin selvähän se on, ettei kuluttajalla ole yksinkertaisesti varaa ostaa kuin halvinta. Välillä se on kotimainen tuote, yleensä ulkomainen.

Me kuluttajathan teitä maaviljelijöitä myös ruokitaan, joten kannattaisiko ajatella asiaa myös köyhän puolelta.

Lisäksi lihantuotanto tulee roimasti vähenemään tulevaisuudessa, joten kannattaisiko jo nyt varautua siihen ja alkaa suunnittelemaan uutta ja kannattavaa kasvien puolelta.

Oishan se mahtavaa, kun maatalous olisi suomessa hyvinvoiva yms. mutta kyllä tulotason ja ruoan hinnan tulee kohdata kaikkialla. Maatalousyrittäjät, teidän pitäisi olla myös köyhän puolella, jotta ostovoima riittää!

mä ostan aina kotimaista, kun pystyn. siksi joudun jättämään thaimaan matkat yms väliin. mut se on mun oma valinta.

Vierailija
277/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hoidan veljeni kirjanpidon joka on viljelijä ja pitää nautakarjaa, ei lypsylehmiä. Viime vuodelta sille jäi 19500 euroa elämiseen. Siis lihan myynti plus tuet miinus kulut navetasta ja viljelystä.

Sen vaimo on kotona eli tulot 0 euroa. Perheessä on kaksi kouluikäistä lasta. Eli 19500 eurolla pitää maksaa perheen asuminen, vaatteet ja ruoat yms. Monenko teidän perheen yhteenlasketut tulot ovat yhtä huonot?

Ehkä vaimon olisi kannattanut hankkia jokin ammatti ja työ.  Ei tavallinen maanviljelijä pysty elättämään kotirouvaa. 

Vierailija
278/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti maajussit voivat saada montaakin tukea. Pellonviljelystä, pelkästään siitä ettet tee mitään pellolle tulee myös tukea(ympäristötuki).

En muista paljonko saa pellosta, mutta hyvin kuitenkin.

Vierailija
280/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin korppi nokki korppia?!

Tuntemani kepulaiset maaseudullla ovat ilkeitä "oikeita" yrittäjiä kohtaan.

Himoitsevat toisten omaisuutta ja eivät anna kuittia palveluista tyyliin kyllähän me uskotaan, elikkä ei ole pikku€uroista puhe vaan puhutaan yli tuhannesta €uroista!

Siispä, tukea tulee....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi