Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maanviljelijät, paljonko nettopalkkanne on, jos lasketaan tuet + myynti?

Vierailija
11.03.2016 |

Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.

Kommentit (463)

Vierailija
221/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just niin hyvin pyyhkii että tässä vanhempainvapaalla kelaan valehtelin että en tee töitä tämän "loman"aikana. Todellisuudessa koko ajan minkä lastenhoiolta pystyy. Toisen lapsenkin otin pois päivähoidosta koska ei ollutkaa varaa maksaa niitä pöivähoitomaksuja. (Niin ja lomittajan tarvekin olisi pitänyt tietää ajoissa. Sitä kun vaan ei tiennyt kun lapsi ilmoitti tulostaan sen jälkeen kun sitä lomittajan olisi pitänyt hakea)

Niinpä niin. Että tulot ei putoa maatilalla yhtään vaikka on vanhempainvapaalla, saa sen maatilatulon plus vanhempainpäivärahan. Ja sit kun jää hoitovapaalle, tulot ei taaskaan putoa mutta saa tulojen päälle sen hoitorahan. Kun taas minä joudun olemaan sieltä töistä pois ja tulot putoaa todella paljon. Koska ei mulle tule rahaa töistä jos en ole siellä, kun taas maanviljelijöille tulee sama tili kuukaudesta toiseen, vaikka se emäntä onkin hoitovapaalla.

Vierailija
222/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just niin hyvin pyyhkii että tässä vanhempainvapaalla kelaan valehtelin että en tee töitä tämän "loman"aikana. Todellisuudessa koko ajan minkä lastenhoiolta pystyy. Toisen lapsenkin otin pois päivähoidosta koska ei ollutkaa varaa maksaa niitä pöivähoitomaksuja. (Niin ja lomittajan tarvekin olisi pitänyt tietää ajoissa. Sitä kun vaan ei tiennyt kun lapsi ilmoitti tulostaan sen jälkeen kun sitä lomittajan olisi pitänyt hakea)

Niinpä niin. Että tulot ei putoa maatilalla yhtään vaikka on vanhempainvapaalla, saa sen maatilatulon plus vanhempainpäivärahan. Ja sit kun jää hoitovapaalle, tulot ei taaskaan putoa mutta saa tulojen päälle sen hoitorahan. Kun taas minä joudun olemaan sieltä töistä pois ja tulot putoaa todella paljon. Koska ei mulle tule rahaa töistä jos en ole siellä, kun taas maanviljelijöille tulee sama tili kuukaudesta toiseen, vaikka se emäntä onkin hoitovapaalla.

Ai meinaat että äidin ei tarvi olla pois esim. navetasta synnytyksen jälkeen? Meillä lomittaja ainakin oli navetassa koko ajan niin äitiys- kuin vanhempain vapaa-aikanakin (lukuun ottamatta niitä päivä kuin lomittajaa ei saanut) ja lomituksesta maksetaan kyllä korvauskin lomittajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vielä semmonen kysymys että miksi ihmeessä teette sitä hommaa jos pahimmillaan tulot on työttömän tasolla? Oletteko vaan niin hyviä ihmisiä että haluatte kaikille kotimaista ruokaa vai mikä motivoi ? Ja vielä monessa polvessa.

Ei sitä tilaa ihan kevyesti alaskaan ajeta. Sen kun kerran tekee, niin sitä ei enää takaisin saa. Vaikka nyt onkin huonot ajat, niin ei tässä haluta heti luovuttaa. Toivo paremmasta laittaa vielä jatkamaan. Ja toivo siitä, että lapset saisivat jatkaa tätä elämäntyötä, johon ovat jo kasvaneet. Ja toivo siitä, että vielä lapsetkin saisivat tästä elantonsa.

Ei kuulosta kovin terveeltä ajattelulta. Kituuttamista on elämä, mutta silti toivoo hän että lapsetkin jatkaisivat samaa kurjuutta. 

Eikö tervejärkinen vanhempi toivoisi lapsilleen parempaa elämää kuin itselleen?

Kuulostaa samanlaiselta kuin ne duunarivanhemmat, jotka eivät herravihassaan halua kouluttaa lapsiaan muualle kuin duunariammatteihin.

En ymmärrä.

No minä en ajattele noin vihamielisesti. Onhan meidän tulot toki keskimääräistä palkansaajatuloa pienemmät. Mutta kyllä tämä tila meidät elättää. Luonnollisestikin toivon lapsille parempaa elämää kuin itselle. Mutta ei parempi elämä tarkoita sitä, että saa kylpeä rahassa ja tuhlata tarpeettomasti. Parempaa elämää olisi vaikkapa se, että maatalouden säädökset ja ehdot olisivat nykyistä ennustettavampia, pitkäjänteisempiä ja vähemmän poukkoilevia. Silloin poistuisi suurin stressin aihe, ja kyllähän se tarkoittaisi, että elämä olisi parempaa.

En ole ketään pakottamassa maanviljelijäksi. Mutta en myöskään halua lopettaa tilanpitoa nyt ja siten viedä lapsilta mahdollisuutta alkaa viljelijäksi, jos joku sitä haluaa. Ja usein viljelijöiden lapset haluavat jatkaa. Tämä kun ei ole vain työ muiden töiden joukossa. Kuten jo sanottu, niin tähän kasvetaan sisään pikkulapsesta lähtien ja siksi moni viljelijä tekee työtään suurella intohimolla.

Ei ollut tarkoitus olla vihamielinen, ihmettelin vain asennettanne.

Itse yrittäjänä olen tottunut ajattelemaan niin, että jos firmani ei menesty, vika ei ole yhteiskunnassa vaan siinä, että liiketoimintani ei ole terveellä pohjalla. Ja silloin minun pitää itse miettiä, mihin suuntaan yritystoimintaa kehitetään. En voi syyttää ketään muuta siitä, jos homma ei kannata. Työntekijäni osaavat hommansa, yrittäjän pitää keksiä mitä ne hommat ovat.

Enkä itsekään tee töitäni rahan kiilto silmissä, vaan siksi että pidän niistä.

En yhtään epäile, etteivätkö maanviljelijät tekisi sydämestään töitään. Hieno juttu, se on lähtökohta jaksamiselle. Mutta silloin kun homma ei kannata, jotain kannattaisi ajattelu- ja toimintatavassa muuttaa.

Ei täällä maallakaan niin tyhmiä olla, ettei ymmärrettäisi, että toimintatavat pitää mukauttaa vaatimuksiin ja että menestyäkseen pitää kehittyä oikeaan suuntaan.

Yhteiskuntaa syytetään siitä, että se asettaa maataloudelle hyvin paljon vaatimuksia, joista osa on yksiselitteisesti kohtuuttomia. Ja tuosta kohtuuttomuudesta ollaan ministeritasoa myöten yksimielisiä. Mutta järjestelmästä on luotu niin mutkikas ja sekava, ettei noita kohtuuttomuuksia osaa kukaan enää korjata. Ja nämä asiat eivät ole millään tavalla viljelijöiden vika, vaan ne tulevat sieltä hallinnon (yhteiskunnan) puolelta. Siksi sinne päin valitetaan.

Maatalous ei tietenkään ole ainoa ala, jossa on sääntelyä. Onhan kaikenlaisia määräyksiä ja vaatimuksia pilvin pimein esim. kuljetuksessa, ravintola-alalla, kaupan alalla, rakentamisessa, jne. Maataloudessa se pykäläviidakko vain on ihan omaa luokkaansa. Vaikka yksittäinen viljelijä kuinka kehittäisi omaa toimintaansa, niin hän ei voi yhtään mitään sille, että maatalousvirasto maksaa maksut ihan milloin sattuu tai että sanktioiden jakaminen on käytännössä hyvin mielivaltaista.

Vierailija
224/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maatalousyrittäjät eivät perusta omia myllyjä/meijereitä tms? Eihän tuossa liiketoimintamallissa ole mitään järkeä, että 10c maitolitrasta jaa itselle ja loput menee jalostukseen ja kaupalle.

Maatalousyrittäjällä menee jo nyt kaikki aika ihan siinä perusmaatalouden harjoittamisessa. Ei ole ihan pikku juttu jalostaa ja markkinoida joka päivä vaikkapa 2000 litraa maitoa, mikä voisi olla nykyaikaisen perusnavetan päivittäinen maitomäärä. Ja ne investoinnit noihin olisi monen monta miljoonaa.

Onko siinäkään sitten mitään järkeä, että yhden ihmisen pitää tehdä kaikki alusta loppuun, vaikka hänellä ei aika ja voimat siihen riitä. Kyllä sen pitäisi riittää, että yksi ihminen tekee yhden ihmisen työt. Jos tavallinen navetta on vaikkapa sen 65 lehmää, minkä joku tuolla aiemmin jo mainitsi, niin ei sitäkään mitenkään hoida yksi ihminen. Kyllä yhden ihmisen työstä on saatava yhden ihmisen palkka. Mikä järki siinä on, että yhden ihmisen palkan eteen on tehtävä monen ihmisen työ.

Vierailija
225/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kerrottiin selkeästi kuukausitulot ja esim. se että töitä ei tehdä aamusta iltaan ilman taukoja vaan siinä välissä voi viettää vapaa-aikaa.

Selvä. Mutta siinä ei kuitenkaan kerrottu tilan kokonaistilannetta. Kyseessä oli selvästikin pienten lasten äiti. Ja ainakin meillä tuo on mennyt pikkulapsiaikaan niin, että minä olen ollut sidoksissa lapsiin ja mies on sitten tehnyt kahden työt. Ja koska kahden henkilön työmäärä on niin suuri, ettei vuorokauden tunnit ole riittäneet, niin on palkattu aputyövoimaa.

Yhden ihmisen osuudesta ei siis voi vetää kovin pitkiä johtopäätöksiä, kun siinä ei huomioida kokonaisuutta. Mutta toki jos noita samoja lukuja kerätään yksittäisten ihmisten osalta niin paljon, että niitä on tilastokelpoinen määrä, niin silloinhan kokonaiskuva muodostuu kyllä.

Vierailija
226/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät ymmärrä että maalla suurin osa rahasta menee sen hankkimiseen, eli työhön. Tilojen remontointi sääntöjen mukaisiksi, koneiden korjaukset ja huollot, työvälineet, navetan ja maitohuoneen sähkö ja vesi laskut, lehmien ruoat, kivennäiset, melassit ym, eläinlääkärikulut jasiemennykset. Siihen kun lisää sen, että maidon tuottajahinta on alhainen, työpäivät kesällä 16 tuntisia, ja itseasiassa enemmänkin, jos on sateinen kesä ja joutuu seivistämään, talvella on pakko aurata tiet, että maitoauto pääsee tulemaan (siis ennen viittä), työpäivä on jakautunut kahteen osaan (se siitä päivähoidosta),tukien maksatusta siirrellään etukäteen ilmoittamatta. Niin ja pikkulapsi siinä mukana koko ajan.

Niin, ja en ole itse karjatillanen, vaan sellaisen sisko.

Vierailija
227/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä taas joku mamma pistää parastaan. Mulla meni melkein koko se kelan maksama päiväraha siihen sijaisavun maksamiseen äitiysloman ajalta. Lopulta piti pistää se lomittaja pois, kun ei ollut varaa maksaa enempää. Kuka sun äippäloman maksoi? Tiedätkö paljonko maksamme vuodessa myeleitä yms paskoja, että tuokaan olisi ollut mahdollista?

Vierailija
228/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä taas joku mamma pistää parastaan. Mulla meni melkein koko se kelan maksama päiväraha siihen sijaisavun maksamiseen äitiysloman ajalta. Lopulta piti pistää se lomittaja pois, kun ei ollut varaa maksaa enempää. Kuka sun äippäloman maksoi? Tiedätkö paljonko maksamme vuodessa myeleitä yms paskoja, että tuokaan olisi ollut mahdollista?

niin ja ennenkaikkea. Kävitkö sinä töissä kun olit äitiyslomalla. Meille se loma ei ole loma kuin paperilla. Yksi ihminen kun ei tee kahden töitä vaikka kuinka laskisi, eikä se lomittaja ole yötäpäivää päivystämässä.

Vierailija
229/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaiset inisee, mutta eivät huomioi monia elämän laatuun vaikuttavia asioita. Esimerkiksi isot asunnot, joka maatilallisella on se pakollinen kesämökki, metsästetään pakastimet täyteen lihaa, kalastetaan omassa rannassa, oma puutarha josta saadaan niin marjat kuin omenat.

Tämä oli hyvä. Joo, meillä on puutarha, josta saadaan marjaa ja omenaa ym, mutta itsekseenkö ne sinne pakastimeen menee? Kesällä, jolloin on kaikista kiireisintä muutenkin, yölläkö nuo kerätään? Ei ole omaa rantaa, ei metsästetä, eikä ne mökit ole ilmaisia, en taida ottaa enää mökin vuoksi lainaa lisää vain että kuuluisin VALTAOSAAN maatilallisista. Ja talo on isohko, mutta rempattavaa olisi vähintään ostohinnan verran.

Vierailija
230/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanviljelijät sortuu usein siihen oletukseen, että se on muilla sen kummempaa. Rahaa ei jää koskaan käpälään, mutta on uudet autot ja muutenkaan se köyhyys ei näy. Luuletteko te että se on Suomessa kellään duunarilla tai keskiluokkaisella sen kummempaa? Ne rahat jotka tilille tulee menee seuraavana päivänä ja kädestä suuhun eletään... Velkainen okt ja osamaksuvolvo se on insinööripariskunnallakin pihalla. 

Vierailija
231/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanviljelijät sortuu usein siihen oletukseen, että se on muilla sen kummempaa. Rahaa ei jää koskaan käpälään, mutta on uudet autot ja muutenkaan se köyhyys ei näy. Luuletteko te että se on Suomessa kellään duunarilla tai keskiluokkaisella sen kummempaa? Ne rahat jotka tilille tulee menee seuraavana päivänä ja kädestä suuhun eletään... Velkainen okt ja osamaksuvolvo se on insinööripariskunnallakin pihalla. 

Mitäs jos sulle ilmoitettas,että maaliskuun tili tulee sitte juhannuksen tienoilla,jos tulee?mistä sä alat sitä rahaa taikoa,jos et työstä mitä teet?

Meillä mahtui yksityistalouden laskut kolme vuotta yhteen kansioon,maatalouteen niitä

tulee kolme vuodessa.

Sitä ei voi käsittää,jos ei ole yritystä pyörittänyt.

Minä olen ollut myös työntekijän asemassa joten nähnyt senkin puolen.

Vierailija
232/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos sulle ilmoitettas,että maaliskuun tili tulee sitte juhannuksen tienoilla,jos tulee?mistä sä alat sitä rahaa taikoa,jos et työstä mitä teet?

Meillä mahtui yksityistalouden laskut kolme vuotta yhteen kansioon,maatalouteen niitä

tulee kolme vuodessa.

Sitä ei voi käsittää,jos ei ole yritystä pyörittänyt.

Minä olen ollut myös työntekijän asemassa joten nähnyt senkin puolen.

Ja lisään vielä sen,että meidän tila on suht pieni nykyoloissa,n.40 lypsävää joten isolla tilalla menot ovat moninkertaiset.mitä isompi tila,sen velkaisempi.

Vierailija
233/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta ne insinöörit eivät joudu investoimaan miljoonaa ollakseen insinöörejä, ja saavat palkkansakin silloin kun pitää :(

Vierailija
234/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että maanviljelijä pärjää pienillä tuloilla paremmin kuin yh kaupungissa.

Jos mv esimerkiksi tarvitsee porakonetta hän voi käydä lainaamassa sitä maatilan korjaushallilta (alv O%), yh joutuu ostamaan oman (alv 24%)

Autoja voi korjata maatilan pajalla alvittomilla työkaluilla.

Ruokaa saa ottaa omaan käyttöön alvittomasti niin paljon kuin haluaa eikä tarvi kaupan katettakaan maksaa

Jne

Vierailija
235/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että maanviljelijä pärjää pienillä tuloilla paremmin kuin yh kaupungissa.

Jos mv esimerkiksi tarvitsee porakonetta hän voi käydä lainaamassa sitä maatilan korjaushallilta (alv O%), yh joutuu ostamaan oman (alv 24%)

Ruokaa saa ottaa omaan käyttöön alvittomasti niin paljon kuin haluaa eikä tarvi kaupan katettakaan maksaa

Jne

Mistähän mä voisin käydä ostamassa esim. alvitonta ruokaa?

Vierailija
236/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jne

Kotitarveviljely taitaa onnistua vaikka parvekkeella... kuluja toki siitäkin on kuten maalakin silloinkin vaikka tilalla jotakin muuta viljeltäisiin myyntiin.

Vierailija
237/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä! Saadaanko me ruoka ilmaiseksi! Ja minä hölmö olen kantanut ruokakauppaan 600 € joka kuukausi! Nimim. Turhaanko

Vierailija
238/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jne

Olin pissata housuun, kun luin tän. Missähän hattaramaailmassa tämä kirjoittaja elää. Määmää siellä ja muu muu täällä? Että kaikilla maanviljelijöillä on jokaista elukkaa ja kasvista tarjolla niinkuin Piippolan vaarilla? Ja kukas se konehallin on rakentanut. Voi se kaupunkimammakin perustaa toiminimen ja lainailla sitten yksityiskäyttöön niitä työkaluja sieltä pajastaan. Millä se maanviljelijä saa niitä koneita ja laitteita, jos ei rahaa tule kuukausiin? Nekin mitä on, on velalla maksettu, eikä niitä voi takaisin maksaa ilman rahaa :) Ja se ruoka mitä pistät naamaas sieltä tilalta on myynnistä pois, mutta kuluja senkin tuottamiseen on mennyt ja niitä alveja makseltu mm. rehuissa, sähkössä, ehkä vedessä, työtunneissa jne. Ei ne alvit ole meidän suurin ongelma.

Vierailija
239/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä! Saadaanko me ruoka ilmaiseksi! Ja minä hölmö olen kantanut ruokakauppaan 600 € joka kuukausi! Nimim. Turhaanko

Tai olisit ainakin kassalla voinut vaatia vähentämään loppusummasta alvit pois :'D

Vierailija
240/463 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maatalossa asuva ei saa kesällä viljeltyä itselleen perunoita tai marjoja yms. niin oma on häpeänsä. Ihan siitä riippumatta onko varsinaisena ammattina esim. viljelijä tai kirjanpitäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan