Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 viikon ulkomaanmatka + kuntouttava työtoiminta

Jeanette44
08.03.2016 |

Tein tästä jo aiemmin keskustelun, mutta pyrin nyt selittämään tilanteen paremmin jotta saisin vastauksia joista olisi apua.

Eli olen ollut nyt työttömänä puolivuotta. Olen alle 25v enkä ole oikeutettu työmarkkinatukeen.
Puolisoni käy töissä mutta hänen kuukausipalkkansa ei ole kaksinen eikä riitä meidän 2ihmisen kuukausittaiseen peruselantoon joten olemme saaneet puuttuvan rahan (terveydenhuoltolaskuista riippuen) kaupunkimme sosiaalitoimesta toimeentulotuen muodossa, yleensä heidän maksama summa on muutaman sata euroa. Heidän laskelmiensa mukaan meillä on siis sen suuruinen vaje kuukausittain siihen kuinka paljon 2ihmisen pitäisi vähintään kuussa saada rahaa elääkseen.
Muita tuloja meillä ei ole.

Olemme vapaa-ajallamme hoitaneet miesystäväni kummisetää vuoden ajan hänen saatuaan sairauskohtauksen. Kyseessä ei ole ollut minkäänlainen työsuhde vaan olemme auttaneet ja hoitaneet kyseistä miestä pyyteettömästi omasta tahdostamme. Kyseinen mies halusi palkita apumme, kun vuoden ajan helppasimme ja mahdollistimme hänen asumisensa omassa kotona joten hän lupasi maksaa meille ulkomaanmatkan avuksi - sillä ehdolla että hän pääsee mukaan. Olemme siis lähdössä 6viikoksi reissuun kolmisin ja tämä sukulaismies on jo varannut ja maksanut matkan ja lähtö on 15.5.2016 ja palaamme reissulta vasta heinäkuun alussa. Kyseinen mies siis maksoi molemmille meistä 500euron menopaluulipun ja on luvannut maksaa reissun päällä yöpymisiä, syömisiä ym mutta saamme itse vastata mahdollisista ylimääräisistä ostoksista joten meidän vastuumme maksamisesta on aika pieni jolloin voimme "vähävaharaisin" lähteä tuollaiselle matkalle. Saattaa kuulostaa isolta "lahjalta" mutta jutun pointti ei ole nyt siinä.

Kaupunkini TE-toimisto yhdessä sosiaalitoimen kanssa ilmoitti vastikään että minun tulee osallistua maaliskuun lopussa aktivointisuunnitelman laadintaan Työvoimatoimistossa, ja ilmoittivat jo aikeistaan että aloittaisin huhtikuussa kuntouttavan työtoiminnan 3kk jakson.
En ole vielä kertonut ulkomaanmatkastani mitään. Onko se tarpeen? Pitääkö minun kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta - ehtisin käymään siellä ehkä noin kuukauden ajan ennen kuin lähden lomamatkalle. Sen verran tiedän, että kuntouttavan työtoiminnan minimiaika on 3kk, eli ei ole mahdollista sopia käydä kuntouttavassa vain yhtä kuukautta.
Reissuni on varmasti epätavallisen pitkä joten en usko että työkkärissä sitä katsotaan hyvällä. Mahdollisuus tuollaiselle 6viikon lomamatkalle on niin ainutkertainen etten todellakaan halua jättää sitä käyttämättä. Mutta on pakko myöntää etten haluaisi ajaa itseäni taloudelliseen ahdinkoon matkan vuoksi - jos kieltäydyn kuntouttavasta työtoiminnasta ilmeisesti sosiaalitoimella on oikeus nipistää toimeentulotukeani seuraavaksi 2kuukaudeksi joka kielmättä tuntuisi todella pahasti taloudessamme - mieheni palkka riittää juuri ja juuri vuokran, veden, sähkön, puhelinlaskun ja lääkkeiden maksuun mutta rahaa ruokaan ei jäisi juuri lainkaan ilman että sosiaalitoimi myöntäisi toimeentulotuka, kuten tähän mennessä on tehnyt.
Vai onko tilanteessani "luvallista" lähteä noinkin pitkälle matkalle jos ilmoitan sen aktivointisuunnitelmatilaisuudessa että olen 15.5 lähdössä 1.5kk reissuun? Ei ole minkäänlaista tietoa, minkälaisia seurauksia tuolla voi olla?

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllähän se karenssi vaikuttaa niin, että jos saat sossusta tukia niin niitä leikataan...siis silloin jos et saa työkkärintukea.

ei sitä sossua paljon kiinnosta, että sulla ei ole varaa matkaan ja joku muu maksaa sen. yhtälailla he voivat ajatella, että saat siis myös tältä henkilöltä rahallista tukea/ pimeää rahaa/perintöä... jolloin et tarvitse sossuntukia. rahat käytät matkaan, etkä elämiseen ja sossun mielestä sun pitäis käyttää ne elämiseen eikä matkaan...

Ymmärrän tuon ajatuksen kyllä... työttömällä ei periaatteessa siis ole oikeutta matkustaa/lähteä matkalle? Etenkään jos mahdollinen matka on lahja - sitä työtön ei saa ottaa vastaan?

Työtönkin saa matkustaa, mutta ei tietenkään silloin kun hänen pitäisi osallistua työllistymistä tukevaan toimintaan, kuten AP. Ja vaikka ei sillä hetkellä tuollaista olisikaan meneillään, niin matkoilta on oltava valmius palata heti jos jotain tulee; työkkärin työhön osoitus, koulutus tms. Muuten tulee karenssi.

Vierailija
22/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa toimeentulotukea pienennetään 20 prosenttia, kun kieltäytyy yhteistyöstä työvoimaviranomaisen kanssa. 

Ei muuta! 

Jos jatkuvasti kieltäytyy, niin vähennys voi olla 40 prosenttia. Sen alle ei voi mennä. 

Älä sossussa puhu mistään matkasta, koska laskevat mahdollisesti sen arvon lahjaksi, joka on tuloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä työtön saa lähteä matkalle, jos on samalla työmarkkinoiden käytettävissä eli voit tulla sieltä välillä käymään esim. työhaastattelussa ja vastaanottaa työtä. varmasti jokin 1-2 matka vielä menee, mutta ei 6 viikkoa.

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/pdf/esitteet/tyottomyysturva_esite.pdf

( sivu 7) Muista myös nämä työttömyysturvaan liittyvät asiat:

"Matkustaminen ulkomaille työttömyyden aikana

Työttömän työnhakijan ulkomaanmatka ei ole este saada työttömyysetuutta. Työnhakija

vastaa kuitenkin aina siitä, että hän on TE-toimiston tavoitettavissa, osallistuu sovitusti palveluihin ja kykenee ottamaan vastaan tarjottua työtä viivytyksettä."

Haluaisin vielä kysyä sellaista että jos työttömän tulee olla TE-toimiston tavoitettavissa ja ottaa tarjottua työtä vastaan vaikka olisi ulkomailla niin päteekö sama säädös myös kuntouttavaan työtoimintaan?

Olen itse ollut noin 6kk työtön ja työkkäri sanonut suoraan että ei ole todennäköisesti että saisin töitä mistään alle 25v vailla ammattia olevana vaan tähdätään siihen että pääsisin syksyllä opiskelemaan (hain yhteishaussa). Haluavat kuitenkin etten roiku kotona enää joten siksi tuo kuntouttava työtoiminta kunnes mahdollisesti opiskelupaikka aukeaa jostain.

Vierailija
24/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt hokeko karenssia, kun ap ei saa mitään tukea työkkäristä. Kyseessä on sossun ja TE-toimiston yhteistyö ja raha tulee siis sosiaalipuolelta. 

Eli kts. viesti 22

Vierailija
25/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeanette44 kirjoitti:

Olemme vapaa-ajallamme hoitaneet miesystäväni kummisetää vuoden ajan hänen saatuaan sairauskohtauksen. Kyseessä ei ole ollut minkäänlainen työsuhde vaan olemme auttaneet ja hoitaneet kyseistä miestä pyyteettömästi omasta tahdostamme. Kyseinen mies halusi palkita apumme, kun vuoden ajan helppasimme ja mahdollistimme hänen asumisensa omassa kotona joten hän lupasi maksaa meille ulkomaanmatkan avuksi - sillä ehdolla että hän pääsee mukaan.

Säälittävä yritys huijata tukia.

Jos tuo menee läpi niin meillä on kohta tuhansia yrittäjiä joilla on ihmisiä töissä ihan ilman työsuhdetta pyyttettömästi mutta työnantaja haluaa vain palkita heidän apunsa kerran kuussa.

Olet yksinkertaisesti ollut tällä kummisedällä töissä etkä mitenkään pyytteettömästi auttamassa eikä hän halua palkita teitä vaan maksaa teille tältä ajalta palkkaa. Eikö edes hävetä?

Vierailija
26/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos menee kuntouttavaan työtoimintaan niin sehän on työkkärinjuttu, ei sillon sossun. eli ap siirtyy sossusta työkkäriin, tavallaan...

ja saa tällöin työkkärin tukia ja ehkä harkinnanvaraista tukea sossusta.( jota ei saa, kun he katsovat tuon maksetun matkan olevan jotain lahjaa/perintöä tms.

Vierailija
27/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älkää nyt hokeko karenssia, kun ap ei saa mitään tukea työkkäristä. Kyseessä on sossun ja TE-toimiston yhteistyö ja raha tulee siis sosiaalipuolelta. 

Eli kts. viesti 22

Totta. Mutta koska tämä mun -20% alennus toimeentulotukeeni tulee sitten voimaan?

Tarkoitus on osallistua aktivointisuunnitelman tekoon 31.03.2016. Jos siellä kieltäydyn menosta kuntouttavaan työtoimintaan vedoten 15.5.2016 olevaan matkaan - tuleeko tämä toimeentulotuen vähennys huhtikuulle ja toukokuulle? Entä kun palaan matkalta vasta heinäkuun alussa - sossuhan voi sanoa että toimeentulotukeani alennetaan 2 kuukaudelta -20% (eli huhtikuu ja toukokuu). Sittenhän he voivat uudelleen tarjota kesäkuussa kuntouttavaa työtoimintaa mutta olen silloin vielä siellä reissussa jonka olen kuitenkin jo etukäteen ilmoittanut? En mä kiellä ettenkö voisi käytä kuntouttavassa työtoiminnassa sitä 1kuukautta ennen mun matkaa mutta kuntouttavathan on aina 3kk pätkissä.

Vierailija
28/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos menee kuntouttavaan työtoimintaan niin sehän on työkkärinjuttu, ei sillon sossun. eli ap siirtyy sossusta työkkäriin, tavallaan...

ja saa tällöin työkkärin tukia ja ehkä harkinnanvaraista tukea sossusta.( jota ei saa, kun he katsovat tuon maksetun matkan olevan jotain lahjaa/perintöä tms.

Kaupunkini sosiaalitoimesta saan kuukausittain toimeentulotuenmuodossa muutaman satasen, loput tulos ovat mieheni palkkatuloja keikkatöitä. Oikeutta minulla ei ole työmarkkinatukeen koska olen alle 25vuotias enkä valmistunut ammattiin.

Vierailija
29/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro työkkärissä että miesystävän kummisetä on jo varannut teille kolmelle 6 vkon matkan ja kysyt voiko kutyn (kuntouttava työtoiminta) aloittaa vasta matkan jälkeen. Työmarkkinatukea et saa vielä muutenkaan, joten ei vaikuta siihen.

Itellä oli sama tilanne pitkän sairasloman jälkeen, matka vain oli 14 pvää. Onnistui kutyn aloittaminen myöhemmin, kuty-paikka oli jo katsottu, ja sopimus tehtiin alkamaan heti matkan jälkeen. Tuo sopimus muuten voidaan tehdä eri pituisiksi, se voidaan esim tehdä kuukaudeksi kerrallaan.

Vierailija
30/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap nyt ihan varma, että et ole oikeutettu työmarkkinatukeen, kun aloitat kuntouttavan työtoiminnan?!

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyot…

"Oletko alle 25-vuotias, eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta, joka antaa ammatillisia valmiuksia? Sinua koskevat osittain muista poikkeavat säännökset työttömyysetuudesta. Tilanne muuttuu, kun olet hankkinut ammatillisen koulutuksen tai osallistut työllistymistä edistäviin palveluihin.

Työllistymistä edistäviä palveluja ovat

työnhaku- ja uravalmennus

koulutus- ja työkokeilu

työvoimakoulutus

työttömyysetuudella tuettu maahanmuuttajan omaehtoinen opiskelu

työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu

kuntouttava työtoiminta."

Vierailija
31/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi tulee, valitettavasti, koska et ole siis 1,5 kuukauteen työmarkkinoiden käytettävissä.

Karenssin saa todella helposti paljon vaikeammista/tärkeämmistä ja "arkisista" pikkuasioista, kuten siitä, että ei voi vastaanottaa työtä kun bussit ei kulje/ ei ole lapselle hoitajaa jne.

Sossusta en tiedä itse mitään, mutta he saattavat miettiä onko ylipäätään tarvetta sossuntuelle, jos teillä on varaa matkaan, jonka joku muu maksaa?

Miten tuo karenssi sitten minuun vaikuttaa? En muuternkaan ole oikeutettu työttömyysetuuteen paitsi silloin jos olisin kuntouttavassa työtoiminnassa.

Ja nimenomaan, ei meillä ole tohon matkaan varaa vaan toinen sen meille maksaa. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä että tämä sama ihminen voisi meitä elättää kuukausittain.

Terve! Olet siis alle 25-vuotias ja ilmeisesti ammatiton? Etkä ole hakenut yhteishaussa? Sinulla on nyt karenssi? Sen nimittäin saa juuri noilla ominaisuuksilla. Älä hyvä ihminen tee samaa virhettä kuin minä nuorempana, että otat karenssia karenssin päälle! (Itselle mikään ammatillinen koulutus ei tuntunut omalta hetken opiskelun jälkeen+terveys ei kestänyt.) Saat nimittäin ikuisuuskarenssin sillälailla! Minullakin on vielä karenssi vaikka olen jo työkyvyttömyyseläkkeellä. (Opiskelen kyllä, ja tarkoitus on jopa valmistua!)

Vierailija
32/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap nyt ihan varma, että et ole oikeutettu työmarkkinatukeen, kun aloitat kuntouttavan työtoiminnan?!

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyot…

"Oletko alle 25-vuotias, eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta, joka antaa ammatillisia valmiuksia? Sinua koskevat osittain muista poikkeavat säännökset työttömyysetuudesta. Tilanne muuttuu, kun olet hankkinut ammatillisen koulutuksen tai osallistut työllistymistä edistäviin palveluihin.

Työllistymistä edistäviä palveluja ovat

työnhaku- ja uravalmennus

koulutus- ja työkokeilu

työvoimakoulutus

työttömyysetuudella tuettu maahanmuuttajan omaehtoinen opiskelu

työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu

kuntouttava työtoiminta."

Siis minulla ON OIKEUS työmarkkinatukeen vain jos osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Muuten en saa mitään työkkärin rahoja.

Vierailija
33/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi tulee, valitettavasti, koska et ole siis 1,5 kuukauteen työmarkkinoiden käytettävissä.

Karenssin saa todella helposti paljon vaikeammista/tärkeämmistä ja "arkisista" pikkuasioista, kuten siitä, että ei voi vastaanottaa työtä kun bussit ei kulje/ ei ole lapselle hoitajaa jne.

Sossusta en tiedä itse mitään, mutta he saattavat miettiä onko ylipäätään tarvetta sossuntuelle, jos teillä on varaa matkaan, jonka joku muu maksaa?

Miten tuo karenssi sitten minuun vaikuttaa? En muuternkaan ole oikeutettu työttömyysetuuteen paitsi silloin jos olisin kuntouttavassa työtoiminnassa.

Ja nimenomaan, ei meillä ole tohon matkaan varaa vaan toinen sen meille maksaa. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä että tämä sama ihminen voisi meitä elättää kuukausittain.

Terve! Olet siis alle 25-vuotias ja ilmeisesti ammatiton? Etkä ole hakenut yhteishaussa? Sinulla on nyt karenssi? Sen nimittäin saa juuri noilla ominaisuuksilla. Älä hyvä ihminen tee samaa virhettä kuin minä nuorempana, että otat karenssia karenssin päälle! (Itselle mikään ammatillinen koulutus ei tuntunut omalta hetken opiskelun jälkeen+terveys ei kestänyt.) Saat nimittäin ikuisuuskarenssin sillälailla! Minullakin on vielä karenssi vaikka olen jo työkyvyttömyyseläkkeellä. (Opiskelen kyllä, ja tarkoitus on jopa valmistua!)

Olen alle 25vuotias, en ole valmistunut ammattiin. Olen hakenut tämän vuoden yhteishaussa (joka on juuri käynnissä) ja saan tiedon mahdollisesta opiskelupaikasta tänä kesänä ja mahdollinen opiskelu alkaa syksyllä. Olen hakenut ihan paikkani ammattikouluihin ja lukoihin.

Alle 25vuotiailla ammattiin valmistumattomilla ei ole oikeutta työmarkkinatukeen, näin mulle kerrottu. Oikeus syntyy vain kuntouttavaan työtoimintaan osallistumalla.

Vierailija
34/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja silloin kun sinulla on työkkärinrahoihin oikeus, niin olet työkkärinlistoilla, etkä sossun - saat karenssin, jos lopetat kuntouttavan kesken.

en nyt ymmärtänyt viestisi pointtia ap?

Vierailija
35/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja silloin kun sinulla on työkkärinrahoihin oikeus, niin olet työkkärinlistoilla, etkä sossun - saat karenssin, jos lopetat kuntouttavan kesken.

en nyt ymmärtänyt viestisi pointtia ap?

Mitä karenssi edes tarkoittaa MINUN tapauksessani? :D Jos lopetan kuntouttavan kesken en muutenkaan voi saada työmarkkinatukea enää sen päivän jälkeen koska minulla ei siihen ole enää täten oikeutta.

Vierailija
36/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no silloin se tarkoittaa sitä, että sinulta lähtee tietty prosentti pois sossunrahoista, kun/jos tiput niihin tukeen kuntouttavan jälkeen. tätä sinun pitää kysyä työkkäristä...että jäätkö työkkärin asiakkaaksi kuntouttavan jälkeen vai et.

Vierailija
37/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos jäät työkkärin asiakkaaksi, tulee se karenssi.

Vierailija
38/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletatko siis, että sossu maksaa elämisenne tuon matkan aikana? Miehellä ei ole tuloja tuona aikana, koska hän ei käy töissä. Hän tuskin on oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen, koska ei ole työvoimapalvelujen käytettävissä tuon kuuden viikon aikana.

Sinulle on tarjottu kuntouttavaa työtoimintaa, eli siirtyisit sossun listoilta te-toimiston listoille. Et kuitenkaan voi saada työmarkkinatukea ajalta, jolloin et ole työvoimapalvelujen käytettävissä, eli tuolta kuuden viikon jaksolta. Jos kieltäydyt kuntouttavasta työtoiminnasta matkan takia, sinun sosiaalietuuksistasi leikataan 20%. Onko teillä siis varaa maksaa vuokrat, laskut, ruokailut ja juoksevat kulut sinun 80% tuillasi? On myös mahdollista, että tuo matkan hinta vähennetään toimeentulotuestanne, koska se voidaan katsoa teille tueksi. Tieto matkasta menee sosiaalitoimistolle te-keskukselta, kun he kertovat, miksi olet kieltäytynyt kuntouttavasta työtoiminnasta.

Vierailija
39/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no silloin se tarkoittaa sitä, että sinulta lähtee tietty prosentti pois sossunrahoista, kun/jos tiput niihin tukeen kuntouttavan jälkeen. tätä sinun pitää kysyä työkkäristä...että jäätkö työkkärin asiakkaaksi kuntouttavan jälkeen vai et.

Selvä. Ymmärretty. Tiedän kyllä sosiaalitoimen tekevän vähennyksiä toimeentulotukeen jos kieltäytyy kuntouttavasta heidän mielestään ilman perusteita.

Pakko kysyä vielä sellaista jos joku haluaa vastata - että onko minun parempi 31.3.2016 olevassa aktivointisuunnitelmassa luvata aloittaa kuntouttava työtoiminta ja käyn siellä 15.5.2016 asti jolloin sanon keskeyttäväni työtoiminnan (puhuin sitten matkasta mitään tai en).

Vai onko parempi sanoa heti maaliskuussa että en suostu kuntouttavaan. Mitä eroa noilla kahdella vaihtoehdolla on? Luultavasti karenssi iskee päälle molemmassa tapauksessa?

Vierailija
40/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä. Ymmärretty. Tiedän kyllä sosiaalitoimen tekevän vähennyksiä toimeentulotukeen jos kieltäytyy kuntouttavasta heidän mielestään ilman perusteita.

Pakko kysyä vielä sellaista jos joku haluaa vastata - että onko minun parempi 31.3.2016 olevassa aktivointisuunnitelmassa luvata aloittaa kuntouttava työtoiminta ja käyn siellä 15.5.2016 asti jolloin sanon keskeyttäväni työtoiminnan (puhuin sitten matkasta mitään tai en).

Vai onko parempi sanoa heti maaliskuussa että en suostu kuntouttavaan. Mitä eroa noilla kahdella vaihtoehdolla on? Luultavasti karenssi iskee päälle molemmassa tapauksessa?

Parasta olisi nyt miettiä, millä rahalla maksatte vuokran, sähkön ja ruoan seuraavien kuukausien aikana. Matkanne aikana teillä ei ole ilmeisesti yhtään mitään tuloja. Minä olen työssäkäyvä ja silti tekee tiukkaa pitää säästössä edes parin kuukauden vuokraraha siltä varalta, että tulee tilapäinen tulottomuus. Miten te olette saaneet sen säästöön? Ja jos teillä on säästöjä, niin miten sossu silti maksaa tt-tukea? Ensinhän pitää käyttää säästöt ennen kuin siihen on oikeutettu. Minusta tuntuu, että ongelmanne on paljon isompi kuin että mietit aloitatko kuntouttavan vai ilmoitatko heti että et aloita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme