Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita pariskuntia jotka juo joka viikonloppu?

Vierailija
02.03.2016 |

Tämä tuli mieleen tuosta "mies juo joka viikonloppu" -ketjusta. Meillä molemmat juo viikonloppuna. Jos on jotain menoja niin silloin ei edeltävänä iltana yleensä kuin parit siiderit/kaljat, mutta harvassa ne viikonloput ovat, että oltaisiin koko viikonloppu juomatta. Kännin aste sitten ihan riippuu siitä taas mitä juo.

Meillä ei ole lapsia, ei meillä ole mitään erityistä syytä olla juomatta tai juomiseen. Mutta kyllähän sitä miettii, että miksi näin.. Neljänkympin rajapyykki lähestyy, kai sitä pitäisi miettiä jo ihan omaa terveyttäänkin. Jotenkin se vaan on helpompaa näin. Saunoessa ja tissutellessa meillä on sitä yhteistä aikaa, eikä meillä kummallakaan ole mitään tiettyjä harrastuksiakaan mihin viikonlopun uhraisi...

Kun ei ole lapsia, niin en myöskään ole koskaan ollut raskaana, eli en ole koskaan aikuiselämäni aikana ollut pitkiä aikoja selvinpäin. Mutta ei mulle arkena mitenkään tiukkaa tee olla juomatta, arkena en juo siis edes mitään yhtä tai kahta.

Kommentit (218)

Vierailija
141/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisen aloituksen postatasit AP! Ihan hämmentyneenä luin näitä hysteerikkojen kommentoitointeja. Mistä niin jyrkkä kanta muiden juomiseen? Itsehän voi juomatta, jos tykkää.

Meillä juodaan melkein joka viikonloppu. Perjantaisin saunotaan ja yleensä juodaan 1-4 olutta fiiliksestä riippuen. Toisinaan mennään ihan vaan ginger alella. Joskus harvoin juodaan kahdestaan enemmänki, ehkä 6. Noin kerran kuussa käydään baarissa tai kavereilla syömässä. Illassa menee helposti 1-1,5 pulloa viiniä per naama. Viinidinnereitä tai juustoiltoja vietetään kahdestaan ehkä 2-4 kertaa vuodessa. Toisinaan juon jotain viikollakin. Eilen viimeksi, kun oli kurkku kipeä otin 2 snapsilasillista rommia.

Vierailija
142/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin suomalaista puhua "juomisesta". Mä kyllä käyn miehen kanssa ulkona, tapahtumissa, keikoilla ja matkoilla mutta en lähesty asiaa juomisia laskien. Ei se alkoholi ole niin keskeinen tekemisen kohde, että nimeäisin sen mukaan toimintani.

No siis tämä keskustelu koskee alkoholinkäyttöä. Ei muutkaan mieti menojaan juomia laskien, mutta tässä ketjussa se vain on aiheena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo lapsettomuus saa teidät juomaan,kun ei ole elämällä mitään tarkoitusta.

Vierailija
144/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa tää rento elämä, jolla sitä juomista puolustellaan. Joo, onhan ne spuget varmasti tosi stressittömiä ja rentoa porukkaa. Onnea vaan valitsemallanne tiellä!

Vierailija
145/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua naurattaa tää rento elämä, jolla sitä juomista puolustellaan. Joo, onhan ne spuget varmasti tosi stressittömiä ja rentoa porukkaa. Onnea vaan valitsemallanne tiellä!

Mikä olisi sinun mielestäsi sopiva määrä alkoholia viikossa, tai ylipäätään, kuinka usein sitä voisi mielestäsi ylipäätään käyttää? Äläkä vastaa ettei ollenkaan, kyllä alkoholiakin voi vastuullisesti ja osana terveellistä elämää käyttää, vaikket itse käyttäisikään.

Vierailija
146/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen elimistö ei kestä pitkään jatkuvaa alkoholin käyttöä. Naisilla kestokyky miehiä heikompi. Avovaimo lähti 44 v. iässä mullan alle. Lähes 20 v alkon käyttöä, ei humalaa mutta päivittäin "muutama"

Vierailija
147/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä miksi ihmiset eivät juo:

1. lapset

2. uskonto

3. alkoholismi

Vierailija
148/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on kolme teidän parisuhteessa: mies, sinä ja alkoholi.

Ettekö miehenne kanssa riitä toisillenne? Mitä pakenette?

Vierailija
149/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niin mieluummin laitan kympin vaikka leffalippuun, kahvitteluun kaverin kanssa, uuteen paitaan tai ihan mihin vaan hömppään kuin viinaan. Nämä on toisaalta niitä valintoja. Ootko koskaan laskenut kuinka paljon teillä on mennyt alkoholiin rahaa? Olisiko sillä päässyt vaikka pariksi viikoksi Thaimaahan lomailemaan? Tai saanut uuden auton (tai no ei ette varmaan paljon voi ajaa kun aina pöhnässä)? Tai vaikka kotiin remonttia?

En ole Ap, mutta pakko kommentoida. En asu Suomessa vaan Välimerellä ja olen hyvin iloinen tästä muutoksesta. Ei ole mitään "joko ryypätään tai tuomitaan" kulttuuria vaan se viini kuuluu osaksi elämää. Ihmiset ovat hoikempia ja terveempiä. Myös hinta ei ole este, kun pullon saa vitosella ja lasin parilla eurolla. Lennot täältä ovat parhaillaan alle satasen muualle, joten ei joudu valitsemaan että "viini vai muu elämä". Ehkä suomalaisillakin suosittelisin rennompaa otetta alkoholiin mutta toisaalta se humaltuminen ei saa olla pääasia. Ihan sairasta ajatella, että jos joku käyttää alkoholia viikolla niin näsäviisastellaan ettei muka edes autoa voi omistaa, hei haloo! Ja ei kaikilla ole taloudellisesti niin tiukkaa että pitää valita.

Vierailija
150/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallisen aloituksen postatasit AP! Ihan hämmentyneenä luin näitä hysteerikkojen kommentoitointeja. Mistä niin jyrkkä kanta muiden juomiseen? Itsehän voi juomatta, jos tykkää.

Meillä juodaan melkein joka viikonloppu. Perjantaisin saunotaan ja yleensä juodaan 1-4 olutta fiiliksestä riippuen. Toisinaan mennään ihan vaan ginger alella. Joskus harvoin juodaan kahdestaan enemmänki, ehkä 6. Noin kerran kuussa käydään baarissa tai kavereilla syömässä. Illassa menee helposti 1-1,5 pulloa viiniä per naama. Viinidinnereitä tai juustoiltoja vietetään kahdestaan ehkä 2-4 kertaa vuodessa. Toisinaan juon jotain viikollakin. Eilen viimeksi, kun oli kurkku kipeä otin 2 snapsilasillista rommia.

Yleensä ihminen on sokea omalle liikakäytölleen ja sen vaikutuksille läheisiin.

Vierailija
151/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syitä miksi ihmiset eivät juo:

1. lapset

2. uskonto

3. alkoholismi

4. Elämä:)

Enkä nyt nipota satunnaisesta lasillisesta

Vierailija
152/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki jotka ottaa alkoholia on alkoholisteja siksi että kaikki jotka käyttävät sitä sanovat "ei mulla mitään ongelmaa ole"? Välillä tekis mieli vaan haistatella tällasia kommentteja lukiessa.

Vierailija
153/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toi pullo 1,5 illassa olisi jo lärvit tällaiselle pienelle ja hoikalle naiselle! Puhumattakaan 6 oluesta. Mä en voi sitä ottaa kuin huikan ja suu puutuu siitäkin. Eli jätän ottamatta.

Vierailija
154/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että lapsettomuus nähdään syyksi ottaa alkoholia.

Onneks meillä on elämässä paljon menoa ja tekemistä niinäkin viikonloppuina kun miehen lapset ei ole meillä. Lasillisella voi käydä halutessaan arkenakin töiden jälkeen tai vaikka sampanjabrunssilla sunnuntai-aamuna niiden lasten kanssa. Kunhan vaan ei drinksu tuu tavaks, ettei menetä vapautta omasta ajastaan.

Vierailija
155/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka viikonloppu alkoholin käyttäminen ei ole tervettä. Normaalia se saattaa Suomessa ollakin (?), mutta ei tervettä.

Ryyppääminen ja saunominen ei ole laatuaikaa miehesi kanssa. Ajattelu muuttuu päihtyneenä jähmeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi tai toisaalta sekavammaksi, havainnot yksipuolisemmiksi, muisti ei toimi normaalisti, saattaa tulla riitaa, impulssienhallinta on alhaisempi. Krapulassa mieli on vuoroin turtunut, vuoroin yliherkkä ärsykkeille, muisti ei toimi normaalisti, koko keho on uupunut, keskushermosto kemiallisesti sekaisin, havaintojen ja emootioiden käsittely on vaikeutunut. Jne. Krapula kestää usein vielä toisenkin päivän, ainakin väsymyksen muodossa.

Mitä jos kokeilisitte yhden viikonlopun ilman alkoholia? Älkää tehkö mitään radikaalia ja odottako suurenmoisia elämyksiä, vaan esim. käykää elokuvissa ja kotiin tultua kokatkaa herkkuruokaa ja nauttikaa se ilman alkoholia. Jos olette sosiaalisia, voitte seuraavana päivänä käydä päivällä alkoholittomasti kylässä tai ulkoilkaa. Saunomisesta saa irti uusia ulottuvuuksia illan päätteeksi, kun on selvin päin.

Ei tsiisus. Höllää sitä pipoa. Mä en jaksais tämmösiä ihmisiä katella hetkeäkään.

Vierailija
156/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kukaan ei ole vielä kysynyt, niin

Paljonko aloittajalta miehineen kuluu juomaa ja varsinkin rahaa juomiseen?

Vierailija
157/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo normaalia. Me ollaan alle 30-vuotiaita molemmat eikä oo ikinä ollut kummankaan elämä tollasta. Saati nyt kun ollaan yhdessä. Alkoholia kyllä juodaan, mutta tuskin koskaan ollaan humalassa, koska juominen jää yleensä siihen yhteen olueen/siideriin/viinilasilliseen ym. En oo ikinä ymmärtänyt tätä suomalaisten humalahakuista juomista. Itse en pidä humalan tunteesta. Paljon hauskempaa ilman.

Vierailija
158/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tällaista keskustelua voi käydä suomalaisten kanssa: nuo kaikki superkielteisesti suhtautuvat ovat oman kokemukseni mukaan niitä, joiden vanhemmat/mies/joku muu läheinen on ollut ihan oikea juoppo. Ja kun on joutunut olemaan tekemisissä ihan oikean juopon kanssa, niin sitten projisoi kaikki alkoholinkäyttäjät juopoiksi, ja ihmisiksi joilla ei ole kontrollia.

Nykyään moni elää eurooppalaisesti niin, että alkoholi on samalla tasolla muiden nautintoaineiden kanssa (suklaa, hyvä ruoka jne.) ja elää ihan täyttä ja mielestäni parempaa elämää kun osaa käyttää ja suhtautua alkoholiin niin, että se ei ole mikään peikko. 

Nauttikaa elämästänne ap, ja yrittäkää ymmärtää että monella on sellaisia traumoja, joita eivät ole koskaan käsitelleet ja paremman puuttessa purkavat teihin.

Eurooppalaisesti elävät, seuratkaapa alkoholin käyttöänne alkometrin kanssa. Joka kerta kun puhallatte yli autolla-ajorajan, käyttönne on suomalaista, ei eurooppalaista. Eurooppalaisessa kulttuurissa (lue Italia, Ranska, Espanja) humalassaoleminen on erittäin häpeällistä ja epätoivottua. Tietenkin tuo mainitsemasi eurooppalaisuus voi olla itäistä, tosiaan se promillehakuisuus onkin yhdistävä tekijä alkoholin nautinnassa.

Kyllä, tämän vuoksi mm. Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa baarit ovat auki kello kuuteen aamulla koska kukaan ei käytä siellä alkoholia yli 0,5 promilleen asti. Ootko sä ikinä käynyt noissa maissa? A) ap puhui tissuttelusta ei ryyppäämisestä, ja se katsottiin alkoholiongelmaksi. Noissa mainitsemissas maissa juodaan kuitenkin JOKA PÄIVÄ viiniä eli mitä muuta se on kuin tissuttelua? ja B) Kyllä siellä porukka örveltää myös, tokikin juodaan todella paljon vähemmän mitään kirkkaita viinoja mikä johtuu Suomessa ihan siitä kun alkoholi on niin saakelin kallista joten kirkkaissa viinoissa on kaikkein parhain %-hinta -suhde.

Jos seuraat paikallisten juomatapoja esim Ranskassa ja Italiassa he lopettavat juomisen siinä kohtaa kun pääruoka tai juusto on syöty. Siis vaikka jäisi puoli pulloa juomatta. Jälkiruuan tai kahvin kanssa ei viiniä enää oteta.

Illalla toki mennään ennen illallista ottamaan aperitivot eli lasillinen jotain hyvää pienten suupalojen kanssa. Aika harva ihan pelkästään juo. Ja tuo rajoittuu yhteen. Illallisella sitten lasi pari viiniä ruuan kanssa. Ja taas juonti loppuu kun pääruoka on syöty. Hyvin harva edes ottaa avecin ellei ole viikonloppu tai juhlat.

Eli eivät todellakaan tissuttele. Voi olla että turistikohteissa paikallisetkin ördää mutta niistä mulla ei ole kokemusta.

Ööh... Oletko koskaan kuullut jälkiruokaviineistä? Suomessa näitä on todella vähän mutta etenkin Ranskassa ja Espanjassa kyllä. Ja apertiivi ja pari/muutama lasia viiniä on kuitenkin useampi alkoholiannos. Miten tämä eroaa siitä jos joku suomalainen juo päivittäin ruoan kanssa lasin viiniä tai olutta?

Ja kuten sanoin aiemmin minä olen asunut 5 vuotta Ranskassa ja 2 vuotta Espanjassa (lisäksi opiskelijavaihto Ranskassa 2000-luvun alussa) ja ystäväni ovat olleet lähes 80% paikallisia, joitakin ulkomaalaisia työkavereita joista suurin osa jenkeistä ja Saksasta. Että olen kyllä seurannut paikallisten juomatottumuksia hyvinkin läheltä. Nuoriso/nuoret aikuiset ördää noissa maissa aivan kuten Suomessakin. Ja kyllä siellä Ranskassa ja Espanjassakin kaduilla vinettoa repiviä pulsuja löytyy. Vaikka tietysti sinusta hekin juovat vain sen max 2 lasia viiniä eikä juuston jälkeen varmasti yhtään!

Olen kuullut. Meillä on niitä kaapit täynnä kun ei kulu millään. Silloin kun asuin Genevessä ja Italiassa noita viinejä juotiin tosi vähän. En muista että tuntemani paikalliset 40 +/- naiset olisi niitä edes kerran kuukaudessa ottaneet. Edes ne jotka olivat viinitiloilta ja itse valmistivat niitä:) Miehet kyllä silloin tällöin ottivat tilkan grappaa. Hyvin pienen tilkan

Minä asuin muutaman vuoden Pohjois-Italiassa, ja työskentelin siellä nimekkäässä ja tasokkaassa hotellissa. Oli ihan mielenkiintoista nähdä ja yllättyäkin siitä, kuinka vähän italialaiset joivat ruoan kanssa alkoholia. Ihan jopa hääjuhlissa ja syntymäpäivilläkin. Laseihin jäivät hienoimmatkin punkut ja samppanjat, niitä tarjoiltiin ja siemailtiin lähinnä näön vuoksi kai sitten. En tiedä johtuiko siitä että asiakkaat olivat ns. parempaa väkeä vai mistä, mutta Pellegrinoa he kittasivat aamusta iltaan. Siis ruoan kanssa. Toki Italiassa terveelliset elämäntavat ovat olleet kovassa huudossa jo pitkään, ja alkoholi (etanoli) on I-luokan karsinogeeni.

En tunne tilastoja enkä tiedä millä tasolla italialaisten alkoholikulutus niiden perusteella on, mutta julkisessa tilassa aika iso osa heistä ei juo nimeksikään. Ja hehän ovat julkisessa tilassa jos eivät nyt koko valveillaoloaikaa, niin erittäin paljon kuitenkin. Ja olen minä matkoillani myöhemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että siellä kahvilassa tai terassilla saatetaan tilata joku alkoholijuoma siihen eteen, mutta hyvin usein se siihen myös jää kun seurue poistuu. Tarkkaikaapa.

Ja joo, parikymppiset bilettävät enemmän tai vähemmän joka maassa, puhun tässä aikuisista.

Vierailija
159/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia teille jotka juotte sen max yhden tai ette ollenkaan vknlopusta on niin vaikea hyväksyä että joku juo useamman (ilman että vetää siis lärvit)? Se on joko yksi tai ei yhtään!

Mua ihmetyttää minkälaisia ihmisiä täällä on vastaamassa, oletteko te niitä joilta löytyy raamattukin sängyn vierestä?

Vierailija
160/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia teille jotka juotte sen max yhden tai ette ollenkaan vknlopusta on niin vaikea hyväksyä että joku juo useamman (ilman että vetää siis lärvit)? Se on joko yksi tai ei yhtään!

Mua ihmetyttää minkälaisia ihmisiä täällä on vastaamassa, oletteko te niitä joilta löytyy raamattukin sängyn vierestä?

Mihin sitä alkoholia tarvitset? Alkoholia voi tottunut käyttäjä ottaa suuretkin määrät ilman että on lärvät. Käyttömäärät kasvavat pikkuhiljaa ja lopulta sitä ollaan aika tiukassa koukussa, vaikka ihan viihdekäytöllä alotettiin. Liian moni on nähnyt mihin tuo reitti johtaa.

Suurin osa Suomen alkoholisteista käy töissä ja hoitaa hommansa, illat ja viikonloput vain ovat kovin kosteita ja ihminen on tavoittamattomussa omassa alkokuplassaan.