Onko muita pariskuntia jotka juo joka viikonloppu?
Tämä tuli mieleen tuosta "mies juo joka viikonloppu" -ketjusta. Meillä molemmat juo viikonloppuna. Jos on jotain menoja niin silloin ei edeltävänä iltana yleensä kuin parit siiderit/kaljat, mutta harvassa ne viikonloput ovat, että oltaisiin koko viikonloppu juomatta. Kännin aste sitten ihan riippuu siitä taas mitä juo.
Meillä ei ole lapsia, ei meillä ole mitään erityistä syytä olla juomatta tai juomiseen. Mutta kyllähän sitä miettii, että miksi näin.. Neljänkympin rajapyykki lähestyy, kai sitä pitäisi miettiä jo ihan omaa terveyttäänkin. Jotenkin se vaan on helpompaa näin. Saunoessa ja tissutellessa meillä on sitä yhteistä aikaa, eikä meillä kummallakaan ole mitään tiettyjä harrastuksiakaan mihin viikonlopun uhraisi...
Kun ei ole lapsia, niin en myöskään ole koskaan ollut raskaana, eli en ole koskaan aikuiselämäni aikana ollut pitkiä aikoja selvinpäin. Mutta ei mulle arkena mitenkään tiukkaa tee olla juomatta, arkena en juo siis edes mitään yhtä tai kahta.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Jännää kyllä nähdä miten tottuneita ihmiset ovat alkoholin tapakäyttäjinä... Itse olen 23-v ja avokkini on 25-v ja me juodaan harvoin edes yhtä alkoholiannosta viikossa. Avokilla on vuosi sitten tuomiaan espanjalaisia oluitakin jääkaapin vihanneslokero pullollaan, vaikka toi niitä vain ~6kpl Suomeen. Yhden tai kaksi taisi juoda kesällä.
Emme kumpikaan ole uskovaisia vaan ateisteja. Ulkona käyn ystävieni kanssa noin 5-6 kertaa vuodessa, jolloin juon max. 5 annosta illassa, muuten olosta tulee ikävä. Joskus vanhempieni luona kyläillessä ja syödessä tulee otettua lasi tai kaksi viiniä ruoan ohessa. Avokkini juo vielä harvemmin kuin minä. Välillä tulee otettua yksi annos alkoholia terassilla tai yksillä ollessa iltaisin, näitä menoja ilman yöhön jatkuvaa illanviettoa on max kerran kuukaudessa.
Nautimme kyllä laadukkaiden viinien, oluiden ja siidereiden mausta, mutta emme tähän käytä erityisen paljoa rahaa tai aikaa elämässämme. Olemme kyllä nuorempina bilettäneet ja jopa örveltäneet, niin kuin iso osa muistakin. Itselläni alkoholin kulutus alkoi laskemaan jo 21-vuotiaana ja tyttöystävälläni noin 23-vuotiaana. Poltin myös välillä tupakkaa aikoinaan, jota en tee enää lainkaan.
Omaan laajan, aktiivisen ja ihanan lähipiirin, jossa ihmiset osallistuvat ajankohtaisiin aiheisiin, toteuttavat itseään, matkustavat ja opiskelevat tai käyvät töissä. Itse olen opiskelija ja avokkini on työelämässä. Ehkä nuorempi sukupolvi on terveydestä kiinnostuneempi ja vähemmän hedonistisempi mitä tulee päihteisiin vs. suuremmat ikäluokat? Tuntemani nykyiset ja vanhat tuttavat ovat aktiivisesti itsestään huoltapitäviä urheilijoita ja vegaaneja/kasvissyöjiä/kasvispainotteisia. Minä ja avokki olemme kotivegaaneja, olen huomannut mahdollisimman kasvispohjaisen ruokavalion tekevän parasta vatsantoiminnalleni ja ihoni kunnolle ilman että kärsin energiavajeesta.
Sekä omat vanhempani että avokkini äiti ovat alkoholin suurkulutukseen kallistuvia. Vanhempani läträävät viiniensä ja oluidensa kanssa useamman kerran viikossa ja sen kyllä näkee heidän elopainostaan ja harvoin juhlissa osaavat juoda ilman että vetäisivät ns. perseitä.
Minulle on ihan sama paljon muut juovat, mutta suosittelen terveysnäkökulman tähden tarkkailemaan juomistottumuksiaan, lasiin kaatamansa viinin määrää ja juomiskertoja vaikka parin kuukauden ajan kirjaten ne ylös tai ainakin painaen mieleen, jos yhtään pohdituttaa ja kiinnostaa. En usko, että siitä olisi haittaa ainakaan.
Kivalle kuulostaa ja tuossa elämäntyylissä ei olekkaan mitään vikaa jne mutta: voiko ihminen kuulostaa enää enempää siltä että olenko itse vähän korkealuokkaisempi ja parempi?
"Omaan laajan, aktiivisen ja ihanan lähipiirin, jossa ihmiset osallistuvat ajankohtaisiin aiheisiin, toteuttavat itseään, matkustavat ja opiskelevat tai käyvät töissä."
"Tuntemani nykyiset ja vanhat tuttavat ovat aktiivisesti itsestään huoltapitäviä urheilijoita ja vegaaneja/kasvissyöjiä/kasvispainotteisia."
Snobi joka valitsee ystäväpiiriinsä vain korkeasti koulutettuja hillittyjä sivistyneitä kasvissyöjiä.
^^ Kuulostaa helsinkiläiseltä. Kyse kuitenkin nuorista ihmisistä, eiköhän monella vielä tuo elämä lähde eri suuntiin. Vielä ollaan ideologiaa täynnä ja eihän siinä mitään. Toivottavasti vaan ei putoa joskus korkealta ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää kyllä nähdä miten tottuneita ihmiset ovat alkoholin tapakäyttäjinä... Itse olen 23-v ja avokkini on 25-v ja me juodaan harvoin edes yhtä alkoholiannosta viikossa. Avokilla on vuosi sitten tuomiaan espanjalaisia oluitakin jääkaapin vihanneslokero pullollaan, vaikka toi niitä vain ~6kpl Suomeen. Yhden tai kaksi taisi juoda kesällä.
Emme kumpikaan ole uskovaisia vaan ateisteja. Ulkona käyn ystävieni kanssa noin 5-6 kertaa vuodessa, jolloin juon max. 5 annosta illassa, muuten olosta tulee ikävä. Joskus vanhempieni luona kyläillessä ja syödessä tulee otettua lasi tai kaksi viiniä ruoan ohessa. Avokkini juo vielä harvemmin kuin minä. Välillä tulee otettua yksi annos alkoholia terassilla tai yksillä ollessa iltaisin, näitä menoja ilman yöhön jatkuvaa illanviettoa on max kerran kuukaudessa.
Nautimme kyllä laadukkaiden viinien, oluiden ja siidereiden mausta, mutta emme tähän käytä erityisen paljoa rahaa tai aikaa elämässämme. Olemme kyllä nuorempina bilettäneet ja jopa örveltäneet, niin kuin iso osa muistakin. Itselläni alkoholin kulutus alkoi laskemaan jo 21-vuotiaana ja tyttöystävälläni noin 23-vuotiaana. Poltin myös välillä tupakkaa aikoinaan, jota en tee enää lainkaan.
Omaan laajan, aktiivisen ja ihanan lähipiirin, jossa ihmiset osallistuvat ajankohtaisiin aiheisiin, toteuttavat itseään, matkustavat ja opiskelevat tai käyvät töissä. Itse olen opiskelija ja avokkini on työelämässä. Ehkä nuorempi sukupolvi on terveydestä kiinnostuneempi ja vähemmän hedonistisempi mitä tulee päihteisiin vs. suuremmat ikäluokat? Tuntemani nykyiset ja vanhat tuttavat ovat aktiivisesti itsestään huoltapitäviä urheilijoita ja vegaaneja/kasvissyöjiä/kasvispainotteisia. Minä ja avokki olemme kotivegaaneja, olen huomannut mahdollisimman kasvispohjaisen ruokavalion tekevän parasta vatsantoiminnalleni ja ihoni kunnolle ilman että kärsin energiavajeesta.
Sekä omat vanhempani että avokkini äiti ovat alkoholin suurkulutukseen kallistuvia. Vanhempani läträävät viiniensä ja oluidensa kanssa useamman kerran viikossa ja sen kyllä näkee heidän elopainostaan ja harvoin juhlissa osaavat juoda ilman että vetäisivät ns. perseitä.
Minulle on ihan sama paljon muut juovat, mutta suosittelen terveysnäkökulman tähden tarkkailemaan juomistottumuksiaan, lasiin kaatamansa viinin määrää ja juomiskertoja vaikka parin kuukauden ajan kirjaten ne ylös tai ainakin painaen mieleen, jos yhtään pohdituttaa ja kiinnostaa. En usko, että siitä olisi haittaa ainakaan.
Kivalle kuulostaa ja tuossa elämäntyylissä ei olekkaan mitään vikaa jne mutta: voiko ihminen kuulostaa enää enempää siltä että olenko itse vähän korkealuokkaisempi ja parempi?
"Omaan laajan, aktiivisen ja ihanan lähipiirin, jossa ihmiset osallistuvat ajankohtaisiin aiheisiin, toteuttavat itseään, matkustavat ja opiskelevat tai käyvät töissä."
"Tuntemani nykyiset ja vanhat tuttavat ovat aktiivisesti itsestään huoltapitäviä urheilijoita ja vegaaneja/kasvissyöjiä/kasvispainotteisia."
Snobi joka valitsee ystäväpiiriinsä vain korkeasti koulutettuja hillittyjä sivistyneitä kasvissyöjiä.
Huh, jos pitäisi seura valita noista niin mieluummin ne törpöttelyyn kallellaan olevat vanhemmat kuin nuoret vatsaystävällisen ruokavalion (!) harrastajat, ihan riippumatta siitä maistuuko itselle viini vai ei.
Kyllähän tuollainen tissuttelu näkyy jo naamasta, viinapöhö ja punoitus. Myös ylipaino, "löllööntyminen".
Ei ole tollainen ryyppääminen normaalia, varmaan poksahtaa maksat molemmilta. Lähtekää yhdessä vaikka juoksemaan älkääkä ryypätkö.
Vierailija kirjoitti:
Jos juominen ei tunnu ongelmalta, niin se tuskin on ongelma. Jos sen vuoksi ei tarvitse jättää mitään väliin, valehdella, suunnitella elämää niin että juominen mahdollistuu niin se tuskin on ongelma. Viinipullo illan aikana ei ole paljon, toki riittävästi heikentämään esim. yöunien laatua. Se voi myös lievittää stressiä ja parantaa esim. seksielämää. Ymmärsin nyt että ette ole mitään kännejä vetämässä aina, vaan ihan sellaista kevyttä tissuttelua. Antakaa mennä vaan! Ette varmasti ole ainoa pariskunta joka niin tekee, eikä täällä kannata kuunnella liikaa ihmisten neuvoja! Moni on aika pahasti todellisuudesta vieraantuneita. :)
Olen puhunut. Ugh. Ja kippis.
Turvallinen annos alkoholia on noin ruokalusikallinen päivässä.
Ette ole yksin, täällä toinen samanlainen pariskunta, joilla tapana juoda joka viikonloppu, tai oli vielä puolisen vuotta sitten. Nyt on alkanut ikä painaa (40+) niin ettei enää huvita, ja onkin mennyt muutama kk että en ole ottanut kuin 1-2 lasia perjantai-iltana ruuan kanssa, jos sitäkään. Eli väheneminen on tapahtunut luonnostaan.
Kolmekymppisinä voidaankin vielä puolustella alkoholinkäyttöä hauskuudella, elämästä nauttimisella, rennolla elämänaseteella. Mutta alkoholi on kuitenkin haitallinen aine, jota käytettyään vuodesta toiseen säännöllisesti vaikutukset tulevat ennenpitkää näkyviin.
Itse joisin viiniä vaikka joka päivä, samoin söisin suklaata ja paistaisin vaikka päivittäin paketin pekonia pannulla ja nauttisin ihanasta mausta ja rapeudesta ja koska on vähän univaikeuksia, ottaisin joka ilta unilääkkeen ja pilveäkin varmaan pössyttelisin (en ole koskaan kokeillut, mutta kokeilisin) jnejne.jne.
Elämä on valintoja. Kaikki, mikä on hauskaa, ei ole kuitenkaan meille hyväksi. Itse en "tuomitse" alkoholinkäyttöänne. Itsekin harmittelen alkoholin terveyshaittoja, koska olisi tosi kiva juoda vaikka päivittäin, saati viikonloppuisin. Olen vain nykyään sitä mieltä, ettei viinin kanssa kannata läträtä, koska siitä menee terveys. Ikävä tosiasia. Nykyään olen juomatta näistä syistä, tai melkein juomatta. Pari, kolme kertaa vuodessa olen pikkuhiprakassa eli noin kolme alkoholiannosta menee silloin, jos tilanne "vaatii" ihan välttämättä, kuten kaverini 40-vuotispäivillä oli kiva kulauttaa hyvä viiniä oikein kunnolla. Mutta muuten ei, terveydellisistä syistä. Eikä elämä ole ollenkaan tylsää ilman alkoholia. Se on asennekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ette ole yksin, täällä toinen samanlainen pariskunta, joilla tapana juoda joka viikonloppu, tai oli vielä puolisen vuotta sitten. Nyt on alkanut ikä painaa (40+) niin ettei enää huvita, ja onkin mennyt muutama kk että en ole ottanut kuin 1-2 lasia perjantai-iltana ruuan kanssa, jos sitäkään. Eli väheneminen on tapahtunut luonnostaan.
Heippa! Minäkin kyllä ajattelen, että kyllä se vähentäminen tulee viimeistään sitten "luonnostaan". Nyt jo huomaa, että sitä helpommin väsähtää kun muutaman juo, eikä määrät mitä sietää todellakaan ole sellaisia mitä ihan vaikka kolmekin vuotta sitten.
Ja kun niitä määriä tässä on kyselty, niin sehän vaihtelee niin paljon. Kuten sanoin, viime viikonloppuna ostin sellaisen pienen viinipullon josta sain pari lasillista. Lisäksi taisin saunoessa ja sen jälkeen juoda kolme tai neljä lonkeroa. Se on toki jo kuusi annosta, mutta ei mitään ihmeempää humalatilaa aiheuttanut. Meillä saunotaan yleensä pari tuntia.
Ja kyllä meilläkin kaapissa on lahjaksi saatua konjakkia ja viskiä, ihan monenkin vuoden takaa. Mutta sen kyllä myönnän, että valkoviini ei kyllä jää happanemaan!
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juominen ei tunnu ongelmalta, niin se tuskin on ongelma. Jos sen vuoksi ei tarvitse jättää mitään väliin, valehdella, suunnitella elämää niin että juominen mahdollistuu niin se tuskin on ongelma. Viinipullo illan aikana ei ole paljon, toki riittävästi heikentämään esim. yöunien laatua. Se voi myös lievittää stressiä ja parantaa esim. seksielämää. Ymmärsin nyt että ette ole mitään kännejä vetämässä aina, vaan ihan sellaista kevyttä tissuttelua. Antakaa mennä vaan! Ette varmasti ole ainoa pariskunta joka niin tekee, eikä täällä kannata kuunnella liikaa ihmisten neuvoja! Moni on aika pahasti todellisuudesta vieraantuneita. :)
Olen puhunut. Ugh. Ja kippis.
Turvallinen annos alkoholia on noin ruokalusikallinen päivässä.
"Oi tarjoilija, ottaisin lusikallisen siideriä!"
Menkää pois tästä keskustelusta :D
Mä oon sitä mieltä, että jos ei voi olla juomatta ,kyseessä on riippuvuus. Mäkään en voi olla viikkokaan ilman suklaata, myönnän olevani siitä riippuvainen. Se vaan kuuluu viikonloppuuni, joskus arkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V***u mitä jeesustelua täällä...
Mun isä suhtautui noin, kuoli kirroosiin muutama vuosi sitten.
En ole edellisen kirjoittaja mutta kerro toki kuinka paljon isäsi joi viikossa, tai ehkä tarkemmin ajateltuna pitää kysyä päivässä? Täällä puhutaan muutaman ottamisesta viikonlopulla
Ap:n tekstin kun lukee ajatuksella, niin huomaa ettei ottaminen rajoitu vain muutamaan viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V***u mitä jeesustelua täällä...
Mun isä suhtautui noin, kuoli kirroosiin muutama vuosi sitten.
En ole edellisen kirjoittaja mutta kerro toki kuinka paljon isäsi joi viikossa, tai ehkä tarkemmin ajateltuna pitää kysyä päivässä? Täällä puhutaan muutaman ottamisesta viikonlopulla
Ap:n tekstin kun lukee ajatuksella, niin huomaa ettei ottaminen rajoitu vain muutamaan viikonloppuisin.
Perustelepa kuule väitteesi. Arkisin en juo siis ollenkaan. Sinulla kuten monella muullakin on täällä lukemisenymmärtämisessä vikaa.
AP
Kun menen kavereiden kanssa, otan. Sitä edellisenä päivänä otan vain MUUTAMAN. Mitä toi sitten tarkoittaa? Himmailet edellisenä iltana, että voit ottaa rutkemmin frendien kanssa?
Jaahas, tämä selvittää, ihmiset lukee siis rivien välistä ihan omiaan. Kun seuraavana päivänä on menoja!! Ei kavereiden kanssa bilettämistä.. en käy baarissa kuin pari kertaa vuodessa kavereiden kanssa. Meno voi olla esimerkiksi kummitytön syntymäpäivät tai vanhempien luo syömään meneminen. Huh huh, oon järkyttynyt miten ääliöitä te olette!
AP
En kyllä usko että pelkällä viikonloppudokaamisella voi ihminen kuolla nuorena alkoholin aiheuttamien terveyshaittojen takia. Miettikääpä esim. Motorheadin Lemmyä. Hän joi koko ikänsä litran pullon Jack Danielsia joka päivä, ja eli silti 70-vuotiaaksi. Tavallinen viikonloppujuoppo ei pääse lähellekään hänen elinaikaista viinankulutustaan, ellei sitten elä 300-vuotiaaksi.
Huomenna on perjantai. Heitetäänkö lisää bensaa liekkeihin ja kysytään mitä AP ja muut meinasivat hakea "viikonloppueväiksi"? :)
Sitten pääsevät joukolla heittelemään meitä jollain kananmunilla. Mä aloitan: punaviinipullon meinasin hakea.
Täällä toinen pariskunta, tosin meillä se jokaviikonloppuinen tissuttelu alkoi vasta kun lapsi lensi pesästä. Nyt saapi sitten nautiskella luvan kanssa. Itse juon harvemmin kahtena päivänä kuitenkaan, koska ikää on tullut ja mulla kestää palautua pidempään. Perjantaina otan kyllä, jos otan lauantainakin niin olen vielä maanantaina väsynyt. Tuomitkoon ken haluaa.
Joo tuomita saa, eipä se mua liikauta mutta oon edelleen ihan äimistynyt miten joku voi lukea mun kirjoituksen noin väärin :D Missähän mä kirjoitin että kun menen kavereiden kanssa niin otan, kun mielestäni mun kirjoitus käsitteli aihetta "nautiskelemme aviomiehen kanssa kotona rauhakseen muutaman joka viikonloppu".
AP:lla on lauantaina "menoa" (lue=töitä) joten on viinitön perjantai tiedossa :)
AP
Aika riskaabelia edes ruokalusikallista suositella. Oletko varma ettei siitä seuraa haittoja?