Onko muita pariskuntia jotka juo joka viikonloppu?
Tämä tuli mieleen tuosta "mies juo joka viikonloppu" -ketjusta. Meillä molemmat juo viikonloppuna. Jos on jotain menoja niin silloin ei edeltävänä iltana yleensä kuin parit siiderit/kaljat, mutta harvassa ne viikonloput ovat, että oltaisiin koko viikonloppu juomatta. Kännin aste sitten ihan riippuu siitä taas mitä juo.
Meillä ei ole lapsia, ei meillä ole mitään erityistä syytä olla juomatta tai juomiseen. Mutta kyllähän sitä miettii, että miksi näin.. Neljänkympin rajapyykki lähestyy, kai sitä pitäisi miettiä jo ihan omaa terveyttäänkin. Jotenkin se vaan on helpompaa näin. Saunoessa ja tissutellessa meillä on sitä yhteistä aikaa, eikä meillä kummallakaan ole mitään tiettyjä harrastuksiakaan mihin viikonlopun uhraisi...
Kun ei ole lapsia, niin en myöskään ole koskaan ollut raskaana, eli en ole koskaan aikuiselämäni aikana ollut pitkiä aikoja selvinpäin. Mutta ei mulle arkena mitenkään tiukkaa tee olla juomatta, arkena en juo siis edes mitään yhtä tai kahta.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette alkoholisteja. Tuo koko avauksesi on yhtä selittelyä. Ei tee tiukkaa olla selvinpäin, ennen menoja juodaan vaan pari, kännin aste (känni siis tavoite), juominen vaan on helpompaa (kuin selvin päin olo). Kuka tahansa alkoholistien kanssa töitä tehnyt näkee tuosta että teillä on alkoholiongelma. Et itse myönnä sitä. Se kuuluu taudinkuvaan.
Tässä taas yksi jonka isä/äiti/mies/veli on ollut alkoholisti, ja projisoi kaiken alkoholinkäytön alkoholiongelmaksi, koska ei ahdistukseltaan muuta osaa. Hyvin yleinen ilmiö.
Oma torjuntasi on myös hyvin yleinen ilmiö. Keskustelu ei onnistu jos osapuolet ovat lukossa, sekin on hyvin yleinen ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tullut AP muuten sellasta diagnoosia että suosittelen pikimmiten ottamaan yhteyttä lähimpään aa-kerhoon...
Itse vähän tipahdin jo kärryiltäkin.. Olenko siis syypää jo Suomen talouden romahtamiseen tms? :) Sorry nyt kaikille, kun te joudutte veromarkoistanne maksamaan mun tulevat hoidotkin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon tullut ainakin tämän ketjun perusteella siihen lopputulokseen, että paljon ystävällisempiä ja rennompia ainakin me ollaan, joille viini maistuu :) Muiden viestit ovat tuomitsevia sävyltään, ja nyt jo kerrotaan että älyni on heikentynyt koska juon. Eli jotain selkeästi on kyllä liian tiukalla, tai jossakin hiekkaa.. Mutta hyvä, että olette niin onnellisia ja tyytyväisiä :) Eihän tämä ketju edes kuulu teille, jotka ei juo ;)
AP
No ainakin tämä kuuluu mulle, koska juon kuten sinä. Musta monissa kirjoituksissasi on nähtävissä selittelyä ja asian kieltämistä, mikä ei ole hyvä juttu itsesi kannalta. Sä olet huolissaan terveydestäsi ja niin pitää ollakin. Ja se, että suurkuluttaminen heikentää älyä on ihan tosi asia, eli mitään henkilökohtaista vittuilua juuri sulle.
Mä olen pitkään myös ollut huolissani juomisestani, ikää on 36 ja alkoholia kuluu joka viikonloppu. Nyt olen tosin luvannut itselleni olla kuukauden selvin päin miettiäkseni omaa alkoholinkäyttöä. Nyt on viimeiset päivät siitä kuukaudesta menossa ja edelleenkin tekee mieli juoda, mutta samalla tuntuu, ettei yksi kuukausi riitä mihinkään.
Itselleni ihanteellista olisi juuri ottaa tuo 1-5 lasia viiniä kerran viikossa. Pelottaa, että käyttö kuitenkin lipsuu suurempiin määriin. Mä haen niillä viinilasillisilla jotain olotilaa, joka ei ole edes saavutettavissa. Siksi juon monesti kunnes sammun. Tosin on ollut sellaisiakin iltoja, jolloin kaksi lasia on riittänyt, mutta jos olen rehellinen itselleni tiedän, että niin hyvä tuuri ei tällä menolla jatku.
Ihan sama mitä sä meille täällä kerrot, tärkeintä on että olet rehellinen itsellesi! Kyllähän mullakin selityksiä riittää ja saatan niihin jopa välillä uskoa itse! Niin hyvä olin selittämään ettei kohtuukäyttäjä ystävällään ottaneet huolta omasta juomisestani tosissani!
Miettisin myös sun kohdalla monestiko sulla menee muisti juodessasi, itselläni viime aikoina noin kerran kuussa, mikä on todella huolestuttavaa!Päihdelinkin sivuilla on keskustelualue "me vähentäjät" jota suosittelen sulle. Siellä on fiksua porukkaa toisin kuin av:llä. Siellä on myös alkoholin käyttöön liittyviä testejä, uskallatkohan tehdä?
Ööh, jos juot kunnes sammut sulla on ongelma. Ap:lla sen sijaan ei vaikuttaisi olevan mitään tällaista tapaa. Eikä ap sanonut juovansa ahdistukseen tai päästäksene johonkin "tilaan". Viinistä ja oluesta nauttiminen on sama kuin ruoasta nauttiminen. Voidaan olla sitä mieltä toki että alkoholi on pahasta, mutta paljon terveempiä olemme minä ja puolisoni jotka liikumme paljon olemme molemmat urheilullisia ja normaalipainon alarajoilla kuin läskit absolutistit. Kumma juttu että viinin ja oluen juonti = ryyppäys täällä.
Niinpä. Ja huvittavaa että joka kerta alkaa se "vähättelet, selittelet"-tekstit. News flash, jotkut todella osaa ottaa maltilla ilman krapuloita, muistikatkoksia ja sammumisia.
Joo ongelma on, sen olen havainnut ja juuri siksi olen nyt kriittisesti miettinyt omaa alkoholinkäyttöäni. Hälytyskellot soi AP: n tekstiä lukiessa ja tunnsitan sieltä itseni. Ikvävä että se herättää sinussa noin aggressiivisen reaktion!
Mielestäni AP ei kyllä missään anna vaikutelmaa, että alkoholista nautittaisiin maun takia , vaan että tavoite on aina se humalatila.
Kehotin nimenomaan tekemään testejä oman alkoholin käytön suhteen ja miettimään monestiko juodessa menee muisti. Jos oma juominen on hallinnassa niin silloin tuskin niitä muistikatkoksia tulee. Tosin alkoholistiksi tullaan juomalla ja valitettavasti suurkulutus, silloin kun juodaan enemmön kuin suosituksien mukaan,voi johtaa alkoholismiin. Alkoholismi on taas niin paska ssairaus,ettei sitä toivoisi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos numero 7, sä tajuat :D
Mun mielestä taas on surullista, jos ei ole aikaa juoda?? Pitäähän elämässä nauttia. Viesteistä myös paistaa alentuva elämänasenne, ja varmaan nämä ihmiset löytyykin siitä "valivali mies juo joka viikonloppu" -ketjusta.. Surullista..
-AP
Vai että nauttia! Itse en saa viinasta mitään nautintoa, päinvastoin. Heti ensimmäisistä ryypyistä tulee huono olo sekä fyysisesti että psyykkisesti. Olenkin lopettanut alkoholin käytön kokonaan. Tai ehkä pari kertaa vuodessa maistan vähän jossain juhlatilanteessa. Ei ole mielestäni normaalia, että tasapainoiset ihmiset juo joka vl, se kuuluu enemmänkin nuoruuteen ja bilettämiseen. Mieheni ottaa jonkun verran alkoholia, mutta hänelläkin kerrat ovat harventuneet entisestä huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Se yks 102- vuotias nainenhan sanoi että pitkän elämän salaisuus on ''viina ja miehet'' :D
Myös isomummuni (98v) on elänyt hyvinkin rempseetä elämää ja 90-vuotiaana oli yhdessä tuttujen kanssa risteilemässä kera viinilasillisen/lasillisten.
Rento elämä on oikeasti kaiken A ja O. Te stressaavat nirppanokat ette pitkälle pötki.
Miten nyt taas on stressaava nirppis, jos ei vedä viiniä tämän tästä? :D Yhtä hölmö väite kuin se, että on alkkis, jos ottaa pari viinilasillista ruoan kanssa. Itse dokasin muinoin joka vkloppu ja se vaihteli tissuttelusta känneihin. Niitä haittoja en edes älynnyt silloin, kun sitä harrastin. En huomannut kuinka helvetisti se lihotti, en huomannut kuinka se vaikutti uneen ja muuhun oloon. Nyt kun olen vähentänyt pämppäämisen kertaan tai pariin vuodessa, tajuaa mikä äkäinen ja väsynyt mätisäkki sitä on ollut ihan vain tuon juomisen takia. Kyllä, tykkään edelleen siitä pienestä hiprakasta, mutta toisaalta olen opetellut olemaan rento ilman sitä viiniäkin. Hauskaa on ollut ulkona selvinpäinkin ja on mukava herätä ilman mitään olotiloja hyvien unien jälkeen. Syntymäpäivän ja uuden vuoden kunniaksi saatan edelleen ottaa muutaman, mutta koska en henkilökohtaisesti pidä alkoholin mausta ja nykyään olen muutenkin täysi höyhensarjalainen, niin eipä tuota enempää viitsi harrastaa. En silti ole stressaava nirppanokka.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti on pakko sanoa että henkilökohtaisesti oluen ja siiderin lipittäjät on ällöjä. En vain tiedä miksi mutta kavahdan aina erityisesti kun näen naisen tuoppi kourassa. Tietty sitähän ei näe kun lipitätte kotona mutta en näe tuossa mitään kivaa ja rentouttavaa. Onneksi oma mies ei juo olutta kuin lasillisen joskus (yleensä pullosta jää puolet juomatta) ja itse maistelen pieniä lasillisia erikoisoluita esim Belgiassa. Suomalaisia en edes maista.
Meillä on kaapit täynnä juomia (kymmeniä pulloja) emmekä koskaan saa juotua niitä loppuun. Meillä käy kyllä paljon vieraita joille tarjoamme kahvin kanssa avecit tai viiniä ruokajuomaksi.
Omassa ystävä/tuttavapiirissä ei ole yhtään kaltaistanne paria. Ei edes seuraavassa 30+/- sukupolvessa.
Pullosta jää puolet juomatta??? Vittu mitä haaskausta.
Apua mikä ketju :D
Olen samaa mieltä jonkun kirjoittaneen kanssa siitä, että osalla suomalaisista on esimerkiksi lapsuudestaan niin kamalia kokemuksia alkoholista, ettei osata kuvitella ettei kaikki ihmiset muutu örveltäviksi ja väkivaltaisiksi hirviöiksi edes tuhdissa humalassa, saati sitten pikku hiprakassa.
Myös todistelut siitä, että viiniä otettiin RUUAN kanssa tms. tuntuvat neuroottisilta. Sekä Espanjassa että Ranskassa asuneena voin myös sanoa, että kyllä sielläkin humallutaan ihan samalla tavalla kuin Suomessa, eikä sitä sen kummemmin nenänvartta pitkin katsota, ellei sikaile. Sikailuahan nyt saa katsoa kieroon kaikkialla. Itse näkisin juuri tämän neuroottisuuden suurimmaksi eroksi näissä alkoholikulttuureissa. Suomessa usein mukaan tulee jotain kieltolain ajoista kumpuavaa uhmaa - että minähän juon ja käyttäydyn juuri miten minua huvittaa. Sitten seuraavat puoli vuotta istutaan kuivin suin muita tuomitsemassa alkoholismin ja tuomitsemisen pelossa, kunnes taas repeää.
Meillä juodaan alkoholia joskus useampanakin päivänä viikossa. Lapsia ei ole ja käydään töissä. Viikolla saatetaan käydä lähipubissa parilla tai juoda viiniä jos ei jakseta laittaa kotona ruokaa vaan mennään ravintolaan. Viikonloppuna usein vieraillaan ystävien kanssa puolin ja toisin ja alkoholia menee (ja kauhistus, useammallakin ystäväpariskunnalla on lapsia, ja silti meidät kutsutaan ottamaan viiniä. Lapset saattavat istua jopa samassa pöydässä ja kuunnella musaa kanssamme!). Käydään myös joskus baarissa tai istuskellaan kahdestaan kotona tissutellen. Olemme parhaita ystäviä ja rakastan keskusteluja mieheni kanssa, kun ollaan molemmat kivassa pienessä nousuhumalassa. Emme ole riidelleet 10-vuotisen suhteemme aikana kuin ihan sen alussa.
Sukulaisilta tms on kuulunut joskus jotain moralisointia, mutta emme tarvitse lupaa tai synninpäästöä keneltäkään. Väitän, että tunnemme toisemme paremmin, luotamme toisiimme enemmän ja olemme yhdessä onnellisempia kuin kukaan tuntemistani absolutisti/lasi viiniä kuukaudessa -pariskunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon tullut ainakin tämän ketjun perusteella siihen lopputulokseen, että paljon ystävällisempiä ja rennompia ainakin me ollaan, joille viini maistuu :) Muiden viestit ovat tuomitsevia sävyltään, ja nyt jo kerrotaan että älyni on heikentynyt koska juon. Eli jotain selkeästi on kyllä liian tiukalla, tai jossakin hiekkaa.. Mutta hyvä, että olette niin onnellisia ja tyytyväisiä :) Eihän tämä ketju edes kuulu teille, jotka ei juo ;)
AP
No ainakin tämä kuuluu mulle, koska juon kuten sinä. Musta monissa kirjoituksissasi on nähtävissä selittelyä ja asian kieltämistä, mikä ei ole hyvä juttu itsesi kannalta. Sä olet huolissaan terveydestäsi ja niin pitää ollakin. Ja se, että suurkuluttaminen heikentää älyä on ihan tosi asia, eli mitään henkilökohtaista vittuilua juuri sulle.
Mä olen pitkään myös ollut huolissani juomisestani, ikää on 36 ja alkoholia kuluu joka viikonloppu. Nyt olen tosin luvannut itselleni olla kuukauden selvin päin miettiäkseni omaa alkoholinkäyttöä. Nyt on viimeiset päivät siitä kuukaudesta menossa ja edelleenkin tekee mieli juoda, mutta samalla tuntuu, ettei yksi kuukausi riitä mihinkään.
Itselleni ihanteellista olisi juuri ottaa tuo 1-5 lasia viiniä kerran viikossa. Pelottaa, että käyttö kuitenkin lipsuu suurempiin määriin. Mä haen niillä viinilasillisilla jotain olotilaa, joka ei ole edes saavutettavissa. Siksi juon monesti kunnes sammun. Tosin on ollut sellaisiakin iltoja, jolloin kaksi lasia on riittänyt, mutta jos olen rehellinen itselleni tiedän, että niin hyvä tuuri ei tällä menolla jatku.
Ihan sama mitä sä meille täällä kerrot, tärkeintä on että olet rehellinen itsellesi! Kyllähän mullakin selityksiä riittää ja saatan niihin jopa välillä uskoa itse! Niin hyvä olin selittämään ettei kohtuukäyttäjä ystävällään ottaneet huolta omasta juomisestani tosissani!
Miettisin myös sun kohdalla monestiko sulla menee muisti juodessasi, itselläni viime aikoina noin kerran kuussa, mikä on todella huolestuttavaa!Päihdelinkin sivuilla on keskustelualue "me vähentäjät" jota suosittelen sulle. Siellä on fiksua porukkaa toisin kuin av:llä. Siellä on myös alkoholin käyttöön liittyviä testejä, uskallatkohan tehdä?
Ööh, jos juot kunnes sammut sulla on ongelma. Ap:lla sen sijaan ei vaikuttaisi olevan mitään tällaista tapaa. Eikä ap sanonut juovansa ahdistukseen tai päästäksene johonkin "tilaan". Viinistä ja oluesta nauttiminen on sama kuin ruoasta nauttiminen. Voidaan olla sitä mieltä toki että alkoholi on pahasta, mutta paljon terveempiä olemme minä ja puolisoni jotka liikumme paljon olemme molemmat urheilullisia ja normaalipainon alarajoilla kuin läskit absolutistit. Kumma juttu että viinin ja oluen juonti = ryyppäys täällä.
Niinpä. Ja huvittavaa että joka kerta alkaa se "vähättelet, selittelet"-tekstit. News flash, jotkut todella osaa ottaa maltilla ilman krapuloita, muistikatkoksia ja sammumisia.
Mulla on paljon ystäviä jotka osaavat ottaa maltilla ilman krapuloita, muistikatkoksia ja sammumisia. Sinun ottaminen on varmaan myöskin tällaista enkä ole sinun juomista pitänytkään mitenkään haitallisena. Kun luet miten AP kertoo juomatavoistaan, kuulostaako se sinusta kuvailemaltasi maltilliselta juomiselta? Jos noin on niin silloin sinä kyllä vähättelet ja selittelet!
AP on itse tajunnut että samaa rataa ei voi tulevaisuudessa jatkaa koska silloin alkaa juomisella olemaan jo seurauksia. Pisteet siitä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaista keskustelua voi käydä suomalaisten kanssa: nuo kaikki superkielteisesti suhtautuvat ovat oman kokemukseni mukaan niitä, joiden vanhemmat/mies/joku muu läheinen on ollut ihan oikea juoppo. Ja kun on joutunut olemaan tekemisissä ihan oikean juopon kanssa, niin sitten projisoi kaikki alkoholinkäyttäjät juopoiksi, ja ihmisiksi joilla ei ole kontrollia.
Nykyään moni elää eurooppalaisesti niin, että alkoholi on samalla tasolla muiden nautintoaineiden kanssa (suklaa, hyvä ruoka jne.) ja elää ihan täyttä ja mielestäni parempaa elämää kun osaa käyttää ja suhtautua alkoholiin niin, että se ei ole mikään peikko.
Nauttikaa elämästänne ap, ja yrittäkää ymmärtää että monella on sellaisia traumoja, joita eivät ole koskaan käsitelleet ja paremman puuttessa purkavat teihin.
Eurooppalaisesti elävät, seuratkaapa alkoholin käyttöänne alkometrin kanssa. Joka kerta kun puhallatte yli autolla-ajorajan, käyttönne on suomalaista, ei eurooppalaista. Eurooppalaisessa kulttuurissa (lue Italia, Ranska, Espanja) humalassaoleminen on erittäin häpeällistä ja epätoivottua. Tietenkin tuo mainitsemasi eurooppalaisuus voi olla itäistä, tosiaan se promillehakuisuus onkin yhdistävä tekijä alkoholin nautinnassa.
Kyllä, tämän vuoksi mm. Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa baarit ovat auki kello kuuteen aamulla koska kukaan ei käytä siellä alkoholia yli 0,5 promilleen asti. Ootko sä ikinä käynyt noissa maissa? A) ap puhui tissuttelusta ei ryyppäämisestä, ja se katsottiin alkoholiongelmaksi. Noissa mainitsemissas maissa juodaan kuitenkin JOKA PÄIVÄ viiniä eli mitä muuta se on kuin tissuttelua? ja B) Kyllä siellä porukka örveltää myös, tokikin juodaan todella paljon vähemmän mitään kirkkaita viinoja mikä johtuu Suomessa ihan siitä kun alkoholi on niin saakelin kallista joten kirkkaissa viinoissa on kaikkein parhain %-hinta -suhde.
Jos seuraat paikallisten juomatapoja esim Ranskassa ja Italiassa he lopettavat juomisen siinä kohtaa kun pääruoka tai juusto on syöty. Siis vaikka jäisi puoli pulloa juomatta. Jälkiruuan tai kahvin kanssa ei viiniä enää oteta.
Illalla toki mennään ennen illallista ottamaan aperitivot eli lasillinen jotain hyvää pienten suupalojen kanssa. Aika harva ihan pelkästään juo. Ja tuo rajoittuu yhteen. Illallisella sitten lasi pari viiniä ruuan kanssa. Ja taas juonti loppuu kun pääruoka on syöty. Hyvin harva edes ottaa avecin ellei ole viikonloppu tai juhlat.
Eli eivät todellakaan tissuttele. Voi olla että turistikohteissa paikallisetkin ördää mutta niistä mulla ei ole kokemusta.
Ööh... Oletko koskaan kuullut jälkiruokaviineistä? Suomessa näitä on todella vähän mutta etenkin Ranskassa ja Espanjassa kyllä. Ja apertiivi ja pari/muutama lasia viiniä on kuitenkin useampi alkoholiannos. Miten tämä eroaa siitä jos joku suomalainen juo päivittäin ruoan kanssa lasin viiniä tai olutta?
Ja kuten sanoin aiemmin minä olen asunut 5 vuotta Ranskassa ja 2 vuotta Espanjassa (lisäksi opiskelijavaihto Ranskassa 2000-luvun alussa) ja ystäväni ovat olleet lähes 80% paikallisia, joitakin ulkomaalaisia työkavereita joista suurin osa jenkeistä ja Saksasta. Että olen kyllä seurannut paikallisten juomatottumuksia hyvinkin läheltä. Nuoriso/nuoret aikuiset ördää noissa maissa aivan kuten Suomessakin. Ja kyllä siellä Ranskassa ja Espanjassakin kaduilla vinettoa repiviä pulsuja löytyy. Vaikka tietysti sinusta hekin juovat vain sen max 2 lasia viiniä eikä juuston jälkeen varmasti yhtään!
Olen kuullut. Meillä on niitä kaapit täynnä kun ei kulu millään. Silloin kun asuin Genevessä ja Italiassa noita viinejä juotiin tosi vähän. En muista että tuntemani paikalliset 40 +/- naiset olisi niitä edes kerran kuukaudessa ottaneet. Edes ne jotka olivat viinitiloilta ja itse valmistivat niitä:) Miehet kyllä silloin tällöin ottivat tilkan grappaa. Hyvin pienen tilkan
En oikeasti ennen tätä ketjua ole tajunnutkaan kuinka kieroutunut suhde osalla suomalaisista on alkoholiin. Täälläkin on oltu laittamassa AP:ta hoitoon? Mitä ihmettä? Juo muutaman viikonloppuna ilman mitään menojen perumisia tai muistikatkoksia tai sammumisia, niin onkin alkoholisti? Mistä tämä hysteria juontaa juurensa, jostain raittiusseuran valistuksistako?
AP, olette aivan normaaleja, lapsettomia ja aikuisia ihmisiä. Itsekin juon alkoholia juuri silloin kun huvittaa, välillä jopa arki-iltana saatan töiden jälkeen käydä oluella, vieläpä työkavereiden kanssa! Silloin kun ihminen alkaa oikeasti välittämään siitä mitä muut hänen elämästään ajattelevat vaikka itse on tyytyväinen, on joku todella pahasti pielessä ja siihen ei kannata kenekään ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti on pakko sanoa että henkilökohtaisesti oluen ja siiderin lipittäjät on ällöjä. En vain tiedä miksi mutta kavahdan aina erityisesti kun näen naisen tuoppi kourassa. Tietty sitähän ei näe kun lipitätte kotona mutta en näe tuossa mitään kivaa ja rentouttavaa. Onneksi oma mies ei juo olutta kuin lasillisen joskus (yleensä pullosta jää puolet juomatta) ja itse maistelen pieniä lasillisia erikoisoluita esim Belgiassa. Suomalaisia en edes maista.
Meillä on kaapit täynnä juomia (kymmeniä pulloja) emmekä koskaan saa juotua niitä loppuun. Meillä käy kyllä paljon vieraita joille tarjoamme kahvin kanssa avecit tai viiniä ruokajuomaksi.
Omassa ystävä/tuttavapiirissä ei ole yhtään kaltaistanne paria. Ei edes seuraavassa 30+/- sukupolvessa.
Pullosta jää puolet juomatta??? Vittu mitä haaskausta.
Jep, siksi sitä tulee niin harvoin edes avattua viinipullollista kaksin. Viikonloppuna otettiin tosiaan lasilliset viiniä kumpikin ja loppupullo odottelee ensiviikonloppua. Jos ei silloin tule juotua niin laitan ruokaan.
Anteeksi mutta missä olen antanut ymmärtää että juon vain humalahakuisesti enkä esim maun nähden? Rakastan maistella eri viinejä ja olenn ostanut alkoholittomiakin. Eivät ne vain ole yhtä hyviä. Lonkero on hyvää! Jos joisin humalahakuisesti pelkästään niin kai joisin esim kaljaa joka on halvempaa? En vaan saa sitä alas joten jos ei muuta ole tarjolla, olen kuivin suin.
Täällä on vedetty ihan outoja johtopäätöksiä mun elämästä ja juomatavoista :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaista keskustelua voi käydä suomalaisten kanssa: nuo kaikki superkielteisesti suhtautuvat ovat oman kokemukseni mukaan niitä, joiden vanhemmat/mies/joku muu läheinen on ollut ihan oikea juoppo. Ja kun on joutunut olemaan tekemisissä ihan oikean juopon kanssa, niin sitten projisoi kaikki alkoholinkäyttäjät juopoiksi, ja ihmisiksi joilla ei ole kontrollia.
Nykyään moni elää eurooppalaisesti niin, että alkoholi on samalla tasolla muiden nautintoaineiden kanssa (suklaa, hyvä ruoka jne.) ja elää ihan täyttä ja mielestäni parempaa elämää kun osaa käyttää ja suhtautua alkoholiin niin, että se ei ole mikään peikko.
Nauttikaa elämästänne ap, ja yrittäkää ymmärtää että monella on sellaisia traumoja, joita eivät ole koskaan käsitelleet ja paremman puuttessa purkavat teihin.
Eurooppalaisesti elävät, seuratkaapa alkoholin käyttöänne alkometrin kanssa. Joka kerta kun puhallatte yli autolla-ajorajan, käyttönne on suomalaista, ei eurooppalaista. Eurooppalaisessa kulttuurissa (lue Italia, Ranska, Espanja) humalassaoleminen on erittäin häpeällistä ja epätoivottua. Tietenkin tuo mainitsemasi eurooppalaisuus voi olla itäistä, tosiaan se promillehakuisuus onkin yhdistävä tekijä alkoholin nautinnassa.
Kyllä, tämän vuoksi mm. Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa baarit ovat auki kello kuuteen aamulla koska kukaan ei käytä siellä alkoholia yli 0,5 promilleen asti. Ootko sä ikinä käynyt noissa maissa? A) ap puhui tissuttelusta ei ryyppäämisestä, ja se katsottiin alkoholiongelmaksi. Noissa mainitsemissas maissa juodaan kuitenkin JOKA PÄIVÄ viiniä eli mitä muuta se on kuin tissuttelua? ja B) Kyllä siellä porukka örveltää myös, tokikin juodaan todella paljon vähemmän mitään kirkkaita viinoja mikä johtuu Suomessa ihan siitä kun alkoholi on niin saakelin kallista joten kirkkaissa viinoissa on kaikkein parhain %-hinta -suhde.
Jos seuraat paikallisten juomatapoja esim Ranskassa ja Italiassa he lopettavat juomisen siinä kohtaa kun pääruoka tai juusto on syöty. Siis vaikka jäisi puoli pulloa juomatta. Jälkiruuan tai kahvin kanssa ei viiniä enää oteta.
Illalla toki mennään ennen illallista ottamaan aperitivot eli lasillinen jotain hyvää pienten suupalojen kanssa. Aika harva ihan pelkästään juo. Ja tuo rajoittuu yhteen. Illallisella sitten lasi pari viiniä ruuan kanssa. Ja taas juonti loppuu kun pääruoka on syöty. Hyvin harva edes ottaa avecin ellei ole viikonloppu tai juhlat.
Eli eivät todellakaan tissuttele. Voi olla että turistikohteissa paikallisetkin ördää mutta niistä mulla ei ole kokemusta.
Ööh... Oletko koskaan kuullut jälkiruokaviineistä? Suomessa näitä on todella vähän mutta etenkin Ranskassa ja Espanjassa kyllä. Ja apertiivi ja pari/muutama lasia viiniä on kuitenkin useampi alkoholiannos. Miten tämä eroaa siitä jos joku suomalainen juo päivittäin ruoan kanssa lasin viiniä tai olutta?
Ja kuten sanoin aiemmin minä olen asunut 5 vuotta Ranskassa ja 2 vuotta Espanjassa (lisäksi opiskelijavaihto Ranskassa 2000-luvun alussa) ja ystäväni ovat olleet lähes 80% paikallisia, joitakin ulkomaalaisia työkavereita joista suurin osa jenkeistä ja Saksasta. Että olen kyllä seurannut paikallisten juomatottumuksia hyvinkin läheltä. Nuoriso/nuoret aikuiset ördää noissa maissa aivan kuten Suomessakin. Ja kyllä siellä Ranskassa ja Espanjassakin kaduilla vinettoa repiviä pulsuja löytyy. Vaikka tietysti sinusta hekin juovat vain sen max 2 lasia viiniä eikä juuston jälkeen varmasti yhtään!
Olen kuullut. Meillä on niitä kaapit täynnä kun ei kulu millään. Silloin kun asuin Genevessä ja Italiassa noita viinejä juotiin tosi vähän. En muista että tuntemani paikalliset 40 +/- naiset olisi niitä edes kerran kuukaudessa ottaneet. Edes ne jotka olivat viinitiloilta ja itse valmistivat niitä:) Miehet kyllä silloin tällöin ottivat tilkan grappaa. Hyvin pienen tilkan
Italiasta en puhunutkaan vaan Espanjasta ja Ranskasta, joissa jälkiruokaviinikulttuuri on vähän eri. Samaten kuin Portugalissa (portviinit). Air Francella tulee muuten aikuisille automaattisesti ruoan kanssa piccolo-pullo viiniä, herranjestas sentään!
En ole lukenut koko ketjua, mutta itse ajattelen asiaa enemmän niiden kokonaismäärien kannalta per viikko esimerkiksi. Jos joka viikonloppu juo vaikka yhteensä 3-10 annosta, mutta viikolla ei, niin eihän se nyt kovin paljon ole. Tai joka toinen päivä yhden tai kaksi. Riskikäytön raja on naisilla muistaakseni 2 ja miehillä 3 annosta per päivä keskimäärin, siis päivittäin, tekee viikossa 14 annosta naisella ja 21 miehellä, kerta-annoksissa riskirajat oli 5 ja 7 annosta naisilla ja miehillä, ihan vähän aikaa sitten jostain luin. Niin jos näitä rajoja ei hätyytellä ainakaan usein, niin ei se minusta niin paha juttu ole. Ei se säännöllisyys itsessään välttämättä haittaa, kunhan kokonaismäärät vain pysyy aisoissa. Esimerkiksi joka viikko jos juo puolet riskirajasta, niin onko se huono juttu, mielestäni ei.
Tää on niin suomalaista puhua "juomisesta". Mä kyllä käyn miehen kanssa ulkona, tapahtumissa, keikoilla ja matkoilla mutta en lähesty asiaa juomisia laskien. Ei se alkoholi ole niin keskeinen tekemisen kohde, että nimeäisin sen mukaan toimintani.
juukuulejuoppo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, silloin kun ei ole itse tyytyväinen elämäänsä, paistattelee omassa paremmuudentunteessaan elää omassa kuplassaan, eikä kenenkään muun tapa elää voi olla hyvä tai oikein. Itse ainakin olen huomannut, että kun olen tyytyväinen omaan elämääni ja onnellinen, niin voi olla myös iloinen toisten, erilailla valinneiden puolesta, kunhan nyt siis ei vahingoita ketään muita (esimerkiksi lapsia, jos on pahasti alkoholisoitunut).
AP
Eli jos mun mielestä on säälittävää että pitää käyttää alkoholia joka viikonloppu "nauttiakseen elämästä", tarkoittaa se samaa kuin ettei kenenkään muun tapa elää voi olla hyvä? Rrrrright. Tiesithän muuten, että toistuva alkoholin käyttö heikentää älyä?
Voitan ystäväni shakissa ja hän on Mensan jäsen 154:n pisteen älykkyysosamäärällä. Hän se minulle opettikin shakin ja olen voittanut neljännestä pelistä lähtien. On meillä muitakin yhteisiä harrastuksia kuten klassinen musiikki, historian luku ja politiikka, mutta kaverin kanssa on kiva ottaa kuppiakin. Omakin mieheni on suht juoppo, mutta hänpä taasen voittaa minut shakissa. Kyllä me sitten olemme tyhmiä ja lahjattomia kun pitää sitä viinaa litkiä niin kamalat määrät.
Elämä on kyllä keskimäärin niin rankkaa, että mietin pitäisikö tehdä homersimpsonit ja työntää väriliitu nenään, että se muuttuisi helpommaksi. Olen nimittäin huomannut, että tyhmillä ja keskinkertaisilla on helpompaa kuin monilla älykkäillä. En minä ainakaan kestäisi katsoa tämän ketjun tyhmiä ämmiä selvin päin. Onneksi maailmassa on sentään toisenlaisiakin ihmisiä, sellaisia empaattisia älyyn ja riippuvuuksiin katsomatta, jotka hyväksyvät elämäänsä juopon siinä missä absolutistinkin eivätkä herjaa luuseriksi ellei toinen ole kaikessa täydellisen kansalaisen malliesimerkki. Olisin muuten varmaan jo juonut itseni katuojaan tai hautaan silkasta vitutuksesta tämmöisiä urpoja kohtaan. BTW, tiesittekö muuten, että alkoholismikin on SAIRAUS? Onko sairaita kivaa haukkua ja onko heille sallittua nauraa?
Juu, kukaan ei pakota kaatamaan sitä viinaa kurkusta alas, kuten tahdotte sanoa, mutta ei se ole juopolle ihan niin tahdonalainen asia. Perimä, lapsuuden kasvuolosuhteet ja juoppolife ympyröineen määrittävät paljon. Onneksi syyttävien sormien ohella löytyy avuksi myös terapioita, kerhoja ja lääkityksiä.
Mielestäni aloittajakin oli aivan asiallinen. Hänelle sitten vastasivat kaikenlaiset puupäät. Oikein erinomaisia kristittyjä täällä. Mitäs siitä kivien heittelystä sanottiinkaan Raamatussa?
Kirjoitatko kännissä? Tässähän on just sellainen juopon sekava monologi. Huipulta syvälle itsesääliin ja tilkka aggressiota ja ylemmyydentuntoa päälle.
Minulla ja miehelläni on sama juttu. Saatetaan juoda se pari leffaa katsoessa tai sitten kunnolla kavereiden kanssa. Ei sitä viikonloppuisin oikein muutakaan tekemistä ole, kun arkena kuntoilee, käy töissä ja näkee kavereita joka päivä.
Me juodaan varmaankin joka viikonloppu kesäisin. Istutaan takapihalla iltaa viettämässä ja siinä yleensä menee muutamia. Talvella kuivempaa, jotenkin ei ole fiilistä. Just laskin, että mennyt kohta 5 kk viime kerrasta.
Sitten on niitä, jotka eivät ole alkoholisteja, jotka juovat sivistyneesti ruuan kanssa ja rentoutuakseen pari lasia viiniä. Eli esimerkiksi su-to 2 lasia, pe 3 lasia ja la 4 lasia. Eivät ole koskaan humalassa. Yhteensä 17 annosta viikossa, joka on yli naisen suurkulutuksen rajan. Tällainen on varmaan ihan normaalia, mutta juomisella on jo merkittäviä vaikutuksia terveyteen.
Nyt on tullut AP muuten sellasta diagnoosia että suosittelen pikimmiten ottamaan yhteyttä lähimpään aa-kerhoon...