Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita pariskuntia jotka juo joka viikonloppu?

Vierailija
02.03.2016 |

Tämä tuli mieleen tuosta "mies juo joka viikonloppu" -ketjusta. Meillä molemmat juo viikonloppuna. Jos on jotain menoja niin silloin ei edeltävänä iltana yleensä kuin parit siiderit/kaljat, mutta harvassa ne viikonloput ovat, että oltaisiin koko viikonloppu juomatta. Kännin aste sitten ihan riippuu siitä taas mitä juo.

Meillä ei ole lapsia, ei meillä ole mitään erityistä syytä olla juomatta tai juomiseen. Mutta kyllähän sitä miettii, että miksi näin.. Neljänkympin rajapyykki lähestyy, kai sitä pitäisi miettiä jo ihan omaa terveyttäänkin. Jotenkin se vaan on helpompaa näin. Saunoessa ja tissutellessa meillä on sitä yhteistä aikaa, eikä meillä kummallakaan ole mitään tiettyjä harrastuksiakaan mihin viikonlopun uhraisi...

Kun ei ole lapsia, niin en myöskään ole koskaan ollut raskaana, eli en ole koskaan aikuiselämäni aikana ollut pitkiä aikoja selvinpäin. Mutta ei mulle arkena mitenkään tiukkaa tee olla juomatta, arkena en juo siis edes mitään yhtä tai kahta.

Kommentit (218)

Vierailija
161/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia teille jotka juotte sen max yhden tai ette ollenkaan vknlopusta on niin vaikea hyväksyä että joku juo useamman (ilman että vetää siis lärvit)? Se on joko yksi tai ei yhtään!

Mua ihmetyttää minkälaisia ihmisiä täällä on vastaamassa, oletteko te niitä joilta löytyy raamattukin sängyn vierestä?

Nope, ihan ateisti olen vaikka osaankin juoda hillitysti.

Työssä paljon edustamista eikä tosiaankan katsota hyvällä jos juo liikaa

Vierailija
162/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei juo niin pidetään uskovaisena tai kysellään onko entinen alkoholisti. Näin kertoi minulle eräs raitis mies, etenkin miehiin suhtaudutaan näin. Naisten juomattomuus ei niin paljoa kyselyjä herätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida kuulua tähän ketjuun, kun en juurikaan juo. Mutta mun mielestä ap voisi kokeilla vaikka kuukauden olla juomatta ja katsoa, miten se vaikuttaa :) Ei se juominen terveellistä ole pidemmän päälle, joten jos voi ihan hyvin olla juomatta, niin miksei olisi. Kivaa pystyy olla ihan hyvin ilmankin alkoa ja henkeviä puhella selvänä.

Vierailija
164/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui huominen joskus 35 tienoilla.Ensin tipatonta pari jaksoa vuodessa aluksi se 1 kk ja sitten pidempiä aikoja.Sitten huominen muuttui siihen känni 3-4 nyt vuosi ja pari drinkkiä kerran kuussa.Nyt 5 vuoden päästä juon 10 annosta (lasi viiniä tms) vuosi.Painan 15 kg vähemmän ja on viikonloppuisin harrastus.Rahaa jää parin matkan verran vuodessa helposti säästöön.

Vierailija
165/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia teille jotka juotte sen max yhden tai ette ollenkaan vknlopusta on niin vaikea hyväksyä että joku juo useamman (ilman että vetää siis lärvit)? Se on joko yksi tai ei yhtään!

Mua ihmetyttää minkälaisia ihmisiä täällä on vastaamassa, oletteko te niitä joilta löytyy raamattukin sängyn vierestä?

Mihin sitä alkoholia tarvitset? Alkoholia voi tottunut käyttäjä ottaa suuretkin määrät ilman että on lärvät. Käyttömäärät kasvavat pikkuhiljaa ja lopulta sitä ollaan aika tiukassa koukussa, vaikka ihan viihdekäytöllä alotettiin. Liian moni on nähnyt mihin tuo reitti johtaa.

Suurin osa Suomen alkoholisteista käy töissä ja hoitaa hommansa, illat ja viikonloput vain ovat kovin kosteita ja ihminen on tavoittamattomussa omassa alkokuplassaan.

Tykkään mausta, sopii hyvin esim. eri ruokien kanssa. Se on minulle viikonlopusta myös samanlainen nautinto kuin vaikkapa juustolautanen, jota en myöskään yhdistäisi keskelle viikkoa. Pieni rentoutuminen ei myöskään ole pahasta. Kerroppa sinä miksi leimaat minut automaattisesti tulevaksi alkoholistiksi? Koska 99% kohtuukäyttäjistä ajautuu siihen? yeah right

Vierailija
166/218 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallisen aloituksen postatasit AP! Ihan hämmentyneenä luin näitä hysteerikkojen kommentoitointeja. Mistä niin jyrkkä kanta muiden juomiseen? Itsehän voi juomatta, jos tykkää.

Meillä juodaan melkein joka viikonloppu. Perjantaisin saunotaan ja yleensä juodaan 1-4 olutta fiiliksestä riippuen. Toisinaan mennään ihan vaan ginger alella. Joskus harvoin juodaan kahdestaan enemmänki, ehkä 6. Noin kerran kuussa käydään baarissa tai kavereilla syömässä. Illassa menee helposti 1-1,5 pulloa viiniä per naama. Viinidinnereitä tai juustoiltoja vietetään kahdestaan ehkä 2-4 kertaa vuodessa. Toisinaan juon jotain viikollakin. Eilen viimeksi, kun oli kurkku kipeä otin 2 snapsilasillista rommia.

Yleensä ihminen on sokea omalle liikakäytölleen ja sen vaikutuksille läheisiin.

Kyllä toi pullo 1,5 illassa olisi jo lärvit tällaiselle pienelle ja hoikalle naiselle! Puhumattakaan 6 oluesta. Mä en voi sitä ottaa kuin huikan ja suu puutuu siitäkin. Eli jätän ottamatta.

Kuten sanoin toisinaan juodaan miehen kanssa kaksistaankin enemmän eli 6 on mullekkin paljon, mutta tällaista ei harrasteta joka viikko. Ei välttämättä edes joka kuussa. Jos istut iltaa esim. 18-03 helposti ehtii viinipullon juomaan. Huopelissa ollaan, mutta ei nyt kuitenkaan ihan ellun kanoina. Tällaistakin tapahtuu max. Kerran kuussa. Toisinaan harvemmin. Perjantaisin sauna on todellakin laatuaikaa miehen kanssa. Puretaan kulunut viikko ja pyritään jättämään kaikki murheet taakse. Yleesä nautitaan saunassa jääkylmä IPA, mutta joskus joudaan myös ginger ale, koska tykätään tosi paljon inkivääristä.

Mitä pahaa tämä tekee ja kelle? Ollaan tosi onnellisia ja meillä on tosi hyvä parisuhde. Voidaan nautiskella kotona kaikesta hyvästä, myös alkoholista. Ei tarvi lähteä kylille hillumaan, että voi joskus juoda. En myöskään erityisesti pidä viinistä ruuan kanssa, joten ruokajuomana meillä on vesi.

Vierailija
167/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä tullut niin naurettavia kommentteja, että huh huh :) Omasta puolestani on varmasti hyvä todeta (kuten muutkin ovat jo välissä todenneet) että tässä kaksi tai kolme näkemystä jotka eivät nyt vain koskaan kohtaa. Eikä se mitään. Minä kyselinkin, että ollaanko me ainoita jotka tykkäävät nautiskella (huom nauttia, siis ihan maun tähden!) viikonloppuisin alkoholia. Pyydän nöyrästi anteeksi kun käytin siitä sanaa "juominen" :D Ja moni on selvästi ymmärtänyt ja kertoo myös että tykkää rentoutua viinilasillisen/ten äärellä kumppaninsa kanssa. Huom! Minä rentoudun myös esimerkiksi elokuvia katsellen, lueskellen, ruokaa laittaen, tai miehen kanssa ulkona kävelylenkeillä käyden, saunoen ihan täysin selvinpäin. Jostain syystä täällä kommentoijat vaan ovat saaneet päähänpinttymän siitä, että tarvitsisin alkoholia rentoutumiseen tai että voin keskustella mieheni kanssa. Sopivasti poimitaan yksittäisiä sanoja mitä olen kirjoittanut ja ohitetaan kaikki muut kommenttini tai sitten kenties yhdistetään joidenkin muiden kommentit minun sanomikseni.

Kysymykseen, kuinka paljon meillä menee rahaa juomiin, niin yleensä sellainen 20-40 euroa viikossa. Viinipullo jonka ostan on yleensä alle 10 euroa.  Joskus ostan vain sellaisen pienen 30 cl valkkarin itselle, mistä saa juuri sen pari lasia. Näin esim viime viikonloppuna. Mies ostaa yleensä laatikon olutta (22 euroa), joskus se riittää ihan hyvin vielä seuraavallekin viikonlopulle. Ei se laatikko toki aina tartu mukaan, irtotölkkejä ostelee muutaman. Joskus valkkarin lisäksi tai pelkästään ilman viiniä ostan itsekin siideriä tai lonkeroa muutaman eli 10-20 euroa. Eli en osta viiniä joka viikonloppu kuitenkaan.

Ja koska joku kuitenkin tästä keksii, että sillähän pääsisi vaikka Indokiinaan, niin kerron uudelleen, että me matkustelemme kyllä muutenkin paljon, jos jostain pitäisi säästää niin varmasti mun ylenpalttisesta vaatteiden tilailuista netistä :D Niin joo riippuvuus kai sekin, hyi!

Hyvää torstaita kaikille :)

T: AP

Vierailija
168/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 annosta tarkoittaa kolmea vai neljää viinipullollista? Se on aika paljon.... minäkin olen siis ilmoittanut, että juomme yhdessä viikonloppuisin ja joskus viikolla. Ei tuo minulla  ylity.

Onkohan tässä nyt tullut jonkinlainen lasku- tai ajatusvirhe? Yksi 0,75-litrainen 12% alkoholia sisältävä viinipullo on 7 alkoholiannosta. Monissa viineissä on kyllä enemmänkin alkoholia kuin tuo 12%.

Vierailija
169/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä elämässämme on tyhmää ja tylsää? Paljon onnellisempia ainakin ollaan kuin kukaan muu tuntemamme pariskunta :) Eikä meillä arki ole mitenkään "yrittämistä olla selvänä", ei ole mitään intressiä tai tarvetta juoda alkoholia. Arki sujuu mukavasti töissä ja kotona, meillä ei ole myöskään koskaan mitään riitoja.

Matkustellaan paljon, käydään ulkona syömässä jne. Mutta kyllä silloin viini ja kalja maistuu myöskin. Kun vietetään kotona viikonloppua, niin saunotaan ja nautiskellaan olutta, siideriä ja viiniä ja jutellaan henkeviä.

Ollaan mietitty vain että jos nyt ei kuitenkaan ihan joka viikonloppu tarvitsisi :)

Mutta kysymys kuuluikin ollaanko me muka ainoa maan pariskunta jolla näin :)

Ap

Spontaani reaktioni kertomaasi on " Yök". Kuvittelen teidät kahdestaan istumassa sohvalla ja tissuttelemassa, humala vaan syvenee ja puhe muuttuu sammallukseksi.

Vierailija
170/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä juon kun haluttaa. Arkena, viikonloppuna, milloin vaan. Juon ruuan kanssa viiniä. Korkeintaan 1-2 lasillista. Litkuihin en koske enkä ole ikinä humalassa. En pidä humalassaolosta yhtään. Minulle tulee pyörryttävä olo helposti. En juo viiniä jokapäivä, mutta 1-3 kertaa viikossa kyllä.

En ole edes ajatellut asiaa. Mielestäni viini ruokajuomana on aivan normaalia ja sallittua. Etelä-Eurooppalainen juomakulttuuri siis.

Vierailija
171/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää kyllä nähdä miten tottuneita ihmiset ovat alkoholin tapakäyttäjinä... Itse olen 23-v ja avokkini on 25-v ja me juodaan harvoin edes yhtä alkoholiannosta viikossa. Avokilla on vuosi sitten tuomiaan espanjalaisia oluitakin jääkaapin vihanneslokero pullollaan, vaikka toi niitä vain ~6kpl Suomeen. Yhden tai kaksi taisi juoda kesällä.

Emme kumpikaan ole uskovaisia vaan ateisteja. Ulkona käyn ystävieni kanssa noin 5-6 kertaa vuodessa, jolloin juon max. 5 annosta illassa, muuten olosta tulee ikävä. Joskus vanhempieni luona kyläillessä ja syödessä tulee otettua lasi tai kaksi viiniä ruoan ohessa. Avokkini juo vielä harvemmin kuin minä. Välillä tulee otettua yksi annos alkoholia terassilla tai yksillä ollessa iltaisin, näitä menoja ilman yöhön jatkuvaa illanviettoa on max kerran kuukaudessa.

Nautimme kyllä laadukkaiden viinien, oluiden ja siidereiden mausta, mutta emme tähän käytä erityisen paljoa rahaa tai aikaa elämässämme. Olemme kyllä nuorempina bilettäneet ja jopa örveltäneet, niin kuin iso osa muistakin. Itselläni alkoholin kulutus alkoi laskemaan jo 21-vuotiaana ja tyttöystävälläni noin 23-vuotiaana. Poltin myös välillä tupakkaa aikoinaan, jota en tee enää lainkaan.

Omaan laajan, aktiivisen ja ihanan lähipiirin, jossa ihmiset osallistuvat ajankohtaisiin aiheisiin, toteuttavat itseään, matkustavat ja opiskelevat tai käyvät töissä. Itse olen opiskelija ja avokkini on työelämässä. Ehkä nuorempi sukupolvi on terveydestä kiinnostuneempi ja vähemmän hedonistisempi mitä tulee päihteisiin vs. suuremmat ikäluokat? Tuntemani nykyiset ja vanhat tuttavat ovat aktiivisesti itsestään huoltapitäviä urheilijoita ja vegaaneja/kasvissyöjiä/kasvispainotteisia. Minä ja avokki olemme kotivegaaneja, olen huomannut mahdollisimman kasvispohjaisen ruokavalion tekevän parasta vatsantoiminnalleni ja ihoni kunnolle ilman että kärsin energiavajeesta.

Sekä omat vanhempani että avokkini äiti ovat alkoholin suurkulutukseen kallistuvia. Vanhempani läträävät viiniensä ja oluidensa kanssa useamman kerran viikossa ja sen kyllä näkee heidän elopainostaan ja harvoin juhlissa osaavat juoda ilman että vetäisivät ns. perseitä.

Minulle on ihan sama paljon muut juovat, mutta suosittelen terveysnäkökulman tähden tarkkailemaan juomistottumuksiaan, lasiin kaatamansa viinin määrää ja juomiskertoja vaikka parin kuukauden ajan kirjaten ne ylös tai ainakin painaen mieleen, jos yhtään pohdituttaa ja kiinnostaa. En usko, että siitä olisi haittaa ainakaan.

Vierailija
172/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan ei ole vielä kysynyt, niin

Paljonko aloittajalta miehineen kuluu juomaa ja varsinkin rahaa juomiseen?

Niin, se olisi kiva tietää. Yleensä ihmiset ajattelevat, ettei heillä ole alkoholiongelmaa, kun he juuri ja juuri juovat alle riskirajan, mikä on naisilla 5 annosta päivässä ja viikossa 16, mutta kohtuukäyttö onkin jo paljon vähemmän, eli 10 annosta viikossa. Tuo riskiraja on se missä väistämättä tulee elimistöön rakenteellisia vaurioita. Keskushermosto muuttuu alkoholia tarvitsevaksi, munuaiset kärsii, haima (haimatulehdus, diabetes), maksa rasvoittuu ja lopulta arpeutuu (kirroosi). Silloin, kun keskushermosto alkaa määrätä ihmisen tekemisiä, niin ihminen alkaa keksimään syitä alkoholinkäytölle, valehtelee ensin itselleen ja lopulta muille. Keksii syitä, miksi käyttää alkoholia, miksi tarvitsee sitä ja miksi elämä on parempaa sen kanssa ja miksi ilman sitä on kauheeta ja ankeaa ja kaikki muut, jotka ei käytä alkoholia elää väärin. Silloin alkoholi on päässyt pomoksi.

Vierailija
173/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa kaikki viestit ennen kun kyselette samoja juttuja!!! En vastaile enää mihkään kun olen kaikkeen jo vastannut :)

AP

Vierailija
174/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut tähän ketjuu alussa ja kertonut, että juomme yhdessä muutamia kertoja viikossa. Otan nyt kantaa siihen, kun monet kertovat, kuinka juomat pysyvät kuukaudesta toiseen kaapissa.

Niin meilläkin. Kaapissa on jo vuosia ollut kymmenisen konjakki-, gini yms pulloa. Avaamattomina. Mies ei juo väkeviä, mutta saa niitä työn puolesta jouluksi.

Meillä on jääkaapissa tälläkin hetkellä näköjään neljä karhua. Olleet viikonlopusta alkaen. Parvekkeella on jäätyneenä jo neljättä vuotta jokin pakkaus.

Ei tämä meidän elämä tarkoita sitä, että kaikki mitä käsiin saa, menisi kurkusta alas...

Rahankäytöstä sitten: juomme lähinna tiettyä punkkua, joka maksaa 14 euroa pullo. Ja shampanjoista mummia, joka maksaa 52 euroa. Kyllähän niihin euroja uppoo, mutta mies maksaa. Ei tässä köyhyydessä eletä niiden vuoksi,

Vierailija
175/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua naurattaa tää rento elämä, jolla sitä juomista puolustellaan. Joo, onhan ne spuget varmasti tosi stressittömiä ja rentoa porukkaa. Onnea vaan valitsemallanne tiellä!

Mikä olisi sinun mielestäsi sopiva määrä alkoholia viikossa, tai ylipäätään, kuinka usein sitä voisi mielestäsi ylipäätään käyttää? Äläkä vastaa ettei ollenkaan, kyllä alkoholiakin voi vastuullisesti ja osana terveellistä elämää käyttää, vaikket itse käyttäisikään.

Sopiva annos alkoholia on noin ruokalusikallinen päivässä,muu on liiksa.

Alkoholin rentouttava vaikutus mistä täällä paasataan on pyöreä 0.

Päinvastoin jo pienikin annos alkoholia saa elimistössä aikaan jonkinlaisen stressireaktion,alkoholi on myrkky ja tarpeeksi suuri annos tappaa heti.

Vierailija
176/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

V***u mitä jeesustelua täällä...

Vierailija
177/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa kaikki viestit ennen kun kyselette samoja juttuja!!! En vastaile enää mihkään kun olen kaikkeen jo vastannut :)

AP

En löytänyt noita sinun määriä ja ketjussa on 12 sivua, vaikea olisi löytää vastaustasi.

Vierailija
178/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä suhtautui noin, kuoli kirroosiin muutama vuosi sitten.

Vierailija
179/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä suhtautui noin, kuoli kirroosiin muutama vuosi sitten.

En ole edellisen kirjoittaja mutta kerro toki kuinka paljon isäsi joi viikossa, tai ehkä tarkemmin ajateltuna pitää kysyä päivässä? Täällä puhutaan muutaman ottamisesta viikonlopulla

Vierailija
180/218 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juominen ei tunnu ongelmalta, niin se tuskin on ongelma. Jos sen vuoksi ei tarvitse jättää mitään väliin, valehdella, suunnitella elämää niin että juominen mahdollistuu niin se tuskin on ongelma. Viinipullo illan aikana ei ole paljon, toki riittävästi heikentämään esim. yöunien laatua. Se voi myös lievittää stressiä ja parantaa esim. seksielämää. Ymmärsin nyt että ette ole mitään kännejä vetämässä aina, vaan ihan sellaista kevyttä tissuttelua. Antakaa mennä vaan! Ette varmasti ole ainoa pariskunta joka niin tekee, eikä täällä kannata kuunnella liikaa ihmisten neuvoja! Moni on aika pahasti todellisuudesta vieraantuneita. :) 

Olen puhunut. Ugh. Ja kippis.