Onko muita pariskuntia jotka juo joka viikonloppu?
Tämä tuli mieleen tuosta "mies juo joka viikonloppu" -ketjusta. Meillä molemmat juo viikonloppuna. Jos on jotain menoja niin silloin ei edeltävänä iltana yleensä kuin parit siiderit/kaljat, mutta harvassa ne viikonloput ovat, että oltaisiin koko viikonloppu juomatta. Kännin aste sitten ihan riippuu siitä taas mitä juo.
Meillä ei ole lapsia, ei meillä ole mitään erityistä syytä olla juomatta tai juomiseen. Mutta kyllähän sitä miettii, että miksi näin.. Neljänkympin rajapyykki lähestyy, kai sitä pitäisi miettiä jo ihan omaa terveyttäänkin. Jotenkin se vaan on helpompaa näin. Saunoessa ja tissutellessa meillä on sitä yhteistä aikaa, eikä meillä kummallakaan ole mitään tiettyjä harrastuksiakaan mihin viikonlopun uhraisi...
Kun ei ole lapsia, niin en myöskään ole koskaan ollut raskaana, eli en ole koskaan aikuiselämäni aikana ollut pitkiä aikoja selvinpäin. Mutta ei mulle arkena mitenkään tiukkaa tee olla juomatta, arkena en juo siis edes mitään yhtä tai kahta.
Kommentit (218)
Naisilla alkoholinkäytön riskiraja on 16 annosta viikossa. Mulla toi ei ainakaan koskaan ylity. Joka viikonloppu silti jotain juon enkä ota siitä mitään ongelmaa. Kokisin isoiksi terveydelliseksi uhkaksi esim. sen että olisin lihava tai tupakoisin. Noissahan ne vasta riskit onkin ja tätä tuskin kukaan pystyy kieltämään. Miksi näille ryhmille ei sitten nipoteta samalla tavalla? Alkoholi on joku saatanan kirosana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näyttäytyy yksinkertaistetusi kaksi eri maailmaa:
1) ihmiset jotka juovat muutamana tai useampana päivänä alkoholia ja joille se ei ole ongelma
2) ihmiset, joiden mielestä se että juo muutamana päivänä alkoholia kertoo että kyseessä on alkoholisti. Ja kakkosryhmän ihmisistä ilmeisesti suurin osa on joko alkoholistiperheen lapsia, tai eivät itse osaa pitää omaa juomistaan hallinnassa (juovat kunnes sammuvat jne.)
Nämä kaksi maailmaa eivät koskaan kohtaa, ja olkoon niin. Itse ajattelin tänään nauttia lasillisen tai kaksi saksalaisesta verkkokaupasta kotiin tilaamaani erinomaista rieslingiä. Ja huomenna sitten virkeänä ja hyvillä mielin taas aamusta töihin.
Väärin, täällä on kolme ryhmää:
1) Ihmiset, jotka säännöllisesti juovat lärvit. Tästähän ap ketjunsa aloitti
2) Ihmiset jotka pitävät suomalaista alkoholin käyttöä vaarallisena
3) ns. eurooppalaiset juojat, joista osa on oikeasti etelä-eurooppalaisesti juovia (ei koskaan humalaan, viiniä saatetaan juoda pieniä määriä lähes päivittäin), osa itä-eurooppalaisesti (juodaan usein, välillä sivistyneesti pari lasia, usein kuitenkin humalahakuisesti).
Ja nämä eivät kohtaa, ainoa synteesi yhteiskunnasta voidaan tehdä alkoholinkäytön tilastoista, joiden perusteella kuulumme käyttömäärissä ja annos/käyttökertatilastoissa itäeurooppalaisee, ei etelä-eurooppalaiseen käyttökulttuuriin.
On täällä meitäkin:
4) ihmiset, jotka juovat useamman kerran viikossa viiniä, mutta eivät "vedä lärvejä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaista keskustelua voi käydä suomalaisten kanssa: nuo kaikki superkielteisesti suhtautuvat ovat oman kokemukseni mukaan niitä, joiden vanhemmat/mies/joku muu läheinen on ollut ihan oikea juoppo. Ja kun on joutunut olemaan tekemisissä ihan oikean juopon kanssa, niin sitten projisoi kaikki alkoholinkäyttäjät juopoiksi, ja ihmisiksi joilla ei ole kontrollia.
Nykyään moni elää eurooppalaisesti niin, että alkoholi on samalla tasolla muiden nautintoaineiden kanssa (suklaa, hyvä ruoka jne.) ja elää ihan täyttä ja mielestäni parempaa elämää kun osaa käyttää ja suhtautua alkoholiin niin, että se ei ole mikään peikko.
Nauttikaa elämästänne ap, ja yrittäkää ymmärtää että monella on sellaisia traumoja, joita eivät ole koskaan käsitelleet ja paremman puuttessa purkavat teihin.
Eurooppalaisesti elävät, seuratkaapa alkoholin käyttöänne alkometrin kanssa. Joka kerta kun puhallatte yli autolla-ajorajan, käyttönne on suomalaista, ei eurooppalaista. Eurooppalaisessa kulttuurissa (lue Italia, Ranska, Espanja) humalassaoleminen on erittäin häpeällistä ja epätoivottua. Tietenkin tuo mainitsemasi eurooppalaisuus voi olla itäistä, tosiaan se promillehakuisuus onkin yhdistävä tekijä alkoholin nautinnassa.
Kyllä, tämän vuoksi mm. Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa baarit ovat auki kello kuuteen aamulla koska kukaan ei käytä siellä alkoholia yli 0,5 promilleen asti. Ootko sä ikinä käynyt noissa maissa? A) ap puhui tissuttelusta ei ryyppäämisestä, ja se katsottiin alkoholiongelmaksi. Noissa mainitsemissas maissa juodaan kuitenkin JOKA PÄIVÄ viiniä eli mitä muuta se on kuin tissuttelua? ja B) Kyllä siellä porukka örveltää myös, tokikin juodaan todella paljon vähemmän mitään kirkkaita viinoja mikä johtuu Suomessa ihan siitä kun alkoholi on niin saakelin kallista joten kirkkaissa viinoissa on kaikkein parhain %-hinta -suhde.
Jos seuraat paikallisten juomatapoja esim Ranskassa ja Italiassa he lopettavat juomisen siinä kohtaa kun pääruoka tai juusto on syöty. Siis vaikka jäisi puoli pulloa juomatta. Jälkiruuan tai kahvin kanssa ei viiniä enää oteta.
Illalla toki mennään ennen illallista ottamaan aperitivot eli lasillinen jotain hyvää pienten suupalojen kanssa. Aika harva ihan pelkästään juo. Ja tuo rajoittuu yhteen. Illallisella sitten lasi pari viiniä ruuan kanssa. Ja taas juonti loppuu kun pääruoka on syöty. Hyvin harva edes ottaa avecin ellei ole viikonloppu tai juhlat.
Eli eivät todellakaan tissuttele. Voi olla että turistikohteissa paikallisetkin ördää mutta niistä mulla ei ole kokemusta.
Ööh... Oletko koskaan kuullut jälkiruokaviineistä? Suomessa näitä on todella vähän mutta etenkin Ranskassa ja Espanjassa kyllä. Ja apertiivi ja pari/muutama lasia viiniä on kuitenkin useampi alkoholiannos. Miten tämä eroaa siitä jos joku suomalainen juo päivittäin ruoan kanssa lasin viiniä tai olutta?
Ja kuten sanoin aiemmin minä olen asunut 5 vuotta Ranskassa ja 2 vuotta Espanjassa (lisäksi opiskelijavaihto Ranskassa 2000-luvun alussa) ja ystäväni ovat olleet lähes 80% paikallisia, joitakin ulkomaalaisia työkavereita joista suurin osa jenkeistä ja Saksasta. Että olen kyllä seurannut paikallisten juomatottumuksia hyvinkin läheltä. Nuoriso/nuoret aikuiset ördää noissa maissa aivan kuten Suomessakin. Ja kyllä siellä Ranskassa ja Espanjassakin kaduilla vinettoa repiviä pulsuja löytyy. Vaikka tietysti sinusta hekin juovat vain sen max 2 lasia viiniä eikä juuston jälkeen varmasti yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Naisilla alkoholinkäytön riskiraja on 16 annosta viikossa. Mulla toi ei ainakaan koskaan ylity. Joka viikonloppu silti jotain juon enkä ota siitä mitään ongelmaa. Kokisin isoiksi terveydelliseksi uhkaksi esim. sen että olisin lihava tai tupakoisin. Noissahan ne vasta riskit onkin ja tätä tuskin kukaan pystyy kieltämään. Miksi näille ryhmille ei sitten nipoteta samalla tavalla? Alkoholi on joku saatanan kirosana.
Niinpä. 16 annosta tarkoittaa kolmea vai neljää viinipullollista? Se on aika paljon.... minäkin olen siis ilmoittanut, että juomme yhdessä viikonloppuisin ja joskus viikolla. Ei tuo minulla ylity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaista keskustelua voi käydä suomalaisten kanssa: nuo kaikki superkielteisesti suhtautuvat ovat oman kokemukseni mukaan niitä, joiden vanhemmat/mies/joku muu läheinen on ollut ihan oikea juoppo. Ja kun on joutunut olemaan tekemisissä ihan oikean juopon kanssa, niin sitten projisoi kaikki alkoholinkäyttäjät juopoiksi, ja ihmisiksi joilla ei ole kontrollia.
Nykyään moni elää eurooppalaisesti niin, että alkoholi on samalla tasolla muiden nautintoaineiden kanssa (suklaa, hyvä ruoka jne.) ja elää ihan täyttä ja mielestäni parempaa elämää kun osaa käyttää ja suhtautua alkoholiin niin, että se ei ole mikään peikko.
Nauttikaa elämästänne ap, ja yrittäkää ymmärtää että monella on sellaisia traumoja, joita eivät ole koskaan käsitelleet ja paremman puuttessa purkavat teihin.
Eurooppalaisesti elävät, seuratkaapa alkoholin käyttöänne alkometrin kanssa. Joka kerta kun puhallatte yli autolla-ajorajan, käyttönne on suomalaista, ei eurooppalaista. Eurooppalaisessa kulttuurissa (lue Italia, Ranska, Espanja) humalassaoleminen on erittäin häpeällistä ja epätoivottua. Tietenkin tuo mainitsemasi eurooppalaisuus voi olla itäistä, tosiaan se promillehakuisuus onkin yhdistävä tekijä alkoholin nautinnassa.
Kyllä, tämän vuoksi mm. Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa baarit ovat auki kello kuuteen aamulla koska kukaan ei käytä siellä alkoholia yli 0,5 promilleen asti. Ootko sä ikinä käynyt noissa maissa? A) ap puhui tissuttelusta ei ryyppäämisestä, ja se katsottiin alkoholiongelmaksi. Noissa mainitsemissas maissa juodaan kuitenkin JOKA PÄIVÄ viiniä eli mitä muuta se on kuin tissuttelua? ja B) Kyllä siellä porukka örveltää myös, tokikin juodaan todella paljon vähemmän mitään kirkkaita viinoja mikä johtuu Suomessa ihan siitä kun alkoholi on niin saakelin kallista joten kirkkaissa viinoissa on kaikkein parhain %-hinta -suhde.
Käyn säännöllisesti noissa maissa työn puolesta ja välillä lomalla, ja kyllä niitä baareja on, erityisesti turisteille jotka kyllä juovat parin promillen kännit. Mutta nuo ihmiset joiden kanssa työskentelen ja iltoja istun, heistä kukaan ei nauti sitä paria lasia enempää juhlissa, nykyään päiväsaikaan ei sitäkään (juuri olin Pariisissa työkokouksessa, tarjoiltiin vain kivennäisvettä eikä kukaan muuta olisi halunnutkaan koska tehtiin pitkä päivä töitä). Ja oikeasti, olen nähnyt heidän reaktionsa kun nuorempi kollega kiskaisi itsensä känniin yhdellä juhlaillallisela, oli huvittuneen paheksuvat katseet. HUmalaan juominen vain ei ole siellä se juttu jota viinillä tai alkoholilla haetaan, vain se alle puolen promillen rentous ja juoman maku. Ja tätähän palstalla niin monet ovat peräänkuuluttaneet - juon vain maun vuoksi, hyvä ruoka vaatii... Kun siihen osaisikin lopettaa, useimmat suomalaiset eivät.
Suomalaisten alkoholinkulutuksen suurentelu ja paheksunta on oikeasti niin suuri hoax kun vain voi olla. Katsokaa oikeasti alkoholinkäyttötilastoja ja tulkaa sitten kertomaan kuinka "useimmat suomalaiset eivät osaa juoda kohtuudella". Ylläri ettei töissä tai lounaalla juotu viiniä, se ei poissulje sitä etteikö päivällisellä kotona juotaisi lähes aina viiniä. Ei tietenkään ördäykseen asti, mutta eipä juo ap:kaan jota tänne tuli yhtäkkiä hirvittävä määrä absolutisteja solvaamaan.
AP ei vedä lärvejä joka viikonloppu :) Kirjoitin että "kännin aste" riippuu siitä mitä ja miten paljon juo, mutta olisi varmaan pitänyt selventää, että kännin aste voi minusta myös olla "ei känniä" :) Hiprakka toki tulee jos pullollisen juo muutamankin tunnin aikana.
T: AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) ihmiset jotka juovat muutamana tai useampana päivänä alkoholia ja joille se ei ole ongelma
2) ihmiset, joiden mielestä se että juo muutamana päivänä alkoholia kertoo että kyseessä on alkoholisti. Ja kakkosryhmän ihmisistä ilmeisesti suurin osa on joko alkoholistiperheen lapsia, tai eivät itse osaa pitää omaa juomistaan hallinnassa (juovat kunnes sammuvat jne.)
Nämä kaksi maailmaa eivät koskaan kohtaa, ja olkoon niin. Itse ajattelin tänään nauttia lasillisen tai kaksi saksalaisesta verkkokaupasta kotiin tilaamaani erinomaista rieslingiä. Ja huomenna sitten virkeänä ja hyvillä mielin taas aamusta töihin.
3) ns. eurooppalaiset juojat, joista osa on oikeasti etelä-eurooppalaisesti juovia (ei koskaan humalaan, viiniä saatetaan juoda pieniä määriä lähes päivittäin), osa itä-eurooppalaisesti (juodaan usein, välillä sivistyneesti pari lasia, usein kuitenkin humalahakuisesti).
Ja nämä eivät kohtaa, ainoa synteesi yhteiskunnasta voidaan tehdä alkoholinkäytön tilastoista, joiden perusteella kuulumme käyttömäärissä ja annos/käyttökertatilastoissa itäeurooppalaisee, ei etelä-eurooppalaiseen käyttökulttuuriin.
On täällä meitäkin:
4) ihmiset, jotka juovat useamman kerran viikossa viiniä, mutta eivät "vedä lärvejä".
Eikö tuo mene kohtaan 3) eurooppalaiset, alakohtaan etelä-eurooppalaiset? Ja kohdassa 2) on oman alkoholinkäyttönsä suhteen erilaisia ihmisiä: osa absolutisteja, osa pari kertaa kuussa muutaman annoksen ottavia - tai sitten suurkuluttajia jotka tajuavat itsekin oman käyttönsä riskit, täälläkin on sellaiset kommentoineet.
JOkainen katsoo asiaa omasta näkökulmastaan, mutta kannattaa muistaa, että Suomen näkökulma on ne käyttötilastot, sieltä voidaan laskea kuinka moni käyttää sivistyneesti ja moniko oikeasti kuitenkin humalahakuisesti - ja paljonko minkäkin luokan käyttäminen yhteiskunnalle maksaa terveyskuluina jne. Joku vertasi muihin nautintoaineisiin kuten kahvi ja suklaa. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että ihmiset valitsisivat oman itselleen sopivan tavan nauttia alkoholia jos kustannukset siitä olisivat yhtä pienet kuin esim. kahvinjuonnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös muualla maailmassa ole ihan normaalia, että otetaan viiniä tai olutta ruuan kanssa? En näe tässä mitään ongelmaa. Ei sitä pääse edes humaltumaan yhdestä lasillisesta. (Vaikka olisi monta kertaa viikossa).
Ap ei tainnut juoda ruuan yhteydessä vaan tissutteli muuten.
Ruuan kanssa ihan eri asia eikä tosiaan pullokaupalla
Sanoiko ap juovansa pullokaupalla? Turha tällaisille on selittää mitään. Portviinit, viskit ja konjakit on esimerkiksi ihan tehty sellaiseen pieneen nautiskeluun (=tissutteluun). Ei viskilasia juoda kerralla tyhjäksi.
Ja kaikille teille alkoholiongelmaa huuteleville: voiko joku asia olla ongelma jos sitä harrastetaan vain 1-2 päivänä viikosta? Kyllä se minulle ainakin kertoo sen että itsehillintää löytyy eikä tarvetta ole sen enempää. En tosin ymmärrä miten olisi alkoholiongelmaa vaikka juotaisiin joskus viikollakin viiniä, olutta tai vaikka drinkit, kun ei ole humalassa eikä käyttö ole pakonomaista tai säännöllistä.
Tunnetko käsitettä tuurijuoppo, aika yleinen Suomessa? Aika suuri osa niistä, jotka ovat ITSE kokeneet alkoholin ongelmakseen eivät juo jatkuvasti, käyvät töissä, mutta kokevat pakonomaista tarvetta nollata joka viikonloppu. Addiktion määritelmä ei ole, että pitäisi koko ajan olla kiinni siinä addiktoivassa jutussa, mutta siitä muodostuu pakonomainen, mikään muu ei mene ohi kun koet tarvitsevasi "palkkiosi". Kun alat esim. juomaan, annat itsellesi luvan, kiskot kaksin käsin. Juot useammin kuin alunperin olet päättänyt. Eli addiktio ottaa ylivallan omista päätöksistäsi. MIettikääpä tupakoivaa, ei röökaa jatkuvasti, mutta vaikka päättäisi ettei polta kuin 2 tupakkaa päivässä harva kykenee pysymään tuollaisessa päätöksessä. Addiktoitunut tapa juoda ei tarkoita rapajuoppoa.
Kirjoitinko että juominen ei ole pakonomaista? Omasta mielestäni taisin nimenomaan kirjoittaa noin. Miksi ihmiset eivät nykyään osaa joko lukea tai ymmärtää lukemaansa?
Silloin on ongelma, jos ilman ei pysty olemaan. Ap:llä jo selkeästi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä katsomaan oikeaa dataa mutuilun sijaan: https://data.oecd.org/healthrisk/alcohol-consumption.htm
Suomea edellä mm. sellaiset Itä-Euroopan maat kuin Ranska, Belgia, Luxemburg, Sveitsi, Saksa ja Irlanti.
http://uk.businessinsider.com/where-people-drink-the-most-around-the-world-2015-11?r=US&IR=T
Täällä eri vuoden tilastossa edellä ovat noiden edellämainittujen Itä-Euroopan maiden lisäksi seuraavat Itä-Euroopan valtiot kuten Itävalta, Espanja, Portugali, Tanska, Hollanti ja UK.
Minä ja Birgitta maistelemme joka viikonloppu Koskenkorvaa. Sitten hakkaan lapsenlapsiani.
No huhhuh,kyllä toi vähän kuullostaa alkoholi ongelmalta,jotenki ymmärrän ton parikymppisenä kun halutaan bilettää yms mutta nelikymppisenä? Joo suosittelen oman terveyden kannalta vähentämistä,kyllähän se jotai kertoo että olet alkanut miettiä asiaa.
Minä juon viiniä joka vklp. Kännissä en ole mutta pienessä hiprakassa tai ''rennossa tunnelmassa'' toisin sanoen. Arkisin en juo. Tämä ei mielestäni ole millään lailla alkoholismia, se on erilaista.
Lapsia ei ole eikä tule.
Se yks 102- vuotias nainenhan sanoi että pitkän elämän salaisuus on ''viina ja miehet'' :D
Myös isomummuni (98v) on elänyt hyvinkin rempseetä elämää ja 90-vuotiaana oli yhdessä tuttujen kanssa risteilemässä kera viinilasillisen/lasillisten.
Rento elämä on oikeasti kaiken A ja O. Te stressaavat nirppanokat ette pitkälle pötki.
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh,kyllä toi vähän kuullostaa alkoholi ongelmalta,jotenki ymmärrän ton parikymppisenä kun halutaan bilettää yms mutta nelikymppisenä? Joo suosittelen oman terveyden kannalta vähentämistä,kyllähän se jotai kertoo että olet alkanut miettiä asiaa.
Eli minulla ei ole ongelmaa vaikka juon samalla tyylillä kuin ap, KOSKA olen 25-vuotias? Toki en käy baareissa "bilettämässä" vaan juon kotona... kerro muuttaako tämä siis asiaa? ;)
Toki vanhempana sitä terveys ei enää ole välttämättä samassa kunnossa kuin parikymppisenä, mutta sitä kyllä ihmettelen että miksi nelikymppinen ei haluaisi "bilettää" tai miksi tissuttelu kuuluisi "teini-ikään". Kyllä musta ainakin on nimenomaan tullut vanhemmiten se kotona tissuttelija, teininä/nuorena kävi sitten enemmän baareissa. Mulla on baareissa käynnin into selvästi vähentynyt (varsinkaan mitkään yökerhot), kesällä on kyllä kiva mennä terassille.
Ehkä pitäisi alkaa neulomaan tms :)
AP
Minä taas en ole koskaan bilettänyt. En edes opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ole koskaan bilettänyt. En edes opiskeluaikana.
Haluatko palkinnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä katsomaan oikeaa dataa mutuilun sijaan: https://data.oecd.org/healthrisk/alcohol-consumption.htm
Suomea edellä mm. sellaiset Itä-Euroopan maat kuin Ranska, Belgia, Luxemburg, Sveitsi, Saksa ja Irlanti.
http://uk.businessinsider.com/where-people-drink-the-most-around-the-world-2015-11?r=US&IR=T
Täällä eri vuoden tilastossa edellä ovat noiden edellämainittujen Itä-Euroopan maiden lisäksi seuraavat Itä-Euroopan valtiot kuten Itävalta, Espanja, Portugali, Tanska, Hollanti ja UK.
Näin Eurooppa juo - Suomen alkoholipolitiikka varoittava esimerkki
Alkoholiveropolitiikassaan 2000-luvulla epäonnistunut Suomi on kokonaiskulutuksen keskitasoa, mutta runsaan kertajuopottelun kärkipäätä.
http://yle.fi/tekstitv/arkisto/kuluttaja/nain_eurooppa_juo_-_suomen_alk…
Join juuri kahvini loppuun ja säntään töihin. Jokainen uskokokoon mitä haluaa, mutta jos tiukasti tarvitsee etsiä faktoja jos haluaa osoittaa että suomalainen juomiskulttuuri olisi terveellinen ja yhteiskunnalle halpa. t. veronmaksaja
Niin kuka sitä kännäämistä muka eurooppalaiseksi on väittänyt? Ne jotka puhuvat parista lasista ruuan kanssa lähinnä vertaavat eurooppalaiseen tapaan, tuskin muut.
Ja muista, että kaikki joille vastaat eivät ole omaa juomistaan täällä edes ruotineet, itse en juo humalahakuisesti lainkaan. ;)