Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten synttärikutsuista. Taas jäi poika ilman kutsua.

Vierailija
01.03.2016 |

En enää tiedä, mitä tehdä. Poika sai päiväkotiaikana todella vähän kutsuja. Hän oli vähän vajaa kolmivuotiaasta asti päiväkodissa ja koko aikana tuli ehkä kuusi synttärikutsua. Monesti jäi yhden toisen pojan kanssa ilman kutsua. Kutsuttiin kerran kaikki päiväkotiryhmän pojat, mutta suurimmalta osalta ei tullut vastavuoroisesti kutsua. Ja nyt sama jatkuu koulussa. Nyt jätti kutsumatta eräs tässä lähellä asuva, rinnakkaisluokalla oleva poika, jonka kanssa ovat leikkineet silloin tällöin. Poika kävi esim. meidän kanssamme uimarannalla viime kesänä ja meidän poikamme kutsui hänet omille synttäreilleen. Vaan eipä kutsunut, nyt kun "tila loppui paperista kesken" eli oli saanut kutsua tietyn määrän kavereita ja meidän poikamme tipahti pois. Kutsui oman luokkansa pojat ja kolme poikaa rinnakkaisluokalta eli entiset eskarikaverit. Paitsi meidän poikamme.

En enää tiedä, mitä tehdä. Poika on ainoa lapsi, joten sosiaalisilta taidoiltaan ei ehkä niin taitava kuin muut. Lisäksi ehkä ikäisekseen vähän lapsellinen vielä.

Kommentit (232)

Vierailija
61/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään tuota vastavuoroisuutta. Eka ajatus oli, että niin, ehkä tosiaan silloin voisi jättää menemättä sellaisen synttäreille, jota ei aio itse kutsua. Samassa tajusin miten se on ehkä pahinta. Kun sinne omille synttäreille jäisi sitten iso osa tulematta. En siis kannata vastavuoroisuuden perään huutelua, tosi huono järjestely. Koska tuohonhan se johtaisi, ettei sitten edes mennä kutsuttuna jos ei itse kutsuta.

Kun kutsuimme kaikki eskarin pojat, niin vain kaksi jätti tulematta, mutta vastakutsuja ei juurikaan tullut. Itse pidän vastavuoroisuutta tärkeänä, tulee jotenkin hyväksikäytetty fiilis, jos toista kutsutaan juhliin, mutta ei itse kutsu omiin juhliin. Eipä sitä aikuisenakaan hirveän monta kertaa viitsisi illanviettoon kutsua, jos ei vastakutsua tulisi.

ap

Olisiko parempi, että ne kutsuja lähettämättömät olisi jääneet pojan synttäreiltä pois kokonaan?

Eikö tällainen spekulointi ole aika turhaa? Eivät jääneet ja pitivät hauskaa poikamme synttäreillä. Sen sijaan moni ei kutsunut poikaamme omille synttäreilleen.

ap

Okei, mä olen nyt se, joka sanoo tämän suoraan: sun poika ei ole näille muille niin hyvä kaveri. Tai sitten takana on vanhempia jotka eivät halua teitä kylään, en tiedä, mutta itse kielsin omaani kutsumasta yhtä vandaalia juhliinsa.

Joka tapauksessa, et voi olettaa että kutsuja satelee ovista ja ikkunoista, et vaan voi! Tuo on ihan outoa sitä paitsi.

No kun en sitä odotakaan! Kyseessä on sellaisen pojan synttärit, jonka luona poika on ollut leikkimässä, tämä poika on ollut meillä ja poika oli meidän kanssamme viime kesänä uimarannallakin. Ja oli meidän poikamme synttäreillä, mutta ei sitten mahtunut hänen synttäreilleen. Vanhempien kesken on hyvä välit.

ap

Tämä on kurja homma, jos kuitenkin ovat usein tekemisissä. Pojilla ei ole mitään riitaa ollut? Voi olla myös että tämä toinen poika on alkanut kasvaa teidän pojasta erilleen eikä enää niin paljon haluaisi keskenään kaveerata.

Vierailija
62/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään tuota vastavuoroisuutta. Eka ajatus oli, että niin, ehkä tosiaan silloin voisi jättää menemättä sellaisen synttäreille, jota ei aio itse kutsua. Samassa tajusin miten se on ehkä pahinta. Kun sinne omille synttäreille jäisi sitten iso osa tulematta. En siis kannata vastavuoroisuuden perään huutelua, tosi huono järjestely. Koska tuohonhan se johtaisi, ettei sitten edes mennä kutsuttuna jos ei itse kutsuta.

Kun kutsuimme kaikki eskarin pojat, niin vain kaksi jätti tulematta, mutta vastakutsuja ei juurikaan tullut. Itse pidän vastavuoroisuutta tärkeänä, tulee jotenkin hyväksikäytetty fiilis, jos toista kutsutaan juhliin, mutta ei itse kutsu omiin juhliin. Eipä sitä aikuisenakaan hirveän monta kertaa viitsisi illanviettoon kutsua, jos ei vastakutsua tulisi.

ap

Olisiko parempi, että ne kutsuja lähettämättömät olisi jääneet pojan synttäreiltä pois kokonaan?

Eikö tällainen spekulointi ole aika turhaa? Eivät jääneet ja pitivät hauskaa poikamme synttäreillä. Sen sijaan moni ei kutsunut poikaamme omille synttäreilleen.

ap

Okei, mä olen nyt se, joka sanoo tämän suoraan: sun poika ei ole näille muille niin hyvä kaveri. Tai sitten takana on vanhempia jotka eivät halua teitä kylään, en tiedä, mutta itse kielsin omaani kutsumasta yhtä vandaalia juhliinsa.

Joka tapauksessa, et voi olettaa että kutsuja satelee ovista ja ikkunoista, et vaan voi! Tuo on ihan outoa sitä paitsi.

No kun en sitä odotakaan! Kyseessä on sellaisen pojan synttärit, jonka luona poika on ollut leikkimässä, tämä poika on ollut meillä ja poika oli meidän kanssamme viime kesänä uimarannallakin. Ja oli meidän poikamme synttäreillä, mutta ei sitten mahtunut hänen synttäreilleen. Vanhempien kesken on hyvä välit.

ap

Tämä on kurja homma, jos kuitenkin ovat usein tekemisissä. Pojilla ei ole mitään riitaa ollut? Voi olla myös että tämä toinen poika on alkanut kasvaa teidän pojasta erilleen eikä enää niin paljon haluaisi keskenään kaveerata.

Tässä tapauksessa mä olisin vanhempien sijassa vähän painostanut kutsumaan naapurin pojan, koska se olisi tuntunut reilulta ja noin pienten kohdalla vanhempien tulee vielä ohjata aika tiuhaan. Olettaen, että ap:n poika on hyvätapainen ja mukava tyyppi, minkä käsityksen sain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Ei tietääkseni ole ollut riitaa. Voi tietysti olla tuokin, että ovat kasvamassa erilleen.

ap

Vierailija
64/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Jos noin on, ehkä ottaisin asian puheeksi vanhempien kanssa. En syyllistäen, vaan vähän niinkuin tutkimusmielessä. Esim. että kuule kun mä olen luullut että teidän villellä ja meidän kallella menee hyvin ja ovat kavereita, niin nyt vähän ihmetytti kun kalle ei saanut kutsua villen synttäreille. Että onko sulla tietoa onko pojilla ollut jotain riitaa tai onko jotain mistä mä en tiedä.

Ja sit täytyy tietysti pyöristellä että joo, ymmärrän (vaikkei ymmärtäiskään) ja pojilla nyt on tietty omat juttunsa jne.

Mutta kyllä muakin ihmetyttäisi. Ja miettisin varmaan sitäkin että onko se kutsu jotenkin unohtunut jonnekin tai mikä on.

Vierailija
65/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin koululaiset kutsuvat synttäreilleen entisiä eskari- tai päiväkotikavereita.

No tämä poika kutsui kaikki muut entiset eskarilaiset, mutta ei meidän poikaamme. Ja asutaan samassa naapurustossa ja pojat leikkivät toisinaan yhdessä. Mikä sitten on tapana, kutsua luokkakaverit? En tiedä, kun ei se kaikkien eskarikavereiden kutsuminenkaan auttanut yhtään.

Ovatko nämä "kaikki muut entiset eskarilaiset" tälle pojalle parempia kavereita kuin sinun poikasi? Eli leikkivätkö he enemmän keskenään, ja sinun poikasi on mukana leikeissä silloin tällöin? Ei se ole lasten vika, jos toisten kanssa leikit vain sujuvat paremmin yksiin.

Ja niinhän se menee, että johonkin on raja vedettävä kutsuvieraissa. Jos hän on saanut kutsua vaikka 10 kaveria, esim. kaikki luokkansa pojat (koska ketään ei saa jättää kutsumatta) ja heidän lisäkseen on ollut tilaa näille entisille eskarikavereille.

Ilmeisesti ovat parempia kavereita. Kaksi näistä ex-eskaripojista asuu kauempana, eivätkä vapaa-ajalla leiki niin paljon kuin meidän poikamme kanssa. Eivät siis asu kävelyetäisyydellä. Sen tiedän, että tämä yksi ex-eskaripoika on todella hyvä kaveri synttärisankarin kanssa, joten en sitä ihmettele ollenkaan. Asuvat molemmat tässä naapurustossa.

Itse odottaisin jotain vastavuoroisuutta näissä kutsuissa, mutta ilmeisesti tällaista ei enää haluta lapsille opettaa.

ap

Ei tuo vastavuoroisuus ihan noin yksi yhteen toimi. Ajatellaan, jos luokalla on vaikka yksi "häirikkölapsi", ts. lapsi, jonka sosiaaliset - ja ryhmässäselviämistaidot ovat lähestulkoon olemattomia ja turhautuminen näissä tilanteissa purkautuisi aggressiivisena käytöksenä. Osa lapsista pelkäisi tämän lapsen aggressiivisuutta, osa ei muuten vain tykkäisi, että tämä pilaa juhlat suuttumalla, jos ei voita jossain leikissä, tai jos muut eivät leiki hänen määräystensä mukaan. Osa vanhemmista tietäisi edellisvuosilta, että lapsen vanhemmat käyttävät enemmän kuin mielellään hyväkseen kaverisynttärit lapsenvahtipalvelusta, ja hakevat lapsensa kotiin pari tuntia juhlien päättymisen jälkeen. 

Tämä lapsi kutsuisi kaikki luokkansa 20 oppilasta synttäreilleen, eli vastavuoroisuusperiaatteen mukaan hänen tulisi saada myös 20 vastakutsua, eikö vain? 20 lasta ei saisi itse päättää, tuleeko tämä lapsi heidän syntymäpäiväjuhliinsa, vai ei, koska tämä lapsi päättäisi sen itse esittäessään kutsun ensin.

Teidän tapauksessanne ei varmastikaan ole näin kärjistetystä asiasta kyse, mutta minä en kyllä allekirjoita tuota vastavuoroisuutta, toisin sanoen sitä, että esittäessään kutsun omiin juhliinsa, lapsi samalla "kutsuu itse itsensä" myös toisen juhliin.

Vierailija
66/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Viime kesästä on kohta vuosi aikaa... Siinä ajassa lapset kasvavat paljon, joissain tapauksissa myös erilleen. Mainitsit itse jossain viestissäsi, että poikasi on ehkä vähän ikäistään lapsellisempi, voisiko tämä olla syynä siihen, etteivät nuo entiset kaverit enää niin viihdy hänen seurassaan? Jos sinun poikasi haluaa vaikkapa leikkiä samoja leikkejä kuin viime vuonna, ja tuosta kaverista ne tuntuvat jo lapsellisilta ja hän haluaisi tehdä jotain muuta, mikä ei poikaasi kiinnosta, tai mikä ei häneltä kovin hyvin onnistu?

Vierailija
67/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vastavuoroisuus ehkä toimii vielä pienen lapsen kanssa jolloin vanhemmat aika pitkälle päättävät ketä synttäreille kutsutaan mutta kyllä kouluikäinen lapsi  jo itse päättä ketä juhliinsa haluaa kutsua.  Meillä lapset kutsuvat  ystävät joiden kanssa viettävät aikaa myös vapaa-ajalla, osa näistä kavereista on samalla luokalla ja osa samoissa harrastuksissa.  Enhän minä itsekkään odota että esim kaikkien työkavereiden juhliin olisin kutsuttu.

Vierailija
68/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aloituksen oikein ajatuksen kanssa vielä uudestaan. Varmaankin tämä naapurinpoika on sitten enemmän ollut tekemisissä näiden toisten poikien kanssa, tai tulee vaan paremmin toimeen vaikka harvemmin näkisikin, ja kun joku piti jättää pois, niin teidän poika jäi. Osasyy voi olla sekin, että näitä kauempana asuvia näkee vähemmän ja siksi kutsui? Joka tapauksessa, en näistä viesteistä saa kuvaa, että poika olisi jotenkin sosiaalisilta taidoiltaan vajaa. Harmittaa kyllä pienen pojan puolesta, varmasti kaipaisi niitä kutsuja itsekin. Onneksi hänellä on kuitenkin hyviä kavereita ja muutenkin kevyempiäkin tuttavuuksia. Rohkaiskaa vaan kovasti, jos pojalla ujoutta näiden vähän huonojen kokemuksien kautta, pääasia olisi jotenkin saada pojan mieleen se, ettei hän ole huonompi vaikkei kutsua tullutkaan. Helposti herkkä lapsi tuollaisesta voi vetäytyä syrjään.

Vierailija
69/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tätä nykytrendiä(?) että kutsutaan koko luokka synttäreille. Itse kun olin lapsi niin ihan vaan ne lähimmät kaverit kutsuttiin, joita oli n. 5-10 naapurustossa. Olivat oikeasti myös hyviä kavereita tuolloin. Itseä varmaati olisi ahdistanut koko luokan kutsuminen kun ei kaikilla lapsillakaan "kemiat" mitenkään kohtaa.

Toki tuo on surullista jos ei ole kavereita..itsellä niitä riitti jonnekin teini-ikään asti ja nyt aikusena en enää millään osaa tutustua ihmisiin...

Ei tuo mikään "nykytrendi" ole, kyllä omassa lapsuudessani 20 vuotta sitten kutsuttiin koko luokan tytöt tai pojat synttäreille. 

Vierailija
70/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin oli lapsena tuttuja lapsia jotka kelpasi leikkikaveriksi mutta en halunnut niitä synttäreilleni kutsua. Kuulostaa julmalta mutta nämä olivat vähän semmoisia "paremman puutteessa"-kavereita.

Jos joku heistä kutsui minut synttäreilleen niin saatoin osallistua vain koska minun paras kaverikin oli sinne menossa.

Jos joku heistä kysyi miksen kutsunut heitä niin syy oli helppo vierittää vanhemmille "äiti sanoi että saan kutsua vain 5...". En kuitenkaan halunnut loukata sanomalla kenellekkään että "en mä sua sinne halua.".

Eikä minuakaan kaikkien synttäreille kutsuttu, joskus se kirpaisi mutta unohtui samantien. Enemmän minua suretti aika jolloin vanhemmat pakottivat olemaan leikkikaveri naapurin lapselle josta en tykännyt yhtään.

En voi tietää mikä tilanne sillä ap:n lapsen kaverilla on, laittoiko vanhemmat rajan vieraiden määrälle vai eikö lapsi vaan syystä tai toisesta halunnut kutsua ap:n lasta mutta se pitää vaan hyväksyä.

Vierailija
71/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syntymäpäivistä kannata tehdä mitään vastavuoroisuusohjelmaa. Kutsutte ap poikanne synttäreille niitä kavereita, jotka tuntuvat sopivilta. Jos eivät vastavuoroisesti kutsu, niin ei siitä kannata ottaa nokkiinsa. Meillä on ollut jos minkälaisia kokoonpanoja vähän juhlinnan muodoista riippuen. Välillä tulee vastakutsu, välillä ei. Mutta pojat on kavereita eikä heitä paljon heilauta tämä äitien vastavuoroisuusajattelu. Pääasia, että juhlissaon kaikilla kivaa.

Vierailija
72/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmasti tulevaisuudenkin kannalta yrittää parhaansa mukaan opettaa lapselle, että on aina parempi antaa kuin ottaa.

Vierailija
73/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Jos noin on, ehkä ottaisin asian puheeksi vanhempien kanssa. En syyllistäen, vaan vähän niinkuin tutkimusmielessä. Esim. että kuule kun mä olen luullut että teidän villellä ja meidän kallella menee hyvin ja ovat kavereita, niin nyt vähän ihmetytti kun kalle ei saanut kutsua villen synttäreille. Että onko sulla tietoa onko pojilla ollut jotain riitaa tai onko jotain mistä mä en tiedä.

Ja sit täytyy tietysti pyöristellä että joo, ymmärrän (vaikkei ymmärtäiskään) ja pojilla nyt on tietty omat juttunsa jne.

Mutta kyllä muakin ihmetyttäisi. Ja miettisin varmaan sitäkin että onko se kutsu jotenkin unohtunut jonnekin tai mikä on.

Ei ollut kutsu unohtunut mihinkään, kun synttäripoika oli kertonut tänään, että poikamme ei mahtunut listalle. Poika on kertonut itse, että hän saa listan äidiltään, jossa on, montako kaveria saa kutsua. En tiedä, kehtaanko ottaa asian puheeksi. Ei näytä poikaa vaivaavan ainakaan nyt, kun leikki illalla kaverinsa kanssa.

ap

Vierailija
74/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin koululaiset kutsuvat synttäreilleen entisiä eskari- tai päiväkotikavereita.

No tämä poika kutsui kaikki muut entiset eskarilaiset, mutta ei meidän poikaamme. Ja asutaan samassa naapurustossa ja pojat leikkivät toisinaan yhdessä. Mikä sitten on tapana, kutsua luokkakaverit? En tiedä, kun ei se kaikkien eskarikavereiden kutsuminenkaan auttanut yhtään.

Ovatko nämä "kaikki muut entiset eskarilaiset" tälle pojalle parempia kavereita kuin sinun poikasi? Eli leikkivätkö he enemmän keskenään, ja sinun poikasi on mukana leikeissä silloin tällöin? Ei se ole lasten vika, jos toisten kanssa leikit vain sujuvat paremmin yksiin.

Ja niinhän se menee, että johonkin on raja vedettävä kutsuvieraissa. Jos hän on saanut kutsua vaikka 10 kaveria, esim. kaikki luokkansa pojat (koska ketään ei saa jättää kutsumatta) ja heidän lisäkseen on ollut tilaa näille entisille eskarikavereille.

Ilmeisesti ovat parempia kavereita. Kaksi näistä ex-eskaripojista asuu kauempana, eivätkä vapaa-ajalla leiki niin paljon kuin meidän poikamme kanssa. Eivät siis asu kävelyetäisyydellä. Sen tiedän, että tämä yksi ex-eskaripoika on todella hyvä kaveri synttärisankarin kanssa, joten en sitä ihmettele ollenkaan. Asuvat molemmat tässä naapurustossa.

Itse odottaisin jotain vastavuoroisuutta näissä kutsuissa, mutta ilmeisesti tällaista ei enää haluta lapsille opettaa.

ap

Ei tuo vastavuoroisuus ihan noin yksi yhteen toimi. Ajatellaan, jos luokalla on vaikka yksi "häirikkölapsi", ts. lapsi, jonka sosiaaliset - ja ryhmässäselviämistaidot ovat lähestulkoon olemattomia ja turhautuminen näissä tilanteissa purkautuisi aggressiivisena käytöksenä. Osa lapsista pelkäisi tämän lapsen aggressiivisuutta, osa ei muuten vain tykkäisi, että tämä pilaa juhlat suuttumalla, jos ei voita jossain leikissä, tai jos muut eivät leiki hänen määräystensä mukaan. Osa vanhemmista tietäisi edellisvuosilta, että lapsen vanhemmat käyttävät enemmän kuin mielellään hyväkseen kaverisynttärit lapsenvahtipalvelusta, ja hakevat lapsensa kotiin pari tuntia juhlien päättymisen jälkeen. 

Tämä lapsi kutsuisi kaikki luokkansa 20 oppilasta synttäreilleen, eli vastavuoroisuusperiaatteen mukaan hänen tulisi saada myös 20 vastakutsua, eikö vain? 20 lasta ei saisi itse päättää, tuleeko tämä lapsi heidän syntymäpäiväjuhliinsa, vai ei, koska tämä lapsi päättäisi sen itse esittäessään kutsun ensin.

Teidän tapauksessanne ei varmastikaan ole näin kärjistetystä asiasta kyse, mutta minä en kyllä allekirjoita tuota vastavuoroisuutta, toisin sanoen sitä, että esittäessään kutsun omiin juhliinsa, lapsi samalla "kutsuu itse itsensä" myös toisen juhliin.

Emme käytä tosiaankaan lapsenvahtipalveluna kaverisynttäreitä, eikä lapsemme ole aggressiivinen tai suuttuisi helposti tai määräilisi. Sitä vain ihmettelin, kun kyseessä on kuitenkin kaverit, mutta ei silti kutsuttu.

ap

Vierailija
75/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Viime kesästä on kohta vuosi aikaa... Siinä ajassa lapset kasvavat paljon, joissain tapauksissa myös erilleen. Mainitsit itse jossain viestissäsi, että poikasi on ehkä vähän ikäistään lapsellisempi, voisiko tämä olla syynä siihen, etteivät nuo entiset kaverit enää niin viihdy hänen seurassaan? Jos sinun poikasi haluaa vaikkapa leikkiä samoja leikkejä kuin viime vuonna, ja tuosta kaverista ne tuntuvat jo lapsellisilta ja hän haluaisi tehdä jotain muuta, mikä ei poikaasi kiinnosta, tai mikä ei häneltä kovin hyvin onnistu?

No onhan he nyt tavanneet viime kesänkin jälkeen. Mistä sait sellaisen kuvan, että edellisestä kerrasta oli aikaa lähes vuosi? Ehkä tuo lapsellisuus on se syy. Kun ei kiinnosta riehumisleikit eikä aggressiiviset kännykkäpelit, niin taitaa jäädä sitten ulkopuolelle. Tosin ei tuo synttäripoikakaan mikään riehuja ole, mutta kännykässä roikkuu koko ajan.

ap

Vierailija
76/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin aloituksen oikein ajatuksen kanssa vielä uudestaan. Varmaankin tämä naapurinpoika on sitten enemmän ollut tekemisissä näiden toisten poikien kanssa, tai tulee vaan paremmin toimeen vaikka harvemmin näkisikin, ja kun joku piti jättää pois, niin teidän poika jäi. Osasyy voi olla sekin, että näitä kauempana asuvia näkee vähemmän ja siksi kutsui? Joka tapauksessa, en näistä viesteistä saa kuvaa, että poika olisi jotenkin sosiaalisilta taidoiltaan vajaa. Harmittaa kyllä pienen pojan puolesta, varmasti kaipaisi niitä kutsuja itsekin. Onneksi hänellä on kuitenkin hyviä kavereita ja muutenkin kevyempiäkin tuttavuuksia. Rohkaiskaa vaan kovasti, jos pojalla ujoutta näiden vähän huonojen kokemuksien kautta, pääasia olisi jotenkin saada pojan mieleen se, ettei hän ole huonompi vaikkei kutsua tullutkaan. Helposti herkkä lapsi tuollaisesta voi vetäytyä syrjään.

Minusta on hieman ikäisiin lapsellisempi ja isommissa joukoissa ujo, toisaalta pienemmässä porukassa on todella sosiaalinen.

ap

Vierailija
77/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla ainakin oli lapsena tuttuja lapsia jotka kelpasi leikkikaveriksi mutta en halunnut niitä synttäreilleni kutsua. Kuulostaa julmalta mutta nämä olivat vähän semmoisia "paremman puutteessa"-kavereita.

Jos joku heistä kutsui minut synttäreilleen niin saatoin osallistua vain koska minun paras kaverikin oli sinne menossa.

Jos joku heistä kysyi miksen kutsunut heitä niin syy oli helppo vierittää vanhemmille "äiti sanoi että saan kutsua vain 5...". En kuitenkaan halunnut loukata sanomalla kenellekkään että "en mä sua sinne halua.".

Eikä minuakaan kaikkien synttäreille kutsuttu, joskus se kirpaisi mutta unohtui samantien. Enemmän minua suretti aika jolloin vanhemmat pakottivat olemaan leikkikaveri naapurin lapselle josta en tykännyt yhtään.

En voi tietää mikä tilanne sillä ap:n lapsen kaverilla on, laittoiko vanhemmat rajan vieraiden määrälle vai eikö lapsi vaan syystä tai toisesta halunnut kutsua ap:n lasta mutta se pitää vaan hyväksyä.

Ei tässä mistään leikkiin pakottamisesta ole kyse, sillä pojat käyvät hakemassa toisiaan ulos.

ap

Vierailija
78/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä että lapsellasi on ainoan lapsen ongelma. Osaako hän jakaa esim karkkipussistaan toisille? Antaako hän muiden leikkiä hänen leluillaan? Usein ainoat lapset ovat tottuneet että kaikki on MUN ja MINÄ oon se huomion keskipiste. Eli vaikka sanoitkin että lapsesi on isommissa porukoissa ujo, niin tuollainen käytös voi tulla silti ilmi. Ja sitähän muut lapset sitten vihaa.

Vierailija
79/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän siltä että lapsellasi on ainoan lapsen ongelma. Osaako hän jakaa esim karkkipussistaan toisille? Antaako hän muiden leikkiä hänen leluillaan? Usein ainoat lapset ovat tottuneet että kaikki on MUN ja MINÄ oon se huomion keskipiste. Eli vaikka sanoitkin että lapsesi on isommissa porukoissa ujo, niin tuollainen käytös voi tulla silti ilmi. Ja sitähän muut lapset sitten vihaa.

Vastaus on kaikkiin kyllä. Osaa jakaa, vasta laittoi jakoon tuliaisina saadut karkit. Enkä usko mihinkään ainoan lapsen ongelmiin.

ap

Vierailija
80/232 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua mutta meillä vika on sitten varmaan minussa kun poika saa kyllä paljon sunttärikutsuja mutta minä en anna kutsua kaikkia vastavuoroisesti meille. Monella tuntuu olevan tapa kutsua koko luokka mutta itse olen sanonut että vain 3-5 kaveria ja ne pitää olla oikeasti hyviä kavereita. Ei mitään pari kertaa olen leikkinyt sen kanssa. Syyt tähän ovat; talomme on pieni, kaikkia on mahdoton miellyttää ja isossa porukassa tulee helposti riitä tekemisestä. En halua alkaa erotuomariksi joten siksi vain parhaimmat kaverit joiden kanssa leikki sujuu myös vapaa ajalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi