Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tomi söi suositusten mukaan ja lihoi 6 kiloa

Vierailija
01.03.2016 |

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin syököön miten parhaaksi taitaa. Itselleni soppii parhaiten kasvi- ja vihannespainotteinen ruokavalio.

Vierailija
2/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän siinä herkästi käy kun muuttaa dieettiä radikaalisti mihin suuntaan tahansa, varsinkin ääripäästä toiseen. Mitään edes lähestieteellistähän tuollaisessa "tutkimuksessa" ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei näytä ymmärtävän että ruokavaliota muutettaessa kestää aina jonkin aikaa ennen kuin elimistö sopeutuu täysin siihen uuteen ruokavalioon. Tomin ruokavalio kuulostaa aika yksipuoleiselta jos suuri osa energiasta tulee rasvoista.

Muutenkin pitäisi katsoa pitkäaikaisvaikutukset, eli esim. 20-30v päästä montako ohitusleikkausta Tomi tarvitsee siinä vaiheessa verrattuna keskivertoheppuun. Keskivertoruokavaliota noudattaa enemmän tai vähemmän suuri osa kansasta joten tilastotietoa löytyy. Noita yksipuoleisia ei kovinkaan moni ja uusia yksipuoleisia vielä vähemmän.

Vierailija
4/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa, miten vuonna 2016 ihmiset vieläkin ovat tuommoisia mutuilun nimeen. Ravintosuositukset on koottu tieteelliseen tutkimukseen perustuvaan näyttöön nojaten.

Vierailija
5/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hiilihydraatiton tehokkaasti painoa laskee, itse laihduin normaalipainon sisällä useita kiloja.. Syystä tai toisesta myös kuukautiset katosivat melkein puoleksi vuodeksi. Itse kyllä voin paremmin virallisterveellisellä mutta kukin tyylillään.

Vierailija
6/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon tutkimukseen pari kommenttia:

- ruokavalion muutos vaikuttaa aina myös painoon. Ylös tai alas

- osa varmasti turvotusta ja lihomista hiilareista

- ravintosuositukset.... joo, ainakaan meidän perheen db1 ja db2:lle ei sovi sellaisenaan. Liikaa hiilareita. Verensokeri pysyy tasaisempana kun syö ns hitaita hiilareita ja niitäkin hillitysti. Ei mitään järkeä syödä 250g /päivä (kuten suositus) ja pudottaa ne insuliinilla alas. 150g/pvä ja arvot pysyy hyvinä.

itse olen aina ollut hyväkarppi (jo ennen kuin koko karppausta oli keksittykään) ja tää vaan sopii mulle hyvin. Olen hoikka ja hyväkuntoinen.

Vierailija
7/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa, miten vuonna 2016 ihmiset vieläkin ovat tuommoisia mutuilun nimeen. Ravintosuositukset on koottu tieteelliseen tutkimukseen perustuvaan näyttöön nojaten.

... ja ne tutkimustulokset muuttuvat ajan myötä. Mikään ei ole kiveen hakattua. Ongelma suosituksissa on meielstäni myös se, että eri maissa on eri suosituksia.

Tervettä järkeä, kultainen keskitie ja kohtuus kaikessa. Oma olo pitkällä aikajänteellä on erittäin hyvä mittari sille, toimiiko ruokavalio itselle.

Vierailija
8/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkki: jos normaalisti vähän syövä (söi mitä tahansa) siirtyy johonkin suositukseen joka vaikka lisää energiaa 30% niin...ylläripylläri energiaa tulee 30% enemmän sisään. Vau, taitaa tämä "tutkija" olla juuri sen tason jräjen jättiläinen jonka elämä pyörii salilla ja dieetillä eikä sitten juuri muuta viisautta ole kertynyt. Onneksi vain pieni osa väestöstä jaksaa tästä ottaa mitään irti.

Vierailija
9/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hiilihydraatiton tehokkaasti painoa laskee, itse laihduin normaalipainon sisällä useita kiloja.. Syystä tai toisesta myös kuukautiset katosivat melkein puoleksi vuodeksi. Itse kyllä voin paremmin virallisterveellisellä mutta kukin tyylillään.

Hiilihydraatitonta ruokavaliota ei kukaan noudata.

Vierailija
10/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on suosituksista, jos syömällä toisin pysyy hoikkana ja terveenä? Ja miksi tarvitaan tuhat testaamaan jotain ruokavaliota, joka on tieteellisesti osoitettu parhaaksi?

Vierailija
11/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näihin vaikuttaa kulttuuriset ja maatalouspoliittiset asiat myös, ei pelkästään joku tieteellisesti tutkittu paras ravinto. Vai miksi luulet että suomalaisissa suosituksissa on erikseen iso määrä perunoita? Tai maitoa? Tai leipää? Tuskin Japanissa, etelä-Euroopassa tai Australiassa suositellaan että joka päivä olisi hyvä syödä perunaa ja juoda maitoa päälle? Olisi todella mielenkiintoista saada sellainen suositus joka perustuisi ihan todella puhtaasti siihen, millainen ruoka olisi ihmiselle parasta. Ei vaan taida kuulua kenenkään intresseihin sellaista laatia.

Vierailija
12/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minakin varmaan lihoisin jos alkaisin syomaan kuin ravintosuosituksissa. Nyt syon kolme kertaa paivassa vaihtelevia annoksia, leipaa ja maitotuotteita aika vahan. En osaisi kuvitella mattavani viitta kertaa paivassa tai vaikka leipaa/maitoa ruoan kanssa.

Vierailija
13/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä on suosituksista, jos syömällä toisin pysyy hoikkana ja terveenä? Ja miksi tarvitaan tuhat testaamaan jotain ruokavaliota, joka on tieteellisesti osoitettu parhaaksi?

Koetatko sanoa, että yhden hihhulin kokemukset on yhtä kuin tieteellisesti osoitettu parhaaksi? LOL

Vierailija
14/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja minä olen laihtunut 25 kiloa noudattamalla lautasmallia, virallisia ruokasuosituksia siis.

En edes usko, että tuo tyyppi on syönyt virallisten suositusten mukaan, vaan oman kuvitelmansa mukaan siitä suosituksesta.

Esim. tyypillisesti mun lounaalla lautasella on yli puolet salaattia / kasviksia, yksi peruna, ja vaikka 4 lihapullaa. 

Vierailija
15/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja minä olen laihtunut 25 kiloa noudattamalla lautasmallia, virallisia ruokasuosituksia siis.

En edes usko, että tuo tyyppi on syönyt virallisten suositusten mukaan, vaan oman kuvitelmansa mukaan siitä suosituksesta.

Esim. tyypillisesti mun lounaalla lautasella on yli puolet salaattia / kasviksia, yksi peruna, ja vaikka 4 lihapullaa. 

Ravintosuositusten mukaan sä syöt liian vähän jos syöt noin. Ellet sitten ole 5-vuotias.

Vierailija
16/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisten suositusten mukaan sun pitäis syödä 2-3 perunaa ja lisäksi pala leipää. http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/vinkkeja+viisaisiin+v…

Vierailija
17/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... ja ne tutkimustulokset muuttuvat ajan myötä. Mikään ei ole kiveen hakattua. Ongelma suosituksissa on meielstäni myös se, että eri maissa on eri suosituksia.

Tervettä järkeä, kultainen keskitie ja kohtuus kaikessa. Oma olo pitkällä aikajänteellä on erittäin hyvä mittari sille, toimiiko ruokavalio itselle.

No osassa maista nuo ruokasuositukset laatii maatalousministeriö/elintarviketeollisuus ei terveydenhoidon ammattilaiset. Siten jenkeissäkin pitsasta tuli vihannes, kun sisältää tomaattia.

Vierailija
18/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintosuositusten mukaan sä syöt liian vähän jos syöt noin. Ellet sitten ole 5-vuotias.

En todellakaan syö, katsos kun niitä aterioita on useampi päivässä. Perunat ja lihapullat ovat eri kokoisia, mun lounaaseen mahtuu jälkiruokakin. Se voi olla hedelmä, mutta se voi olla myös jotain makeaa, jos sellaista on tarjolla ja siitä tykkään. Ruokajuomana mulla on lasi maitoa ja lasi vettä. Syön 2 lämmintä ateriaa päivässä. Aamupalan, välipalan ja iltapalan. Ja liikun 6 kertaa viikossa.

Tämä toimii mulla täydellisesti.

Vierailija
19/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisten suositusten mukaan sun pitäis syödä 2-3 perunaa ja lisäksi pala leipää. http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/vinkkeja+viisaisiin+v…

Tekstissä lukee, että perunaa lautasella on neljännes, eli se ei tarkoita 2-3 perunaa vaikka kuvassa tuo määrä onkin. Leipää en lounaalla syö, se on keino jolla paino on pudonnut. Ruisleipä kuitenkin kuuluu mun ruokavalioon edelleen aamu- tai iltapalalla tai molemmilla.

Vierailija
20/112 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan syö, katsos kun niitä aterioita on useampi päivässä. Perunat ja lihapullat ovat eri kokoisia, mun lounaaseen mahtuu jälkiruokakin. Se voi olla hedelmä, mutta se voi olla myös jotain makeaa, jos sellaista on tarjolla ja siitä tykkään. Ruokajuomana mulla on lasi maitoa ja lasi vettä. Syön 2 lämmintä ateriaa päivässä. Aamupalan, välipalan ja iltapalan. Ja liikun 6 kertaa viikossa.

Tämä toimii mulla täydellisesti.

No jos sä syöt jonkun  jättiuuniperunan niin sittenhän se täyttää sen neljäsosan siitä lautasesta. Sitten ymmärrän. Sun syömäkerrat on ihan ravintosuositusten mukaan, mutta annos on silti liian pieni että voisit väittää että syöt virallisen suosituksen mukaan, ellei kyse ole tosiaan uuniperunasta. Ja tuon hedelmäjälkiruoan lisäksi siihen annokseen kuuluu virallisessa suosituksessa myös leipä.