Röökaajat menee kohta sateeseen :D
Hei hei tupakoitsijat! Meidän isännöitsijä ilmoitti jo, että tupakointikielto yhtiössämme (sekä sisällä että ulkona) astuu voimaan heti kun laki sallii. Ja kohta se vihdoin sallii. Jihuu! Korsteenit saavat kärsiä vuorostaan!
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016022521173804_uu.shtml
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei toteuta periaatetta "Elän itse ja annan toisten elää". Kaikki energia tuhlataan mielensäpahoittamiseen ja valittamiseen. Tässä puhutaan aivan samoista asioista kuin siinä, että saako naapuri käydä kymmenen jälkeen suihkussa. Toki kun asutaan kerrostalossa, niin naapureiden elämää ei voi olla huomaamatta. Samoin on asian laita silloin, jos naapuri käy parvekkeellaan tupakoimassa. Saattaa olla että asian huomaa, jos itse istuu samaan aikaan vaikka ylemmällä parvekkeella. Mutta entäs sitten?
Kyllä minä huomaan sen jo silloin kun istun ihan vain sisällä ja parvekkeenovi kiinni. Ja koska tupakka ei ole kenellekään tarpeellista, vaan haitallista, menee tupakoimattoman halu oleilla parvekkeellaan nyt oikeutetusti tupakoitsijoiden edelle.
Senkin kyllä huomaa, jos naapurissa käy ovi, käydään vessassa, lapset leikkivät ynnä muut asiat, jotka kuuluvat jokapäiväiseen elämään. Siitä huolimatta näistä ei pahoiteta mieltä. On myös aivan eri asia, että onko naapurin tupakointi sellainen asia jonka huomaa esimerkiksi avonaisesta ikkunasta kantautuvana pienenä tuoksuna, vai onko kyseessä häiritsevä katku, jota tulee aivan valtoimenaan esimerkiksi ilmastointiputkesta tai räppänästä. Jälkimmäisessä tapauksessa taloyhtiön ilmanvaihdossa on yleisemminkin jotain pahasti vialla.
Naapurin vessassakäynti ei myöskään aiheuta toisille syöpää. Monessa talossa on painovoimailmastointi, jolloin tupakansavu tulee sisään, vaikka ilmanvaihdossa ei ole sen kummemmin mitään vialla.
Sinä et saa syöpää siitä, että haistat tupakansavua. Yhtä todennäköinen syövänaiheuttaja on naapurista tuleva ruoankäry tai liikenteen pakkokaasut. Toisesta asunnosta kantautuvan tupakansavun partikkelimäärä on niin häviävän pieni ja sekoittuu niin suureen määrään huoneilmaa, että syöpäriskin lisääntymisen kannalta tämä on täysin merkityksetöntä, vaikka olisikin epämiellyttävää.
No passiivisen tupakoinnin vaarat on osoitettu usein tutkimuksin, joten siitä on ihan turha kiistellä. Jos minä haistan tupakan aivan selvästi asunnossani, silloin tupakansavu kulkeutuu sisälle asuntooni ja se tarkoittaa sitä, että myös tupakansavun karsinogeenit kulkeutuvat asuntooni.
Passiivinen tupakointi tarkoittaa käytännössä sitä, että menet esimerkiksi ravintolan tupakkahuoneeseen seisomaan, tai oleskelet lasitetulla parvekkeella jossa on tupakoitsijoita. Jos olet avoimessa ulkotilassa aivan tupakoitsijan vieressä, niin toki sinunkin keuhkoihisi saattaa savua kantautua, mutta jo metrin tai parin päässä savu on jo sekoittunut niin suureen määrään ilmaa, että vaikka hajun tuntisitkin, niin mitään terveytesi kannalta olennaista määrää tupakansavua ei keuhkoihisi mene.
Ei pidä paikkaansa.
Kyllä pitää. Terveysriskin löydät toki halutessasi vaikka ruisleivästä tai kraanavedestä jos tarpeeksi kaukaa haluat hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mua tupakoitsijana nyt niin hirveästi häiritse :) Mutta turha sitten kitistä kun rapussa ovet vaan käy pitkin yötä.
Hah, no eivätköhän ne tupakoijatkin nuku yöllä (suurin osa ainakin)
Käsite "yö" on kuitenkin subjektiivinen. Suurin osa tuntemistani tupakoitsijoista valvoo hyvin myöhään (klo 02 -03 asti) ja nukkuu aamulla pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mua tupakoitsijana nyt niin hirveästi häiritse :) Mutta turha sitten kitistä kun rapussa ovet vaan käy pitkin yötä.
Hah, no eivätköhän ne tupakoijatkin nuku yöllä (suurin osa ainakin)
Käsite "yö" on kuitenkin subjektiivinen. Suurin osa tuntemistani tupakoitsijoista valvoo hyvin myöhään (klo 02 -03 asti) ja nukkuu aamulla pitkään.
Ahaa, eli he eivät käy töissä? No ei se oikeastaan ollut vaikeaa arvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei toteuta periaatetta "Elän itse ja annan toisten elää". Kaikki energia tuhlataan mielensäpahoittamiseen ja valittamiseen. Tässä puhutaan aivan samoista asioista kuin siinä, että saako naapuri käydä kymmenen jälkeen suihkussa. Toki kun asutaan kerrostalossa, niin naapureiden elämää ei voi olla huomaamatta. Samoin on asian laita silloin, jos naapuri käy parvekkeellaan tupakoimassa. Saattaa olla että asian huomaa, jos itse istuu samaan aikaan vaikka ylemmällä parvekkeella. Mutta entäs sitten?
Kyllä minä huomaan sen jo silloin kun istun ihan vain sisällä ja parvekkeenovi kiinni. Ja koska tupakka ei ole kenellekään tarpeellista, vaan haitallista, menee tupakoimattoman halu oleilla parvekkeellaan nyt oikeutetusti tupakoitsijoiden edelle.
Senkin kyllä huomaa, jos naapurissa käy ovi, käydään vessassa, lapset leikkivät ynnä muut asiat, jotka kuuluvat jokapäiväiseen elämään. Siitä huolimatta näistä ei pahoiteta mieltä. On myös aivan eri asia, että onko naapurin tupakointi sellainen asia jonka huomaa esimerkiksi avonaisesta ikkunasta kantautuvana pienenä tuoksuna, vai onko kyseessä häiritsevä katku, jota tulee aivan valtoimenaan esimerkiksi ilmastointiputkesta tai räppänästä. Jälkimmäisessä tapauksessa taloyhtiön ilmanvaihdossa on yleisemminkin jotain pahasti vialla.
Naapurin vessassakäynti ei myöskään aiheuta toisille syöpää. Monessa talossa on painovoimailmastointi, jolloin tupakansavu tulee sisään, vaikka ilmanvaihdossa ei ole sen kummemmin mitään vialla.
Sinä et saa syöpää siitä, että haistat tupakansavua. Yhtä todennäköinen syövänaiheuttaja on naapurista tuleva ruoankäry tai liikenteen pakkokaasut. Toisesta asunnosta kantautuvan tupakansavun partikkelimäärä on niin häviävän pieni ja sekoittuu niin suureen määrään huoneilmaa, että syöpäriskin lisääntymisen kannalta tämä on täysin merkityksetöntä, vaikka olisikin epämiellyttävää.
No passiivisen tupakoinnin vaarat on osoitettu usein tutkimuksin, joten siitä on ihan turha kiistellä. Jos minä haistan tupakan aivan selvästi asunnossani, silloin tupakansavu kulkeutuu sisälle asuntooni ja se tarkoittaa sitä, että myös tupakansavun karsinogeenit kulkeutuvat asuntooni.
Passiivinen tupakointi tarkoittaa käytännössä sitä, että menet esimerkiksi ravintolan tupakkahuoneeseen seisomaan, tai oleskelet lasitetulla parvekkeella jossa on tupakoitsijoita. Jos olet avoimessa ulkotilassa aivan tupakoitsijan vieressä, niin toki sinunkin keuhkoihisi saattaa savua kantautua, mutta jo metrin tai parin päässä savu on jo sekoittunut niin suureen määrään ilmaa, että vaikka hajun tuntisitkin, niin mitään terveytesi kannalta olennaista määrää tupakansavua ei keuhkoihisi mene.
Ei pidä paikkaansa.
Kyllä pitää. Terveysriskin löydät toki halutessasi vaikka ruisleivästä tai kraanavedestä jos tarpeeksi kaukaa haluat hakea.
Ympäristön tupakansavu
Passiivinen tupakointi tarkoittaa sivullisten altistumista tupakansavulle. Tätä kutsutaan myös ympäristön tupakansavulle (secondhand smoke / environmental tobacco smoke) altistumiseksi.
Ympäristön tupakansavu koostuu pääosin savukkeen sivuvirran savusta, eli savukkeen palavasta päästä ympäristön ilmaan vapautuvasta savusta. Tämän lisäksi ympäristön tupakansavussa on mukana myös tupakoitsijan ulos hengittämä savu.
Tupakansavu sisältää yli 7000 ainesosaa, joista yli 60 on syöpää aiheuttavia ja monet ärsyttäviä tai myrkyllisiä kemikaaleja, sekä osan on todettu olevan sikiövaurioita aiheuttavia.
Erilaisten palamisolosuhteiden vuoksi monien haitallisten aineiden pitoisuus on suurempi sivuvirran savussa kuin keuhkoihin vedettävässä päävirran savussa. Huonosti ilmastoiduissa tiloissa hengitysilman haitallisten aineiden pitoisuudet voivat nousta hyvin suuriksi. Ympäristön tupakansavulle altistutaan pääasiassa asunnoissa, autoissa ja muissa tiloissa, missä tupakoidaan. Kerros- ja rivitaloissa tupakansavu voi kulkeutua myös asunnosta toiseen.
Viime aikoina on myös havaittu, että tupakansavun jäämiä löytyy mm. pintamateriaaleista, tekstiileistä ja huonepölystä vielä pitkään sen jälkeen kun savuke on poltettu. Pintamateriaalien jäämät vapautuvat myöhemmin uudestaan ilmaan aiheuttaen altistumista haitallisille aineille. Tätä altistusta on alettu kutsua kolmannen asteen tupakoinniksi tai savujäämäksi (ns. third-hand smoke). Savujäämä koostuu pienemmistä kemikaaleista ja ne vaikuttavat ympäristössä pitempään.
Maailmassa on noin miljardi tupakoijaa, joista Suomessa noin miljoona. Työssään ympäristön tupakansavulle altistuu noin 3 prosenttia suomalaisista ja kotonaan 400 000 - 500 000 suomalaista ainakin satunnaisesti.
Tupakkalaissa ympäristön tupakansavu on määritelty syöpävaaralliseksi aineeksi. Sille altistumista on Suomessa onnistuneesti vähennetty rajoittamalla tupakointia muun muassa työpaikoilla, ravintoloissa, julkisissa tiloissa sekä julkisissa liikennevälineissä. Altistumisesta työssä säädetään tupakkalain lisäksi myös työturvallisuuslainsäädännössä
Lähde: Jaakkola & Jaakkola. Passiisivisen tupakoinnin terveyshaitat. Duodecim 2012; 128:1097-106
Vierailija kirjoitti:
Sitten minä voin vaatia ettei haise pakokaasut. Sanoin käytävään ei saa tulla ruuan käryä, hajuvesien hajua, hien hajua tai yhtään mitään hajua. Pikkusen tulee ramppausta käytävään kun ravataan tupakalla.
Huono.. Ruuan kärystä ei ensinnäkään voi saada tappavaa tautia
Noh. Puhutaan suoraan. Onhan se röökin haju aivan kuvottava, pilaa asuntojen arvon ja tuhoaa muiden ihmisten elämismukavuutta. Ei sitä kieltää voi, vaikka itsekin olen joskus polttanut. En koskaan olisi voinut olla niin itsekäs, että olisin pakottanut muut haistelemaan sitä. Mut joo. Nyt kun jumppaa noita keuhkoahtaumapotilaita, niin lohdutan teitä tupakoivien naapurit: Aikanne tulee vielä. Viekää sitten vaikka oikein tuoksuva kukkakimppu sairaalaan vanhalle naapurille;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota pysty käytännössä mikään taho valvomaan.
Naapurit valvovat hyvin tehokkaasti ;) 2-3 nimeä paperiin ja käräytys joka kerta. Sillä tavalla ne järjestyssääntöjen rikkojat on tähänkin mennessä käräytetty.
Uh...en itse polta, mutta tuo "naapurit kyttäämään" kuullostaa kamalalta..Itse en ainakaan lähde ketään kyttämään ja hätistän matkoihinsa jos joku pöpi tulee sössöttämään "kyttäysavuksi" tai keräämään nimiä listoihinsa. Elä ja anna elää. Toimii onneksi meidän talossa.
"Passiivinen tupakointi on aina suuri riski lapsen terveydelle, tuleepa savu sitten ULKOILMAN tai sisäilman välityksellä. Moni ei tiedä sitä, että tupakan palaessa syntyvä sivusavu sisältää jopa vielä enemmän haitallisia aineita kuin tupakoitsijan itsensä hengittämä savu." tuhkalapset.fi
K
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurit valvovat hyvin tehokkaasti ;) 2-3 nimeä paperiin ja käräytys joka kerta. Sillä tavalla ne järjestyssääntöjen rikkojat on tähänkin mennessä käräytetty.
Uh...en itse polta, mutta tuo "naapurit kyttäämään" kuullostaa kamalalta..Itse en ainakaan lähde ketään kyttämään ja hätistän matkoihinsa jos joku pöpi tulee sössöttämään "kyttäysavuksi" tai keräämään nimiä listoihinsa. Elä ja anna elää. Toimii onneksi meidän talossa.
Katsos, joku kyttääjä pettyi kun koko rappu ei välttämättä lähdekkään kyttäämään naapureiden tekemisiä. Voi olla yksinäistä touhua tuo nimien keräily...Ihmiset lähes poikkeuksetta tietävät sen rapun ainoan herkkiksen nipottajan ja välttelevät tätä parhaansa mukaan..
Vierailija kirjoitti:
K
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos, joku kyttääjä pettyi kun koko rappu ei välttämättä lähdekkään kyttäämään naapureiden tekemisiä. Voi olla yksinäistä touhua tuo nimien keräily...Ihmiset lähes poikkeuksetta tietävät sen rapun ainoan herkkiksen nipottajan ja välttelevät tätä parhaansa mukaan..
Teksti oli siis tarkoitettu tuohon kun lainattu teksti sai heti alapeukun.
Vierailija kirjoitti:
K
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä tulen hyvin juttuun naapureiden kanssa ja meidän taloyhtiössä on jo aivan selvää, että sääntörikkuri on aika yksin.
Mun raja menee tässä.
Kun ihmisen tekemisiä kotonaan aletaan valvoa ja rajoittaa valtion toimesta, niin ollaan todellakin menty liian pitkälle.
Ja te jotka tätä kannatatte: Luuletteko tosiaan ettei kohta teiltäkin voida kieltää jotain teille tärkeää? Kannattaisi aina miettiä tarkasti ennen kuin näitä kaiken kieltämisiä alkaa kannattaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta tuhlaa tässä aivan turhia resursseja kieltoon, jonka valvominen on käytännössä mahdotonta. Jos joku polttaakin parvekkeellaan, niin miten tuosta voi käräyttää ketään, mikäli tupakoitsija vain johdonmukaisesti kiistää tupakoineensa? Tupakkalain rikkominen ei riitä perusteeksi esimerkiksi kotietsinnälle, jossa voitaisiin selvittää esim. löytyykö parvekkeelta tai asunnosta tuhkakuppi, eikä asuntoon sisälle tai parvekkeelle saa myöskään naapurit kuvata, sillä tällöin saisivat syytteen kotirauhan rikkomisesta. Tästä tulee aiheutumaan todella moneen taloyhtiöön äärimmäisen tulehtunut tilanne, jossa naapurisopu on koetuksella tosissaan osakkaiden sotiessa tupakoinnista ja naapureiden tehdessä toisistaan tupakkalistoja ja soitellessa poliisille ilmiantoja.
Minä voin kutsua vaikka kotiini ulkopuolisen (esimerkiksi viranomaisen). Jos naapurini polttaa, savu kulkeutuu asuntooni, josta se on aivan selkeästi havaittavissa. Ei siinä valokuvia tarvita.
Luuletko, että se viranomainen saapuu juuri sillä hetkellä, kun teet ilmoituksen? Sehän voi tulla vaikka kahden viikon päästä hetkellä, jolloin tupakoiva naapurisi on juuri kaupassa/töissä/kesälomareissulla/viemässä roskat ja tupakoimassa samalla reissulla pihalla.
Eivätkö nämä tupakkanatsit voisi muuttaa pois, jos se tupakansavu niin kauheasti häiritsee. Voivat minun puolestani perustaa vaikkapa omia hypoallergeenisia astmataloyhtiöitä johonkin metsän keskelle, missä saavat hengittää raitista ilmaa ilman minkäänlaisia karsinogeeneja. Samalla voitaisiin tuolta kieltää autoliikenne, jotta päästöjä ja haitallisia aineita hengitysilmaan ei varmasti pääsisi syntymään. Sähköyliherkkien vuoksi tuonne voisi jättää myös sähköt asentamatta.
Voi luoja miten tällä hetkellä jopa hävettää tulla luetuksi samaan ryhmään tupakoimattomana... Järkyttävää lällätilällätilää -menoa, kuin pahaisilla kakaroilla.
Jo vuosia sitten alkoi huolettaan tämä suuntaus holhoamisesta yhteiskunnassa... Mutta kovasti ollaan menossa suuntaan jossa ihmisille sanollaan mitä saat syödä ja juoda ja missä määrin... Kun tupakka on loppuun kaluttu, siirrytään alkoholiin ja siitä sokeriin.
Meno on et jos et tanssi hyvällä meidän tahtiin, sut pakotetaan.
Mut tuo asunnot, joissa saa juuri näitä allergia versioita, on mahtava idea. Jos haju risoo, niin saa syyttää itseään ettei valinnut alunperinkään sitä savutonta vaihtoehtoa ja jos haluu röökata, pysyy niistä asunnoista kaukana.
Minua huolestuttaa APn lukutaito...
Eihän tuossa jutussa MISSÄÄN sanottu että tuo laki tulee, se kun riippuu ihan hallituksesta. Ja nykyisestä hallituksesta kun ei ikinä tiedä mitä tekee...
Ja jos tulee niin on kyllä aika vaikea todentaa " rikos"...
Minä en polta eikä lähipiirini, mutta en myöskään kannata mitään kyttäilyjä.
Ottaen huomioon sen että tupakanpoltto, - hallusapito ja -myynti ON IHAN LAILLISTA hommaa....
Kieltäisivät joskus jotain oikeasti ärsyttävää. Kuten imuroinnin kerrostaloissa ennen puoltapäivää. Krapulan saisi kieltää ja naapurikyylät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten minä voin vaatia ettei haise pakokaasut. Sanoin käytävään ei saa tulla ruuan käryä, hajuvesien hajua, hien hajua tai yhtään mitään hajua. Pikkusen tulee ramppausta käytävään kun ravataan tupakalla.
Huono.. Ruuan kärystä ei ensinnäkään voi saada tappavaa tautia
Onhan palaneessa = kärynneessä ruoassa karsinogeenejä. Jos altistut karsinogeeneille haistaessasi tupakansavua, niin miksi et altistuisi karsinogeeneille haistaessasi ruoan savua?
Naapurissa asuu oikein mukava ihminen, joka polttaa partsilla. Portaissa kulkeminen aiheuttaa kipuja selälle ja vaikka olenkin tupakoimaton ihminen, tulen lyömään oven sen nimen ruinaajan nenälle. En suostu tuohon pelleilyyn osallistumaan, sillä meillä tähän mennessä pyykit eivät haise partsilla olemisesta huolimatta ja haju ei kantaudu sisään kun laittaa sauhuttelun ajaksi ikkunat ja parvekkeen oven kiinni.
Ei pidä paikkaansa.