Miksi opiskelijat aina valittavat toimeentulostaan
Opintotuki on AINA ollut pieni oli vuosi sitten olljt mikä tahansa. Jos ei lainaa ota, niin pitää tehdä osa-aikatöitä siinä rinnalla. Jos ottaa lainaa, niin sossustakin voi saada jotain. Tietty kesät pitää olla myös duunissa jos haluaa fyrkkaa ja työkokemusta .
Opiskelijat on nykyään niin paperista. Osa-aikaduunia ja opiskeluita ei edes jakseta tehdä samaan aikaan. Kaikki pitäis saada ilmaiseksi.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuorena jaksaa tehdä vaikka useampaa työtä ja opiskella. Ei ole mistään muusta vastuussa kun itestään.
Olisipa mielenkiintoista nähdä miten nämä huutelijat tästä suoriutuisivat. Ensin kun istuu luennolla yliopistolla siitä aamu kahdeksasta ilta viiteen, siihen päälle tutkielmat, raportit, tentteihin luvut ja muut oheiskivat päälle niin jää juuri ja juuri aikaa nukkumiselle.
Nämä huutelivat ovat itsekin opiskelleet ja aikana jolloin oli ihan itsestään selvää että tukirahat eivät riitä. Minulla meni monta vuotta ilman lomia kun olin aina töissä. Sen lisäksi kävin töissä lauantaisin ja parina iltana viikossa. Ihan kaupan kassana istuin.
Miten ihmeessä luulet että ennen pärjättiin? Oletteko nykyopiskelijat siinä luulossa että oli jotenkin helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse tein kokopäivätöitä ja opiskelin kaikki illat, olin jo valmistuessa kerännyt hyvän työkokemuksen ja nyt se on 30-vuotiaana jo mittava, 9 vuotta alan töitä ja olen edennyt johtavaan asemaan. Suosittelen! Ei tarvinnut missään vaiheessa elää pelkällä opintotuella. Aloitin työt aivan perusperusalkeista ja surkealla palkalla, mutta etenkin, koska tarjouduin aina ottamaan lisävastuuta - lisäksi vaihdoin firmaa, jos eteneminen hidastui liikaa.
En musta olisi koskaan ollut opiskelemaan ensin vuosia ja sitten hakeutumaan vasta töihin, Missähän sitä sitten olisi tässä iässä muuten tai koska esimerkiksi voisi perustaa perheen, jos ei ole mitään uraakaan ehtinyt vielä tehdä ja ikä lähempänä 35...
minä opiskelin täysipäiväisesti lukion jälkeen sen aikaisen opistotutkinnon ja sittemmin olen opiskellut alaa lisää eri kouluissa täysipäiväisen työn ohessa. En mäkään halunnu vuosikausiksi pelkäksi opiskelijaksi ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
No jotain mätää siinä on, että muistan työttömänä suunilleen rypeneeni rahassa, verrattuna tähän tilanteeseen, kun opiskelen ja on perhe. Joo, mies elättää minkä pystyy, mutta olisihan se kiva jos omat laskut saisi jotenkin maksettua. Ymmärrän nykyään paljon paremmin ihmisiä, jotka sanoo ettei vaan pysty lähteä opiskelemaan, vaikka kuinka haluaisi.
En pahalla sano mutta olis varmaan kannattanut ensin opiskella ja sitten vasta perustaa se perhe. Omia valintoja. Mä ainakin opiskelijana pärjäsin hyvin opintotuella, opintolainalla ja duunilla. Tein muutaman vuoden töitä ennen ku edes suunnittelin lapsia, ei ole nytkään taloushuolia.
En mäkään pahalla sano mutta olis varmaan kannattanut opiskella sen verran, että ymmärtäisi, ettei yksi opiskeltu ammatti enää välttämättä riitä. Vai oletko sitä ikäpolvea, joka meni tehtaalle töihin koulut käytään ja jäi samasta duunista eläkkeelle? Maailma ei enää ole sellainen, ja moni perustaa sen perheen silti. Onneksi, koska muuten jäljellä olisi vain meitä harvaantuvia ja kremppaisia keski-ikäisiä. Ja näissä tapauksissa opiskellaan perheellisenä, jos niin sattuu käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni opiskelijoiden asumistuki voitaisiin sitoa kaupungin asumisen hintatason mukaan. Itse nostin tuet ja tein töitä 15-20h/viikossa (kesällä sitten täydet tunnit lomineen).
Kyllä sapetti kuunnella esimerkiksi yliopiston opettajilta, kuinka ennen otettiin lainaa ja ei tehty töitä. Eipä se lainakaan olisi riittänyt kuukauden elämiseen reilu 600€ vuokralla. Hyvä huudella, kun itse valmistuivat maakuntayliopistosta 90-luvulla....
Valmistuin kuitenkin tavoiteajassa syyskuussa. Noh, eikös kela päättänyt sitten supistaa tulorajaa kerta menin valmistumaan kesken vuotta! Sain maksaa kelalle 1500€ valmistumisen kunniaksi. Onneksi sentään pääsin suoraan yliopistosta töihin ja töitä tulee myös riittämään.
Onnea! Minkä alan ihmisiä olet? En ole kuullutkaan tuosta valmistumisesta sakottamisesta :/
Kela on sellainen paskalaitos, että heiltä ei kannata ottaa mitään vaikka ilmaiseksi saisi. Perivät kuitenkin takaisin.
Olin työelämässä ja halusin opiskella itselleni ammatin. Olin tammikuusta elokuun loppuun töissä, ja syyskuussa aloin saada opintotukea ja asumislisää. Kahden vuoden päästä tulee kelalta kirje: työssäoloajan tulot olivat liian suuret (huimat 1500€/kk), ja nyt pitäisi sitten maksella 1500€ takaisin näitä maksettuja tukia. Kysyn vain, millä rahalla se syyskuu-joulukuu olisi pitänyt elellä, jos ei ole säästöjä eikä ole oikeutettu niihin tukiin?
Hei hei hei, toivottavasti luet tätä vielä!! Tuo on kelan itsensä ilmoittama epäkohta, jonka syytä en muista, mutta kun heille toimittaa tarvittavat todistukset niin mitään ei tarvitse maksaa. Terv samat kirjeet saanut. Tuo on joku kelan järjestelmän virhe, joka pitää oikaista kaikkien itse.
Nykyajan opiskelijoista suurin osa on velliperseisiä valittajia! Kaikki on aina olevinaan niin kurjasti ja huonosti, vaikka heillä on asiat itse asiassa hyvin.
Valtion pitäisi näille laiskamadoille kustantaa kaikki ja hamaan ikuisuuteen asti, jotta voi välillä opintojen ohessa käydä bilettämässäkin. Olisi ehkä paluu 60-luvun malliin paikallaan, jolloin opinnot kustannettiin käytännössä kaikilta osin kokonaan itse. Asuminen, opiskelutarvikkeet ja materiaalit, ruoka jne. Eikä myöskään ollut rajattomasti uusintatenttejä sen suhteen, että kurssia ei tarvitsisi uudelleen käydä.
Erittäin surullista, että oppilaitoksista on nykyään tullut massojen lepokoteja.
Opintoraha, asumislisä (vuokra 600 €/kk) ja opintolaina yhteensä 938,36 €/kk - vuokra 600 €/kk = 338,36 €/kk bruttona. Tästä sitten kaikki kirjat, safkat ja matkat. Ei riitä. Millään.
Varmaankin on elämä arrrrrmotonta pullamössöilyä näillä masseilla, mutta sitä en vaan tajua miten tästä rahasta joku vielä mielensä pahoittaa. Vuosittaiset OV-vaatimukset ja aikaraja valmistumiseen rajoittaa mahdollisuuksia työntekoon nykyään hyvin tehokkaasti.
Hyvin menee niillä, joilla "pappa betalar". Silloin ei tarvitse edes lainaa välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuorena jaksaa tehdä vaikka useampaa työtä ja opiskella. Ei ole mistään muusta vastuussa kun itestään.
Olisipa mielenkiintoista nähdä miten nämä huutelijat tästä suoriutuisivat. Ensin kun istuu luennolla yliopistolla siitä aamu kahdeksasta ilta viiteen, siihen päälle tutkielmat, raportit, tentteihin luvut ja muut oheiskivat päälle niin jää juuri ja juuri aikaa nukkumiselle.
Nämä huutelivat ovat itsekin opiskelleet ja aikana jolloin oli ihan itsestään selvää että tukirahat eivät riitä. Minulla meni monta vuotta ilman lomia kun olin aina töissä. Sen lisäksi kävin töissä lauantaisin ja parina iltana viikossa. Ihan kaupan kassana istuin.
Miten ihmeessä luulet että ennen pärjättiin? Oletteko nykyopiskelijat siinä luulossa että oli jotenkin helpompaa?
Töitä haettu yliopiston söhköpostiosoitteen haun (kuinka monta kertaa olen linkannut CVn) mukaan noin 75 viimeisen kahden vuoden aikana ja niistä on kesätyöpaikkoja noin 20-30, loput niitä sivutöitä. Olen päässyt haastatteluihin kymmenisen kertaa, sain ensimmäisenä kesänä kesätyön, edellisenä en. Noi sivutyöt on kariutunut aina johonkin, yleensä en tule valituksi, tai sitten sanotaan, että hakemuksesta poiketen halutaan että olisi ajokortti ja jopa oma auto. Päiväkotiin olisin päässyt avustajaksi, mutta sitten olisi pitänyt jättää opiskelut lähes täysin, koska työt oli samaan aikaan luentojen, labrojen ja laskarien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan opiskelijoista suurin osa on velliperseisiä valittajia! Kaikki on aina olevinaan niin kurjasti ja huonosti, vaikka heillä on asiat itse asiassa hyvin.
Valtion pitäisi näille laiskamadoille kustantaa kaikki ja hamaan ikuisuuteen asti, jotta voi välillä opintojen ohessa käydä bilettämässäkin. Olisi ehkä paluu 60-luvun malliin paikallaan, jolloin opinnot kustannettiin käytännössä kaikilta osin kokonaan itse. Asuminen, opiskelutarvikkeet ja materiaalit, ruoka jne. Eikä myöskään ollut rajattomasti uusintatenttejä sen suhteen, että kurssia ei tarvitsisi uudelleen käydä.
Erittäin surullista, että oppilaitoksista on nykyään tullut massojen lepokoteja.
Uusintatenttejä ei ole rajattomasti, yhtä tenttiä voi yrittää kolme kertaa. Mistä näitä tietoja oikein revitään kun moni näyttää luulevan myös, että a) yliopistojen opiskeluoikeus on rajaton (ei ole, kaksivaiheisessa tutkinnossa 3(+1)+2(+1) vuotta eli enintään 7 v), b) että opintotukeen ei vaadita mitään (väh 20 pistettä lukuvuodessa tehtävä jos nostaa YHDENKIN kuukauden tukea, muuten keskimäärin 5 op/kk) ja c) että valmistuneet vaan menevät töihin?
Päivittäkää tietonne 2010-luvulle. Maailma ei vaan enää toimi kuten 1970- ja -80 -luvuilla, joten niihin on turha verrata.
Siksi koska esim. turvispaikkahakumamut ja vangit elävät Suomessa paljon leveämmin kuin opiskelijat. Nuo saavat opiskelijoita paremmat ruuat sekä ilmaiset internetit, ilmaiset älypuhelimet, ilmaiset julkisliikenneliput jne.
4-kymppinen muistelee. Ennen vanhaan kun minä opiskelin: opintotuki 1500 markkaa, asumislisä 700 markkaa ja vuokra solussa 1300 markkaa. 900 markalla kituutettiin ja maksettiin eläminen: matkakortti, puhelinkortti ja kauppa- sekä baarilasku: kahvipaketti 30 markkaa, kalja 20 markkaa, sisäänpääsy diskoon 20 markkaa, narikka 5 markkaa, tupakka-aski 20 markkaa, baarista 25 markkaa. Ruokakauppaan meni aina 80 markkaa + kaljat, korillinen oli 100 markkaa. Oltiin laihoja ja kauniita. Oli luxusta päästä Erasmus-stipendillä ulkomaille, kun opintoraha ja asumislisä olivat korotettuja ja niitä sai 2500 markkaa + stipendi oli 4000 markkaa, josta lennot 1000 markkaa. Saksassa opiskeluyksiön vuokra oli 900 markkaa. Elettiin herroiksi. Kalja maksoi 12 markkaa ja kaksi litraa pepsiä sai turkkilaisen kaupasta samaan hintaan. Sitten valmistuttiin ja mentiin töihin, viisi vuotta pätkähommaa ja vakinaistaminen, sitten naimisiin ja kaksi lasta.
4-kymppinen jatkaa. Työharjoittelu tehtiin valtionhallinnossa, yliopisto maksoi sen. 850 markkaa kuussa, lounas henkilöstöruokalassa 25 markkaa. Ei kannattanut syödä köyhän kuin herrat. Opiskelijaruokalassa se maksoi ehkä 10 markkaa, en muista tarkkaan. Ensimmäinen työpaikka valtionhallinnossa oli 9000 markkaa kuussa, sitten markka-aika loppuikin ja nykyään se olisi ilman indeksimuutosta 21 000 markkaa. Todellisuudessa vähemmän.
4-kymppinen yhä jorisee. Silloinkin opintotukea leikattiin ja osoitettiinhan me mieltä. Pääministeri Paavo Lipponen sanoi: "Menkää töihin!". Siinä meille opiskelijoille teetä ja sympatiaa. Sitä en sano, mitä mieltä se oli Kaisaniemen puiston turvallisuudesta. Siitä voi tehdä oman jorinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusintatenttejä ei ole rajattomasti, yhtä tenttiä voi yrittää kolme kertaa. Mistä näitä tietoja oikein revitään kun moni näyttää luulevan myös, että a) yliopistojen opiskeluoikeus on rajaton (ei ole, kaksivaiheisessa tutkinnossa 3(+1)+2(+1) vuotta eli enintään 7 v), b) että opintotukeen ei vaadita mitään (väh 20 pistettä lukuvuodessa tehtävä jos nostaa YHDENKIN kuukauden tukea, muuten keskimäärin 5 op/kk) ja c) että valmistuneet vaan menevät töihin?
Päivittäkää tietonne 2010-luvulle. Maailma ei vaan enää toimi kuten 1970- ja -80 -luvuilla, joten niihin on turha verrata.
Oikeassa olet. Voisin tosin kelpuuttaa 60-luvun sisäänpääsyt, olisi kiva vaan mennä esim. lääkikseen. Mutta typerähän tuo ihminen oikeasti on, jos pitää kaikkea muuta kun omakustanteisuutta laiskotteluna.
Niin ja tähän voidaan ottaa myös terveydellinen näkökulma.Ystäväni opiskeli ja kävi töissä samaan aikaan. No, eräs päivä sitten vaipui psykoosiin ja alkoi kuulemaan ääniä päässään. On tästä jo selvinnyt (useaman vuoden lääkitys, terapia jne), mutta diagnoosina oli posttraumaattinen stressi. Eli todennäköisesti tämän laukaisi elämän liiallinen kuormittavuus. Jotkut meistä vain ovat sellaisia, että kellon kanssa kilpaa juokseminen 24/7 ei sovi terveydelle ja toiset ovat alttiita sairastumaan ennemmin kuin toiset. selvää on ettei kenenkään pää kestä tuollaista kiirellisyyttä.
Työttömällä taas on vain pelkkää aikaa käsissään, ja siitä maksetaan, että hän saa olla työtön. Eikö tässä oo joku asia pahasti pielessä?
Opiskelu ja työttömyys ovat täysin eri asioita. Opiskelu on investointi tulevaisuuteen ja valtio tukee sitä opintotuella. Työtön taas saa yhteiskunnalta korvausta työttömyydestään. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu ja työttömyys ovat täysin eri asioita. Opiskelu on investointi tulevaisuuteen ja valtio tukee sitä opintotuella. Työtön taas saa yhteiskunnalta korvausta työttömyydestään. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Toki ovat eri asia, mutta toista ei ole järkevämpää kannattaa kuin toista. En kannata tietenkään työttömyystkien laskemistakaan, systeemi on vain aika hullu jos opiskelu on huomattavasti vähemmän kannattavaa kun työttömäksi jättäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ovat eri asia, mutta toista ei ole järkevämpää kannattaa kuin toista. En kannata tietenkään työttömyystkien laskemistakaan, systeemi on vain aika hullu jos opiskelu on huomattavasti vähemmän kannattavaa kun työttömäksi jättäytyminen.
Miten niin opiskelu on huomattavasti vähemmän kannattavaa? Siinähän hankitaan koulutus, joka parantaa mahdollisuuksia saada työtä.
Ooiskelujat vois lopettaa valituksen tulojen pienuudesta.
Keskittykää vastustamaan lukukausimaksuja. Kaukomaalaisille maksaa nyt 10 000 euroa lukuvuodessa. Kohta se on kaikille.
Nyt vielä on halpaa. Teille jopa maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin opiskelu on huomattavasti vähemmän kannattavaa? Siinähän hankitaan koulutus, joka parantaa mahdollisuuksia saada työtä.
Oletko tutustunut ajantasaisiin tietoihin akateemisesta työttömyydestä?
Kuka opiskelee isojen rahojen toivossa? Tai pitää opiskelijoiden tukia isoina? Tuossa maalaisyliopiston valitsemisessa saattaa tehdä sellaisen mokan, ettei koskaan työllisty ja viisi vuotta opiskelua on menee hukkaan. Toki jos on suhteita tai siinä maalaiskunnassa on oman alan työpaikakkoja (kesätyöt, sivutyöt, harjoittelu/diplomityöt jne.) niin opiskelu vähän rennommissa olosuhteissa luultavasti kannattaa.