Miksi opiskelijat aina valittavat toimeentulostaan
Opintotuki on AINA ollut pieni oli vuosi sitten olljt mikä tahansa. Jos ei lainaa ota, niin pitää tehdä osa-aikatöitä siinä rinnalla. Jos ottaa lainaa, niin sossustakin voi saada jotain. Tietty kesät pitää olla myös duunissa jos haluaa fyrkkaa ja työkokemusta .
Opiskelijat on nykyään niin paperista. Osa-aikaduunia ja opiskeluita ei edes jakseta tehdä samaan aikaan. Kaikki pitäis saada ilmaiseksi.
Kommentit (107)
Kyllä silloin, kun itse olin opiskelija, oli tosi vaikea saada töitä opintojen ohelle muuten kuin suhteilla, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla . Siivoojat olivat kokoaikaisia, pikaruokaloita ei ollut, kaupoista vain suurimmat olivat auki 20 saakka ja niissäkin oli enimmäkseen vakituiset työntekijät. Mutta toisaalta, kesätöitä sai jokainen normaali opiskelija helposti. Itselläkään ei tarvinnut nähdä erityisemmin edes vaivaa. Enkä muista, että sitä olisi opintotuesta vähennetty, vaan kesällä sai tienata mitä tahansa. Valmistumisvuosi 1988.
Minäkin opiskelin toisen tutkinnon heti perään työn ohessa, eli päivät kokopäivätyössä ja illalla koulussa. Mutta ei se mitään auttanut, kun vakityöpaikka teki konkan äitiysloman aikaan, oli tosi vaikea saada töitä, kun ei ollut heti hakemassa. Jäin siis suoraan äitiyslomalle valmistuttuani.
61 lisää, että ala, jota silloin opiskelin, oli mahdollista opiskella vain yhdessä ainoassa oppilaitoksessa koko maassa, nimenomaan sillä nimellä. Vähän sinne päin oli monessa muussakin. Jälkeenpäin ajatellen ei ehkä viisas valinta, sillä alan työllisyys romahti laman myötä.
Olen kiitollinen siitä, että saan opintotukea. Valitan siksi, koska pelkään, että jos nyt ei sanota EI, niin se opintotuki lasketaan minimiin tai viedään kohta kokonaan. Saan tällä hetkellä 220 €, asuminen on ilmaista mutta talosta täytyy lähteä viikonlopuksi, eli maksan omasta pussistani ruoat, lääkkeet ja matkaliput Turusta Tampereelle kaksi kertaa viikossa. Rahat menevät aivan nollaan mutta riittävät, jos en käytä sitä viihteeseen, meikkeihin, alkoholiin, tupakkaan yms., ja jos sattuu käymään niin ohraisesti, että kännykkä tai jokin kodinkone hajoaa, verensokerimittarini katoaa jne., joudun lainaamaan äidiltäni. Enkä voi käsittää, miten luokkakavereideni rahat riittävät lisäksi noihin edellämainittuihin ylimääräisiin asioihin, en ole tosin kysynytkään. Välillä kaipaan elokuvissa tai grillillä käymistä, mutta ajattelen, että jos pääsen johonkin niistä kaikista kesätyöpaikoista mihin hain, niin sitten minulla on varaa myös välillä käydä ulkonakin.
Eli kyse on omasta turvasta ja mahdollisuuksien suojelemisesta.
En tiedä muista, mutta omat lapseni pärjäsivät opintotuella ihan hyvin. Eivät ottaneet lainaa ja asuivat opiskelupaikkakunnalla ja tekivät satunnaisesti kesällä töitä.
Eivät juhlineet, eivätkä ostaneet kuin ihan pakolliset asiat. Isänsä oli silloin työtön ja itse pienipalkkainen, joten ei ollut rahaa antaa heille.
Kai ap on sitä mieltä, että työtönkin voi sitten pärjätä parilla sadalla eurolla kuussa, ottaa lainaa jos haluaa enemmän rahaa ja jos sekään ei riitä, niin menee osa-aikatöihin? Opiskelija tekee enemmän töitä sen rahan eteen kuin työtön.
Minä tein kolmea työtä opintojen ohessa, samalla kun suoritin kolmoistutkintoa. Rahasta ei ollut pulaa, kun en koskaan ollut vapaalla sen vertaa että sitä rahaa olisi voinut käyttää muuhun kuin laskuihin ja ruokaan. Se aika elämässä oli sellaista helvettiä, etten edes kunnolla muista siitä mitään! Joka aamu viideltä herätys, pari tuntia siivoustöitä ennen kouluun menoa, koulusta suoraan töihin, ja sen jälkeen vielä toiseen työhön. Illalla klo 11 aikaan kotona, seuraavana päivänä sama homma. Viikonloput töissä myös, siinä kolmannessa työssä. Kotona kävin vain nukkumassa.
Tuollaista en toivo kenellekään, ja minusta opiskelijoiden tuet saisivat olla sen 700€ kuukaudessa, ilman sitä opintolainaa. Minusta opiskelijan työ on suorittaa opinnot läpi erinomaisin arvosanoin, siihen ei häiriötekijöitä tarvita.
Ei niitä töitä noin vain saa ja laina+tuki+asumistuki riittää mukavaan elämiseen vain jos kuuluu niihin onnekkaisiin jotka saavat solun.
Kälyn poika jopa säästää opintotuistaan. Asuminen ja opiskelu maalaiskaupungin yliopistossa on niin halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kälyn poika jopa säästää opintotuistaan. Asuminen ja opiskelu maalaiskaupungin yliopistossa on niin halpaa.
Tässä on kyllä selkeä epäkohta eri kuntien välillä. Jo Turkulaisella ja Helsinkiläisellä opiskelijalla on selkeä kuilu taloudellisessa hyvinvoinnissa, sillä siellä asunnot ovat edes jokseenkin fiksuissa hinnoissa. Nuorena naisena miesvaltaisella alalla en kuitenkaan haluaisi opintoajan rentoudesta huolimatta saada papereita jostain pikkuyliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä selkeä epäkohta eri kuntien välillä. Jo Turkulaisella ja Helsinkiläisellä opiskelijalla on selkeä kuilu taloudellisessa hyvinvoinnissa, sillä siellä asunnot ovat edes jokseenkin fiksuissa hinnoissa. Nuorena naisena miesvaltaisella alalla en kuitenkaan haluaisi opintoajan rentoudesta huolimatta saada papereita jostain pikkuyliopistosta.
Karma. Ahneella on paskainen loppu.
Mielestäni opiskelijoiden asumistuki voitaisiin sitoa kaupungin asumisen hintatason mukaan. Itse nostin tuet ja tein töitä 15-20h/viikossa (kesällä sitten täydet tunnit lomineen).
Kyllä sapetti kuunnella esimerkiksi yliopiston opettajilta, kuinka ennen otettiin lainaa ja ei tehty töitä. Eipä se lainakaan olisi riittänyt kuukauden elämiseen reilu 600€ vuokralla. Hyvä huudella, kun itse valmistuivat maakuntayliopistosta 90-luvulla....
Valmistuin kuitenkin tavoiteajassa syyskuussa. Noh, eikös kela päättänyt sitten supistaa tulorajaa kerta menin valmistumaan kesken vuotta! Sain maksaa kelalle 1500€ valmistumisen kunniaksi. Onneksi sentään pääsin suoraan yliopistosta töihin ja töitä tulee myös riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se naisetonahneita -jankkamies vai tuo kälystään kertonut? Tiedätkö miten vaikeaa naisilla on työllistyä teknillis-matemaattisella alalla? Saati jos yrittää vaikka lappeenrannasta valmistuneena pk-seudulle töihin? Jos taas olet jankkauliuli niin unohda tuo, olen sinun (Huom! Sinun) standardeillasi ahne, se nyt on ihan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni opiskelijoiden asumistuki voitaisiin sitoa kaupungin asumisen hintatason mukaan. Itse nostin tuet ja tein töitä 15-20h/viikossa (kesällä sitten täydet tunnit lomineen).
Kyllä sapetti kuunnella esimerkiksi yliopiston opettajilta, kuinka ennen otettiin lainaa ja ei tehty töitä. Eipä se lainakaan olisi riittänyt kuukauden elämiseen reilu 600€ vuokralla. Hyvä huudella, kun itse valmistuivat maakuntayliopistosta 90-luvulla....
Valmistuin kuitenkin tavoiteajassa syyskuussa. Noh, eikös kela päättänyt sitten supistaa tulorajaa kerta menin valmistumaan kesken vuotta! Sain maksaa kelalle 1500€ valmistumisen kunniaksi. Onneksi sentään pääsin suoraan yliopistosta töihin ja töitä tulee myös riittämään.
Onnea! Minkä alan ihmisiä olet? En ole kuullutkaan tuosta valmistumisesta sakottamisesta :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Minkä alan ihmisiä olet? En ole kuullutkaan tuosta valmistumisesta sakottamisesta :/
Kela on sellainen paskalaitos, että heiltä ei kannata ottaa mitään vaikka ilmaiseksi saisi. Perivät kuitenkin takaisin.
Olin työelämässä ja halusin opiskella itselleni ammatin. Olin tammikuusta elokuun loppuun töissä, ja syyskuussa aloin saada opintotukea ja asumislisää. Kahden vuoden päästä tulee kelalta kirje: työssäoloajan tulot olivat liian suuret (huimat 1500€/kk), ja nyt pitäisi sitten maksella 1500€ takaisin näitä maksettuja tukia. Kysyn vain, millä rahalla se syyskuu-joulukuu olisi pitänyt elellä, jos ei ole säästöjä eikä ole oikeutettu niihin tukiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä noin vain saa ja laina+tuki+asumistuki riittää mukavaan elämiseen vain jos kuuluu niihin onnekkaisiin jotka saavat solun.
Eli ongelma koskee pääasiassa pääkaupunkiseudun opiskelijoita? Esimerkiksi Tampereelta saa kohtuuhintaisen soluasunnon kiivaimman sesongin (=elo/syyskuu) ulkopuolella parin viikon jonotusajalla. Jostain syystä osa opiskelijoista kuitenkin mieluummin maksaa törkyhintaisesta yksiöstä ja vinkuu tukien pienuudesta. Jokainen kuitenkin valitsee mikä on itselleen tärkeää. Jos arvostaa yksityisyyttä ja tekee valinnan asua asunnossa, joka on liian kallis tuloihin nähden, on täysin turhaa valittaa rahattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se naisetonahneita -jankkamies vai tuo kälystään kertonut? Tiedätkö miten vaikeaa naisilla on työllistyä teknillis-matemaattisella alalla? Saati jos yrittää vaikka lappeenrannasta valmistuneena pk-seudulle töihin? Jos taas olet jankkauliuli niin unohda tuo, olen sinun (Huom! Sinun) standardeillasi ahne, se nyt on ihan selvää.
Mun mielestä on vaan äärimmäisen huvittavaa, että mennään opiskelemaan isojen rahojen toivossa ja sitten aletaan valittamaan kun rahaa ei tulekaan ovista ja ikkunoista. Tähän toki syyllistyy myös kouluksesta valmistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on sellainen paskalaitos, että heiltä ei kannata ottaa mitään vaikka ilmaiseksi saisi. Perivät kuitenkin takaisin.
Ei ota jos ei ole varaa maksaa. Itsekin olen kusettanut tuolta tukia ja myöhemmin ilmoittanut, ettei mulla ole varaa maksaa niitä takaisin. Jokainen kerta tullut perimättäjättämispäätös.
Täällä opiskelija ja osa-aikatyöläinen. Jaksan just ja just tehdä osa-aikaduunia pari kertaa viikossa opiskelujen ohella. Lainaakin nostettu. Koulun käyminen vaatii myös vapaa-aikaa, koska se on yllättävän kuormittavaa. Koko ajan pitää oppia ja omaksua, niin ja ne läksyt. En sinänsä valita, musta on silti ihanaa opiskella, mutta on ihan perseestä että joku lusmupummi, joka kävi kondiittorilinjan amiksessa v.96, teki sen vain saadakseen tukia eikä ajatellutkaan työllistyvänsä sillä (kun äiti ja isä painostivat opiskelemaan edes sen yhden ammatin), nostaa työttömyystukia. Mun mielestä työttömyystuelle tulis tehdä jotain ja äkkiä, se ei saa kannustaa jäämään himaan lusmuilemaan.
Eli yksinkertaistettuna: miksi työttömyyteen kannustetaan opiskelua enemmän? Siksi että kannustaisimme enemmän Rapeja Thaimaan aurinkoon köllöttelemään?
Joopajoo1 kirjoitti:
No jotain mätää siinä on, että muistan työttömänä suunilleen rypeneeni rahassa, verrattuna tähän tilanteeseen, kun opiskelen ja on perhe. Joo, mies elättää minkä pystyy, mutta olisihan se kiva jos omat laskut saisi jotenkin maksettua. Ymmärrän nykyään paljon paremmin ihmisiä, jotka sanoo ettei vaan pysty lähteä opiskelemaan, vaikka kuinka haluaisi.
En pahalla sano mutta olis varmaan kannattanut ensin opiskella ja sitten vasta perustaa se perhe. Omia valintoja. Mä ainakin opiskelijana pärjäsin hyvin opintotuella, opintolainalla ja duunilla. Tein muutaman vuoden töitä ennen ku edes suunnittelin lapsia, ei ole nytkään taloushuolia.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
No jotain mätää siinä on, että muistan työttömänä suunilleen rypeneeni rahassa, verrattuna tähän tilanteeseen, kun opiskelen ja on perhe. Joo, mies elättää minkä pystyy, mutta olisihan se kiva jos omat laskut saisi jotenkin maksettua. Ymmärrän nykyään paljon paremmin ihmisiä, jotka sanoo ettei vaan pysty lähteä opiskelemaan, vaikka kuinka haluaisi.
En pahalla sano mutta olis varmaan kannattanut ensin opiskella ja sitten vasta perustaa se perhe. Omia valintoja. Mä ainakin opiskelijana pärjäsin hyvin opintotuella, opintolainalla ja duunilla. Tein muutaman vuoden töitä ennen ku edes suunnittelin lapsia, ei ole nytkään taloushuolia.
Elämä ei vaan tapahdu kello kädessä.
Jepjep. Valitettavasti kristallipalloni oli huollossa silloin, kun minä muutin Tampereelle viime vuosituhannen lopussa. Eihän täältä puutu kuin matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opetus ja muutama muu ala, muun muassa se, jota nykyään opiskelen. Kannustan muuten itse teiniäni katselemaan muualle, kaupungin 20% työttömyysaste ei lupaa hyvää. En minäkään huvikseni reissaile (terkkuja tutuille). - 18 & 30