Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelijat aina valittavat toimeentulostaan

Vierailija
24.02.2016 |

Opintotuki on AINA ollut pieni oli vuosi sitten olljt mikä tahansa. Jos ei lainaa ota, niin pitää tehdä osa-aikatöitä siinä rinnalla. Jos ottaa lainaa, niin sossustakin voi saada jotain. Tietty kesät pitää olla myös duunissa jos haluaa fyrkkaa ja työkokemusta .

Opiskelijat on nykyään niin paperista. Osa-aikaduunia ja opiskeluita ei edes jakseta tehdä samaan aikaan. Kaikki pitäis saada ilmaiseksi.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vanhemmat säästä ajoissa opiskelurahoja, niin että lapset voivat opiskella? Itse opiskelin lainalla. Ei ollut muuta vaihtoehtoa. Siltikin muistan opiskeluajan vapaana ja villinä. Lomille piti epätoivoisesti löytää töitä. Onneksi sain paikan jossa minua arvostettiin muuten paitsi palkka oli tosi pieni. Pääsin kuitenkin sinne kaikilla lomilla töihin. Se oli siivoustyö. Ei siis omaa alaani koskeva työ.

Vierailija
42/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan 400e kuussa, en saa opintolainaa, enkä töitä, vaikka oon hakenu ja sossukaan ei anna mitään. Asumismenot 250e, ruokaan jää 150e kuussa. Sori, jos valitan.

Miksei sossu auta, jos et saa lainaa? Yleensä ei haluta ottaa lainaa ja siksi sossu ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa osassa maailmaa ei makseta opintotukia ja vielä pitää maksaa lukukausi maksutkin. Säästetään ennakkoon

Vierailija
44/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä olin nuori niin ei me mitään sähköä kaivattu. Silloin kun minä olin nuori niin synnytys hoidettiin kotona eikä puhuttu mistään sairaalasta. Silloin kun minä olin nuori niin hiihdin kouluun kesät talvet enkä ikinä valittanut yhtään mistään.

Juu'u... vaarallista tää elintason nousu ja mahdollisuuksien ja samalla tasa-arvon lisääntyminen. Kuunnellaan ihmeessä miten ennen kaikki oli paremmin ja palataan siihen. Pyh jotkut kasvatus- tai sosiaalitieteiden tutkimukset.

Silloin kun minä olin nuori, ei nuoriso voinut näin huonosti eikä kukaan jäänyt mielenterveyssyistä eläkkeelle kolmekymppisenä.

Silloin kun minä olin nuori, oli ansaittava etunsa. Silloin kun minä olin nuori, oli mielialalääke tuntematon käsite.

Silloin kun minä olin nuori, oltiin pikkasen reippaampia.

Nykyään kaikki voi huonosti, valittaa ja vinkuu. Tekis hyvää hiihtää silloin tällöin. Ihan vaikka sinne kouluun.

Mielenterveysongelmaiset nuoret ovat ongelman seuraus, eivät itse ongelma.

Kyllä, ja ongelma on lälly vapaa kasvatus ja viiden tähden palvelu. Oikeuksia ilman velvollisuuksia. Se sairastuttaa.

Niin no, kukahan meidät on tällaisiksi kasvattanut :) Varmaan ne samat tyypit jotka on ajanut Suomen tämänhetkiseen tilaan.

Vierailija
45/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuressa osassa maailmaa ei makseta opintotukia ja vielä pitää maksaa lukukausi maksutkin. Säästetään ennakkoon

Jopa Suomikin on siis jossain asiassa edelläkävijä ja muuta maailma parempi.

Vierailija
46/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sit työttömät? No mä olen tehnyt niin kuin sä mainitsit eli opiskelua ja osa-aikatöitä. Ei sekään mun mielestä kovin hyvä vaihtoehto ole

T. 8. vuosi menossa ja kohta gradun kimppuun

Oletpa ollut reipas. Piditkö peruskoulunkin jälkeen välivuoden?

Vierailija
47/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä olin nuori niin ei me mitään sähköä kaivattu. Silloin kun minä olin nuori niin synnytys hoidettiin kotona eikä puhuttu mistään sairaalasta. Silloin kun minä olin nuori niin hiihdin kouluun kesät talvet enkä ikinä valittanut yhtään mistään.

Juu'u... vaarallista tää elintason nousu ja mahdollisuuksien ja samalla tasa-arvon lisääntyminen. Kuunnellaan ihmeessä miten ennen kaikki oli paremmin ja palataan siihen. Pyh jotkut kasvatus- tai sosiaalitieteiden tutkimukset.

Silloin kun minä olin nuori, ei nuoriso voinut näin huonosti eikä kukaan jäänyt mielenterveyssyistä eläkkeelle kolmekymppisenä.

Silloin kun minä olin nuori, oli ansaittava etunsa. Silloin kun minä olin nuori, oli mielialalääke tuntematon käsite.

Nykyään kaikki voi huonosti, valittaa ja vinkuu. Tekis hyvää hiihtää silloin tällöin. Ihan vaikka sinne kouluun.

Kyllä, ja ongelma on lälly vapaa kasvatus ja viiden tähden palvelu. Oikeuksia ilman velvollisuuksia. Se sairastuttaa.

Eikö nuoret enää palvokaan rahaa kuten porvarin mielestä pitäisi palvoa?

Eikös nämä valittajat juuri palvo rahaa? Sitä ilmaista sorttia.

Ei sitä palvoa tarvitse, sitä kannattaa käyttää viisaasti.

Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen, voi sitten vaikka ryhtyä porvariksi kun on hyvä tutkinto.

Vierailija
48/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan 400e kuussa, en saa opintolainaa, enkä töitä, vaikka oon hakenu ja sossukaan ei anna mitään. Asumismenot 250e, ruokaan jää 150e kuussa. Sori, jos valitan.

Höps jossei oikeasti saa lainaa (luottotiedot ryssitty yms), niin kyllä se sossu jeesaa

Vierailija
49/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, kukahan meidät on tällaisiksi kasvattanut :) Varmaan ne samat tyypit jotka on ajanut Suomen tämänhetkiseen tilaan.

Olisko ne, jotka 70-luvulla valtasi vanhan ja opettajanhuoneet ja alkoi kasvattaa lapsiaan vapaasti, siis lopettivat kasvattamisen. Kaikki mulle, mulla on oikeus -sukupolvi. Näiden lapset voi huonommin kun kukaan ikinä tässä maassa. Miksihän?

Tässä maassa tienaa paremmin makaamalla kun työtä tekemällä, kiitos demareiden ja vasemmiston. Loppuu kohta rahat, mitäs sitten?

Vierailija
50/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps jossei oikeasti saa lainaa (luottotiedot ryssitty yms), niin kyllä se sossu jeesaa

Jos on ryssinyt luottotietonsa, ei kannata valittaa. Itse aiheutettu olotila.

Vierailija
51/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se veetuttaa viettää parhaat vuotensa tilanteessa, jossa ei ole varaa tehdä juuri mitään kivaa! Itse hinkkasin yliopiston penkkiä vuodet 2004-2010, ikävuodet 21-27v, ja rahaa tuli tosiaan se hikiset neljä ja puoli sataa per kk. Kun oli köyhästä perheestä niin eipä sitä käyty ulkona syömässä tai omistettu autoa  tai lähdetty vaihtoon toisin kuin keskiluokkaisten/rikkaiden perheiden kakarat. 

Mutta aika kultaa muistot. Nyt jo muistelen lämmöllä noita vuosia, olivat tosiaan elämän parasta aikaa. Soluasunnosta oli ihanaa päästä omaan 18m2 yksiöön, koulumatkat fillarilla ajaen/fillaria umpihangessa raahaten 30 asteen pakkasessa olivat aika extremeä, opintotukipäivänä ostettiin jääkaappi täyteen ja loppukuusta vedettiin makaronia juustoraasteella ja voi sitä ilonpäivää kun tuli kesätyöpalkka ja saattoi marssia DinSkohon ostamaan uudet sandaalit. Ja se kerta kun löysin kauan kuolaamani mutta aivan liian kalliit (79,90eur) nilkkurit -70% alennuskopasta, niitä käytin jonkun neljä vuotta joka syksy ja kevät kunnes kuluivat puhki. Eikä se nyt niin köyhäilyä ollut kun tosiaan asui halvasti. Kyllä oli varaa baarissa useinkin juoda useampi siideri ja 2 euron shotteja läjä päälle ja matkustella junalla kavereiden ja vanhempien luokse muutama kerta vuodessa.

Vierailija
52/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen, voi sitten vaikka ryhtyä porvariksi kun on hyvä tutkinto.

Kaikki ihmiset ei katsos ole niin ahneita, itsekkäitä ja tunteettoma mitä porvarina oleminen vaatii. Sen takia suurin osa ihmisistä ei ole porvareita.

Vierailija
53/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ratkaisin tämän asian jo 21 vuotta sitten omille lapsilleni. Muutin paikkakunnalle jossa voi opiskella todella monia aloja vaikka millä asteella: Tampereelle. Kaikki lapseni opiskelevat nyt siellä mihin halusivat, pari yliopistossa ja yksi käy vielä lukiota. Ei tarvita tukia eikä lainoja, kaikki asuvat vielä kotona.

Jotkut osaavat ajatella tulevaisuutta :)

Vierailija
54/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ryssinyt luottotietonsa, ei kannata valittaa. Itse aiheutettu olotila.

Totta mutta sitten voikin hyvällä mielin nostella toimeentulotukea. Erään tutun suusta kuultua "ois pitäny menettää luottarit jo aiemmin niin sais helpommin rahaa"... tälläsiä tulevaisuuden toivoja

Vierailija
55/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset ei katsos ole niin ahneita, itsekkäitä ja tunteettoma mitä porvarina oleminen vaatii. Sen takia suurin osa ihmisistä ei ole porvareita.

Jep. Porvarihan se sunkin paremmuutesi maksaa ahneudella tienaamillaan rahoilla.

Opiskelu on ahneutta. Sillälailla.

Vierailija
56/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Luoja. Ihan kuin sitä töitä löytysi tosta noin vaan. Miten sitten on niin paljon niitä joilla on jo ammatti ja silti ovat työttömiä? Ainoat työt mitä itse olen opiskelijana saanut irti niin on kesätyö (eikä edes joka kesä löydy) ja Stockmannin Hullut Päivät.

Vierailija
57/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuorena jaksaa tehdä vaikka useampaa työtä ja opiskella. Ei ole mistään muusta vastuussa kun itestään.

Kyse on ajasta. Opinnot venyvät vähintään, jos pitää töitä tehdä samaan aikaan ja se näkyy myös tuloksissa. Ihminen tarvii ainakin 7 tuntia unta.

Höpö höpö. 6 riittää vallan mainiosti. Jo 7 vuotta tuolla unella ja vielä järjissäni. Opiskelin muuten tavoiteajassa aikoinaan, 2 osa-aikaduunia, perustin parisuhteen nykyiseen mieheeni ja juhlinkin jokusen kerran vuodessa. Tämä vuosina 2004-2008

Vierailija
58/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuorena jaksaa tehdä vaikka useampaa työtä ja opiskella. Ei ole mistään muusta vastuussa kun itestään.

Olisipa mielenkiintoista nähdä miten nämä huutelijat tästä suoriutuisivat. Ensin kun istuu luennolla yliopistolla siitä aamu kahdeksasta ilta viiteen, siihen päälle tutkielmat, raportit, tentteihin luvut ja muut oheiskivat päälle niin jää juuri ja juuri aikaa nukkumiselle. 

Kuule niin se on että sen ilta viiden jälkeen pitää lähteä osa aika duuniin jos ei lainaa ota. Duunit pitää laskea sen mukaan että ei opintotukea joudu maksamaan takaisin. Just suurin osa näistä valittajista ei edes halua ottaa lainaa, koska sehän sitten pitää maksaa takaisin. Ja se on totta että opintotukea ei ole ollut AINA ja koulutus on Suomessa ilmaista. Kadehditteko opiskelijat pitkäaikaistyöttömiä joiden peruspvraha on vähän yli viissataa, eikä mitään toivoa saada enää duunia? Kuinkahan moni teistä opiskelijoista käy siellä ruokajonossa? Varmaan joku taas vastaa että en voi kun luenolla:)

Idiootit!

Siis opiskelijat ovat idiootteja jos valittavat? Voisitko vähän avata tuota näkemystäsi, kiinnostaisi tietää mitä tarkoitit.

Vierailija
59/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten jos elämässä menee huonosti niin sen opintolainan saa anteeksi korkoineen.

Vierailija
60/107 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa tienaa paremmin makaamalla kun työtä tekemällä, kiitos demareiden ja vasemmiston. Loppuu kohta rahat, mitäs sitten?

Tässä maassa työnteko ei kannata, kiitos kokoomuksen ja keskustan. Porvarit maksavat nyt hintaa siitä, että ovat vuosikymmeniä yrittäneet ahnehtia kaiken itselleen ja siten luoneet maailmanlaajuisen talouskriisin.