Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten normituloisessa perheessä on varaa 2vko Thaimaan matkoihin?

Vierailija
23.02.2016 |

Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.

Kommentit (180)

Vierailija
101/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuka tahansa työssä käyvä voi päästä matkoille jos hoitaa raha-asiansa oikein. Eli jää sitä ylimääräistä säästöön.

Se on sitten eri asia, mihin lähtee matkoille. Aasiaan matkustaminen on tietenkin kalliimpaa pitkien lentomatkojen takia. Mutta esim. Välimeren maihin pääsee paljon halvemmalla...

Ap on turha inisijä. Matkustella voi muuallakin kuin Thaimaassa.

Vierailija
102/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mennä taimaaseen kun halvemmalla pääsee kanarioille. 

Kuka haluaa kanarialle? Ok, maisemat ihan kivoja mutta joulu-tammikuussa merivesi on jäistä ja altaissakin tarkenee vain jos on lämmitettyjä. Tuulista, jopa sateista. Makaa siinä rannalla villapaita päällä...

Mun talviloman minimilämpö on siinä 27 asteen paikkeilla, kaikki mikä menee yli on plussaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hitto edes haluaa noita "loisto hottelleita" yms. pakettimatkoja jossa suomalaisia saakeli ympärillä pyörii ja juostaan jonkun matnan vetäjän perässä?

Silloin harvoin kun lähden pakettimatkalle, valitsen nimenomaan ns loistohotellin. Niistä puuttuvat suomalaiset ja kaiken muunkin maalaiset ryyppääjät ja rellestäjät. Siis kaikki ne, joille ulkomaille olo merkitsee halpaa alkoholia ja tupakkaa. Hintavammissa hotelleissa en ole ikinä nähnyt ketään kännissä, vaikka loungeissa on alkoholia tarjolla rajattomasti ilman lisämaksua.

Vierailija
104/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni "säästäväinen" moraalisaarnoja jakeleva unohtaa kertoa, että hankitun "melkein" maksetun asunnon ostamiseen antoi joku sukulainen kunnon pesämunan tai joku sukulainen maksaa hänen puolestaan asumisen kuluja, esimerkiksi vastikkeen jne.

Asian ydin on juuri se mitä edellinen kirjoittakin painotti, että kun on vapaata pääomaa (joko suoraan rahana, sijoituksina tai kuitattuna lainanlyhennyksenä) niin on helpompi tehdä sellaisia valintoja, jotka edelleen kasvattavat tätä pesämunaa. Jos joutuu käytännössä elämään kädestä suuhun eikä saa rahaa suvulta, niin elämä on todella karua kitkuttelua. Joka muuta väittää on joko suhteellisen hyväpalkkaisessa työssä oleva sinkku tai perintöä saanut.

Olet ilmeisesti itse persaukinen? Se pääoma on hankittu työllä ja säästämällä. Jos ei säästä, niin silloinhan sitä juuri "joutuu" elämään kädestä suuhun. Meillä netto reilusti alle neljätonnia, kaksi lasta, säästöön jää joku 500e/kk lainojen jälkeen. Ei ole ollut elämä mitään karua kitkuttelua, ostetaan mitä ruokaa halutaan, auto on (maksettu käteisellä), syödään joskus ulkona, yövytään joskus hotellissa. Viikkojen ulkomaanreissuja ei tehdä myös koska mua ei vaan kiinnosta, harrastukset on edullisia, ei ryypiskellä paljon eikä polteta. Asunto on hankittu sen mukaan mitä tarvitaan, mistä nautitaan ja mitä halutaan maksaa, ei sen mukaan mikä olisi maksimilaina jonka voi ottaa ja mikä näyttäisi hienoimmalta muille. Se raha kellekään puusta tipahda, toiset vaan osaa pitää siitä parempaa huolta.

Vierailija
105/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee kanarialle. Vastaantulijalta voit suomeks kysyä missä tää paikka on. Suomen lippuja joka paikassa samoin ruotsin ja norjan. Muita siellä olekkaan kun pohjoismaalaisia.

Vierailija
106/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa kanarialle? Ok, maisemat ihan kivoja mutta joulu-tammikuussa merivesi on jäistä ja altaissakin tarkenee vain jos on lämmitettyjä. Tuulista, jopa sateista. Makaa siinä rannalla villapaita päällä...

Mun talviloman minimilämpö on siinä 27 asteen paikkeilla, kaikki mikä menee yli on plussaa

No sää nyt on mitä on. Hyvällä tuurilla hyvä ja huonolla tuurilla huono.

Itse olen lomaillut esim. tammikuussa Pohjois-Teneriffalla ja nauttinut 30-asteen helteistä. Vastaavasti olen lomaillut Kreikassa Lefkaksella elokuussa, pidellyt kaatosadetta viikon ja palellut +10 asteessa. Ja kaikkea noiden väliltä.

Vierailija
107/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hitto edes haluaa noita "loisto hottelleita" yms. pakettimatkoja jossa suomalaisia saakeli ympärillä pyörii ja juostaan jonkun matnan vetäjän perässä?

Silloin harvoin kun lähden pakettimatkalle, valitsen nimenomaan ns loistohotellin. Niistä puuttuvat suomalaiset ja kaiken muunkin maalaiset ryyppääjät ja rellestäjät. Siis kaikki ne, joille ulkomaille olo merkitsee halpaa alkoholia ja tupakkaa. Hintavammissa hotelleissa en ole ikinä nähnyt ketään kännissä, vaikka loungeissa on alkoholia tarjolla rajattomasti ilman lisämaksua.

Turisteja täynnä sekin hotelli. Guest houset vähän sivummalla on paljon parempi kokemus.

Vierailija
108/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäväisyyden etu on myös se, että aina on rahaa ostaa mitä haluaa jos oikeesti haluaa. Jos haluisin, voisin lähteä parin viikon matkalle huomenna. Tajuan vaan että se raha on tuottamasta pois, joten en ole kovin kiinnostunut. Mun säästäväisen kitkuttelijan elämä on siitä kivaa, että mua - ei - koskaan - stressaa - raha. Siis ei todellakaan koskaan, ei silloinkaan kun tippuu tonnejen yllättäviä laskuja kuukaudessa. Oon järkyttynyt että joku auton huolto riittää toisilla pistämään pakan sekasin. Ja palkka oli tosiaan reippaasti alle keskimääräisen kun oon vielä vapaaehtoisesti osarikin kaiken päälle. Mies normituloinen. Lapset löytyy. en ole perinyt. Lisää tekosyitä?

Vierailija
109/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7000 euroa??? Luoja tuollahan reppureissaisi yksi ihminen monta kuukautta aasiassa, varmaan yli puoli vuotta.

No kyllä meillä meni 6000 kun kävimme neljähenkinen perhe Thaimaassa helmikuun alussa 2012. Oli kyllä hieno ja hyvä hotelli, muutamat retket, illalliset oli.

Mistä ja millä hinnoilla te muut siis saatte 3000 Thaimaan reissun neljälle?! Ihan oikeesti jos noin on niin jee päästään mekin uudestaan!!

Just oltiin joulu-tammikuussa 16 pv (Krabi-koh Lanta-Bkk) reissussa ja maksettiin 1250€ per nuppi.

Paljonko tästä oli lentojen osuus? Entä liikkumiset lentokentältä eteenpäin ja kohteiden välillä? Ja paljonko asuminen?

Vierailija
110/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kerro tarkemmin! Miten oikein teet sen?

Vierailija
111/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan kun ei tajua, että rahan säästäminen tilillä ei ole kovin fiksua muutenkaan. Jos ei osakkeet ole hallussa taikka kiinnoostusta ni pankkien rahastoon vaikka voitot on aika olemattomia noissa mutta parempi se puol vuotta pankin rahastossa 3-5% voitolla on kun olematon korko säästötilillä.

Vierailija
112/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turisteja täynnä sekin hotelli. Guest houset vähän sivummalla on paljon parempi kokemus.

Niin? Harvemmin kai paikalliset hotelleissa asuu?

Turistejahan me kaikki matkailijat ollaan, minä vaan viihdyn paremmin niiden joukossa, jotka eivät hakeudu ulkomaille viinahampaan kolotuksen takia. Käytännön kokemus on osoittanut että mitä halvempi majoitus, sitä enemmän ryypiskelijöitä.

Vierailija
113/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

700e kuukausitulot, asun yksin, mutta suhteutettuna. Menossa juuri maltalle viikoksi. :> Koko höskä kustansi 410e +hepatiittirokotukset 100e, ottaa kolmannen sen puolen vuoden jälkeen, ni kesti vaikutus kai 10vuotta? Että semmosta. Kyllä vähällä pärjää jos tahtoo.

Vierailija
114/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

92, maksetaan 650e kuussa lyhennyksiä:)

Vierailija
115/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloituksesta taas kuulee että neuvo kun neuvo menee harakoille kuitenkin. Mutta, tee realistinen mutta säästeliäs budjetti ja sit vaan noudatat sitä sen bout vuoden. Nimim. Säästettiin vuodessa +8000 samoilla tuloilla neljä henkeä (tosin ei rötvätty sitä mihinkään reissuun mutta if it makes you happy go for it)

Siis  pistitte tosta vaan 700e sivuun jokaikinen kuukausi vuoden ajan tai vaix reilu 800e lähestulkoon joka ikinen kuukausi.

In Your dreams...

Nää on just niitä tarinoita, jossa unohdetaan kertoa, että hupsis saatiin pappalta 5k e ku se myi vähän mettää, mut joo säästettiin se.

Vierailija
116/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kuullut sellaisia sanoja kuin suunnittelu ja priorisointi? Jos käteen jää 3500 €, pitäisi tietää aika tarkasti, mihin se raha menee, ennen kuin voi antaa järjellisiä neuvoja. Asuminen, auto, vakuutukset, ruoka ... siis ensin pakolliset toistuvat menot, sitten harvemmin toistuvat ja lopulta ne mielihalut eli kaikki se turhuus, jota ilman ihminen elää erinomaisesti.

Ja sitten pitävät perustelut sille, miksi vain Kaakkois-Aasia kelpaa. Koska minä haluan ei ole oikea peruste. 5-vuotias sanoo niin, mutta ei aikuinen. Ja onko yksi matka todellakin 7000 euron arvoinen, kun vielä matkan jälkeenkin on kiristettävä nälkävyötä kuukausikaupalla. Nyt järki käteen ja ... ei ostoksille vaan suunnittelemaan lomakohdetta, jonne pääsee pienemmällä budjetilla.

Vierailija
117/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on todella pienet tulot viidelle hengelle. Varsinkin jos asutte pääkaupunkiseudulla, jossa asuminen maksaa. Avaatko vähän teidän kuukausikuluja? Asunto/sen koko / vuokra/ omistus. Auto?

Meillä 5 henkeä, kaksi koululaista ja taapero. 95 neliötä kerrostalosta, omistus (lainaa on), velaton auto, talonyhtiössä oli putkitemontti (nosti asumisen kuluja), lapset harrastaa paljon. Teen itse kaikki ruoat, ostan alesta ja laputettuja lihoja (-30%), eväät tehdään aina kun liikutaan ympäriinsä (vältetään ulkona syömistä), vaatteet kirppikseltä ja -50/-70% alesta, samoin harrastusvälineet, tytöt ei käy kampaajalla (pitkät hiukset). Meillä netto noin 4000 euroa.

Ei matkustella! Vaihtoehto on et koululaiset harrastaa tai matka kerran vuodessa. Koululaiset harrastavat ennemmin. Mutta jos meillä olisi 500 e pienemmät tulot niin harrastukset olisi lopetettava. Meillä koululaiset syö kuin aikuiset kun urheilevat.

Teillä tulee jatkossa peruskulut vain kasvamaan. Vaate, ruoka ja harrastusmenot siis. Noilla tuloilla joutuu laskea siihen asti et lapset muuttaa pois kotoa. Ja kaikki on ostettava alesta tai käytettynä.

Vierailija
118/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämällä.Kesällä on myös puolet halvempaa matkustaa ja esim. kesäkuun alussa hyvät ilmat. Sataa voi myös helmikuun kalliiseen sesonkiaikaan.

Vierailija
119/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloituksesta taas kuulee että neuvo kun neuvo menee harakoille kuitenkin. Mutta, tee realistinen mutta säästeliäs budjetti ja sit vaan noudatat sitä sen bout vuoden. Nimim. Säästettiin vuodessa +8000 samoilla tuloilla neljä henkeä (tosin ei rötvätty sitä mihinkään reissuun mutta if it makes you happy go for it)

Siis  pistitte tosta vaan 700e sivuun jokaikinen kuukausi vuoden ajan tai vaix reilu 800e lähestulkoon joka ikinen kuukausi.

In Your dreams...

Nää on just niitä tarinoita, jossa unohdetaan kertoa, että hupsis saatiin pappalta 5k e ku se myi vähän mettää, mut joo säästettiin se.

Tämä. Yritin jo samaa kertoa tuolla aiemmin omassa viestissäni, mutta joku alapeukuttajajengi hyökkäsi kimppuun.

Vierailija
120/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sää nyt on mitä on. Hyvällä tuurilla hyvä ja huonolla tuurilla huono.

Itse olen lomaillut esim. tammikuussa Pohjois-Teneriffalla ja nauttinut 30-asteen helteistä. Vastaavasti olen lomaillut Kreikassa Lefkaksella elokuussa, pidellyt kaatosadetta viikon ja palellut +10 asteessa. Ja kaikkea noiden väliltä.

Aasiassa ei tuota ongelmaa ole:) Aina on +30 ja yli, vesi uintilämmintä jne. Siksi sinne! Dubaikin menettelee jopa tammikuussa.