Miten normituloisessa perheessä on varaa 2vko Thaimaan matkoihin?
Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.
Kommentit (180)
Ei käydä alkossa, Tallinnassa, ei tupakoida, tehdään kotiruokaa, käydään välillä kirpputorilla, ei osteta päivittäin nk herkkuja kun harvoin jo terveydellisistä syistä.
Miksi mennä taimaaseen kun halvemmalla pääsee kanarioille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mennä taimaaseen kun halvemmalla pääsee kanarioille.
Ei pääse. Kanarian matkat ovat kalliita, myös niihin rupuisimpiin hotelleihin. Sitten jos haluaa jotain parempaa, se on helposti jonkun puolitoistatuhatta per nuppi per viikko, tai enemmänkin. Sillä rahalla tekee jo kaukomatkan.
Vierailija kirjoitti:
Ei käydä alkossa, Tallinnassa, ei tupakoida, tehdään kotiruokaa, käydään välillä kirpputorilla, ei osteta päivittäin nk herkkuja kun harvoin jo terveydellisistä syistä.
Ja...?
Mies tienaa n. 1800e ja mä saan kotihoidon tuen. Reissataan monta kertaa vuodessa:) eli meillä hyvä taloussuunnittelu, ei mitään osamaksuhommia, sopiva kämppä ilman turhaa krääsää, myynnylimääräisen kirpparilla jne. Matkustelua pitää opetella, ei tarvitse lähteä shoppailemaan ja ökyilemään, sitä voi tehdä sit Suomessakin. Ilon ja säästämisen kautta:)
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa n. 1800e ja mä saan kotihoidon tuen. Reissataan monta kertaa vuodessa:) eli meillä hyvä taloussuunnittelu, ei mitään osamaksuhommia, sopiva kämppä ilman turhaa krääsää, myynnylimääräisen kirpparilla jne. Matkustelua pitää opetella, ei tarvitse lähteä shoppailemaan ja ökyilemään, sitä voi tehdä sit Suomessakin. Ilon ja säästämisen kautta:)
Paljonko teillä on vuokra? yksi lapsi vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää kanarialle kuten muutkin köyhät.
Täh? Mä just katselin Kanarian matkoja ensi syksylle, ja totesin että ei. Matkat olivat sikahintaisia, eli se on taas USA, Hong Kong tms minne mennään. Tykkään kyllä Kanarian saarista, mutta en halua maksaa matkoista samaa kuin kaukomatkoista.
Mitä paikkoja ehdottaisit USA:ssa Kanarian sijaan? 2 aikuista ja 2 kouluikäistä. Entä Hong Kong?
Ai joulun aikaan hong kongiin lomalle? Ootko säätiedotuksia katellut sieltä siihen aikaan. Yhden talven siellä aduin ja toppatakki päällä farkuissa kuljettiin. Kaulahuivi myös kova sana. Ei ihan ehkä semmoista keliä mitä ap haaveilee...
Tämän alapeukuttajille ja älytyömiä kysymyksiä esittäneille: luitteko ollenkaan, millaiseen kommenttiin tämä oli lisäkysymys?!
Haluttiin tietää, millainen kohde USA:ssa ja Hong Kongissa on edellisen kommentoijan mielestä hyvä vaihtoehto ensi syksynä Kanarialle. Joulusta ei kukaan puhunut. USA:sta löydän ehkä itsekin, Hong Kongista en. Oli sen verran erilainen ehdotus ensi syksyksi, että alkoi kiinnostaa.
87 omistusasunto, vastike n. 200 ja lyhennykset. Kaksi aitoa, mutta toinen seisonnassa. Lapset 4 ja 1,5v :) oon oikein martta, mut on opetettu tähän ja nautin siitä, että raha-asiat tiptop. Olen myös vähän snobi, siksi säästän ja kaikki hankinnat on todella tarkkaan harkittu. Exelöin kaikki menomme. Pyritään pitämään säästötilillä se 10 000 joka on tooosi hitaasti kerätty, jos tulee hätä, niin sieltä sitten otetaan. Se ei kuitenkaan ole matkatili missään nimessä. Jos mulla on 50e viikossa rahaa, niin koiran elää niin, että loppuviikosta on 51e. Eli fiksu kuluttaminen rules. Monet haluas elää ilman huolta huomisesta, mutta mulle sopii tällainen tylsä tyyli:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7000 euroa??? Luoja tuollahan reppureissaisi yksi ihminen monta kuukautta aasiassa, varmaan yli puoli vuotta.
No kyllä meillä meni 6000 kun kävimme neljähenkinen perhe Thaimaassa helmikuun alussa 2012. Oli kyllä hieno ja hyvä hotelli, muutamat retket, illalliset oli.
Mistä ja millä hinnoilla te muut siis saatte 3000 Thaimaan reissun neljälle?! Ihan oikeesti jos noin on niin jee päästään mekin uudestaan!!
Me löydettiin tori.fi sivulta mies joka vuokras 200 neliön asumusta 200e/kk ja siihen kun löytää halvat lennot vielä ja thaimaassa on aika halpaa joten kyllä se on mahdollista kun näkee vähän vaivaa :)
Vierailija kirjoitti:
7000 euroa??? Luoja tuollahan reppureissaisi yksi ihminen monta kuukautta aasiassa, varmaan yli puoli vuotta.
Reppureissaisi yksi ihminen joo, mutta ap:n tarkoituksena ei ollut mennä yksin reppureissulle vaan perheen kanssa joulun aikaan hotellimatkalle.
Vierailija kirjoitti:
87 omistusasunto, vastike n. 200 ja lyhennykset. Kaksi aitoa, mutta toinen seisonnassa. Lapset 4 ja 1,5v :) oon oikein martta, mut on opetettu tähän ja nautin siitä, että raha-asiat tiptop. Olen myös vähän snobi, siksi säästän ja kaikki hankinnat on todella tarkkaan harkittu. Exelöin kaikki menomme. Pyritään pitämään säästötilillä se 10 000 joka on tooosi hitaasti kerätty, jos tulee hätä, niin sieltä sitten otetaan. Se ei kuitenkaan ole matkatili missään nimessä. Jos mulla on 50e viikossa rahaa, niin koiran elää niin, että loppuviikosta on 51e. Eli fiksu kuluttaminen rules. Monet haluas elää ilman huolta huomisesta, mutta mulle sopii tällainen tylsä tyyli:)
Paljonko ne lyhennykset on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä meillä meni 6000 kun kävimme neljähenkinen perhe Thaimaassa helmikuun alussa 2012. Oli kyllä hieno ja hyvä hotelli, muutamat retket, illalliset oli.
Mistä ja millä hinnoilla te muut siis saatte 3000 Thaimaan reissun neljälle?! Ihan oikeesti jos noin on niin jee päästään mekin uudestaan!!
Me löydettiin tori.fi sivulta mies joka vuokras 200 neliön asumusta 200e/kk ja siihen kun löytää halvat lennot vielä ja thaimaassa on aika halpaa joten kyllä se on mahdollista kun näkee vähän vaivaa :)
Ja uskalsitte lähteä, vaikka joku vuokrasi alle kaikkien hintojen? Miten varmistitte etukäteen, että "asumus" oli oikeasti olemassa ja teitä ei huijattu? Vuokraussivustojenkin kautta huijataan. Ystäväni oli juuri vuokraamassa isoa taloa monen perheen käyttöön, mutta onneksi sivuston ylläpitäjä otti yhteyttä ja kertoi, että saattaa olla huijaus kyseessä ja näin olikin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.
En voi auttaa, koska en tiedä tarkemmin elämästäni. Vastauksena kysymykseen kerron kuitenkin, että sijoittamalla omistusasuntoon alun perin kaavailemani rahat pörssiin olen itse mahdollistanut sen, että varaa on kaikkeen paitsi oman lentokoneen ylläpitoon. Kun taloudellista liikkumavaraa on tietty määrä, kaikki muukin halpenee. Ei tarvitse ostaa mitään osamaksulla jne. Siitä se muutamassa vuodessa lähtee. Palkkatuloiltani olen keskituloinen.
Aika moni "säästäväinen" moraalisaarnoja jakeleva unohtaa kertoa, että hankitun "melkein" maksetun asunnon ostamiseen antoi joku sukulainen kunnon pesämunan tai joku sukulainen maksaa hänen puolestaan asumisen kuluja, esimerkiksi vastikkeen jne.
Asian ydin on juuri se mitä edellinen kirjoittakin painotti, että kun on vapaata pääomaa (joko suoraan rahana, sijoituksina tai kuitattuna lainanlyhennyksenä) niin on helpompi tehdä sellaisia valintoja, jotka edelleen kasvattavat tätä pesämunaa. Jos joutuu käytännössä elämään kädestä suuhun eikä saa rahaa suvulta, niin elämä on todella karua kitkuttelua. Joka muuta väittää on joko suhteellisen hyväpalkkaisessa työssä oleva sinkku tai perintöä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just oltiin joulu-tammikuussa 16 pv (Krabi-koh Lanta-Bkk) reissussa ja maksettiin 1250€ per nuppi.
Rahankäyttöä pitää opetella jo nuorena. Käyn vähän yli tonnin eläkkeellä kuukauden lomareissulla Kanarialla enkä yhtään valita. Jokainen harkitkoon itse miten asiansa hoitaa nimenomaan arjessa jossa monellä olisi opettelemisen paikka.
momondosta halvimmat lennot joulun ja uuden vuoden yli 2500 / 4 henkeä-hyvätasoinen hotelli 500 vähän syrjempänä. tuohon sitten bussi-bangkok-hotelli ja käyttärahat.
Jos ihan välttämättä pakettimatkan haluaa niin ruotsista tai tanskasta saa paljon halvemmalla, sitten vaan norwegian lennot stockn- tai köpis päälle. Itse ollaan käytetty tanskaa, ne myy ihan samoja kuin suomalaisten firmat kohteina ja hotelleina, vaan huomattavasti halvemmalla. Karibialla kannattaa ottaa briteistä paketti. Hawaille mentiin losista, paikallinen matkatoimisto ja äkkilähtö.
Mistä tää 7000e on revitty? 10k kiertää jo maailman.
Kuka hitto edes haluaa noita "loisto hottelleita" yms. pakettimatkoja jossa suomalaisia saakeli ympärillä pyörii ja juostaan jonkun matnan vetäjän perässä?
Niin, tärkeintä lienee että sinä ja perheesi olette elämäänne tyytyväisiä. Elämä kannattaa elää omien halujen ja toiveiden mukaan, ei muiden odotusten. toisilla siihen kuuluu matkustelua, toisilla ei.
Sanot että olette laittaneet paljon rahaa sisustukseen, eikä teillä ole ollut varaa reissaamiseen. Minusta se tarkoittaa, että sisustus-minänne on juhlinut matkustus-minänne kustannuksella? Kohtuullisempi sisutaminen olisi vapauttanut rahaa Thaimaan matkaan, josta myös haaveilette.