Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten normituloisessa perheessä on varaa 2vko Thaimaan matkoihin?

Vierailija
23.02.2016 |

Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta on köyhyysloukku noin pienituloisille. Lisäksi kolmen kanssa on kalliimpi ja hankalampi matkustaa. Valintanne olette jo tietysti tehneet aikoja sitten, tuliko tämä yllätyksenä ?

Vierailija
122/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloituksesta taas kuulee että neuvo kun neuvo menee harakoille kuitenkin. Mutta, tee realistinen mutta säästeliäs budjetti ja sit vaan noudatat sitä sen bout vuoden. Nimim. Säästettiin vuodessa +8000 samoilla tuloilla neljä henkeä (tosin ei rötvätty sitä mihinkään reissuun mutta if it makes you happy go for it)

Siis  pistitte tosta vaan 700e sivuun jokaikinen kuukausi vuoden ajan tai vaix reilu 800e lähestulkoon joka ikinen kuukausi.

In Your dreams...

Nää on just niitä tarinoita, jossa unohdetaan kertoa, että hupsis saatiin pappalta 5k e ku se myi vähän mettää, mut joo säästettiin se.

Tämä. Yritin jo samaa kertoa tuolla aiemmin omassa viestissäni, mutta joku alapeukuttajajengi hyökkäsi kimppuun.

Ehkä joillain on noin. Meillä ei, omasta pussista on maksettu talo ja matkat aina. Vanhemmat oli köyhiä duunareita. Aina on joku kateellinen joka uskoo että rahaa tippuu meillekin taivaasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa n. 1800e ja mä saan kotihoidon tuen. Reissataan monta kertaa vuodessa:) eli meillä hyvä taloussuunnittelu, ei mitään osamaksuhommia, sopiva kämppä ilman turhaa krääsää, myynnylimääräisen kirpparilla jne. Matkustelua pitää opetella, ei tarvitse lähteä shoppailemaan ja ökyilemään, sitä voi tehdä sit Suomessakin. Ilon ja säästämisen kautta:)

hölö hölö...

Vierailija
124/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7000 euroa??? Luoja tuollahan reppureissaisi yksi ihminen monta kuukautta aasiassa, varmaan yli puoli vuotta.

No kyllä meillä meni 6000 kun kävimme neljähenkinen perhe Thaimaassa helmikuun alussa 2012. Oli kyllä hieno ja hyvä hotelli, muutamat retket, illalliset oli.

Mistä ja millä hinnoilla te muut siis saatte 3000 Thaimaan reissun neljälle?! Ihan oikeesti jos noin on niin jee päästään mekin uudestaan!!

Just oltiin joulu-tammikuussa 16 pv (Krabi-koh Lanta-Bkk) reissussa ja maksettiin 1250€ per nuppi.

Paljonko tästä oli lentojen osuus? Entä liikkumiset lentokentältä eteenpäin ja kohteiden välillä? Ja paljonko asuminen?

Tarkkoja summia en muista kun lennot oli varattu vuotta aiemmin, n 900 € - hki-bkk ja bkk-krabi per nuppi. Taksi kentältä ja kentälle oli n 10€, saarelle ja saarelta 30€/hlö. Majoituksiin meni siis kolmelta 930€ eli km 58€/yö. Kivat bungalow resortit, toinen ihan rannalla. Bkk vain 1 yö.

Neljälle tuo sama reissu olisi kustantanut siis 4690€ koska huoneisiin olisi mahtunut 4. Halvemmallakin olisi selvinnyt  mutta haluttiin kivat majoitukset aamiaisineen.

Vierailija
125/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloituksesta taas kuulee että neuvo kun neuvo menee harakoille kuitenkin. Mutta, tee realistinen mutta säästeliäs budjetti ja sit vaan noudatat sitä sen bout vuoden. Nimim. Säästettiin vuodessa +8000 samoilla tuloilla neljä henkeä (tosin ei rötvätty sitä mihinkään reissuun mutta if it makes you happy go for it)

Siis  pistitte tosta vaan 700e sivuun jokaikinen kuukausi vuoden ajan tai vaix reilu 800e lähestulkoon joka ikinen kuukausi.

In Your dreams...

Nää on just niitä tarinoita, jossa unohdetaan kertoa, että hupsis saatiin pappalta 5k e ku se myi vähän mettää, mut joo säästettiin se.

700 e joka kuukausi. Ei ole pakko uskoa, ihan se on sulta itteltäs pois ei multa. Mä taas en ymmärrä mihin ihmiset saa rahansa kulumaan, tuntuu hullulta että olisi saanut sen 700 egee tuhlattua johonkin, 150e viikossa?

Vierailija
126/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että toiset ovat säästäväisiä? Tili tulee ja sitten tehdään näin: kaikki laskut maksetaan ajallaan, turhia osareita ym ei oteta. Tämän jälkeen siirretään rahaa säästötilille 1 ja säästötilille 2. Sen jälkeen katsotaan paljon tilillä on ja tehdään kuukausiauunnitelma, josta pidetään kiinni. Toiset kuulaudet eletään leveämmin, toiset kapeammin. Shoppailu ym ei ole harrastus ja itsetunto perustuu muuhun kuin materian haalimiseen. Krääsää ei hankita ja kaikki kierrätetään/myydään eteenpäin. Luottoja ei oteta ikinä! Meillä 2 aikuista, kaksi pientä lasta, asutaan Espoossa. Kuukausitulot minun ollessa vielä kotona ovat 2600 yhteensä. Ei tarkoiita, että elämämme olisi köyhää tai ankeaa, vaan menomme on mitoitettu tuloihimme.

Vierailija
127/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa säästää 3500 tuloilla 700e/kk, jää tuhlattavaksi 2800 e. -> asuminen 1100 e, autokulut bensoineen 150e/, laskut (puhelin netti sähkö vakuutus yms)  200e/, talous+ruoka 600, yllärit 100, vaatteet/kengät 100, hoito kahdesta vähän pääälle 400 (sopimuspäivillä), jää vielä hupirahaakin 150 e. Toi on melko tarkkaan meidän budjetti, laskuihin ei kyllä noin paljon mene autoon ehkä taas vähän enemmän. Mitähän mahdotonta  teistä on? Ette varmaan oo koskaan laskeneet mihin rahanne käytätte?

Vierailija
128/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

123 mikä on hölöhölö? Se, että suunnittelemme tarkkaan taloutemme? Se, ettemme tuhlaa? Se, että minulla on joka kuukauden tulot ja menot exelissä? Se, että kilpailutan kaiken ja olen eurolleen selvillä perheemme menoista ja tuloista? Se, että olemme keränneet puskurirahastoa 6 vuotta? Se, että kävelen lasten ja kärryjen kanssa ma kauppaan, ostan listan mukaan ruuat joita syödään torstaihin tai perjantaihin+ miehelle eväät? Se, että kaupassa käydään max 2 kertaa viikossa? Mihin tuhlaisimme ja miksi? Kännykät ja tabletti fiksuilla liittymillä on. Toinen auto seisonnassa kun ei tarvita. Mies harrastaa lajiaan ja saa sen maksettua valmentamalla junioreita. Sähkölasku kahden kuun välein. Vanhempi lapsi käy jumpassa ja musakerhossa, jotka maksavat max 100e/puoli vuotta. Kotona melko yksinkertainen sisustus, paljon tilaa ja vähän tavaraa. Lasten lelut ja vaatteet kierrätän ja myyn, yleensä ostankin käytettynä. Ulkona käydään välillä syömässä, kultturipassi tai muu hankitaan jos on kiinnostavia näyttelyitä/teatteria. Käydään paljon kirjastossa, retkillä ja uimassa. Käyn aktiivisesti kaupungin äiti-lapsi-tapahtumissa, mutta harvoin istun kahviloissa. Minulla on 8-10

ns. edustusvaatetta, joita käytän ja lisäksi urheiluvaatteet, jotka kulutan puhki ennen seuraavien hankkimista. Jos haaveilen vaatteesta, tilaan COSilta tai ostan pitkän harkinnan jälkeen vaikkapa Tiger of Swelta. En jaksa kierrellä kauppoja enkä kaipaa muuta kuin tiettyjä luottotuotteita. kuuntelen paljon radiota ja piirrän sekä maalaan lasten kanssa, lisäksi tykkään ommella ja askarrella. Elämme vaatimatonta, mutta onnellista elämää. Suurimpia yllätyksiä ovat olleet viisaudenhampaan poisto sekä korvien putkitus toiselle lapsista. Eivät kaikki halua elää näin ns. epäspontaania elämää, mutta olen perheestä, jossa en koskaan kuullut sanoja rahat eivät riitä. Vanhemmat budjetoivat kaiken, elimme tulojen mukaan ja hyvä oli. Ihmeellistä vähättelyä, kun kyse on lähinnä siitä, mikä on kullekin tarpeeksi.

Vierailija
129/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa säästää 3500 tuloilla 700e/kk, jää tuhlattavaksi 2800 e. -> asuminen 1100 e, autokulut bensoineen 150e/, laskut (puhelin netti sähkö vakuutus yms)  200e/, talous+ruoka 600, yllärit 100, vaatteet/kengät 100, hoito kahdesta vähän pääälle 400 (sopimuspäivillä), jää vielä hupirahaakin 150 e. Toi on melko tarkkaan meidän budjetti, laskuihin ei kyllä noin paljon mene autoon ehkä taas vähän enemmän. Mitähän mahdotonta  teistä on? Ette varmaan oo koskaan laskeneet mihin rahanne käytätte?

Ei tuossa ole mitään mikä ainakaan minun on vaikea uskoa. Mutta se johtuu varmasti siitä, että kuulun itsekin säästämisellä uuden telkun/sohvan/matkan rahoittajiin. Tuo yllärisatku menee itsellä pari kertaa vuodessa lapsen lääkärikäyntiin yksityisellä, muuten sekin jää yleensä säästöön, ja sehän on heti tonni lisää kassaan vuodessa.

Minä tai miehenikään emme ole kodeistamme saaneet kuin haukut, eikä mitään perintöjäkään todellakaan ole tiedossa. Itse se on elämänsä ja mielitekonsa rahoitettava, ja taloudenpito on sen mukaista.

Vierailija
130/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monella tuntuu liittyvän tunteet rahaan. Sillä ostetaan statusta, sen puute katkeroittaa jne. Sehän on vain numeroita. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Vierailija
131/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.

Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.

Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.

Meillä ei ole varaa. Nettotulot 4200e, sisältää lapsilisät.. Asumiseen menee 1400e. Autolainaan + konkurssipesän lainaan 700e. Autojen muihin kuluihin ja vakuutuksiin 700e. Ruoka 600e. Opiskelevan nuoren kulut 500e (ei asu kotona). Vakuutukset, puhelimet, netti, vaatteet jne. Mitään ei jää säästöön, kolme lasta.

Vierailija
132/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hiukan ristiriitaista mutta kyllä te pääsette helpostti pois helvetinloukko suomesta! jos ei ole vara mennä thaikkuihin niin kyllä ne välimeren kohteetkin ja bulgaria on näkemisen arvoisia :)

Vierailija
133/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme ostaa pakettimatkoja? Lennot netistä ja villa Airbnb:stä.

Ihmiset joille matka on tärkeämpi, kuin sen tilaaminen.

Jotenkin minua ovat aina säälittäneet nämä jotka kuvittelevat olevansa jotenkin parempia ihmisiä, kun ovat madventuresia matkiessaan niin oma toimisia matkailijoita, että. Sitten nämä samat ihmiset ovat niissä samoissa lentokoneissa ja samoissa hotelleissa missä paketinkin ostaneet.

Vierailija
134/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvis Jagger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme ostaa pakettimatkoja? Lennot netistä ja villa Airbnb:stä.

Ihmiset joille matka on tärkeämpi, kuin sen tilaaminen.

Jotenkin minua ovat aina säälittäneet nämä jotka kuvittelevat olevansa jotenkin parempia ihmisiä, kun ovat madventuresia matkiessaan niin oma toimisia matkailijoita, että. Sitten nämä samat ihmiset ovat niissä samoissa lentokoneissa ja samoissa hotelleissa missä paketinkin ostaneet.

Luitko edellistä vastausta? Siinäkin mainittiin että majoitus airbnbstä eikä missään pakettimatkojen hotellissa:) Hotelleista saa tarpeekseen työmatkoilla, lomilla vuokrataloissa tai agriturismoissa!

Vierailija
135/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle muuten radikaali ehdotus: hinkuaako ne muutkin matkaan vai mites reissu yksin? Vaikka sit kun lapset on pikkasen isompia. Sanot et adios bambinos, papi pitää teistä huolta, lähden nyt näkemään maailmaa :)

Vierailija
136/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ettei teillä ole varaa. Meillä vähän paremmat tulot ja vain kaksi teiniä ja säästämällä varaa matkustaa. Hankimme vain kaksi lasta siitä syystä, että näin meillä on varaa elää haluamaamme elämää, jossa matkustaminen on tärkeää. Teinien menot paljon suuremmat kuin pikkulasten.

Vierailija
137/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole varaa. Nettotulot 4200e, sisältää lapsilisät.. Asumiseen menee 1400e. Autolainaan + konkurssipesän lainaan 700e. Autojen muihin kuluihin ja vakuutuksiin 700e. Ruoka 600e. Opiskelevan nuoren kulut 500e (ei asu kotona). Vakuutukset, puhelimet, netti, vaatteet jne. Mitään ei jää säästöön, kolme lasta.

autot vie teillä pitkälti yli tonnin kuussa, ei ihme että rahat tiukalla. Sillä jo yks ihminen elää yksin.

Vierailija
138/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

autot vie teillä pitkälti yli tonnin kuussa, ei ihme että rahat tiukalla. Sillä jo yks ihminen elää yksin.

Näyttähän se pramealta kun on 2 velkavolvoa pihassa. 

Vierailija
139/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummankin työssä ja työmatkoihin tarvitaan autoa, bensat on mukana kuluissa. Työpaikat ei edes samalla suunnalla jotta voitais mennä samalla autolla edes joskus. Auto tulee kalliiksi :(

Vierailija
140/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttähän se pramealta kun on 2 velkavolvoa pihassa. 

Autolainan osuus on 200e, millaisen Volvon sillä saa? Toinen auto on velaton, tonnin pikkuräppänä. 500e menee konkurssin takia jääneeseen velkaan.