Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten normituloisessa perheessä on varaa 2vko Thaimaan matkoihin?

Vierailija
23.02.2016 |

Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.

Kommentit (180)

Vierailija
141/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reppureissu on muytenkin eri asia kuin hotelliloma.

Ei kyllä hekin hotelleissa yöpyvät jos heillä vain on varaa. Reppureissaajat jotka joutuvat kituuttamaan yöpyvät sitten esim. hostelleissa muiden lonelyplanettia ja madventuresia orjallisesti noudattavien kanssa.

Vierailija
142/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluu, niin säästää. Mutta mä en jaksaisi enkä jaksa suht. samoilla tuloilla nyt säästää tässä elämänvaiheessa. Koen  pienten lasten kanssa sellaiset arkiset viihdykkeet arvokkaammiksi: että on varaa harrastaa kivoja juttuja säännöllisesti, syödä laadukasta ruokaa, käydä vähän kylpylässä yms. mennä taksilla lääkäriin, järkätä kivat synttärijuhlat. 

toisekseen Thaimaan-matka kuulostaa jopa vaivalloisen pitkältä ja kuumalta. Lapset on käyneet pari kertaa meidän kanssa Euroopan-lomilla ja heille toisaalta on elämys mennä vaikka Yyteriin kesällä. En jaksaisi repiä stressiä siitä, onko käyty Thaimaassa. Kävisin vain, jos voisin tehdä sen säästämättä arjen elintasosta (ja ehkä en siltikään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos haluu, niin säästää. Mutta mä en jaksaisi enkä jaksa suht. samoilla tuloilla nyt säästää tässä elämänvaiheessa. Koen  pienten lasten kanssa sellaiset arkiset viihdykkeet arvokkaammiksi: että on varaa harrastaa kivoja juttuja säännöllisesti, syödä laadukasta ruokaa, käydä vähän kylpylässä yms. mennä taksilla lääkäriin, järkätä kivat synttärijuhlat. 

toisekseen Thaimaan-matka kuulostaa jopa vaivalloisen pitkältä ja kuumalta. Lapset on käyneet pari kertaa meidän kanssa Euroopan-lomilla ja heille toisaalta on elämys mennä vaikka Yyteriin kesällä. En jaksaisi repiä stressiä siitä, onko käyty Thaimaassa. Kävisin vain, jos voisin tehdä sen säästämättä arjen elintasosta (ja ehkä en siltikään)

Ymmärrän, mutta etkö säästä mihinkään? Pahan päivän varalle?

Vierailija
144/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä pointti tuossa ylempänä. Pikkulapset ei edes tajua käydäänkö puuha-maassa vai jossakin thaimaassa. Taino puuha-maassa on luultavasti mukavampaa. Eli lähinnä aikuiset haluavat itse sinne thaikkuihin koska matkustele on in! 

Vierailija
145/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuntuu kokevan säästämisen kituuttamisena ja jotenkin nolona, miksi?

Vierailija
146/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP - teillä on aika pienet tulot ja säästämistä & suunnittelua vaatii, mikäli reissuun mielitte. Mutta se ei ole mahdotonta. Jos mitenkään voisitte joustaa loma-ajoissa? Viikko ennen joulusesonkia (esim. viikko 14-21.12) on aina halpa. Me oltiin vuosi sitten Kanarialle all inc. lomalla hyvässä hotellissa ja aikuiselta maksoi 500 eur. Sama juttu viikot ennen hiihtolomia - ovat edullisia. Lentodiilit.fi sivustua kannattaa seurata aktiivisesti ja sieltä varata HETI, jos hyvä tarjous löytyy. Joskus siellä on esim. Hong Kong alle 300 eur, Miami alle 300 eur, Karibialla Puerto Rico alle 300 eur. Näihin edukkaat majoitukset päälle. Paljon matkustelleena, Thaimaa ei todellakaan ole ainoa helmi maailmassa. Rohkeutta ja seikkailunhalua vaan kehiin. Miamiin jos lennätte, voitte käväistä helposti muutaman päivän Karibian risteilyllä ja nekin ovat edullisia. Eli säästämään ja säätämään. Kyllä te reissuun pääsette :)

Vierailija
147/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustanut kouluikäisten lasten kanssa Australiaan, mutta mentiin sinne puoleksi vuodeksi töihin koko perheellä. En ihan ymmärrä intoa raahata pieniä lapsia suht lyhyeksi aikaa jonnekin Thaimaan rannoille kun lasten kannalta vastaavia löytyisi varmasti lähempääkin. Ja miksi jotkut paikat maailmassa nousevat niin halutuiksi, sitten muoti muuttuu ja se entinen halutuin onkin ihan nolo. Kannattaisiko noissa asioissa ensin katsoa sitä kukkaroa, mihin rahat riittää, ja sitten koko perheen toiveita, mitä halutaan ja vasta sitten päättää se matkakohde. Thaimaa-haave taitaa olla ap:n oma, onkohan mies ollenkaan yhtä ihastunut? Ja vinkki: kannattaa kouluttaa itsensä hieman paremmin, saa valita matkakohteensa vapaammin - ja toisaalta saa perspektiiviä ja itsevarmuutta päättää itse mistä haaveilee ja mikä omalle perheelle on hyvä eikä tarvitse seurata naistenlehtien esittämiä unelmia.

Vierailija
148/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme joulunajan Thaimaan-lennot jo kesällä alle 500 eurolla per matkustaja, ja mm. Trivagon, Expedian ja Agodan kautta löydettiin kaikki hotellit alle neljälläkympillä yö. Ei nyt mitään luksusta, mutta ihan kelpoja, siistejä ja rauhallisia olivat. Myös mainittu Air b'n'b kannattaa tsekata. Lentoja kannattaa etsiä mm. lentodiilit.fi:n ja SkyScannerin kautta. Ihan on itsestä kiinni, paljonko matkastaan haluaa ylimääräistä maksaa. Kahden viikon loman neljälle hengelle saa siis jopa kaikkein hinnakkaimpaan joulun-uudenvuodenaikaankin alle kolmella tonnilla; me ainakin saimme kun aloitimme suunnittelun hyvissä ajoin.

Vierailija
149/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas sitä, kun köyhät kuvittelevat, että kaikki voivat elää samanlaista yltäkylläistä elämää tuloista riippumatta. Lisäksi on kaikkimulleheti-asenne. Ei jakseta edes säästää tarpeeksi kauan.

Ja pienituloinen olen itsekin. En haikaile Thaimaahan, koska onneksi kävin siellä jo ennen perheen perustamista. Lapsille on mukavampiakin paikkoja, lähempänä ja halvemmalla. Olemme käyneet Kyproksella, Bulgariassa ja Pärnussa, joka on se köyhän perheen Riviera.

Vierailija
150/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas sitä, kun köyhät kuvittelevat, että kaikki voivat elää samanlaista yltäkylläistä elämää tuloista riippumatta. Lisäksi on kaikkimulleheti-asenne. Ei jakseta edes säästää tarpeeksi kauan.

Ja pienituloinen olen itsekin. En haikaile Thaimaahan, koska onneksi kävin siellä jo ennen perheen perustamista. Lapsille on mukavampiakin paikkoja, lähempänä ja halvemmalla. Olemme käyneet Kyproksella, Bulgariassa ja Pärnussa, joka on se köyhän perheen Riviera.

Pärnuhan on just kiva, ja Jurmala Latvian puolella todella hieno. Ne on erilaisia kuin Riviera, Kypros tai Thaimaa, mutta ei niissä mitään vikaa ole.

Vierailija
151/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saatte 2 vkoa lomaa töistä?

Vierailija
152/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte 2 vkoa lomaa töistä?

Miten sinä sitten lomasi pidät, päivän viikossa 1.6. kunnes loppuu? Sorry, en oikein ymmärrä kysymystä.

Vierailija
153/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
154/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.

Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.

Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.

Meillä ei ole varaa. Nettotulot 4200e, sisältää lapsilisät.. Asumiseen menee 1400e. Autolainaan + konkurssipesän lainaan 700e. Autojen muihin kuluihin ja vakuutuksiin 700e. Ruoka 600e. Opiskelevan nuoren kulut 500e (ei asu kotona). Vakuutukset, puhelimet, netti, vaatteet jne. Mitään ei jää säästöön, kolme lasta.

Automenot ovat aika kalliit, olisiko mahdollista vaihtaa halvempaan ja kilpailuttaa vakuutukset? Autoa ostaessa kannattaa tsekata myös kulutuksen ja autoveron määrä. Lisäksi jos mahdollista, niin maksakaa vakuutukset vain kerran tai pari vuodessa, sillä säästää jo paljon verrattuna pienemmissä osissa maksamiseen. Miksi opiskelevalle nuorelle pitää antaa noin paljon rahaa, jos/kun saa kelaltakin osansa? Olisiko asumiskuluissa mahdollista säästää (jos ei muuta, niin vaikka sähköstä)? Netti/puhelinliittymät kannattaa myös kilpailuttaa. Meillä esim. 2 käynnykkää nettiliittymillä + erillinen kotinettiliittymä yhteensä on vain reilu 30e/kk.

Vierailija
155/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole varaa. Nettotulot 4200e, sisältää lapsilisät.. Asumiseen menee 1400e. Autolainaan + konkurssipesän lainaan 700e. Autojen muihin kuluihin ja vakuutuksiin 700e. Ruoka 600e. Opiskelevan nuoren kulut 500e (ei asu kotona). Vakuutukset, puhelimet, netti, vaatteet jne. Mitään ei jää säästöön, kolme lasta.

Automenot ovat aika kalliit, olisiko mahdollista vaihtaa halvempaan ja kilpailuttaa vakuutukset? Autoa ostaessa kannattaa tsekata myös kulutuksen ja autoveron määrä. Lisäksi jos mahdollista, niin maksakaa vakuutukset vain kerran tai pari vuodessa, sillä säästää jo paljon verrattuna pienemmissä osissa maksamiseen. Miksi opiskelevalle nuorelle pitää antaa noin paljon rahaa, jos/kun saa kelaltakin osansa? Olisiko asumiskuluissa mahdollista säästää (jos ei muuta, niin vaikka sähköstä)? Netti/puhelinliittymät kannattaa myös kilpailuttaa. Meillä esim. 2 käynnykkää nettiliittymillä + erillinen kotinettiliittymä yhteensä on vain reilu 30e/kk.

Auto on jo halpoja, toinen tonnin rämä ja toinen viiden tonnin, piti ostaa lainalla. Siihen menee 200e, loput 500e menee konkurssin lainaan. Vakuutukset on kilpailutettu. Opiskeleva nuori on alaikäinen, ei saa opintotukea. Lähti lukemaan sellaista alaa jonka alan oppilaitoksia ei ole lähellä, asuu 200km päässä meistä. Tuossa on asunnon vuokra ja muut kulunsa. Asumiskulut on mitä on, sähkö on kilpailutettu, samon netti ja puhelimet. Noin halpaa puhelinliittymää ei ole tullut vastaan. Toisaalta miehen puhelin ei maksa mitään eikä puhelut, työnantaja maksaa.

En minä valita, totesin vain ettei meillä ole varaa matkustaa. Sitten on kun jää konkurssilaina pois. Tai sitten ei jos tulee auton hankintaa tai asuntoremppaa.

Vierailija
156/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on jo halpoja, toinen tonnin rämä ja toinen viiden tonnin, piti ostaa lainalla. Siihen menee 200e, loput 500e menee konkurssin lainaan. Vakuutukset on kilpailutettu. Opiskeleva nuori on alaikäinen, ei saa opintotukea. Lähti lukemaan sellaista alaa jonka alan oppilaitoksia ei ole lähellä, asuu 200km päässä meistä. Tuossa on asunnon vuokra ja muut kulunsa. Asumiskulut on mitä on, sähkö on kilpailutettu, samon netti ja puhelimet. Noin halpaa puhelinliittymää ei ole tullut vastaan. Toisaalta miehen puhelin ei maksa mitään eikä puhelut, työnantaja maksaa.

En minä valita, totesin vain ettei meillä ole varaa matkustaa. Sitten on kun jää konkurssilaina pois. Tai sitten ei jos tulee auton hankintaa tai asuntoremppaa.

Ok, olette selvästi miettineet ja kilpailuttaneet jo mitä voitte ja hyvä, kun asia on itsellennekin ok. :) Onneksi konkurssilaina kuluu pikkuhiljaa pois ja lapsikin kasvaa opintotuki-ikään. Puhelinliittymämme ovat eri firmoista, mutta kotinettiyhteys on 4g, joka oli paketti Soneralta puhelinliittymän kera. Toimii nopeasti, mutta ei harrasteta nettipelejä, joten ei tarvita siihen kaistaa (leffojen katselu onnistuu kyllä). Nykyään tekstareita ei juuri käytetä, kun whatsappissa on lähes kaikki tutut.

Vierailija
157/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin skyscannerilta ihan huvikseni lennot Bangkokiin 19.12-2.1. Ensi joulun aika siis. 1 vaihdolla lennot, ei pitkiä odotusaikoja aikuinen maksoi 701.

Joulun aika on suosittua joten pidän tuota hintaa jo hyvänä vaihtoehtona ja nopea yhteys. Katselin kerran vuokrattavia taloja Thaimaassa ja kaksi viikkoa maksoi n. 1000-2000 e. Esim. 1000 eurolla olisi saanut (ei meren rannalla) talon 110 neliötä, oma uima-allas sekä huvila-alueella vielä yhteiset isommat altaat. Rantaan matkaa n. 800 m.

Lennot jouluksi pitää varata nyt, hinnat eivät halpene. Finnair lentää suoraan, toki hintakin on sitten enemmän.

Eläminen Thaimaassa on todella halpaa. Selvitätte murto-osalla verrattuna esim. Kanariaan. Sekin kannattaa huomioda kun laskee rahoja.

Vierailija
158/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7000 euroa??? Luoja tuollahan reppureissaisi yksi ihminen monta kuukautta aasiassa, varmaan yli puoli vuotta.

No kyllä meillä meni 6000 kun kävimme neljähenkinen perhe Thaimaassa helmikuun alussa 2012. Oli kyllä hieno ja hyvä hotelli, muutamat retket, illalliset oli.

Mistä ja millä hinnoilla te muut siis saatte 3000 Thaimaan reissun neljälle?! Ihan oikeesti jos noin on niin jee päästään mekin uudestaan!!

Just oltiin joulu-tammikuussa 16 pv (Krabi-koh Lanta-Bkk) reissussa ja maksettiin 1250€ per nuppi.

Paljonko tästä oli lentojen osuus? Entä liikkumiset lentokentältä eteenpäin ja kohteiden välillä? Ja paljonko asuminen?

Tarkkoja summia en muista kun lennot oli varattu vuotta aiemmin, n 900 € - hki-bkk ja bkk-krabi per nuppi. Taksi kentältä ja kentälle oli n 10€, saarelle ja saarelta 30€/hlö. Majoituksiin meni siis kolmelta 930€ eli km 58€/yö. Kivat bungalow resortit, toinen ihan rannalla. Bkk vain 1 yö.

Neljälle tuo sama reissu olisi kustantanut siis 4690€ koska huoneisiin olisi mahtunut 4. Halvemmallakin olisi selvinnyt  mutta haluttiin kivat majoitukset aamiaisineen.

Tosi paljon kiitoksia tästä erittelystä! Edellä oleva kysyjä kiittää. Näyttää siltä, että meidän perhe voi tehdä saman tyyppisen matkan.

Vierailija
159/180 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkafriiki kirjoitti:

Meidän perhe on aina tykännyt reissata ja sen on ykkösprioriteetti urheiluharrastusten jälkeen.Tosin meillä vain yksi lapsi, joten kustannukset tietenkin pienemmät kuin ap:lla.Ymmärrän täysin kaukomatkakaipuun ja niitä reissuja tehty vuosittain.Mista rahat? No kaikki turhan ostaminen lopetettu aikoinaan.Meille ei tule mitään sanoma/aikakauslehtiä.Rahaa ei mene yhtään alkoholiin eikä tupakkaan.Urheiluun menee jonkin verran, mutta toisaalta emme sairasta juuri koskaan.Itse käyn naisena kampaajalla leikkauttamaan hiukset, mutta itse laitan niihin värin.Miehen hiukset parturoin minä ja ihan hyvät on tullut.Ulkona ei käydä syömässä kotimaassa kuin tosi harvoin, silloinkin lounasaikaan .Kahviloissa ei käydä.Laitan itse kaikki ruoat, olen aika hyvä ruoanlaittaja, emäntäkoulun käynyt, joten edullista ja terveellistä ruokaa olen oppinut tekemään.Leivon kaikki leivonnaiset itse.Kuljen polkupyörällä työmatkat, mies autolla kun muuten ei pääse.Meillä vanha , mutta hyvin toimiva auto, jonka huollot mies pystyy itse tekemään.Aina mietin kaksi kertaa ennenkin ostan jotain vaatetta tms.onko se todella tarpeen.Näistä pienistä asioista matkarahat sitten otettu.Omatoimimatkoilla olemme kaukomailla aina olleet, vaatii kärsivällisyyttä etsiä lentoja ja majoituksiin, mutta iso säästö verrattuna valmismatkoihin etenkin kaukokohteisiin.Alle keskitason palkan tienaamme , mutta monissa maissa on käyty.TOisaalta esim.Indonesissa on niin halpa hintataso, että siellä ei mene paljon rahaa elämiseen, mitä pitempään on sen halvemmaksi tulee kun ruoka niin halpaa siellä.

En kyllä kehtaisi ylpeillä sillä, että perheeseen ei tule sanomalehtiä.

Vierailija
160/180 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkafriiki kirjoitti:

Meidän perhe on aina tykännyt reissata ja sen on ykkösprioriteetti urheiluharrastusten jälkeen.Tosin meillä vain yksi lapsi, joten kustannukset tietenkin pienemmät kuin ap:lla.Ymmärrän täysin kaukomatkakaipuun ja niitä reissuja tehty vuosittain.Mista rahat? No kaikki turhan ostaminen lopetettu aikoinaan.Meille ei tule mitään sanoma/aikakauslehtiä.Rahaa ei mene yhtään alkoholiin eikä tupakkaan.Urheiluun menee jonkin verran, mutta toisaalta emme sairasta juuri koskaan.Itse käyn naisena kampaajalla leikkauttamaan hiukset, mutta itse laitan niihin värin.Miehen hiukset parturoin minä ja ihan hyvät on tullut.Ulkona ei käydä syömässä kotimaassa kuin tosi harvoin, silloinkin lounasaikaan .Kahviloissa ei käydä.Laitan itse kaikki ruoat, olen aika hyvä ruoanlaittaja, emäntäkoulun käynyt, joten edullista ja terveellistä ruokaa olen oppinut tekemään.Leivon kaikki leivonnaiset itse.Kuljen polkupyörällä työmatkat, mies autolla kun muuten ei pääse.Meillä vanha , mutta hyvin toimiva auto, jonka huollot mies pystyy itse tekemään.Aina mietin kaksi kertaa ennenkin ostan jotain vaatetta tms.onko se todella tarpeen.Näistä pienistä asioista matkarahat sitten otettu.Omatoimimatkoilla olemme kaukomailla aina olleet, vaatii kärsivällisyyttä etsiä lentoja ja majoituksiin, mutta iso säästö verrattuna valmismatkoihin etenkin kaukokohteisiin.Alle keskitason palkan tienaamme , mutta monissa maissa on käyty.TOisaalta esim.Indonesissa on niin halpa hintataso, että siellä ei mene paljon rahaa elämiseen, mitä pitempään on sen halvemmaksi tulee kun ruoka niin halpaa siellä.

En kyllä kehtaisi ylpeillä sillä, että perheeseen ei tule sanomalehtiä.

minäkin kehtaan. Lopetuspäätöksen teki helpommaksi se että printtimedian laatu huonontui vuosi vuodelta, samalla kun verkkosisällöt on monipuolistuneet. Netti pelittää. Perinteisen lehden verkkoversiokin on vain kolmasosan printin hinnasta, jos sitä kokee tarvitsevansa. En muutenkaan yleensä osta asioita vaan siks etten "kehtaisi" olla ilman.