Miten normituloisessa perheessä on varaa 2vko Thaimaan matkoihin?
Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää kanarialle kuten muutkin köyhät.
Täh? Mä just katselin Kanarian matkoja ensi syksylle, ja totesin että ei. Matkat olivat sikahintaisia, eli se on taas USA, Hong Kong tms minne mennään. Tykkään kyllä Kanarian saarista, mutta en halua maksaa matkoista samaa kuin kaukomatkoista.
Mitä paikkoja ehdottaisit USA:ssa Kanarian sijaan? 2 aikuista ja 2 kouluikäistä. Entä Hong Kong?
Kanarian sijaan? Riippuu siitä minkälaiseksi lomakohteeksi miellät Kanarian (keskenään erilaiset) saaret.
Mulle loma Kanarialla voi olla yhtä lailla rantaloma Americasissa kuin kaupunkiloma Lapalla. Monet haukkuu vuolaasti Floridaa, mutta meidän perhe tykkää siitä joka kerta. Jos tykkää Kanarialla rantaelämästä, ehkä Floridakin sopisi? Parhaita Kanarian matkoja meillä on olleet yhdistelmämatkat, esim Puerto de la Cruz ja Americas, sekä Las Palmas ja Meloneras, viikko ja viikko. Suosikkikohteeni USA:ssa on New York. Olen käynyt muissakin kaupungeissa, mutta minnekään muualle kuin Nykiin en ole halunnut uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Edullisimmat reittilennot esim. Finnairilta Hki-Bangkok saa, kun ne varaa heti kun ne tulevat myyntiin. Eli nyt heti kipin kapin varaamaan! Hinnat nousee kun ajankohta lähenee. Hintoja vertailtuamme Finnairilta sai todellakin halvimmat lennot ja kaiken lisäksi ne olivat suorat lennot.
Meidän perhe oli pari vuotta sitten reissussa niin, että varasimme tammikuun lopun tietämillä lennot, heti kun ne tulivat myyntiin seuraavaksi jouluksi. Hinnat olivat 1000e/aikuinen ja 800e/lapsi. Hotelli varattiin erikseen ebookersilta kahdeksi viikoksi. Hua Hinissa oltiin ja kolmen tähden hotellin hinnaksi tuli n.1000e/2vkoa.
Ja tämän kirjoittaja lisää vielä, että todellakin olimme kalleimpaan aikaan eli 19.12 - 6.1. Siksi hotellin hinta oli sikäläisittäin kallis. Sama hotelli esim. vaikkapa maaliskuussa olisi ollut 300e/2 vkoa.
Oikeasti ostakaa Finnairin reittilennot suoraan Finnairin sivuilta heti myyntiin tultuaan. (tulevat myyntiin n.300 vrk ennen lentoa) ja varaatte hotellin esim.ebookersilta. Saatte halvimmillaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.
Mulla on teorioita:
1) normituloinen perhe käy siellä harvemmin kuin kerran vuodessa
2) normituloinen perhe asuu muualla kuin pk-seudulla eli asumiseen menee vähemmän
3) normituloinen perhe elää maksalaatikolla, kulkee bussilla tai ajaa 25 vuotta vanhalla tojotalla
4) normituloisen perheen isovanhemmat maksaa osan matkoista ja tulee itse mukaan lastenhoitajiksi
Teidän nettotulot on aika pienet, mikäli mukana on kahden aikuisen kokopäiväisen työn palkka sekä kaikki lapsilisät ym. Esimerkkinä Suomessa yksityisellä sektorilla työskentelevän keskiansio v.2014 oli noin 3500e brutto/mediaani tulo noin 3100e brutto. Teillä bruttotulo taitaa jäädä aika paljon alle.
Mutta mikäli tuloja ei ole mahdollista lisätä, pitää kuluja alentaa. Isoimmat kulut ja näin myös säästömahdollisuudet lienee monella asumisessa, kulkemisessa/autoissa (ja muissa mahdollisissa vempeleissä, moottoripyörät, veneet jne) ja ruoassa.
Mikäli mielitte matkalle, ei ole muuta mahdollisuutta kuin kiristään kukkaron nyörejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mä just katselin Kanarian matkoja ensi syksylle, ja totesin että ei. Matkat olivat sikahintaisia, eli se on taas USA, Hong Kong tms minne mennään. Tykkään kyllä Kanarian saarista, mutta en halua maksaa matkoista samaa kuin kaukomatkoista.
Mitä paikkoja ehdottaisit USA:ssa Kanarian sijaan? 2 aikuista ja 2 kouluikäistä. Entä Hong Kong?
Ai joulun aikaan hong kongiin lomalle? Ootko säätiedotuksia katellut sieltä siihen aikaan. Yhden talven siellä aduin ja toppatakki päällä farkuissa kuljettiin. Kaulahuivi myös kova sana. Ei ihan ehkä semmoista keliä mitä ap haaveilee...
Anteeksi, täällä on muitakin matkoista keskustelijoita kuin ap. Mieluummin esim minä vietän jouluni kaupunkilomalla toppatakki päällä kuin jossain Thaikuissa nahkaani grillaten.
Meidän perhe on aina tykännyt reissata ja sen on ykkösprioriteetti urheiluharrastusten jälkeen.Tosin meillä vain yksi lapsi, joten kustannukset tietenkin pienemmät kuin ap:lla.Ymmärrän täysin kaukomatkakaipuun ja niitä reissuja tehty vuosittain.Mista rahat? No kaikki turhan ostaminen lopetettu aikoinaan.Meille ei tule mitään sanoma/aikakauslehtiä.Rahaa ei mene yhtään alkoholiin eikä tupakkaan.Urheiluun menee jonkin verran, mutta toisaalta emme sairasta juuri koskaan.Itse käyn naisena kampaajalla leikkauttamaan hiukset, mutta itse laitan niihin värin.Miehen hiukset parturoin minä ja ihan hyvät on tullut.Ulkona ei käydä syömässä kotimaassa kuin tosi harvoin, silloinkin lounasaikaan .Kahviloissa ei käydä.Laitan itse kaikki ruoat, olen aika hyvä ruoanlaittaja, emäntäkoulun käynyt, joten edullista ja terveellistä ruokaa olen oppinut tekemään.Leivon kaikki leivonnaiset itse.Kuljen polkupyörällä työmatkat, mies autolla kun muuten ei pääse.Meillä vanha , mutta hyvin toimiva auto, jonka huollot mies pystyy itse tekemään.Aina mietin kaksi kertaa ennenkin ostan jotain vaatetta tms.onko se todella tarpeen.Näistä pienistä asioista matkarahat sitten otettu.Omatoimimatkoilla olemme kaukomailla aina olleet, vaatii kärsivällisyyttä etsiä lentoja ja majoituksiin, mutta iso säästö verrattuna valmismatkoihin etenkin kaukokohteisiin.Alle keskitason palkan tienaamme , mutta monissa maissa on käyty.TOisaalta esim.Indonesissa on niin halpa hintataso, että siellä ei mene paljon rahaa elämiseen, mitä pitempään on sen halvemmaksi tulee kun ruoka niin halpaa siellä.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Karsi pois kaikki ylimääräiset menot, vaikka sitten vain tilapäisesti saadaksesi tämän yhden matkan rahoitettua. Laita säästöön rahaa joka kuukausi joku tietty summa, tai vaikka sitten eri summa joka kk kunhan se on vähintään 100-200e. Tupakka ja alkoholi ja muu rilluttelu pois jos tapaat harrastaa - siitä loppuvuoden aikana säästyvällä summalla helposti käyt siellä Thaimaassa. Niin ja unohda kalliit pakettimatkat ja turistirysät, omatoimimatkailija pääsee paaaaaljon halvemmalla.
Eiväthän nuo ole mitkään "normitulot" joilla voi odottaa elävänsä keskiluokkaista elämää, kun lapsia on kolme. Normitulot nuo voisivat olla kaksi- tai korkeintaa kolmihenkiselle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin säälittävää, jos elämässä ei ole muuta tavoitetta kun päästä kerran vuodessa thaimaaseen tai jonnekin ulkomaille. Sijoittaisi noikin rahat oikein ja vaikka seuraavat 5v (tai edelliset 10v) niin olisi jo aikamoinen pääoma kasassa. Sillä sitten voi vaikka perustaa oman yrityksen ja päättää mitä elämässä haluaa tehdä.
Jotenkin hölmöjä ihmiset jotka säästää, jotta pääsevät tuhlaamaan.
Mä en kokis elämääni mielekkäänä jos pitäis aina vaan säästää ja säästää. Tuntuis ikävältä sijoittaa rahoja ensin 10 vuotta, että voisi lähteä hyvällä omallatunnolla matkalle. Sitäpaitsi tiedän jo mitä elämässä haluan tehdä ja se on kyllä kaikkea muuta kuin perustaa oma yritys. Nautin nykyisestä säännöllisestä palkkatyöstä aivan valtavasti ja tienaan siitä ihan sopivasti 3000 e kk. Ja säästämisen ideahan on nimenomaan se, että pääsee tuhlaamaan :) Minua ne rahat eivät pankkitilillä tai sijoituksissa kauheasti lämmitä, vaan kyllä haluan nauttia rahoista nyt kun olen vielä nuorehko ja terve. Tämä ei tarkoita, että olisin joku holtiton tuhlari tai että minulla ei olisi yhtään säästöjä, mutta kyllä koen että saan elämästä joskus vähän nauttiakin, kun kerran töissä käyn.
Älkää ostako mitään pakettimatkoja. Ei niiden lentojen ja hotellien itse etsiminen ja varaaminen edes ole niin työlästä ja vaikeaa. Pakettimatkoja vältellessä säästää pitkän pennin.
Www.skyscanner.com on loistava sivu edullisten lentojen ja hotellien etsimiseen.
Kenen unelmia lomalla toteutetaan? Pienet lapset eivät nauti hirveän pitkistä lentomatkoista. Seurasin juuri työreissulla amerikkalaisen nuoren perheen matkaa unelmien Pariisiin. Äiti oli niin väsynyt ettei jaksanut kiinnittää kumpaankaan lapseen huomiota, isä yritti hoitaa sekä neli-että kaksivuotiaan. Pienempi nukahti itkettyään pitkään eikä äiti halunnut laittaa lasta kiinni turvavöihin laskeutumisaikaan kun pelkäsi taaperon heräämistä. Kierreltiin taivaalla ja odotettiin, että lentoemot pakottivat tiukasti selittäen äidin laittamaan lapsen kiinni. Siinä sitten itki äiti ja lapsi. Miettisin kyllä kolmen lapsen kanssa aika tarkasti kuinka pitkät matkat - ja mihinkä aikaan vuorokaudesta - lapset jaksavat lentokoneessa matkustaa. Enkä itsekään jaksa pitkiä lomalentoja, töissä saa matkoista ja lennoista tarpeekseen.
Vierailija kirjoitti:
No ihan sillä tavalla, että aloittaa säästämään hyvissä ajoin. Me ollaan normituloista pienituloisempi perhe ja oltiin viime kesänä 1 kk autoreissulla jenkeissä ja säästettiin 2 vuotta. Joka kuukausi 300 euroa matkakassaan ja tingittiin vähän muusta sitten. Helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ostako mitään pakettimatkoja. Ei niiden lentojen ja hotellien itse etsiminen ja varaaminen edes ole niin työlästä ja vaikeaa. Pakettimatkoja vältellessä säästää pitkän pennin.
Www.skyscanner.com on loistava sivu edullisten lentojen ja hotellien etsimiseen.
Kyllä pakettimatka voi olla myös se parempi ja edullisempi vaihtoehto. Tulee mieleen joku spesifi kohde, kuten vaikka joku pieni Kreikan saari. Suora lento Helsingistä Ateenan reittilennon ja erinäisten laivakikkailujen sijaan. (Lentäenkin saarille pääsee jos haluaa mennä vispilän kyytiin, minä en). Varsinkin kun tänään nuo saaristolaivat ovat Lähi-Idän miehittämiä. Ei kiitos.
Meidän ratkaisumme on se että emme käy Thaimaassa lomalla koska siellä ei ole mitään mikä kiinnostaisi. Me asumme sellaisessa kaupunginnosassa jossa puolet asukaista on tummia tai aasialaisia joten kaukomatkat Aasiaan ei kiinnosta. Muutenkin etelänmatkojen kohteet ovat sellaisia hotellislummeja joissa käy vain viinanhuuruista wt-porukkaa. Me olemme myös sen ikäisiä ja mahat sen kokoisia että ei kiinnosta näytellä niitä uimarannalla, joku saattaisi ottaa sen provoiluna.
Jos me lähdemme ulkomaille niin se on joko kaupunkiloma keski-euroopassa tai laskettelumatka alpeille. Lomaa on nimenomaan se että ei tarvitse kuunella viikkoon suomen kieltä. Jos lähtee omatoimisesti ja varaa lennot ajoissa niin maksaa murto-osan Thaimaan matkasta.
Vierailija kirjoitti:
7000 euroa??? Luoja tuollahan reppureissaisi yksi ihminen monta kuukautta aasiassa, varmaan yli puoli vuotta.
No kyllä meillä meni 6000 kun kävimme neljähenkinen perhe Thaimaassa helmikuun alussa 2012. Oli kyllä hieno ja hyvä hotelli, muutamat retket, illalliset oli.
Mistä ja millä hinnoilla te muut siis saatte 3000 Thaimaan reissun neljälle?! Ihan oikeesti jos noin on niin jee päästään mekin uudestaan!!
Vierailija kirjoitti:
Edullisimmat reittilennot esim. Finnairilta Hki-Bangkok saa, kun ne varaa heti kun ne tulevat myyntiin. Eli nyt heti kipin kapin varaamaan! Hinnat nousee kun ajankohta lähenee. Hintoja vertailtuamme Finnairilta sai todellakin halvimmat lennot ja kaiken lisäksi ne olivat suorat lennot.
Meidän perhe oli pari vuotta sitten reissussa niin, että varasimme tammikuun lopun tietämillä lennot, heti kun ne tulivat myyntiin seuraavaksi jouluksi. Hinnat olivat 1000e/aikuinen ja 800e/lapsi. Hotelli varattiin erikseen ebookersilta kahdeksi viikoksi. Hua Hinissa oltiin ja kolmen tähden hotellin hinnaksi tuli n.1000e/2vkoa.
Eli tässäkin tuli hinnaksi 4600 euroa eikä ruokia eikä retkiä, takseja, hierontoja ole laskettu. Kyllä siitä tulee helposti 5000 - 7000 euroa neljältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai joulun aikaan hong kongiin lomalle? Ootko säätiedotuksia katellut sieltä siihen aikaan. Yhden talven siellä aduin ja toppatakki päällä farkuissa kuljettiin. Kaulahuivi myös kova sana. Ei ihan ehkä semmoista keliä mitä ap haaveilee...
Sulle ainoa syy matkustella on lämpö ja aurinko? Tosi monelle ei, yllätys yllätys.
Niin...meillä on 4 kouluikäistä lasta (vanhimmat jo yläkouluissa), eikä olla koskaan , siis koskaan!!! Käyty ulkomailla koko porukan kanssa!! No ruotsinristeilyllä ja Tallinnassa, mut niitä ei lasketa!
Nyt kyllä haaveilen juurikin tuosta Thaimaasta ja ehkä kolmen vuoden sisällä sinne päästään....mutta toisaalta....asutaan unelmiemme okt:ssa, on käytetty paljon rahaa sisustamiseen ja pihanlaittoon ja viihdytään loistavasti kotona. Lapsilla on suht kalliita (ja rakkaita) harrastuksia. Ja haluan nauttia elämästä myös tässä ja nyt, enkä säästää kituuttaa vuotta,mettä pääsen viikoksi ulkomaille....niin karuilta kuulostaa nuo neuvot....älä käy ulkona syömässä, lopeta lehtitilaukset, osta kirpparilta.....
No, elämä on valintoja!!