Miten normituloisessa perheessä on varaa 2vko Thaimaan matkoihin?
Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.
Kommentit (180)
Ei meillä ole varaa lomailla koulujen loma-aikoina, säästää monta tonnia kun lomailee muulloin.
1. kahvilassa ja ravintolassa käynnit vähemmälle
2. ei karkkeja, lehtiä, siidereitä, oluita kaupasta kuin esim. kerran kk
3. kampaajavälin harventaminen
4. vaatteiden osto tarjouksesta, itse ostin esim. lasten ensi talven haalarit nyt alesta
5. ruokakaupan tarjousten seuraaminen
6. ei eineksiä, itse kokkaaminen, ylijäämän pakastaminen
7. ei taksimatkoja, bussilla aina
Tässä vaan muutama idea, mitä itse noudatamme, onko teille tästä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Lennot neljältä (2 aikuista, yksi koululainen ja yksi alle kouluikäinen) tekee vähän yli 3000 € enkä etsinyt edes edullisinta vaihtoehtoa . Siihen hotelli päälle. Millaisessa luksushotellissa haluat asua, jos hotelliin ja syömisiin menee melkein 4000 €?
Linkit
Vierailija kirjoitti:
7000 euroa??? Luoja tuollahan reppureissaisi yksi ihminen monta kuukautta aasiassa, varmaan yli puoli vuotta.
Ap kertoikin 5-henkisestä lapsiperheestä. Reppureissu on muytenkin eri asia kuin hotelliloma.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta onko se matka oikeasti 7000 tonnin arvoinen? Tuolla summalla voisi tehdä vaikka mitä kivaa jossain lähempänä. Vuokrata vaikka ison hienon mökin Lapista murto-osalla tuosta hinnasta.
7 000 000€ loma ei nyt ehkä ole sen arvoinen, ja aika hulppea palvelu saa tuohon hintaan olla :p
Meillä on kolme lasta: matkan aikaan 1v, 5v, ja 7v. Tein matkahakuja äsken enkä edes katsonut kalleimpia hotelleja. Ei kiinnosta all-inclusive eikä luksus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt niin kateellinen ja katkera että räjähdän. Olen yrittänyt miettiä ja laskea budjettia, mutta me ei tänäkään vuonna päästä täältä helvetinloukosta nimeltä Suomi, minnekään.
Yhteenlasketut tulot 3500€ käteen kuussa, ei siitä saa raavittua 7000€ mitenkään.
Ja esikoisen koulun ja miehen työn takia ainoa mahdollisuus matkustaa on joulun aika. Ja ei kelpaa mikään muu kuin Thaimaa tai sen naapurimaat. Haluan nähdä ne.
Helposti meidän nettotulot samat ja päälle lapsilisät mitkä menee säästöön. Siitä menee:
Laina 900e
Vastike 300e
Ruoka 700e
Laskut 600e
Säästöön jää 1000e kuukaudessa sekä lapsien lapsilisät.
Matkustetaan kaksi kertaa vuodessa, yllensä toinen reissu kaukomaihin ja toinen Eurooppaan.
Menkää kanarialle kuten muutkin köyhät.
Niiin...
Meillä bruttotulot n.6700e/kk ja on käyty sesonkiaikaan eli helmikuussa 2x juuri Thaimaassa. Toinen matka kustansi n.7500e ja toinen 6000e, 15vrk matkoja 3,5-4,5 tähden hotelleissa aamiaisella, 2aik+2 kouluikäistä lasta.
Säästämällä, joka kk rahaa sivuun. Ulkosyömisiä vähemmälle, norm haemme tyyliin kiinalaista 3-4x/kk+joskus muuta ulkona syömistä+hampparipaikkojen kannatusta.
Tälle helmikuulle ei nyt saatu matkaa raavittua, kun viimehelmikuussa oltiin, toiv ensihelmikuulle onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole varaa lomailla koulujen loma-aikoina, säästää monta tonnia kun lomailee muulloin.
4. vaatteiden osto tarjouksesta, itse ostin esim. lasten ensi talven haalarit nyt alesta
7. ei taksimatkoja, bussilla ainaTässä vaan muutama idea, mitä itse noudatamme, onko teille tästä mitään?
Luen lehdet kirjastossa, ostan suurimman osan vaatteista alesta/kirpparilta. Käyn kampaajalla 3 kertaa vuodessa. Koskaan itse suurimman osan. En harrasta taksimatkoja. Yksi auto pakollinen, itse liikun julkisilla (vaunujen kanssa jos menee se on ilmaista).
Herkkuja tulee ostettua, sen myönnän.
Ja heräteostoksia pitää hillitä. Lasten talvivaatteet ensi vuodelle on tulevaa koululaista lukuunottamatta hankittu.
Ravintoloissa ei käydä kun ei kahdestaan koskaan päästä. Ap
Vierailija kirjoitti:
7. ei taksimatkoja, bussilla ainaTässä vaan muutama idea, mitä itse noudatamme, onko teille tästä mitään?
1. ei tule käytyä ollenkaan
2. aikakauslehti kerran viikko, ei karkkia tai kaljaa/siideriä
3. paljonko voi harventaa, viimeksi vuonna 2010
4. en muista milloin ostin vaatteita, ei lapsia
5. mitä muutakaan
6. mitä muutakaan
7. kävellen aina
Työtön sinkku ei paljon voi enempää nipistää ja silti ei ole varaa mihinkään. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lennot neljältä (2 aikuista, yksi koululainen ja yksi alle kouluikäinen) tekee vähän yli 3000 € enkä etsinyt edes edullisinta vaihtoehtoa . Siihen hotelli päälle. Millaisessa luksushotellissa haluat asua, jos hotelliin ja syömisiin menee melkein 4000 €?
Linkit
Tuntemani pienituloinen perhe käy joka vuosi kahden viikon lomalla Thaimaassa tai vastaavassa kohteessa.
Heidän salaisuutensa:
1) He elävät muuten todella säästäväisesti (asumiskulut pienet, laittavat ruokaa ja leipovat itse, ostavat vaatteita kirpputoreilta)
2) He hyödyntävät äkkilähtöjä tai muuten edullisia matkoja
Oma mielipiteeni on, että melkein kenellä hyvänsä on varaa melkein mihin hyvänsä, kysymys on vain siitä mistä kaikesta on sen vuoksi valmis tinkimään. Jos tietty talo on se unelmien koti, niin silloin panostetaan siihen ja säästetään muussa. Jos matkailu on elinehto, silloin tingitään muista menoista ja satsataan matkailuun. Ja niin edelleen. Valintojen maailma - vaikka tietysti isotuloisen on helpompi tehdä niitä valintoja.
Ööh.
Meillä on 5 henkinen perhe ja ollaan lähdössä loppukeväästä viikoksi Kreikkaan tai Kanarialle. Lähinnä lämmön takia, ohjelmassa loikoilua ja uimista, ei all-inclusivea vaan huoneistohotelli esimerkiksi. Noin 2500€:lla saa jo koko reissun, plus tietysti siellä kuluvat rahat.
Tosin koulusta voi lapset meidän mielestä olla pois viikon ja työt saadaan järjrsteltyä vapaaksi viikon ajaksi.
Eli ei siihen 7000 tarvi käyttää.
Älä osta mitään "pientä". Kun lakkasin kioskeilta kokiksen nappaamiset naistenlehdet yms, rahaa alkoi mystisesti säästyä huomattavia summia, siis ihan satasia kuussa. En ymmärrä miten niihin pikkupuroihin on voinut valua niin paljon! Eihän teillä ole auto-tai kulutusluottoja tai montaa autoa, silloin peli on melkein menetetty? Edelleen, tee teille joku säästöbudjetti, itse tiedätte mihin teillä halutaan ja tarvitaan käyttää rahaa ja mistä taas voisi vielä säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättää viinat ja tupakat ostamatta, niin helposti on varaa.
No heh, heh. Meillä ei polteta eikä juoda.
Ja en voi miehen töille mitään. Tiedättekö miten tuulisia paikkoja jotkut työt on? Voihan sitä ottaa omaa lomaa keskellä projektia, mutta sitten ei tule enää uutta. Sitten ei säästetä enää ollenkaan.
Miten tehdään viiden hengen matka 3000€:lla?
Lennot on ne kalleimmat eli niissä säästämällä. Miten muuten ette voi saada enempää kuin 3000€ kokoon noilla tuloilla? Itse saan käteen verojen jälkeen 1000€/kk (siitä vuokra, ruoka, yms.) Ei lapsia, mut 2 kissaa, jotka tietty halvemmat mut meneehän niihin rahaa ja käytän reissuillani aina melko kallista kissanhoitajaa eli siihenkin pitää säästää. Matkustan n. 4 kertaa vuodessa (joskus enemmän) ja vähintään kerran vuodessa Euroopan ulkopuolelle. Mihin se raha siis uppoaa? Nyt vaan tiukka budjetointi kehiin.
- Selaa lentolippuja incognito-tilassa, jotta lippuihin ei tule hintapainetta. Paina Ctrl + Shift + P
- Lentäkää kaupunkiin älkääkä turistikohteeseen. Sieltä esim bussilla eteenpäin. Thaimaa on turvallinen maa ja siellä on kiva yhdessä perheenäkin vähän "seikkailla".
- Ei mitään Aurinkomatkojen täydenpalvelun-settejä. Thaimaa on halpa maa, jossa saa paljon pieneen hintaan. Kaikki hotellilomat ovat samanlaisia, joten voitte aivan hyvin lähteä Alanyaan, jos haluatte sen helpon loman, koska ei sitä Thaimaata missään Phuketissa nää
Kotona säästellään:
- Ei valmisruokia tai oikoteitä. Tehkää esim. leipä itse. Siinä säästyy isossa perheessä pitkä penni. Tämän voi ottaa lasten kanssa projektiksi, jotta heillekin konkretisoituu, että näin päästään Thaimaaseen.
- Kaikki irtokolikot laitetaan säästöpossuun. Sinne voi kertyä iso summa vuoden lopussa.
- Päättäkää paljonko kulutatte rahaa kuussa ja pitäkää kaikki se käteisenä. Kortit pois. Rahaa kuluttaa herkemmin, jos se ei ole rahaa.
- Miettikää halvempia ruokia. Esim. kasvisruokapäivä kerran tai pari viikossa. Sillä säästyy paljon. Suunnittele muutenkin ruokalistat etukäteen, jotta heräteostoksia ei tapahdu. Eväät aina töihin.
- Karkkiherkut ovat kalliita. Jos joskus pitää herkutella, niin tehkää vaikka lettuja.
- Muutenkin rahaa säästyy, kun käytte porukan voimin marjassa/sienessä/kalastamassa... Ylimääräiset pakkaseen. Se on myös kivaa perheen yhdessäoloaikaa.
- Pitäkää kirjaa siitä, mihin rahaa on oikeasti kulunut. Löydätte varmasti kohteita, johon sitä on mennyt turhaan.
Siitä vaan tartut nyt toimeen. Ei se ole tämän vaikeampaa ja säästämisestä voi tulla elämäntapa. Ei silti tarvitse kituuttaa, koska kaikella tällä saat satakertaisena takaisin kokemuksina plus perheen yhteisenä aikana. Googlettele lisää matkasäästövinkkejä, jos nämä eivät toimi. Veikkaan tosin, että saattaa olla hiukan yrittämisen puutetta ;)
Minkä matkanjärjestäjän sivuilta ap on käynyt katselemassa? Pitäis tämä nyt ekaks saada tietää. Me lennetään esim turkish airlanesilla ja on menty Moskovan kauttakin. Onnistui sekin lapsen kanssa. Oma bungalow rannalta esim ko samuilta saa 20-30 ege yö ja hyvä on. Siihen kuuluu perus aamiainen. Ruokaan nyt ei thaikuissa saa paljoa menemään. Nyt ap vähän ryhtiä tohon hommaan herranjestas. Kyllä pitää onnistua teidän tuloilla.
Mihin teillä sitä rahaa sitten niin paljon menee?
Autottomuus muuten auttaa paljon. Onko teillä ihan pakko olla autoa?
Kaikki pienituloiset viisihenkiset perheet eivät yksinkertaisesti voi lähteä 2 viikon matkalle Thaimaahan pahimpaan sesonkiaikaan. Eipä siinä kateellisuus ja katkeruus paljon hyödytä. Ei meidänkään keskituloisessa lapsuudenperheessä koskaan ollut varaa lähteä koko porukalla Kanariaa pidemmälle vaikka Thaimaasta meilläkin kovasti haaveiltiin. Aikuisena olen sitten päässyt reissaamaan enemmän ympäri maailmaa enkä ole mitenkään katkera siitä etten sitä lapsena kokenut, minusta kaikki matkustaminen on edelleen luksusta. Kyllä sinäkin sinne Thaimaahan varmasti joskus pääset jos olet säästeliäs ja kärsivällinen, vaikka sitten kun lapset ovat isoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. ei tule käytyä ollenkaan
2. aikakauslehti kerran viikko, ei karkkia tai kaljaa/siideriä
3. paljonko voi harventaa, viimeksi vuonna 2010
4. en muista milloin ostin vaatteita, ei lapsia
5. mitä muutakaan
6. mitä muutakaan
7. kävellen aina
Työtön sinkku ei paljon voi enempää nipistää ja silti ei ole varaa mihinkään. Ikinä.
No, jos olet työtön, niin ei sun ylipäänsä pitäis mihinkään Thaikkuihin lähteä vaan koittaa saada työpaikka :D Olen tosin itse pystynyt matkustamaan myös työttömänä minimituilla (olin jo löytänyt duunin, mutta alkoi vasta 2kk kuluttua), mutten todellakaan oleta, että se on suomalaisen yhteiskunnan pitäis mun reissut kustantaa.
Eikun mä tarvin just niitä konkreettisia neuvoja, että saisin valettua uskoa tähän. Mulla on tänään niin paska päivä ettei tosikaan.
Katsoin matkanjärjestäjä sivuilta hintoja, antamaan suuntaa. Ap