Riitaa miehen kanssa omista rajoista kertomisesta
Minulla on tapana puhua miehelle illalla sängyssä mielessäni pyörivistä asioista. Varsinkin suhteen alkuaikoina mies jaksoi kuunnella, mutta sitten hän alkoi väsyä ilmeisesti puheripuleihini ja kävi niin, että hän vain yksinkertaisesti nukahti kesken lauseeni. Minusta se oli epäkunnioittavaa. Pyysin, että voisitko sanoa kun sinua alkaa väsyttää liikaa, tuntuu todella pahalta, kun nukahdat kesken lauseeni. Mies ei koskaan luvannut edes koittaa. En ymmärrä miksi. Miksei hän voi sanoa että nyt mua väsyttää? Hän jaksaa kuitenkin kuunnella eri aikoja minua, joten en voi ennustaa milloin kuorsaus alkaa kuulua.
En ole saanut miestä vieläkään sanomaan, että hän ei enää jaksa kuunnella vaan haluaa käydä nukkumaan. Meillä on muutenkin ongelmia ssitä, että mun pitäisi osata lukea miehen ajatuksia.
Kommentit (177)
Hämmentäviä tuollaiset monologit. Mies ei siis vastaa mitään, mutta sinä puhut ja puhut ja puhut? Onko keskustelu tuttu termi?
Ap, miten tuo otsikon "rajoista kertominen" kuului tähän?
Vierailija kirjoitti:
Juttusi ovat selvästi tylsiä, eivätkä kiinnosta miestäsi. Onko sinulla ketään muuta, jolle voisit höpistä? Ymmärrän, että on loukkaavaa, jossei toinen kuuntele, mutta toisesta voi olla puuduttavaa kuunnella yksinpuheluasi.
Itse teen niin, että keskustelen mieheni kanssa. Jossei mies vastaa mitään, oletan, ettei hän nyt jaksa keskittyä ja olen sitten hiljaa minäkin. Menen vaikka nettiin hölisemään. ;D
Mä toivoisin, että mies osaisi sanoa, ettei nyt jaksa kuunnella. Miten omasta itsestään kertominen omalle kumppanille voi olla noin vaikeaa? Jos mä loukkaantuisin siitä, niin miksei jätä minua? En ole tosin siitä saanut raivaria, ettei mua jaksa kuunnella, vaan siitä, että kohtelee mua niin paskasti, että nukahtaa kesken lauseen, eikä sano, että mua väsyttää ja anna mun säilyttää kasvoni omissa silmissäni, etten hölise ihmiselle, joka on jo nukahtanut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se muuttuu kidutukseksi jos et anna nukkua kun nukuttaa, Aloita aikaisemmin tai jos jää kesken niin puhu aamiaisella
Antaisin nukkua, mutta kysymys oli miksi mies ei ilmaise, että on väsynyt vaan vain alkaa kuorsata?
jos olet joskus saanut raivokohtauksen vastaavassa tilanteessa ja riita on kestänyt monta tuntia?
Voi olla että näin on käynyt, joo. Miksi se estää asian kertomisen myöhemmin? Miksi mies on kanssani, jos raivokohtaus haittasi jotain?
ap
No ei halua tapella väsyneenä :)
Miksi alat hölistä, kun menette nukkumaan? Jutelkaa ihmisten aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Että miehen omat rajat alkavat tässä, kun häntä väsyttää, niin ei halua enää kuunnella minua. En voi tietää, missä miehen väsymyksen raja menee milloinkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja että ihmiset jaksavat riidellä joka asiasta. Ole onnellinen jos olet löytänyt jonkun ketä rakastaa ja joka rakastaa sinua, ja jos näin ei ole, eroa ja jatka elämääsi.
No eikö parisuhteissa nyt riidellä vähän joka asiasta. Miten kumpikin voisi olla heti siltään tyytyväinen toisen kaikkiin tapoihin?
apTerveessä parisuhteessa ei "riidellä vähän joka asiasta".
No miten erimielisyydet sitten ratkaistaan? Minusta se, että ollaan eri mieltä eikä asia selviä on riita.
apNo niinhän se on jos kumpikaan ei jousta. Olla eri mieltä ja riidellä on aika kaukana toisistaan.
Miten niin olla eri mieltä on eri asia kuin riidellä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että miehen omat rajat alkavat tässä, kun häntä väsyttää, niin ei halua enää kuunnella minua. En voi tietää, missä miehen väsymyksen raja menee milloinkin.
ap
Eikö se ole jo ainakin siltä osin selvää, että illalla vuoteeseen menon jälkeen hänen rajansa on jo likellä, ei kannata silloin pitkiä juttutuokioita toivoa? :)
Just tuollaisia paskoja kaikki miehet on. Jätä se sika.
T: Feministi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja että ihmiset jaksavat riidellä joka asiasta. Ole onnellinen jos olet löytänyt jonkun ketä rakastaa ja joka rakastaa sinua, ja jos näin ei ole, eroa ja jatka elämääsi.
No eikö parisuhteissa nyt riidellä vähän joka asiasta. Miten kumpikin voisi olla heti siltään tyytyväinen toisen kaikkiin tapoihin?
No miten erimielisyydet sitten ratkaistaan? Minusta se, että ollaan eri mieltä eikä asia selviä on riita.
apNo niinhän se on jos kumpikaan ei jousta. Olla eri mieltä ja riidellä on aika kaukana toisistaan.
ap
No sinähän voisit vaikka pitää paljon oopperasta ja miehesi olla sitä mieltä, että se on kauheaa kiekumista. Teillä on olla oopperasta aivan erilaiset mielipiteet, eikä se tarkoittaisi riitaa, ellette erityisesti haluaisi tehdä siitä riitaa. Kuulostat nyt jotenkin pahaenteisen tutulta...
Siis höpiset yksinäsi miehellesi sängyssä yöllä ja ihmettelet miksi toinen nukahtaa kesken sun yksinpuhelun? Pystyykö miehesi osallistumaan keskusteluun vai pitääkö hänen olla vaan kuuntelijan osassa? Asiahan voi yksinkertaisesti olla niin, että miestäsi väsyttää.
Miksi miehesi pitää nimenomaan sanallisesti ilmaista, että hän ei jaksa kuunnella? Nukahtaminen välittää saman viestin. Ilta ennen nukkumaanmenoa ei selvästikään ole miehellesi sopiva aika juttelemiseen.
Olin samanlainen kuin sinä, kun aloitin suhteeni nuorena. Olen iltaihminen, joten halusin myöhään kertoa miehelleni kaikenlaista ja jutella syntyjä syviä. Loukkaannuin hirveästi, kun hän halusi vain nukkua tai ei jaksanut kuunnella. Koin, että hän ei arvostanut minua ja että tunteeni ja tarpeeni mitätöitiin. Aiheesta riideltiin hirveästi, mutta mies pysyi tiukkana; hän halusi vain nukkua ja hänellä oli siihen oikeus.
Parin vuoden jälkeen ymmärsin, että mieheni ei tule muuttumaan eikä hän myöskään käytöksellään halunnut satuttaa minua. Hänen oma rajansa meni siinä kohtaa, joten minun täytyi muuttaa käytöstäni ja uudelleensäätää odotukseni säästääkseni itseäni mielipahalta ja suhteemme jatkuvalta kitkalta. Päätin tietoisesti, että juttelen mieheni kanssa jossain toisessa yhteydessä. Aloimme käydä kahdestaan iltaa istumassa kahvilassa tai baarissa, ja silloin keskityimme kuuntelemaan toisiamme ja juttelemaan mistä milloinkin. Joillekin pariskunnille voi sopia vaikka saunassa, kävelyllä tai iltapäiväkahvilla jutteleminen. Tärkeää on, että silloin molemmat ovat läsnä, aika on sopiva molemmille, ei surffailla netissä vaan ollaan nimenomaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen esimerkiksi eri mieltä mieheni kanssa siitä, pitäisikö astiat laittaa suoraa koneeseen haisemaan vai täyttää tiskikone kerralla mutta ei me siitä riidellä. Kumpikin tietää että toinen on eri mieltä ja kunnioittaa toisen tapaa. Tässä nyt yksi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Helppo ratkaisu: Istukaa sängyn laidalla juttelun ajan ja kun siirrytte makuulle, on se merkki nukkumisen alkamisesta. Kukaan ei varmaan pystyyn nukahda kuitenkaan. Ihmeellistä että vaadit mieheltä anteeksipyyntöjä nukahtamisesta, eihän sitä nukahtamista ja sen aikaisia tapahtumia muista aamulla! Miten hän voisi tietää, että on nukahtanut kesken sinun lauseen? Kuinka usein saat asiasi puhuttua ennen nukahtamista, vai jatkuuko puhuminen aina siihen asti että miehesi nukahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se muuttuu kidutukseksi jos et anna nukkua kun nukuttaa, Aloita aikaisemmin tai jos jää kesken niin puhu aamiaisella
Antaisin nukkua, mutta kysymys oli miksi mies ei ilmaise, että on väsynyt vaan vain alkaa kuorsata?
jos olet joskus saanut raivokohtauksen vastaavassa tilanteessa ja riita on kestänyt monta tuntia?
Voi olla että näin on käynyt, joo. Miksi se estää asian kertomisen myöhemmin? Miksi mies on kanssani, jos raivokohtaus haittasi jotain?
apNo ei halua tapella väsyneenä :)
Niin no tää voi tietysti olla, mies pelkää, että alan jankata ja vängätä, että hänen olisi nyt ihan paaaakko kuunnella vielä tää ja tää asia, vaikka hän on väsynyt. :/ En tiedä. Mielestäni en toimisi niin. En itsekään jaksaisi väsyneenä kuunnella ketään, mutta mieheni jaksaa paljon muitakin sellaisia asioita, joita mä en, ohan henkiselläkin puolella. Siksi vaikea tietää millainen hän on, kun ei kerro. Ja jos en uskoisi niin miksei raivoa itse kerran, pari niin varmaan uskoisin. Jos kerran minä hölinöineni olen väärässä. (Sääntö sängyssä ei puhuta. Mutta meillä ei ole sellaista sääntöä kuitenkaan.)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apOlen esimerkiksi eri mieltä mieheni kanssa siitä, pitäisikö astiat laittaa suoraa koneeseen haisemaan vai täyttää tiskikone kerralla mutta ei me siitä riidellä. Kumpikin tietää että toinen on eri mieltä ja kunnioittaa toisen tapaa. Tässä nyt yksi esimerkki.
Missä teillä on likaiset astiat, jos ei tiskikoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Ei miesten aivotoiminta riitä noin vaativiin asioihin. Suosittelen, että juttelet naispuolisten ystäviesi kanssa.
"Vaativia asioita" Mitähän nekin lienevät?
Yhden vaativa asia on toiselle yhdentekevä.
Ja miksi niistä pitää jauhaa juuri kun on menty nukkumaan? Eikö muuta aikaa löydy niille vativille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apOlen esimerkiksi eri mieltä mieheni kanssa siitä, pitäisikö astiat laittaa suoraa koneeseen haisemaan vai täyttää tiskikone kerralla mutta ei me siitä riidellä. Kumpikin tietää että toinen on eri mieltä ja kunnioittaa toisen tapaa. Tässä nyt yksi esimerkki.
mutta te olette tyytyväisiä toistenne tapoihin. Niistä ei tarvitse riidellä. Olette vain todenneet, että ne ovat erilaiset. Mä en ole tyytyväinen mun mieheni tapaan alkaa kuorsata kesken mun puheeni. Ei pyytänyt edes anteeksi kun se tapahtui ekan kerran. Jos olisi pahoitellut, olisin ymmärtänyt, että välittää minusta kuitenkin.
ap
Illalla sängyssä nyt yleensä olosuhteet ovat nukahtamiselle otolliset. Lisäksi nukahtaminen on vaivihkainen prosessi, ei siinä vaiheessa kun on nukahtamassa voi yhtäkkiä ilmoittaa että kohta nukun. Tai sitten kyseinen ilmoitus pitäisi sanoa heti sänkyyn siirtyessä, kun nukahtaminen on kaukana. Järkevämpi tapa olisi puida tärkeät asiat ennen sänkyyn siirtymistä ja rupatella sängyssä sellaista, jossa ei haittaa jos toinen jossain välissä nukahtaa.