Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan yleistieto eilisessä Haluatko

Vierailija
21.02.2016 |

Miljonääriksi ohjelmassa...
Miten ei tiennyt Oxfordia?

Kommentit (340)

Vierailija
41/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun verran okl-piireissä pyörineenä voin sanoa että ne on oikeasti aivan toopea sakkia. Suurin osa jotain maatalon tyttöjä tai koko pienen ikänsä viulua orkesterissa soittaneita himmeleitä tai mahdollisesti jotain kilpaurheilutaustaa eli eipä oo ollut aikaa sivistää itseään. 

Mitäs vikaa maatalon tytöissä on..?

Vierailija
42/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en olisi tiennyt Florence Nightingalea. Olen luokanopettaja ja valmistunut lukiosta E:n paperein. Myös historiasta kirjoitin E:n. Haluaisin tietää, että mikä sairaanhoidon parissa uraa uurtaneessa henkilössä on niin merkittävää, että hänet pitäisi jokaisen tietää. Hukkuu kyllä niin historian henkilöiden massaan, ettei ole ihme ettei tällaista tiedä. En muista koskaan oppikirjoissa häntä mainittaneen enkä sen puoleen muuallakaan. Miksi edes olisi mainittu, kun historiassa painotetaan suuria aikakausia, syy ja seuraus -suhteita sekä suurimpia sotia ja niihin liittyneitä henkilöitä? Miksi yksittäinen sairaanhoitaja nousisi esiin muualla kuin lääketieteen historiassa? Onko hän vaikuttanut jollakin tavalla kansainväliseen politiikkaan tai muutoin muuttanut historian kulkua? Sanoisin, että menee siihen kuuluisaan nippelitiedon kastiin...

Vaikka ei olisi suoraan tiennyt Nightingalea, niin jos hänellä olisi ollut jotain yleistietoa, olisi hän voinut poissulkemalla päätyä oikeaan vastaukseen? Mutta kun hän ei tiennyt edes Coco Chanelia!! Suklaasta ja kanavasta vain höpötti. Itse mietin, että ok, Amelia Earhart oli se kadonnut lentäjänainen, Chanel muoti- ihminen ja sitten jäi jäljelle Nightingale ja en nyt muista sitä yhtä vaihtoehtoa, mutta senkin olisi osannut sulkea pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en olisi tiennyt Florence Nightingalea. Olen luokanopettaja ja valmistunut lukiosta E:n paperein. Myös historiasta kirjoitin E:n. Haluaisin tietää, että mikä sairaanhoidon parissa uraa uurtaneessa henkilössä on niin merkittävää, että hänet pitäisi jokaisen tietää. Hukkuu kyllä niin historian henkilöiden massaan, ettei ole ihme ettei tällaista tiedä. En muista koskaan oppikirjoissa häntä mainittaneen enkä sen puoleen muuallakaan.

Aika jännä. Mä nimittäin muistan kyllä kouluajoilta että Nightingalesta oli historiassa juttua, oon selkeästi reilusti sua vanhempi koska mun aikaan ei kirjoituksissa edes ollut E-arvosanaa. Eli mun mielestä oli kummallista ettei tiennyt, samoin sitä Oxfordia ja sekin ettei se nuori poika tiennyt Kennedyn puoluetta kun mulle ne on ihan itsestäänselviä juttuja. Mulla taas ei ois ollut hajuakaan Isac Elliotista tai niistä pelikysymyksistä, osittain sukupolvijuttujakin siis.

Vierailija
44/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope ei tiänny mittää lällällällällällää opet onki tyhmijä lällällällää!!!!!!!!

mää tiäsin florencen jo ennenkö mää opin tupakkia polttaa

Vierailija
45/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajatkin ovat ihmisiä. Ei ne tiedä kaikesta kaikkea. Luokanopettajat opettaa alakoulussa. Kuinka monelle alakoululaiselle on tulevaisuuden kannalta ehdotonta tietää esim. jostain Florence Nightingalesta?

Vierailija
46/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajien koulutuksessa on se perustavanlaatuinen vika, että siellä päntätään lähinnä kasvatustieteitä ja didaktiikkaa. Kaikella kunnioituksella, ei se kasvatus- ja opetustaito niin vaikea juttu ole, ettei siitä selvittäisi vaikka lyhyellä kurssilla.

Ensisijaisesti koulutuksen pitäisi keskittyä opettajien tietopohjan laajentamiseen niissä aineissa, jotka kuuluvat alakoulun ohjelmaan ja ennen kaikkea heidän yleissivistyksensä laajentamiseen.

Koulussa kun asiat eivät mene niin, että tunnilla käsitellään vain sitä oppikirjan tiettyä kappaletta. Nykykoululaiset ovat fiksuja ja saattavat esittää kysymyksiä aivan mistä vain. On noloa, jos opettajalla ei ole antaa minkäänlaisia vastauksia.

Vierailija
47/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajatkin ovat ihmisiä. Ei ne tiedä kaikesta kaikkea. Luokanopettajat opettaa alakoulussa. Kuinka monelle alakoululaiselle on tulevaisuuden kannalta ehdotonta tietää esim. jostain Florence Nightingalesta?

Ei alakoululaisen tarvitsekaan vielä tietää Florence Nightingalea. Mutta aikuisen ihmisen, vieläpä opettajan ammatissa toimivan, se kyllä kuuluu tietää. Kuuluu semmoiseen laajempaan käsitteeseen kuin yleissivistys.

Vierailija
48/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Florense Nightingaale, onks se mies vai nainen? Coco on suklaa ja Chanel on tietysti kanava. Hihihihi. Amelia on varmaan joku ranskalainen. Emmää oo koskaa kuullukaa Harvardista. Mikä ihmeen Oxford? Ei sano mulle mitää... Lukitaan vastaus D: Harvard

Vierailija
49/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan tietää kaikesta kaikkea, mutta sen verran tietoa pitäisi olla, että osaisi edes auttavasti sijoittaa nimet ja asiayhteydet. Esim. Amelia Earhart - lentäjä, Florence Nightingale - sairaanhoito, Coco Chanel - muoti, Mata Hari - tanssija/vakooja, Marie Curie - fysiikka, Albert Einstein - fysiikka, Henry Ford - autot, Arvo Ylppö - neuvola.

Ja vaikka hän opettaa alakoulussa, niin hän on luokanopettajaksi päästäkseen käynyt itse alakoulun jälkeen yläkoulun, lukion ja yliopiston. Kaikki mainitsemani nimet ovat tulleet vastaan viimeistään lukion historian tunneilla.

Vierailija
50/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lahtelaisen koulun opettajat ja rehtori katsoivat Friidan tv-esiintymisen. He aloittavat heti maanantaina opettajanhuoneessa Friidan yleistietojen päivittämisen. Vanhemmat ovat jo lähettäneet ehkä palautetta? Visailuun osallistuminen kannatti.

Vierailija
51/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VAKAVA-yhteishaku pitäisi poistaa. Eihän siinä ole mitään järkeä, että voi hakea lähes kaikkia opettajakoulutuspaikkoja Suomessa ja vain parhaat pääsee Helsinkiin, loput sitten ripotellaan ympäri Suomea. Pitäisi tehdä niin kuin lääkiksissä. Saa hakea vain yhteen kouluun per vuosi ja sitten olisikin hyvä olla varma, että pääsee ko. kouluihin. Saataisiin näin ehkä fiksumpaa ainesta sinne pohjoiseenkin, kun ei voisi enää hakea joka paikkaan kerralla.

Joukossa tyhmyys tiivistyy ja luultavasti ne tyhmimmät opettajaopiskelijat opiskelee juurikin tuolla jumalan selän takana Rovaniemellä.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Valmistui Rovaniemeltä 90-luvulla, enkä mennyt sinne siksi, että en muualle olisi päässyt. Halusin opiskella Lapin yliopistossa. Sitä paitsi olen ihan hyvä opettaja, joskaan en enää Lapissa. Florence Nightingale on minulle opetettu jo ala-asteella. Siksi onkin outoa, ettei tuota tiennyt.

Vierailija
52/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua kollegana hävetti. Ärsyttikin, koska tämmöisten puupäiden kanssa sitten tappelen työpaikoista ja hyvässä lykyssä tekopirteällä hymyllä ne saavatkin. Ja opettaa vielä kutosia... kokemuksesta tiedän, että kutoset osaa katsoa nenän vartta pitkin puolityhmää ja tietämätöntä opettaja. Ei luokanopen tarvi olla jokaisessa aineessa supertietävä, mutta kohtuullinen yleissivistys on todellakin tarpeen.

Se kommentti, että "tieto voi olla vanhentunutta" nosti myös kulmakarvoja. Tieto voi olla vanhentunutta, mutta harvemmin tuon kaltaisissa asioissa kuin vanhimman yliopiston nimeämisessä. Jaajokin koki myötähäpeää...

Vierailija
53/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kyseinen yksilö oppia koulussa enemmän kuin oppilaansa.

Vierailija
54/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että tyhmät nätit blondit saavat silti helposti töitä. Ja siksi ei kai ole kiinnostanutkaan turhia sivistää itseään, kun pärjää ulkonäöllä ja sosiaalisuudellakin. Moni työnantaja tosin huomaa tehneensä virheen, kun blondi haluaa etuoikeuksia.

Vierailija
55/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en olisi tiennyt Florence Nightingalea. Olen luokanopettaja ja valmistunut lukiosta E:n paperein. Myös historiasta kirjoitin E:n. Haluaisin tietää, että mikä sairaanhoidon parissa uraa uurtaneessa henkilössä on niin merkittävää, että hänet pitäisi jokaisen tietää. Hukkuu kyllä niin historian henkilöiden massaan, ettei ole ihme ettei tällaista tiedä. En muista koskaan oppikirjoissa häntä mainittaneen enkä sen puoleen muuallakaan. Miksi edes olisi mainittu, kun historiassa painotetaan suuria aikakausia, syy ja seuraus -suhteita sekä suurimpia sotia ja niihin liittyneitä henkilöitä? Miksi yksittäinen sairaanhoitaja nousisi esiin muualla kuin lääketieteen historiassa? Onko hän vaikuttanut jollakin tavalla kansainväliseen politiikkaan tai muutoin muuttanut historian kulkua? Sanoisin, että menee siihen kuuluisaan nippelitiedon kastiin...

Oikeasti? En kestä.

Ei sillä, ettet nyt olisi just kyseiseen asiaan osannut yhdistää Florence Nightingalea, mutta ettet ole koskaan kuullutkaan ja laitat kuuluisaan nippelitiedon kastiin. Toivottavasti et opeta luokallesi historiaa.

En kyllä tajua millaisessa luolassa on pitänyt kasvaa, ettei edes nimi soita mitään kelloja. "Onko hän vaikuttanut jollain tavalla kansainväliseen politiikkaan tai muutoin muuttanut historian kulkua?" . Ei varmaan ole olemassa listaa maailman kuuluisimmista ja vaikutusvaltaisimmista naisista, joissa Florence Nightingale ei olisi. Normaalilla järjellä varustettu olisi edes poissulkemalla päätellä listalta kaksi, vaikka olisi kuinka hölmö.

Mutta vahvistaa vain opiskeluaikaista käsitystäni, että OKL:n porukka ei ytodellakaan ole niitä penaalin terävimpiä kyniä...

Vierailija
56/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä Suomessa on niin, että ne penaalin terävimmät kynät hakeutuvat muualle kuin opettajakoulutukseen. Siellä niitä fiksuja ihmisiä kuitenkin tarvittaisiin, opettajathan ovat vastuussa tulevien sukupolvien saamasta peruskoulutuksesta. Asenteita pitäisi muuttaa ja nostaa OKL tavoitelluimmaksi paikaksi ohi lääkiksien ja oikeustieteellisten.

Vierailija
57/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en olisi tiennyt Florence Nightingalea.  Hukkuu kyllä niin historian henkilöiden massaan, ettei ole ihme ettei tällaista tiedä. En muista koskaan oppikirjoissa häntä mainittaneen enkä sen puoleen muuallakaan.

Ketkä historian henkilöt sitten ovat niin merkittäviä etteivät huku massaan? Hitler varmaan, mutta entä Rudolf Hess? George Washington/Gerald Ford? Beatlesit/Isac Elliot?

Vierailija
58/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa etten itsekään tiennyt Nightingalea. Ei ole ikinä tullut koulussa vastaan, uskokaa tai älkää (96-syntynyt)

Pahin pohjanoteeraus oli se yliopistokysymys, kun ei vielä 50/50 jälkeenkään tajunnut.

Vierailija
59/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se huolestuttavaa, että luokanopettaja ei ole kuullutkaan k.o. henkilöstä, mutta haluaisin silti ennemmin hänet lapseni opettajaksi kuin jonkun, jolla on yhtä suuri aukko SYDÄMEN sivistyksessä ja joka opettaisi lapselleni, että toisten väärille vastauksille ja tietämättömyydelle nauraminen ja pilkkaaminen on hyväksyttävää. Minusta oikeasti sivistynyt ihminen on sekä tiedollisesti ja henkisesti sivistynyt ja osaa hyvin hienovaraisesti käsitellä tilanteet, joissa toisen ihmisen tietojen vajavaisuus tulee esiin. 

Vierailija
60/340 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Florence Nightingale on kyllä niin yleistietoa, että se pitää tietää. Modernin sairaanhoidon perustaja ja listattuna ihan jokaiseen luetteloon maailman tunnetuimmista ja ansioituneimmista naisista. Mutta eipä tuo kilpailija taatusti olisi mitään tiennyt historian suuremmistakaan linjoista, joten sikäli sama, mitä häneltä kysyttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän