Opettajan yleistieto eilisessä Haluatko
Miljonääriksi ohjelmassa...
Miten ei tiennyt Oxfordia?
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa kyseisen tyttösen kanssa enkä minäkään ole ikinä kuullut Florencesta (tai osannut edes lausua nimiä) tai en olisi tiennyt vanhinta yliopistoakaan. Miksi pitäisi? Missä tilanteessa nuo olisi pitänyt opiskella? Noista tiedoista ei lopulta ole mitään hyötyä kenenkään elämässä.
On tässä elämässä paljon tärkeämpiäkin asioita.Harvard ja Oxford nyt vaan on yksinkertaisesti yleistietoon kuuluvat käsitteet. Kysymyksenä oli että mikä on brittien vanhin yliopisto, joten jos et tiedä että Harvard on Yhdysvalloissa ja Oxford Englannissa, niin silloin olet kyllä todellinen tampio. Onnitteluni.
En tiennyt. Olen varmaan kauhea tampio sitten :D kertokaa missä tämmöiset asiat pitäisi oppia kun ne mukamas niin pitäisi kaikkien tietää? Onko nämä nyt jotain älykkyyden mittauspilareita vai miksi tuo on niin tärkeä tietää?
Ei näitä välttämättä koulussa opeteta, mutta kyllä tällaisten asioiden pitäisi tulla vastaan ihan yleisesti maailman menoa seuraamalla. Esimerkiksi Harvard oli tapetilla muutama vuosi sitten, kun Esko Aho lähti sinne, ja silloin uutisoinnista kävi aika selvästi ilmi, että Yhdysvalloista on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa kyseisen tyttösen kanssa enkä minäkään ole ikinä kuullut Florencesta (tai osannut edes lausua nimiä) tai en olisi tiennyt vanhinta yliopistoakaan. Miksi pitäisi? Missä tilanteessa nuo olisi pitänyt opiskella? Noista tiedoista ei lopulta ole mitään hyötyä kenenkään elämässä.
On tässä elämässä paljon tärkeämpiäkin asioita.Harvard ja Oxford nyt vaan on yksinkertaisesti yleistietoon kuuluvat käsitteet. Kysymyksenä oli että mikä on brittien vanhin yliopisto, joten jos et tiedä että Harvard on Yhdysvalloissa ja Oxford Englannissa, niin silloin olet kyllä todellinen tampio. Onnitteluni.
En tiennyt. Olen varmaan kauhea tampio sitten :D kertokaa missä tämmöiset asiat pitäisi oppia kun ne mukamas niin pitäisi kaikkien tietää? Onko nämä nyt jotain älykkyyden mittauspilareita vai miksi tuo on niin tärkeä tietää?
Ja lisään vielä, että kyllä olen kuullu Harvardista ja oxfordista, mutten ole sen enempää vaivannut päätäni sillä missä kyseiset koulut on. Eikä ne ole missään muussa kuin televisio-ohjelmissa tullu vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihana Friida! Katsokaas kun ekaluokkalaisille on on tärkeämpää opettaa reippautta ja iloista elämänasennetta kuin jotain triviaalia nippelitietoa.
M39
Höpö, höpö. Ensinnäkin kyseinen Friida on kutosten opettajana ja tuskin suuntautunut alkuopetukseen. Toiseksi ekaluokan open tärkein tehtävä ei ole opettaa iloista elämänasennetta ja reippautta vaan lukemista ja koululaisen tavoille. Toki positiivisuus pitää säilyttää ja itsetunto, mutta ne nyt normaalisti tulee siinä sivussa, jos ei ole ilkiö opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Moni väittää, että korkeakoulutus = älykkyys+sivistys.
Tosiasiassa korkeakoulutus ei ole sen kummempaa kuin minkä tahansa ammatin opiskelu. Siinä saadaan tarvittava määrä tietoa tarvittavista asioista, ei enempää, ei vähempää. Ja älyä tarvitaan vain näiden asioiden opettelemiseen.
Todelliseen sivistyksen hankkimiseen tarvitaan utelias ja kyltymätön mieli.
Turha siis ihmetellä tuon tyttösen vajavaista yleissivistystä. Hän on saanut oppia tarvittavat tiedot opettaakseen alakouluikäisiä, ei enempää, ei vähempää.
Sulle siis a on ihan sama kuka ja mitä sun lapsellesi opetetaan tai b sulla ei ole lapsia.
Ohis.
Ylläolevan kommentin kirjoittajalle :
Olkiukkojen rakentelu ei ole osoitus a) sivistyksestä, ja b) älykkyydestä.
Jos tästä tulee kausi, jolloin luokanopettaja ei tiedä paljoakaan ja ehkä siivooja voittaa miljoonan? Tietoa voi kartuttaa vaikka ei olisikaan akateemista koulutusta.
Katsoin ton pikku klipin ja eniten alkoi ärsyttämään se, että yrittää olla hauska ja vitsailla muka että pitäskö tietää yms.ja se että oli ihanaa olla Jaajon kainalossa.
Todella tomppelin oloinen vaikkakin suht nuori.
En haluaisi olla tollasen kollega. Mukahauska kikattelija . Aargh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana Friida! Katsokaas kun ekaluokkalaisille on on tärkeämpää opettaa reippautta ja iloista elämänasennetta kuin jotain triviaalia nippelitietoa.
M39Onko tämä sarkasmia?
Ei.
M39
Vierailija kirjoitti:
On tässä elämässä paljon tärkeämpiäkin asioita.
Minua hävettäisi, jos olisit lapseni.
Ensinnäkin englannin oppiminen on nykyään helpompaa kuin koskaan ja se aloitetaan peruskoulussa jo aikaisessa vaiheessa. Aivan varmasti koulussa on sinunkin kohdallasi käsitelty Florence Nightingalen merkitystä sairaanhoidon kehittämisessä. Samoin olen varma, että jossain vaiheessa on ollut puhetta Oxfordista sekä myös Harvardista, koska molemmat ovat tuottaneet maailmalle ja kehitykselle merkityksellisiä ihmisiä.
Kuulut ilmeisesti siihen porukkaan, jolle some ja selfiet ovat tärkein asia elämässä. Taisivat olla jo kouluaikoinasi, koska ilmeisesti perin vähän tietoa on päähäsi jäänyt.
En ymmärrä tarvettasi kehuskella sivistymättömyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, että kyllä olen kuullu Harvardista ja oxfordista, mutten ole sen enempää vaivannut päätäni sillä missä kyseiset koulut on. Eikä ne ole missään muussa kuin televisio-ohjelmissa tullu vastaan.
No aika tynnyrissä oot kasvanut... Vaikka ei edes normaali maailmanmeno kiinnostaisi, niin ei tartte nähdä kuin pari jenkkileffaa ja johan siellä on heti viittaus heidän maansa parhaimpaan kouluun eli Harvardiin...
Vierailija kirjoitti:
Florence Nightingale on kyllä niin yleistietoa, että se pitää tietää. Modernin sairaanhoidon perustaja ja listattuna ihan jokaiseen luetteloon maailman tunnetuimmista ja ansioituneimmista naisista. Mutta eipä tuo kilpailija taatusti olisi mitään tiennyt historian suuremmistakaan linjoista, joten sikäli sama, mitä häneltä kysyttiin.
En ole opettajaksi opiskellut, mutta kohta maisteri ja ei, en ole tiennyt kuka on Nightingale. Toki olen nimen jossain yhteyksissä nähnyt, mutta sen tarkemmin ei mitään ideaa. Tämän kohun inspiroimana selvisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M39Höpö, höpö. Ensinnäkin kyseinen Friida on kutosten opettajana ja tuskin suuntautunut alkuopetukseen. Toiseksi ekaluokan open tärkein tehtävä ei ole opettaa iloista elämänasennetta ja reippautta vaan lukemista ja koululaisen tavoille. Toki positiivisuus pitää säilyttää ja itsetunto, mutta ne nyt normaalisti tulee siinä sivussa, jos ei ole ilkiö opettajana.
Tunnistatko komparatiivin?
M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jokainen saa vapaasti elää tampiona tietämättä maailman asioista, Ei kenenkään tarvitse tietää yhtään mitään, ellei tahdo.
Mutta jos yhtään seuraa tiedotusvälineitä, katsoo telkkarista asiaohjelmia, ajankohtaisia reportaaseja ja tiededokumentteja, lukee kirjoja jne., niin tieto karttuu itsestään ja maailmankuva avartuu ihan kummasti. Jos siis ei välttämättä halua olla tampio.
Florence Nightingale on käsite, kuten Äiti Terasakin, mutta ei taida viimeksi mainittukaan olla enää tuttu nuorison keskuudessa.
Ihmettelin miten hän pääsi siitä alkukarsinnasta kilpailemaan (piti laittaa pääkaupungit järjestykseen pohjoisimmasta eteläisimpään)? Että ihan summassako paineli oikeaan järjestykseen nopeimmin vai mitenkä ihmeessä? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajien koulutuksessa on se perustavanlaatuinen vika, että siellä päntätään lähinnä kasvatustieteitä ja didaktiikkaa. Kaikella kunnioituksella, ei se kasvatus- ja opetustaito niin vaikea juttu ole, ettei siitä selvittäisi vaikka lyhyellä kurssilla.
Ensisijaisesti koulutuksen pitäisi keskittyä opettajien tietopohjan laajentamiseen niissä aineissa, jotka kuuluvat alakoulun ohjelmaan ja ennen kaikkea heidän yleissivistyksensä laajentamiseen.
Koulussa kun asiat eivät mene niin, että tunnilla käsitellään vain sitä oppikirjan tiettyä kappaletta. Nykykoululaiset ovat fiksuja ja saattavat esittää kysymyksiä aivan mistä vain. On noloa, jos opettajalla ei ole antaa minkäänlaisia vastauksia.
Anteeksi nyt vain, mutta olet väärässä tuon tummennetun osion suhteen. Kasvatukseen ja opetukseen liittyy älyttömän paljon asioita, joita on otettava huomioon, jotta opetuksesta tulisi jollain tasolla järkevää ja oppilasta aidosti kehittävää. Olen kyllä kanssasi siitä samaa mieltä, että opettajalla tulisi olla yleissivistystä sen verran ettei heti ole sormi suussa kun kysymyksiä tulee.
Opiskelin yliopistossa kultaisella 1970-luvulla, jolloin sivuaineita sai kerätä ihan vapaasti. Itse suoritin ihan yleissivistysmielessä arvosanoja yhteensä 11 eri aineesta, cum lauden muun muassa kasvatustieteestä. Kyllä se aivan selvästi erottui muista oppiaineista, oli suoraan sanottuna oli aika tuubaa, pitkälti itsestäänselvyyksiä.
Ei siinä mitään, että opettajaopintoihin sisältyy pedagogiikkaa ja didaktiikkaa, mutta kyllä noista ne olennaiset asiat pystyisi omaksumaan hyvin lyhyessä ajassa. Loppuaika kannattaisi käyttää syvällisempään "kovempiin" tieteisiin perehtymiseen. Jopa äidinkielen osaaminen tuntuu monelta nykyajan luokanopettajalta olevan hukassa, joten siihenkin olisi hyvä satsata vähän enemmän.
Ei se nykyisin ole sen kummempaa. Itse olen kasvatustieteen opiskelija ja alanvaihtaja, eli minulla on filosofian maisterin tutkinto jo ennestään. Ekat kasvatustieteen luennot olivat hirveä shokki. Opetus ja sen sisältö olivat aivan lukiotasoa, ja olin suoraan sanoen järkyttynyt siitä minkälainen taso vallitsi opinnoissa, jotka kuitenkin suoritetaan yliopistossa.
Enkä muuten ole ainoa, joka on tätä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M39Höpö, höpö. Ensinnäkin kyseinen Friida on kutosten opettajana ja tuskin suuntautunut alkuopetukseen. Toiseksi ekaluokan open tärkein tehtävä ei ole opettaa iloista elämänasennetta ja reippautta vaan lukemista ja koululaisen tavoille. Toki positiivisuus pitää säilyttää ja itsetunto, mutta ne nyt normaalisti tulee siinä sivussa, jos ei ole ilkiö opettajana.
Tunnistatko komparatiivin?
M39
Mielestäsi ekaluokkalaisille on siis tärkeäMPÄÄ opettaa reippautta. Hieno homma. Mutta kuten toi ylläoleva jo vastasi sulle, niin Friida ei opeta ekaluokkalaisia. Nämä täällä puidut asiat eivät ole "triviaalia nippelitietoa" vaan yleissivistystä.
Täällä jotkut ihmettelevät missä sekin, että esim. Harvard sijaitsee Jenkeissä, olisi pitäisi opiskella.
Vastaan: ei missään erityisessä opinahjossa. Tietenkään. Mutta jos tämä tumpio-porukka pitäisi katseensa muuallakin kuin iphonessaan ja korviin kantautuisi muutakin kuin korvanappeihin valittua musiikkia, olisi näitä tiedonjyväsiä kertynyt vuosien saatossa aika paljon.
Tätä menoa 20 vuoden kuluttua ohjelmassa Haluatko miljonääriksi esitetään miljoonan euron arvoinen kysymys:
mikä maa on tunnettu pyramideistään?
A. Norja B. Vatikaani
C. Kroatia D. Egypti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat on yleissivistykseen kuuluvia "mittauspilareita".
Tämmöiset asiat oppii tiedonnälkäinen ihminen, joka on kiinnostunut kaikesta maan ja taivaan väliltä.
Ps. Kirjoja lukemalla oppii yleissivistystä paljon paremmin, kuin pelkkää somea näpelöimällä.
En yhtään ihmettele, että itseriittoiset av-mammat ovat taas tuomitsemassa muita.
ilmankos poika kirjoitti vaan exemian äikästä, siinähän selvisi nyt syy.