Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä gluteenittomilla/maidottomilla on varaa syödä??

ihmettelen
17.02.2016 |

Olen ollut maitoyliherkkä jo vuosia ja soija-, manteli-, kaura-, herneproteiini-, riisimaidot sun muut korvikkeet on tullut tutuksi, mutta nyt mulla epäillään keliakiaakin! Perheen ruokakulut on nyt jo ihan järjettömän kovat, koska se on ihan fakta, että maidoton ruokavalio maksaa huomattavasti enemmän kuin maidollinen, kohta pitää varmaan alkaa ostaa gluteenitontakin, ei rahat riitä :( Tuttaavaperheen rouva (4henk. perhe)mainosti, että heillä menee ruokatarvikkeisiin keskimäärin 400e/kk, no meillä 4henk. perhe myös ja ruokakulut 600-700e/kk! Jos nyt täytyy vielä gluteiinittomaan siirtyä niin halleluja... Miten ihmeessä teillä muilla erikoisruokailijoilla riittää rahat?

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän väliä täällä on keskustelu gluteenittomien yms. kalleudesta ja kaikki menee aina samalla kaavalla:

Ap: Gluteenittomat ja soijatuotteet on kalliita

Vastaajat: Maailma on täynnä luontaisesti gluteenitonta ja maidotonta ruokaa, tässä hyviä vinkkejä.

Ap: No mutkun pitää saada leipää ja makaronilaatikkoa. Ja maitoa menee 2 litraa päivässä, muita vaihtoehtoja ei ole.

Jos ei oikeasti halua luopua vanhoista tavoista, niin ei ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa niitä kalliita tuotteita. Valittaminen ei niitä halvemmaksi tee.

Vierailija
82/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jättänyt maito- ja viljatuotteet vapaaehtoisesti pois ja väitän, että ruokalasku on on nyt ainakin 30 prossaa halvempi. Itselläni näitä tuotteita tuli syötyä lähinnä välipalana (leipää, jogurttia yms.) ja olen nyt keksinyt fiksumpia ja terveellisempiä välipala- ja iltapalavaihtoehtoja. Esimerkkeinä munakas ja banaanipohjainen marjasmoothie. Aloita kehittelemällä maidottomat ja viljattomat välipalat, joista pidät ja joita myös muut perheenjäsenet voisivat syödä. Rahaa säästyy kun ei tule ostettua järjettömän hintaisia ja todella suolaisia leivänpäällisiä eikä kaikenmaailman turhia välipalarahkoja, jotka sisältää usein paljon sokeria ja lisäaineita.

Kaura- ja soijamaitoa menee silloin tällöin, mutta kuitenkin alle 1,5 l viikossa. Jos tekee mieli leipää, leivon itse gluteiinittomista kaurahiutaleista jotka teen blenderissä jauhoiksi tai sit leivon siemennäkkäriä.Sen sijaan että korvaat vaan tuotteet korvikkeilla, kannattaa siis koittaa vähän muuttaa ruokavaliota eri suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vähän väliä täällä on keskustelu gluteenittomien yms. kalleudesta ja kaikki menee aina samalla kaavalla:

Ap: Gluteenittomat ja soijatuotteet on kalliita

Vastaajat: Maailma on täynnä luontaisesti gluteenitonta ja maidotonta ruokaa, tässä hyviä vinkkejä.

Ap: No mutkun pitää saada leipää ja makaronilaatikkoa. Ja maitoa menee 2 litraa päivässä, muita vaihtoehtoja ei ole.

Jos ei oikeasti halua luopua vanhoista tavoista, niin ei ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa niitä kalliita tuotteita. Valittaminen ei niitä halvemmaksi tee." 

Osittain, tai oikeastaan aiika paljon  samaa mieltä.  Se mikä hieman harmittaa on se, että osalle ihmsille tuntuu olevan vieras käsitys, että toinen voi olla oikeasti ja aidosti sairas ja tarviten siksi mm. tukea ja apua, vaikka sairaus tai vamma ei näkysi päälle päin. Oikeana sairaana pidetään vain henkilöä, jolla on ellei pää kainalossa, niin vähintään toinen käsipoikki. Vaikka siitäkin valittaminen on turhaa kun onhan ihmiselllä (yleensä) toinenkin käsi. Tai miksi valittaa, ettei kuule, kun voihan sitä katsella. Tai miski valittaa selkävaivoista maailmassa on lukuisia selkärangattomia ja ovat elossa silti.  

Vierailija
84/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta puoli vuotta maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota takana. Helpointa ikinä ja päivän jaksaa puskea ihan eri tavalla ja uudella energialla eteenpäin. Aamulla syön kananmunia ja kaurapuuroa, lounaalla riisiä ja kanaa + salaattia, välipalaksi hedelmä-smoothien hamppuproteiinilisällä, treenin jälkeen riisiä, kanaa ja salaattia, iltapalaksi munakkaan. "Pysyvästi kuntoon" Trainer24 oli mistä sain ohjeet esimerkkiaterioihin.

Joo, toi kuulostaa hirveän helpolta. 

Lisää yhtälöön kananmuna-allergia sekä se, ettei hamppu sovi suolistolle. Kaurakin sopii vain niin, ettei sitä tule liikaa. Kaikille kun eivät sovi kaikki bulkkidieetit tuosta vaan. 

Tiesittehän muuten, että keliakikoista osa ei voi syödä edes puhdasta kauraa ja puhtaankin kauran saantiraja on muistaakseni 50 g päivässä. 

Vierailija
85/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin päivän ruuat ilman gluteenia ja maitoa.

Kaurapuuroa/riisipuuroa marjoilla.

Kasvisosekeittoa jälkkäriksi banaani.

Välipalaksi 2 mandariinia, kuppi kahvia ja 2 riviä taloussuklaata.

Illallinen: riisinuudelia, kastike: sokeritonta maapähkinätahnaa, kalakastiketta, chiliä, valkosipulia, sipulia, herneitä, paprikaa ja quornia.

Päivä 2. Perunoita ja kasviksia tomaattikastikkeessa.

Iltapalaksi pala maissileipää ja hummusta.

Mun ruokailut ovat tylsästi olleet toisintoja, kun vasta opettelen. Päivällinen vaihtuu ja hedelmät.

Niin ja gluteenitonta oluttakin on! Kukkoa ja Light Beeriä nyt ainakin. :D

"Tumma suklaa. Ainesosat: sokeri, kaakaovoi, kaakaojauhe, maitorasva, emulgointiaine (lesitiini mm. Soija), aromi. Suklaassa vähintään 44% kaakaota. Saattaa sisältää pieniämääriä maitoa, pähkinää, mantelia ja vehnää."

http://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/5751/fazer-taloussuklaa-…

Älä oikeasti neuvo jos et tiedä, tapat jonkun vielä tuolla tyylillä.

Vierailija
86/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä maidottomassa niin paljon maksaa? Melko saman hintaista kuin laktoositon ruokavalio.

Esim. S-ryhmän halvin normimaito jotain 0,65e, halvin kauramaito 1,79e. Onhan siinä selvä ero.

Joo kyllä siitä se 3000-4000 euroa kuussa tulee helpostikin.

Kaikki mahdollinen ja mahdoton luomuna. Paljon ulkonasyömistä viineineen. Paljon erilaisia hedelmiä ja kasviksia tarjolla lapsille. Kyllä siitä vaan kertyy.

No hei, kerro mulle esimerkkejä, että miten :D Ois kiva vertailla, koska itse olen ruokkinut 7-henkistä perhettä täysluomulla, aina tuoreita hedelmiä ja kasviksia, pari kertaa kk ulkona syömistä, enkä silti ole saanut menemään paria tonnia enempää.

Edes tilaamalla luomukaviaaria päivittäin kotiinkuljetettuna, et saa aikaiseksi niin isoa lisää ruokalaskuun, että onnistuisit tuossa.

Todella todella mielenkiintoista ois kuulla sun väittämät siitä, miten tuo onnistuu.

Aamulla syömme usein smoothieta, joka on tehty erilaisista marjoista ja hedelmistä. Kaikki luomua ja tuoretta jos mahdollista. Smoothieta tehdään n. 2 litraa, koska mies juo litran. Kahvi on erikoispaahtoa, jota ei saa Suomesta. Lisäksi mies ja lapset syövät pähkinäsekoitusmysliä, jonka teen itse. Maidot ovat yleensä pähkinämaitoja, minä käytän macadamiamaitoa kahvin kanssa, lapsista toinen juo kauramaitoa ja toinen mantelimaitoa. 

Lounaalla mies käy monesti työtapaamisissa ja lounas maksaa yleensä 60-150 euroa, riippuen vähän paikasta. Me syömme lasten kanssa monesti salaatin, eilen salaatissa oli kanaa, mandariinia, kvinoaa, linssejä, pähkinöitä, salaattia, avocadoa ja tomaattia. Kaikki luomua. Juomaksi join kivennäisvettä, lapset omia maitojaan. 

Välipalaksi lapsille monesti pieni hedelmäkompotti erilaisista luomuhedelmistä, eilen oli täytettyjä portobelloja. Mies syö yleensä annoksen esim. kanaa tai kalaa ja kasviksia. 

Päivälliseksi lapsille ja miehelle on esim. uunilohta ja kukkakaali-linssimuhennosta erilaisten kasvisten kanssa. 

Lapset syövät iltapalaksi yleensä luomukaakaota pähkinämaidolla ja esim. tattaripuuroa marjojen kanssa. 

Jos lähdemme ulos syömään miehen kanssa illallista hintaa tulee yleensä 250-350 euroa, riippuen viinivalinnoista. Keskimäärin käymme ulkona syömässä varmaan 4-6 kertaa kuussa. 

Päivässä kauppaan menee arviolta 60-120e. Kaikki mahdollinen on luomua. Tähän hintaan sisältyy tosin myös vessapaperit ja pikkuhousunsuojat yms. Kosmetiikat ja siivoustarvikkeet jne. eivät sisälly tähän. Eivätkä kotiin ostetut viinit, koska ne ostetaan yleensä laatikoissa tuottajalta, eivätkä siten näy kauppakuiteissa.

Rehellisesti meillä menee aika paljon ruokaa hukkaan. Nykissä vien pian vanhaksi menevät ylijäämät yleensä paikalliseen soppakeittiöön, Suomessa ne menevät biojätteeseen :/

Vierailija
87/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Illallinen: riisinuudelia, kastike: sokeritonta maapähkinätahnaa, kalakastiketta, chiliä, valkosipulia, sipulia, herneitä, paprikaa ja quornia.

Mun ruokailut ovat tylsästi olleet toisintoja, kun vasta opettelen. Päivällinen vaihtuu ja hedelmät.

"Tumma suklaa. Ainesosat: sokeri, kaakaovoi, kaakaojauhe, maitorasva, emulgointiaine (lesitiini mm. Soija), aromi. Suklaassa vähintään 44% kaakaota. Saattaa sisältää pieniämääriä maitoa, pähkinää, mantelia ja vehnää."

Toi suklaa ei ole oikeaa tummaa suklaata nähnytkään. Oikeassa tummassa suklaassa on kaakaota vähintään 70%. Ja muuten löytyy vaikka ja mitä ilman maitoproteiinia.

Vierailija
88/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi syödä maitotuotteita, viljoja, riisiä, kvinoaa, couscousta, maissia, palkokasveja, useita hedelmiä... Eikä ruoka silti paljon maksa, kun en voi syödä niitä kalliita korvikkeitakaan. Mihin nitä tarvitsee?

Vierailija
89/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko vegaanista ruokavaliota verrata gluteenittomaan, mutta ainakaan maitotuotteita en käytä. Monet vegaaniset (maidottomat) vaihtoehdot ovat kalliita, mutta hintoja tutkimalla olen löytänyt sopivat tuotteet. Ehkä siinä säästää jos panostaa lihaan ja kasviksiin ja jättää viljatuotteet vähemmällä. Ostaa niitä kalliita gluteenittomia tuotteita harvemmin. 

Vierailija
90/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden ihmisen kuukaudenruokamenot noin 350€, olemme 95% vegaaneja, joka näkyy joskus harvoin ulkona syödessämme, kun tilaamme maito- tai lihapitoisen aterian. 60€ tuosta on omat opiskelijalounaat, toinen on työssäkäyvä. Gluteeniton menisi varmasti tässä samassa, jos vain olisi tarve. Kaurakerma on 0,79€/pkt Prismassa ja muissa kaupoissa alle euron varmasti. Kauramaito 1,79€. Syön paljon kasviksia salaatissa, keitoissa, kastikkeissa, tuoreena, höyrytettynä, keitettynä jne ja siltikin tuntuu, etten syö niin paljoa kasviksia kuin pitäisi! Ihmiset ovat jostain tottuneet syömään liian vähän kasviskunnan tuotteita, joten ei tee kenellekään pahaksi syödä niitä välillä esimerkiksi pastan tai riisin sijasta. Eli en kyllä itse panikoisi, jos minulle tulisi keliakia. 😊

Vierailija
91/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryt gluteenittomiin kaurahiutaleihin ja teet niistä puuroa, voit myös itse tehdä myslin niin saat senkin gluteenittomana (kaurahiutaleet, pähkinöitä, siemeniä, kauraleseitä yms). Smoothiessa maitorahkan voi korvata helposti kananmunalla. Riisi, kvinoa, tattari ovat hyviä korvikkeita gluteenita sisältäville viljoille.

Maitotuotteiden osalta kannattaa miettiä mikä on ''pakollista''. Vaikka joisit kahvia 3 kertaa päivässä, ei siihen montaa purkkia kasvimaitoja kulu. Kaurakerma on melko edullista ja toimii hyvin ruuissa (http://www.keliakialiitto.fi/liitto/nyt/uutiset/index.php?nid=299 täällä listaa gluteenittomista kauravalmisteista). 

Vierailija
92/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden ihmisen kuukaudenruokamenot noin 350€, olemme 95% vegaaneja, joka näkyy joskus harvoin ulkona syödessämme, kun tilaamme maito- tai lihapitoisen aterian. 60€ tuosta on omat opiskelijalounaat, toinen on työssäkäyvä. Gluteeniton menisi varmasti tässä samassa, jos vain olisi tarve. Kaurakerma on 0,79€/pkt Prismassa ja muissa kaupoissa alle euron varmasti. Kauramaito 1,79€. Syön paljon kasviksia salaatissa, keitoissa, kastikkeissa, tuoreena, höyrytettynä, keitettynä jne ja siltikin tuntuu, etten syö niin paljoa kasviksia kuin pitäisi! Ihmiset ovat jostain tottuneet syömään liian vähän kasviskunnan tuotteita, joten ei tee kenellekään pahaksi syödä niitä välillä esimerkiksi pastan tai riisin sijasta. Eli en kyllä itse panikoisi, jos minulle tulisi keliakia. 😊

Musta tuntuu, että ne kauramaidot ja -kermat eivät käy keliaakikolle. Ainakaan omasta kauramaitotölkistäni ei löytynyt merkintää, että olisi gluteenitonta ja valmistettu puhtaasta kaurasta. Ja jos olisi, olisi hintakin taas ihan toinen. Keliaakikko ei voi syödä mitään Eloveena-kaurapuuroa ja läheskään kaikki eivät voi syödä kaurapuuroa edes puhtaasta kaurasta. 

Vierailija
93/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. mies lomautettu, minä työkyvyttömyys-eläkkeellä ( reuma), 2 lasta .. ja nyt sitten minulla epäillään keliakiaa! :O

Kylmä hiki nousee otsalle , kun katsoo esim. Gluteenittoman leivän hintaa kaupassa

( tavallinen paahtis alle euron pussi!)

.

jos päivän ruokabudjetti on 30 e ja sillä pitäisi saada ruoka, pesuaineet, wc-paperit... voi hyvä jumala .

mielummin ostaa sitä tavallista pastaa sitten ja itse syö pelkkää kastiketta!

Se alla euron paahtis kannattas jättää kauppaan.

Vierailija
94/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt että mikä muu kuin suomalainen ruokakulttuuri ajaa ihmisiä edes käyttämään maitoa tai gluteeininlähteitä ruokavaliossaan. Kananmunat, riisi, kala, kana ja kasvikset ovat oikeanlaisen ruokavalion alku, jättäkää ne leipäpussit sinne kauppaan minne ne kuuluvatkin.

Vierailija
95/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt että mikä muu kuin suomalainen ruokakulttuuri ajaa ihmisiä edes käyttämään maitoa tai gluteeininlähteitä ruokavaliossaan. Kananmunat, riisi, kala, kana ja kasvikset ovat oikeanlaisen ruokavalion alku, jättäkää ne leipäpussit sinne kauppaan minne ne kuuluvatkin.

Ikinä vaikka kuullut Isosta Britanniasta tai Yhdysvalloista? Cheese 'n mac, anyone? Ärsyttää jatkuva Suomen mollaaminen, kun Suomi on monelta osin niin älyttömästi parempi kuin vaikka nuo aiemmin mainitsemani maat. Olen asunut kaikissa kolmessa.

Vierailija
96/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä vaikka kuullut Isosta Britanniasta tai Yhdysvalloista? Cheese 'n mac, anyone? Ärsyttää jatkuva Suomen mollaaminen, kun Suomi on monelta osin niin älyttömästi parempi kuin vaikka nuo aiemmin mainitsemani maat. Olen asunut kaikissa kolmessa.

Ja ruokahan on siis tosiaan mac 'n cheese. Jumituin ajattelemaan sitä älytöntä juustomäärää :D

Vierailija
97/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän tapa. :D kyllä se on se tyhmä itse, joka lukee palstaa kuin piru raamattua.

Kukaan rajoitetulla dietillä oleva ei toisen ihmisen mielipiteitä ja henkoht ruokailua pidä neuvoina. Eihän tuossa ollut pastaa tai puuroakaan eritelty, että gluteenitonta jne.

Suklaan kohdalla myönnän tapahtuneen sisäpiirin virheen. Käytin sanaa taloussuklaa, kun tummasta suklaasta niin puhutaan yleensä meidän porukassa. "Hyiiii!! Onks toi jotain taloussuklaata?!"

Ole huoleti, en syö fasun tuotteita muitakaan kotimaisia "suklaita".

Kiitos kuitenkin huolenpidostasi. Onneksi palstalla on noinkin lämpimiä ja mukavia hahmoja kuin sä.

Vierailija
98/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keliaakikkovegaani, opiskelija, ja hyvin on varaa syödä. Liha, juusto ym. tulee paljon kallimmaksi kuin esimerkiksi soijasuikaleet, vihannekset ja hedelmät. Syö leivän sijasta kaurapuuroa ja makaronin sijasta perunaa tai riisiä. Luontaisesti gluteenittomia tuotteita.

Vierailija
99/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole gluteeniton tai maidoton, mutta maitotuotteista mun keittiöön eksyy vain kahvimaito ja viljatuotteista puurohiitaleet ja jauhopussi josta silloin tällöin leivon esim pizzaa, piirakkaa ja pullaa. Hyvin on varaa syödä monipuolisesti kasviksia, munia, kalaa ja lihaa :)

Opiskelija, ruokabudjetti 150e/kk

Sulla taitaa olla kouluruoka tuossa lisänä?

No ei todellakaan ole. Syön yliopistolla vain äärimmäisessä hädässä (eli silloin kun on vaikka 8-18 koulua) koska mielestäni 2,60 euroa per annos on ryöstöhinta siitä einespaskasta. Ja enpä siellä ylpälläkään käytä sitä maitoa tai ota leipää/pastaa. Viljaa saattaa jossain kasvis/liharuuissa olla hieman. Niin ja siis ne koulussa syödyt ateriat sisällytän ihan tuohon ruokabudjettiini enkä laske erikseen :)

Vierailija
100/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden keliakiaa sairastavan esiteinin äitinä sieppaa toi ajattelemattomuus, jolla besserwisserit neuvoo. On helppo sanoa, että jättäkää pullan ja leivän mussutusta, syökää kasviksia. Suurin osa ei todellakaan tiedä mitä syrjintää oikeaa erikoisruokavaliota sairauden vuoksi noudattavat saavat osakseen. Jättäkääpä itse loppuiäksenne viljat ja maitoallergian vuoksi maitoproteiinia sisältävät tuotteet ja katsokaapa millaista on olla jatkuvasti sosiaalisesti syrjittynä, kun on juhlia/matkoja/kokouksia tms. Kun kaverit menevät syömään, eikä ruokalistalta löydy kyseisestä paikasta mitään.

Älkää jättäkö leipiä pois! Leipokaa ja nauttikaa tuoreesta pullasta!

Allekirjoitan, että tuntuu budjetissa.