Miten teillä gluteenittomilla/maidottomilla on varaa syödä??
Olen ollut maitoyliherkkä jo vuosia ja soija-, manteli-, kaura-, herneproteiini-, riisimaidot sun muut korvikkeet on tullut tutuksi, mutta nyt mulla epäillään keliakiaakin! Perheen ruokakulut on nyt jo ihan järjettömän kovat, koska se on ihan fakta, että maidoton ruokavalio maksaa huomattavasti enemmän kuin maidollinen, kohta pitää varmaan alkaa ostaa gluteenitontakin, ei rahat riitä :( Tuttaavaperheen rouva (4henk. perhe)mainosti, että heillä menee ruokatarvikkeisiin keskimäärin 400e/kk, no meillä 4henk. perhe myös ja ruokakulut 600-700e/kk! Jos nyt täytyy vielä gluteiinittomaan siirtyä niin halleluja... Miten ihmeessä teillä muilla erikoisruokailijoilla riittää rahat?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 450e/kk ruokaan, viljaton, soijaton, maidoton ja pähkinätön. Tuohon sisältyy myös taaperon vaipat ja kaikkien hygieniatarvikkeet. Eikai se nyt niin hankalaa ole syödä luonnollisesti?
Niin voihan sitä syödä vaikka keitettyä vettä, eri asia lähteekö nälkä.
Tai sitten lihaa, kalaa, kanaa, riistaa, kasviksia, riisiä, puhdaskauraa, tattaria, perunaa, juureksia, vihanneksia, hedelmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se Kela maksa korvauksen?
Ei maksa.
AINAKIN MINUN TUTULLE MAKSAA.
Ei maksa enää. Ne korvaukset lopetettiin viime vuonna. Ei niitä enää makseta kenellekään.
Ei maksa enempää pitkässä juoksussa jos välttelet viljat ja maidon. Et lähde erityisesti korvaamaan juuri esim makaronia gluteenittomalla vastaavalla, vaan vaikka riisillä tai kasviksilla. Mausta hyvin, opettele jos et osaa. Erilaiset pähkinäsekoitukset on ihania.
Osta vain vähän kauramaitoa (sopiko muuten keliaakikolle?) ja soijamaitoa. Esim smoothie aamuin illoin, tilkka soijamaitoa, banaania ja marjoja, valmis.
Samat vaivat itsellä, jo vuosia. Lähinnä juhlat oli alkuun 'vaiva' kun sai kaikille selittää eikä siltikään meinannut mennä perille että ei voi syödä jotain jossa on vähän maitoa tai vaikka venhää. XD
Samaa mietin. mies lomautettu, minä työkyvyttömyys-eläkkeellä ( reuma), 2 lasta .. ja nyt sitten minulla epäillään keliakiaa! :O
Kylmä hiki nousee otsalle , kun katsoo esim. Gluteenittoman leivän hintaa kaupassa
( tavallinen paahtis alle euron pussi!)
.
jos päivän ruokabudjetti on 30 e ja sillä pitäisi saada ruoka, pesuaineet, wc-paperit... voi hyvä jumala .
mielummin ostaa sitä tavallista pastaa sitten ja itse syö pelkkää kastiketta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kyllä kysyä esimerkkiruokalistaa parin päivän syömisistä näiltä "en käytä gluteenia enkä maitoa, enkä korvaavia".
Btw, jos hinta on suurin kysymys, niin oi miksi niitä pähkinöitä aina ehdotetaan? Ette ole itse niitä tainneet juuri ostaa kun ei näköjään ole tietoa pähkinöiden hinnoista...
No tässä:
1.päivä
aamu pinaattimunakas
päivä kalakeitto, marjoja
ilta lihamureketta, kasviksia
2.päivä
aamu 2 paistettua munaa, kasviksia
päivä broiskun paistisuikaleita ja kasviksia wokkina
ilta uunijuureksia ja kassleria, marjoja
Jos tarvetta välipalalle, niin manteleita ja ehkä hedelmä.
Pähkinät ja mantelit saattavat tuntua kalliilta, mutta eihän niitä ole tarviskaan syödä kuin vähän.
Riippuu tietty annoskoosta, mutta aika pieneltä kuulostaa päivän syömiset.
Ja btw, et koskaanikinä herkuttele? Mitäs silloin syöt?
Näyttää vain pieneltä, on kuitenkin ihan tuhtia kamaa. Makeista herkuista en oikeastaan edes välitä, joten marjat ja hedelmät on mun "herkkuja" (no, makeitahan nekin on)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kyllä kysyä esimerkkiruokalistaa parin päivän syömisistä näiltä "en käytä gluteenia enkä maitoa, enkä korvaavia".
Btw, jos hinta on suurin kysymys, niin oi miksi niitä pähkinöitä aina ehdotetaan? Ette ole itse niitä tainneet juuri ostaa kun ei näköjään ole tietoa pähkinöiden hinnoista...
No tässä:
1.päivä
aamu pinaattimunakas
päivä kalakeitto, marjoja
ilta lihamureketta, kasviksia
2.päivä
aamu 2 paistettua munaa, kasviksia
päivä broiskun paistisuikaleita ja kasviksia wokkina
ilta uunijuureksia ja kassleria, marjoja
Jos tarvetta välipalalle, niin manteleita ja ehkä hedelmä.
Pähkinät ja mantelit saattavat tuntua kalliilta, mutta eihän niitä ole tarviskaan syödä kuin vähän.
Taidat tehdä ruokaa isommalle porukalle. Sinkulle kuulostaa aikamoiselta tuo, että aina yhtä annosta varten hankitaan valtavasti aineksia ja väkerretään kaksi kertaa päivässä lämmin ruoka.
Eihän tämän kirjoittaja maininnut mitään sinkkuudesta eikä siitä, että valmistaa kerralla vain yhden annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. mies lomautettu, minä työkyvyttömyys-eläkkeellä ( reuma), 2 lasta .. ja nyt sitten minulla epäillään keliakiaa! :O
Kylmä hiki nousee otsalle , kun katsoo esim. Gluteenittoman leivän hintaa kaupassa
.
jos päivän ruokabudjetti on 30 e ja sillä pitäisi saada ruoka, pesuaineet, wc-paperit... voi hyvä jumala .
30 e päivä?? Sillähän syö ihan mitä huvittaa ja hygieniatuotteetkin voi olla kaikista kalleimpia.
Gluteenittoman tuomion saavan täytyy korjata ruokavaliotaan muutenkin kuin korvikkeilla, jos haluaa päästä halvalla. On tehnyt meillekin hyvää lisätä kasviksia ja unohtaa leivän puputus.
Vierailija kirjoitti:
.
Et sinä niitä erikoisleipiä tarvitse, jos et sitten ihan välttämättä halua niitä syödä. Gluteenitonta ruokaa on kaupat pullollaan.
Hahaa, mä en syö noiden lisäksi myöskään lihaa, ja hyvin pärjään eikä maksa liikaa :D Ei todellakaan mitään gluteenittomia pullia tai leipiä, soijajugurtteja tai jätskejä, vaan puhdasta ,tuoretta ruokaa. Esimerkkipäivänä vaikka eilinen:
Aamupuuro gluteenittomista kaurahiutaleista ja marjoja pakkasesta (joskus teen mantelimaitoon puuron jos haluan täyttävämmän, mutta noilla yleensä mennään. Marjoja poimin itse, mutta tähän aikaan vuodesta oon jo syönyt mun varastot tyhjäks, joten kaupan pakasteilla mennään.)
Lounaaksi Linssikeittoa (teen ison satsin ja syön koko viikon samaa lounasta (arkipäivät siis)).
Välipalaksi banaani ja mantelivoita, on kallis pikku purnukka, mutta syön sitä vain vähän kerrallaan, joten riittää mulle viikoiksi. Ei siis joka päivä samaa, välillä vaan joku hedelmä/keitetty kananmuna tai jos oikein villiinnyn niin raakapatukka.
Päivälliseksi chili sin carne, missä paljon erilaisia papuja ja kvinoaa. Lisukkeeksi riisiä. Tätäkin teen ison satsin ja syön monta päivää.
Iltapalksi kasvislautanen, porkkanaa, omenaa, kurkkua, retiisiä ja paprikaa. Keitetty kananmuna.
Kaupassa käydessä suurin osa tuotteista löytyy siis vihannesosastolta, ja vain muutama tarttuu mukaan muualta. Ei oo vaikeeta, eikä kallista, jos vähän edes yrittää syödä kauden vihanneksia ja hedelmiä.
Maailma on täynnä luontaisesti gluteenittomia elintarvikkeita. On kananmunia, lihaa, kalaa, juureksia, palkokasveja, salaatteja, hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä jne. Ei viljaa ole pakko syödä eikä se ole ihmiselle elintärkeä. Tulee takuulla halvemmaksi ja terveellisemmäksikin. Riisi ja peruna on halpaa jos kaipaa jotain muuta kasvisten oheen proteiinin lisukkeeksi lautaselleen.
No yhy yhy :D Itse olin (lähes) gluteeniton vegaani ihan omasta valinnasta ja ruoka oli vain paljon halvempaa kuin tavallisilla sekaaneilla. Se, ettei voi käyttää jotain tuotetta ei tarkoita että se pitäisi aina korvata, elää kun voi ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
.
Pyyhipä nyt ne hiet pois ja katso paljonko maksaa vaikkapa riisikakut. Kastikkeen kaveriksi voit laittaa perunaa, kasviksia, kvinoaa, riisiä... ei tarvii pelkilteen syödä. Laita samaa perheellesi niin voitte kaikki paremmin.
Kenenkään ei tarvitse mussutta paahtista ja pastaa. Gluteenittomuus voi muuten auttaa reumaan paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut gluteenittomalla ja maidottomalla nyt vuoden alusta. Ärtyneen suolen takia.
En ole huomannut, että olisi huomattavan kallista. Leipää en oikeastaan pupella enää. Iltapalaksi toisinaan pari palaa. Yksi gluteeniton leipä kestää mun käytössä pari viikkoa. Eli ostan limpun kaupasta ja siivuina pakastan. Aamulla puuroa.
Maitotuotteita en muutenkaan käyttänyt, nyt luovuin vaan kahvimaidosta. Valkokastiketta normisti tulee tehtyä kahdesti kuussa: lasagne ja kanamunakastike. Niitä ei ole vielä ollut tarvetta tehdä, perehdyn myöhemmin...
Lievä ongelma on ollut pasta. Maissipastat osoittautuneet kamalaksi. Tattarinuudeleita pastaa mieheni on mulle nyt muutaman kerran tehnyt ei ollenkaan huonoa. Kaupasta saa riisinuudelia, joten se korvaa mulla spagetin.
Pullat yms vehnäset ovat jääneet - ei huono homma.Tutustu johinkin aasialaiseen keittiöön. Runsaasti hyviä edullisia ruokia koko perheelle.
Itseasiassa olen yllättynyt, kuinka iisi tämä dietti on ollut.
Schärin fusilli ja Semperin spagetti ovat parhaita gluteenittomista pastoista! Moni muu on täyttä kuraa.
Kiitos vinkeistä. Pitää testata, merkit ylös kauppalappuun ja shoppailemaan.
Edellinen
Älå juo soijamaitoa tai ynnä muuta, mitä ihmettä. Juo mehua, vettä, teetä...
"Gluteeniton kaurapuuro (Provena) maksaa 1.89 € / 500g. Ei kovin kallista. Ja parempaa kuin tavallinen kaurapuuro." - Ostin aiemmin aamulla "tavallista" kauraa Lidlistä 0,7€ / kilo. Maku ihan syötävää minusta. Mutta en tiedä, millaisen myrkytysoireen hyvin herkkä keliaakikko tästä saa...
Kohta puoli vuotta maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota takana. Helpointa ikinä ja päivän jaksaa puskea ihan eri tavalla ja uudella energialla eteenpäin. Aamulla syön kananmunia ja kaurapuuroa, lounaalla riisiä ja kanaa + salaattia, välipalaksi hedelmä-smoothien hamppuproteiinilisällä, treenin jälkeen riisiä, kanaa ja salaattia, iltapalaksi munakkaan. "Pysyvästi kuntoon" Trainer24 oli mistä sain ohjeet esimerkkiaterioihin.
eihän sun tarvitse joka ruokaan työntää maitoa. Muut syövät normiruokaa, jos teet esim kastikkeen, johon tarvitsee kermaa, tee se kastike erikoisruokavalio-ohjeella ja lisukkeet on gluteenitonta luonnostaan, ei se pasta ole välttämätöntä kenellekään. Korvaatte riisillä tai just juureksilla. Leipää ei tarvitse kukaan, jos haluat sitä syödä ostat itsellesi erikoisleipää ja muille tavallista. Ja nuokin ruoat mihin tulee maitoa on aika helppo jo tekovaiheessa tehdä niin, että jaat osan ruoasta erilleen, jonka teet itsellesi ja loppuun pistät tavallista maitoa. Keitot on hyvää ja halpaa arkiruokaa, kestävät myös pakastamisen. Samoin uunijuurekset on edullisia.
Parin päivän ruuat ilman gluteenia ja maitoa.
Kaurapuuroa/riisipuuroa marjoilla.
Kasvisosekeittoa jälkkäriksi banaani.
Välipalaksi 2 mandariinia, kuppi kahvia ja 2 riviä taloussuklaata.
Illallinen: riisinuudelia, kastike: sokeritonta maapähkinätahnaa, kalakastiketta, chiliä, valkosipulia, sipulia, herneitä, paprikaa ja quornia.
Päivä 2. Perunoita ja kasviksia tomaattikastikkeessa.
Iltapalaksi pala maissileipää ja hummusta.
Mun ruokailut ovat tylsästi olleet toisintoja, kun vasta opettelen. Päivällinen vaihtuu ja hedelmät.
Niin ja gluteenitonta oluttakin on! Kukkoa ja Light Beeriä nyt ainakin. :D
Schärin fusilli ja Semperin spagetti ovat parhaita gluteenittomista pastoista! Moni muu on täyttä kuraa.[/quote]
Lidlistä saa ihan syötävää Fusillia. Maissi/hernejauhoista tehty. Toimii esim. pastasalaatissa.
Minulla on jo pitkään ollut maidoton ja gluteeniton ruokavalio.
En ole lähtenyt korvaamaan vältettäviä ruokia erikoisvalmisteisilla, vaan etsinyt tilalle muita, ihan normaaleita ruoka-aineita.
Yleensä syön yksinkertaisia ruokia. Kanaa, kalaa, riisiä, kasviksia. Pastaa en käytä lainkaan. Joskus syön kauraleipää ja joskus soija- tai kaurajugurttia.
Varmasti tulisi kalliiksi jos käyttäisin kaikkia korvaavia erikoisruokia. Mutta sitten hoksasin että parempaa ruokaa saan kun en yritä korvata vältettäviä aineita niillä erikoisjutuilla vaan teen semmoisia ruokia joihin ei tarvitse sitä mitä en pysty syömään.
Kannattaa tutustua aasialaiseen ruokaan, sieltä löytyy paljon hyviä, edullisia ja terveellisiä vaihtoehtoja.